AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #21 Skrevet 21. juni 2020 2 minutter siden, Frøkensina skrev: Hva du tror er jo ikke fundert på fakta. La oss anta du har rett. Da vil jeg si: Når regjeringen har basert en del av håndteringen av koronakrisen på føleri/hysteri, så forbeholder jeg meg også retten til å håndtere koronaen basert på mine følelser. Anonymkode: 9dcde...362 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #22 Skrevet 21. juni 2020 Er så utrolig mange svensker som er syke i Sverige og de holder ingen karantene regler. Har familie i Sverige der alle er smittet av Corona og ingen blir satt i karantene alle er ute å handler, går på jobb skole osv. Du blir garantert smittet om du reiser til Sverige 👍 Anonymkode: e8911...522 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #23 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er så utrolig mange svensker som er syke i Sverige og de holder ingen karantene regler. Har familie i Sverige der alle er smittet av Corona og ingen blir satt i karantene alle er ute å handler, går på jobb skole osv. Du blir garantert smittet om du reiser til Sverige 👍 Anonymkode: e8911...522 Haha 🙂 Du er morsom. Skjønner du har blitt smittet av koronahysteriet... Anonymkode: 9dcde...362 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #24 Skrevet 21. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha 🙂 Du er morsom. Skjønner du har blitt smittet av koronahysteriet... Anonymkode: 9dcde...362 Det er helt sant! Anonymkode: e8911...522
Frøkensina Skrevet 21. juni 2020 #25 Skrevet 21. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: La oss anta du har rett. Da vil jeg si: Når regjeringen har basert en del av håndteringen av koronakrisen på føleri/hysteri, så forbeholder jeg meg også retten til å håndtere koronaen basert på mine følelser. Anonymkode: 9dcde...362 Håndteringen har ført til lave smittetall og lave antall dødsfall i Norge. Den var helt riktig basert på både førevarprinsipper i en global pandemi og på tidligere erfaringer i verden av epidemier og pandemier slik som Spanskesyken. At du forbeholder deg retten til å ikke være med på å holde smitten nede og å være faktaresistent er det lite å gjøre med dessverre, får bare håpe du ikke blir smittet da du garantert vil spre Covid 19 rundt deg. 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #26 Skrevet 21. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så utrolig mange svensker som er syke i Sverige og de holder ingen karantene regler. Har familie i Sverige der alle er smittet av Corona og ingen blir satt i karantene alle er ute å handler, går på jobb skole osv. Du blir garantert smittet om du reiser til Sverige 👍 Anonymkode: e8911...522 Garantert faktisk. Jeg har vært i Sverige (ikke harrytur) og ble ikke smittet av corona. Anonymkode: 78a61...898 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #27 Skrevet 21. juni 2020 5 minutter siden, Frøkensina skrev: Håndteringen har ført til lave smittetall og lave antall dødsfall i Norge. Den var helt riktig basert på både førevarprinsipper i en global pandemi og på tidligere erfaringer i verden av epidemier og pandemier slik som Spanskesyken. At du forbeholder deg retten til å ikke være med på å holde smitten nede og å være faktaresistent er det lite å gjøre med dessverre, får bare håpe du ikke blir smittet da du garantert vil spre Covid 19 rundt deg. Jeg har ikke tenkt meg til Sverige, men jeg ser at regler/anbefalinger kan bli veldig firkantet. Jeg bor alene, handler ca 1 gang i uken - og kunne godt kuttet ut butikken i 10 dager også. Naboer sier jeg hei til om/når vi ser hverandre - det blir flere meters avstand. Familie og venner snakker jeg med på telefon/snap/... Jeg har vært til lege i Oslo og på sykehus i Moss og Sarpsborg. De tre turene gir nok større sjanse for både å bli smittet eller å smitte andre - enn om jeg hadde dratt til Sverige en tur for å spare litt penger eller få tak i varer jeg setter pris på. De fleste som ville mene noe om jeg tok det valget - lever liv som gir mye større risiko for seg selv og andre enn min eventuelle raske handletur hadde medført. Uansett synes jeg det er helt greit å være forsiktig, for egen og for andres del. Samtidig så forstår jeg godt at andre kan vurdere det annerledes. Anonymkode: 401cd...850 4
Sirah Skrevet 21. juni 2020 #28 Skrevet 21. juni 2020 Leste akkurat dette i dagbladet: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=36006 Fikk 15 000 kroner i bot etter harryhandel: En mann i 30-årene er ilagt en bot på 15 000 kroner. Han sa til politiet at han måtte på harryhandel av personlige årsaker, men brøt karantenereglene etterpå. Mannen er bosatt i Sandefjord, men ble lørdag oppsøkt av politiet i nabobyen Tønsberg etter et tips om at han hadde vært på handletur i Sverige to dager tidligere, skriver Tønsbergs Blad. Mannen innrømmet harryhandelen og forklarte politiet at han av personlige årsaker måtte handle i Sverige. Han anmeldes nå for brudd på karantenereglene og er ilagt en bot på 15 000 kroner. Han har ikke vedtatt boten. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #29 Skrevet 21. juni 2020 18 minutter siden, Sirah skrev: Leste akkurat dette i dagbladet: Fikk 15 000 kroner i bot etter harryhandel: Sånn går det når man ikke er så smart. Ikke fortell noen om din harryhandel og ta med bæreposer fra norsk butikk. Da går det fint 🙂 Anonymkode: 9dcde...362 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #30 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sånn går det når man ikke er så smart. Ikke fortell noen om din harryhandel og ta med bæreposer fra norsk butikk. Da går det fint 🙂 Anonymkode: 9dcde...362 Eller så er man så smart at man faktisk tar de 10 dagene i karantene. Dersom man faktisk blir smittet (eller man pga smittesporing fordi noen andre har blitt smittet kommer i søkelyset) så blir det raskt oppdaget at man har vært i Sverige. Anonymkode: 401cd...850 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #31 Skrevet 21. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom man faktisk blir smittet (eller man pga smittesporing fordi noen andre har blitt smittet kommer i søkelyset) så blir det raskt oppdaget at man har vært i Sverige. Anonymkode: 401cd...850 De driver ikke med utstrakt smittesporing lengre. Er alt for mye jobb når det kommer 4-5000 mennesker over grensen fra Sverige hver eneste uke. Anonymkode: 9dcde...362
Frøkensina Skrevet 21. juni 2020 #32 Skrevet 21. juni 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tenkt meg til Sverige, men jeg ser at regler/anbefalinger kan bli veldig firkantet. Jeg bor alene, handler ca 1 gang i uken - og kunne godt kuttet ut butikken i 10 dager også. Naboer sier jeg hei til om/når vi ser hverandre - det blir flere meters avstand. Familie og venner snakker jeg med på telefon/snap/... Jeg har vært til lege i Oslo og på sykehus i Moss og Sarpsborg. De tre turene gir nok større sjanse for både å bli smittet eller å smitte andre - enn om jeg hadde dratt til Sverige en tur for å spare litt penger eller få tak i varer jeg setter pris på. De fleste som ville mene noe om jeg tok det valget - lever liv som gir mye større risiko for seg selv og andre enn min eventuelle raske handletur hadde medført. Uansett synes jeg det er helt greit å være forsiktig, for egen og for andres del. Samtidig så forstår jeg godt at andre kan vurdere det annerledes. Anonymkode: 401cd...850 Men det handler jo om at det faktisk er mye større risiko å dra til Sverige for å handle enn å reise til lege og sykehus i Norge, i tillegg til at shopping i Sverige ikke er nødvendig slik som helsetjenester hjemme i Norge faktisk er. På VG’s oversikt ser man tydelig hvorfor det er ekstra stor risiko å reise til Sverige, de er blant de verste landene i verden nå og har jo overgått Frankrike i antall døde per 100 000. De ligger like under Italia nå! https://www.vg.no/spesial/2020/corona/verden/?utm_source=vgfront&utm_content=row-17 Västkusten og hele Götaland har en økning i corona nå for tiden så det er virkelig ikke trygt om man bare drar til Nordbysenteret heller. Og for de som reiser over grensen mot Jämtland/Härjedalen er det enda mer smittetrykk. Dere som absolutt vil til Sverige kan vel ta en flytur til Gotland som er fritatt for reisereglene. Endret 21. juni 2020 av Frøkensina 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #33 Skrevet 21. juni 2020 3 timer siden, Frøkensina skrev: Tror det er slik at man får bot om man passerer grensen igjen innen karantenen har gått ut. Men uansett håper jeg folk lar være å reise på unødvendige turer til Sverige nå (og det er også rådene fra myndighetene). Det er så mye smitte der at det er uungåelig at nordmenn som reiser til Sverige vil dra med seg mer smitte hjem. I tillegg er det mange som ikke overholder karantenereglene når de har kommet hjem. Jeg har ikke tenkt meg til Sverige, men lurer på hvorfor det? Man smitter ingen om man setter seg i en bil og kjører til Sverige, og svenskene har jo ikke karantene for at du hat oppholdt deg i Sverige? Anonymkode: ac8c3...032 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #34 Skrevet 21. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tenkt meg til Sverige, men lurer på hvorfor det? Man smitter ingen om man setter seg i en bil og kjører til Sverige, og svenskene har jo ikke karantene for at du hat oppholdt deg i Sverige? Anonymkode: ac8c3...032 Karentene, reiseråd, stengning av skoler, åpning eller ikke åpning av diverse ting følger ikke en logisk vei. Det hele har utviklet seg til en farse 🙂 Men det man kan forstå er at politikerne melker krisen for alt den er verdt. Anonymkode: 9dcde...362 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #35 Skrevet 21. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tenkt meg til Sverige, men jeg ser at regler/anbefalinger kan bli veldig firkantet. Jeg bor alene, handler ca 1 gang i uken - og kunne godt kuttet ut butikken i 10 dager også. Naboer sier jeg hei til om/når vi ser hverandre - det blir flere meters avstand. Familie og venner snakker jeg med på telefon/snap/... Jeg har vært til lege i Oslo og på sykehus i Moss og Sarpsborg. De tre turene gir nok større sjanse for både å bli smittet eller å smitte andre - enn om jeg hadde dratt til Sverige en tur for å spare litt penger eller få tak i varer jeg setter pris på. De fleste som ville mene noe om jeg tok det valget - lever liv som gir mye større risiko for seg selv og andre enn min eventuelle raske handletur hadde medført. Uansett synes jeg det er helt greit å være forsiktig, for egen og for andres del. Samtidig så forstår jeg godt at andre kan vurdere det annerledes. Anonymkode: 401cd...850 Tror du det er større sjans for å bli smittet hos lege og på sykehus her i Norge, enn på et shoppingsenter i Sverige? Skjønner ikke logikken. Det er strenge regler på legekontor og sykehus, i tillegg til at det er mye mindre smitte her i Norge enn i Sverige. Du tar på mye mer i en butikk enn på sykehus/hos lege. Sjansen for å komme tett på folk er også større på en butikk/et shoppingsenter. Anonymkode: c9f39...a53 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #36 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Karentene, reiseråd, stengning av skoler, åpning eller ikke åpning av diverse ting følger ikke en logisk vei. Det hele har utviklet seg til en farse 🙂 Men det man kan forstå er at politikerne melker krisen for alt den er verdt. Anonymkode: 9dcde...362 Det kan jeg si meg veldig enig i. Spent på om regjeringen blir gjenvalgt, jeg kommer ikke til å stemme på dem hvertfall. Anonymkode: ac8c3...032 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #37 Skrevet 21. juni 2020 16 minutter siden, Frøkensina skrev: Men det handler jo om at det faktisk er mye større risiko å dra til Sverige for å handle enn å reise til lege og sykehus i Norge, i tillegg til at shopping i Sverige ikke er nødvendig slik som helsetjenester hjemme i Norge faktisk er. På VG’s oversikt ser man tydelig hvorfor det er ekstra stor risiko å reise til Sverige, de er blant de verste landene i verden nå og har jo overgått Frankrike i antall døde per 100 000. De ligger like under Italia nå! https://www.vg.no/spesial/2020/corona/verden/?utm_source=vgfront&utm_content=row-17 Västkusten og hele Götaland har en økning i corona nå for tiden så det er virkelig ikke trygt om man bare drar til Nordbysenteret heller. Og for de som reiser over grensen mot Jämtland/Härjedalen er det enda mer smittetrykk. Dere som absolutt vil til Sverige kan vel ta en flytur til Gotland som er fritatt for reisereglene. Jeg mener fortsatt at det med statistikk blir firkantet. Jeg måtte reise med t-banen i Oslo, den ble etterhvert såpass full at det ikke var snakk om 1 meters avstand rundt alle sammen. Jeg har også så dårlig balanse at jeg må holde meg fast i noe. Om jeg hadde valgt å dra til Töcksfors hvor det meldes om svært tomme butikker - så ville jeg sannsynligvis kunne holde avstand mye lettere. På Kalnes har det også vært flere bekreftede ansatte med smitte rundt den tiden jeg var der. Med 10-14 dager på egen eiendom ville jeg trolig heller ikke smittet noen om jeg selv var smittet uten å utvikle symptomer. Jeg kommer uansett ikke til å dra til Sverige før det åpnes mer for det. Anonymkode: 401cd...850
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #38 Skrevet 21. juni 2020 Reiser på harryhandel i sverige med verdens beste samvittighet sålenge som prisnivået er som det er i norge. Jeg er trygdet og skulle være flink ikke dra til sverige.....vel lommeboka tømt på 14 dager, handler jeg i sverige, så har jeg ennå penger igjen når trygda kommer! Ja de med gode inntekter eller som bor for langt unna sverige, kan nok slå seg på brystkassa og bedyre sin perfekthet og holder seg til hva myndighetene sier 🙄 Når det er sagt, så tar jeg mine ti dager, reiser rett hjem fra sverige, så nei, er ingen smitterisiko for andre. Nå har jeg vært over to ganger...og tenk...jeg er ikke smittet 😳😳😳 Anonymkode: 340b0...391 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #39 Skrevet 21. juni 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Er jo bare rundt 40 av 100.000 mennesker som er smittet i Sverige. Skal litt til før man treffer på akkurat en av disse 40 på Nordby Shoppingsenter. Der er det også stort sett bare nordmenn... Anonymkode: 9dcde...362 Det kan ikke være riktig. Selv om de har høyere terskel for å teste enn oss har de funnet ca 1000 nye tilfeller hver dag de siste dagene. Det betyr at ca 10 av 100 000 innbyggere i Sverige smittes daglig. Det tar mer enn 4 dager å bli frisk. Anonymkode: 0c6f7...446 1
Frøkensina Skrevet 21. juni 2020 #40 Skrevet 21. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ikke være riktig. Selv om de har høyere terskel for å teste enn oss har de funnet ca 1000 nye tilfeller hver dag de siste dagene. Det betyr at ca 10 av 100 000 innbyggere i Sverige smittes daglig. Det tar mer enn 4 dager å bli frisk. Anonymkode: 0c6f7...446 Nei det er ikke riktig, det er 50 dødsfall av korona per 100 000 innbygger i Sverige nå. (52 døde per 100 000 i Italia og 37 i Frankrike). Smittetallet per 100 000 er selvsagt mye høyere (det står også på oversikten til VG), men de blir mindre korrekte å vurdere situasjonen utfra siden hvert land tester så ulike mengder av befolkningen.
Anbefalte innlegg