Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk svar

Endret av TheaJl
Anonym
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sagt ja. Hvis de var kjærester, så kanskje nei. Men du kan jo ordne så de ikke trenger å sove i samme seng. ☺️

• Liker 6
Skrevet (endret)
Mistymya skrev (På 21.6.2020 den 13.33):

Hadde sagt ja. Hvis de var kjærester, så kanskje nei. Men du kan jo ordne så de ikke trenger å sove i samme seng. 

Endret av TheaJl
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, TheaJl skrev:

Ja, men hun ville jo at de skulle sove i samme rom da.. siden de kan se på serie eller film til de sovner.. hun sa at dt var noe man gjorde på overnattinger samma om du var jente elr gutt😅

men tusentakk for svar!

Ja? De har jo ikke egne oppholdsrom som oss voksne. Jeg hadde gitt henne lov.

Anonymkode: 7cc6e...07a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde gått for nei selv.

Anonymkode: d56dc...335

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: c7fd0...1f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Venner blir ikke forelsket i hverandre. Da hadde de vært det allerede. Også har du fortalt datteren din om dette, så da er det nok du som ikke klarer å stole på henne eller at vennskap er vennskap.

Anonymkode: 7d01f...33b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig vanskelig.. Jeg vet rett og slett litt usikker på hva jeg ville gjort i samme situasjon. Jeg har selv en 13 år gammel jente. 

En god venninne av meg lot sin datter ha sin bestevenn/kjæreste på overnatting da hun var 13, gutten var like gammel. Dette skjedde flere ganger, og etterhvert kom det frem at de hadde sex sammen. Foreldrene tok kontakt med hverandre, og de bestemte at det skulle bli slutt på overnattingene.

I denne alderen hender det ofte at bestevenner egentlig er kjærester. Det ser jeg har skjedd med min datter, og flere av hennes venner. Det er tryggere å fortelle venner og familie at det ikke er mer enn vennskap. Mange er jo også naturligvis veldig nysgjerrig på sex, og vil kanskje prøve ut ting med en venn de stoler på, selv om de er veldig unge.

Jeg klarer rett og slett ikke å gi noe klart svar på det med overnatting. Men ville kanskje syntes det var lettere å si ja hvis det var flere som overnattet sammen?

Anonymkode: d994c...c60

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke hun skal straffes for at bestevennen hennes tilfeldigvis er en gutt. Skal ikke hun få oppleve alle de koselige bestevenn-tingene bare fordi de er forskjellig kjønn?

Jeg hadde latt henne dra. Du må jo etterhvert begynne å syole på henne og hennes evne til å ta ansvarlige valg for seg selv. 

Og hvis magefølelsen din sier at dette er kun vennskapelig, så hadde jeg stolt på den.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Som over, man må kunne stole på barnet sitt. Ellers har man en jobb å gjøre som forelder.

Anonymkode: 7d01f...33b

• Liker 3
Skrevet

Jeg sa nei til en tilsvarende greie i fjor, men det var fordi de var flere gutter og to jenter. Jeg stoler på min datter, men ville ikke utsette henne for ubehagelige ting hun ville slite med å forholde seg til. Jeg vet også at ungdom fort girer hverandre opp osv (gjelder begge kjønn altså!)

Hadde hun spurt om EN gutt, feks en av de to jeg kjenner godt og vet at de faktisk oppriktig setter pris på henne, foreldrene er fine osv, som du beskriver TS, så ville jeg vurdert å si ja.... Hun er 14 nå. De gangene hun er ute med flere (vet noen av dem har eksperimentert med drikking osv) har vi en avtale om at hun kan sende meg en melding dersom det oppstår ting hun ikke vil være en del av, ikke en lang en, men et ord bare eller noe, så ringer jeg henne og sier at hun må komme hjem feks. Da er det jeg som er den kjipe og ikke hun. Ville avtalt det samme ved en eventuell overnatting.

Man må stole på barna sine, og en 13-14-åring kan være istand til å ta gode valg, men allikevel er de ikke fullt utviklet i hodet og tar ikke alltid de beste vurderingene i "kampens hete". Det gjør man ikke alltid som 18-åring heller, men man er kanskje istand til å takle de dårlige valgene litt bedre etterpå...

Datteren din (og min!) er heldig som har gode venner også av motsatt kjønn. Min datter så på meg som om jeg var totalt idiot da jeg insinuerte at en av disse gutta kunne komme til å prøve seg på henne i fjor. Men som sagt, med EN gutt tilstede blir det mer jevnbyrdig evt, og er de gode venner til daglig bør man heller ikke lage en stor sak ut av det... Særlig hos den ene er min datter som den datteren de ikke har selv, hun passer katten når de er bortreist og går ut og inn der. Hadde de spurt om overnatting der ville det blitt for dumt å si nei, på et vis...

• Liker 2
Gjest HegeMarie
Skrevet

Tror det er viktig og riktig å gi barn litt spillerom i den alderen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi var to gutter og to jenter som var bestevenner i oppveksten, men de var jo venner, nesten som søsken.  En av guttene og den andre jenta klarte å ha sex en gang senere, da vi var ca.18 på fylla en gang og det bare var og ble helt merkelig, og vi andre var bare litt sånn "Hæ, æsj" nesten haha. Det ble med den ene gangen, vi var jo som søsken som sagt.

En vet jo selvsagt ikke 100% med sikkerhet, men om de føler seg sånn som vi gjorde så er det lite sannsynlig det skjer noe, inhvertfall i den alderen.

Anonymkode: f6e9c...895

Gjest Lasox
Skrevet
1 time siden, TheaJl skrev:

Hei!

Dattera mi kom hjem igår å spurte om hun kunne ha overnatting med en av de beste guttevennene hennes siden det er sommerferie. Jeg sa at hun ikke får lov til det og da ble hun veldig opprørt og gikk på rommet. Jeg har nå  dårlig samvittighet og vet ikke hva jeg skal gjøre 

selv om det ikke er alt hun forteller meg så er jeg veldig sikker på at dette bare er en god venn, Men jeg er fortsatt skeptisk. Vi har hatt "samtalen" om Sex og beskyttelse osv.. hva som er greit og ikke greit og jeg stoler på henne. Hun er en veldig voksen og ansvarlig jente.. Men jg er fortsatt veldig usikker. Foreldrene til gutten har sagt at det er helt greit. Jeg kjenner gutten og han er veldig ordentlig og snill, samme med foreldrene!

hadde dere sagt ja elr nei hvis dere var i denne situasjonen

Ja? Hadde ofte venninne besøk hos meg i den alderen uten i det hele tatt tenke på sex.

Det er mest sannsynligvis bare vennskap mellom de to. Om det utvikler seg noe mer senere gjenstår å se.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ha bestevennen på overnatting hjemme hos deg selv. Da har du kontroll på situasjonen. 

Anonymkode: fa08d...6c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvis to 13 åringer vil ha sex sammen klarer de det fint uten å være på overnatting sammen. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg at de skulle sovet hjemme hos oss. Og sovet på hvert sitt rom. Er det ingen flere venner i denne gjengen? Hadde føltes bedre om de var to jenter pluss gutten feks. At hun blir så sur for at du sier nei tenker jeg er et tegn på at de hadde tenkt å gjøre andre ting. Hvis ikke, hadde hun vel blitt mer flau eller overrasket av at du spurte? Men samtidig, er det vel ikke såå ille om de faktisk har sex? 

Anonymkode: 84534...963

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis to 13 åringer vil ha sex sammen klarer de det fint uten å være på overnatting sammen. 

Ja. Men det er forskjell på at foreldrene er med på å legge opp til det.

Spiller ingen rolle om de et forelsket eller ikke, det er fint mulig å ha sex likevel. Seksuell nygjerrighet er nok.

En annen sak er hvor ille et det at de har sex? Det er vel uønsket graviditet som er problemet, ikke sexen?

• Liker 1
Skrevet

Jeg sov selv i telt med guttevennene mine i den alderen, men vi hadde kjent hverandre siden barnehagen, og lekte sammen alltid, så vet ikke om det gjorde noe forskjell for foreldrene mine at jeg fikk lov:vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

For å snakke litt om meg selv, jeg hadde 4 bestevenner fra jeg var 7 der 3 av de var gutter. Og han ene var på besøk hos meg ofte. Vi ble kjærester da vi var 12, men vi fortsatte og si til foreldre at vi bare var bestevenner. Mamma sa nei til at han kune overnatte hver gang jeg spurte, men vi pleide å være i grillbuen når han var på besøk, og det skjedde en god del ting inne der, selv om vi ikke hadde sex... 

Anonymkode: c4422...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...