AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #21 Skrevet 21. juni 2020 Det aner meg at det blir mange tåredryppende historier og tigging fremover, når folk opplever konsekvensene av å trosse reiserådene. Anonymkode: 83556...b42
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #22 Skrevet 21. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jada, man kan reise andre steder. Betyr ikke at ikke svært mange vil slippe usikkerheten rundt karantene osv og dra til Danmark.... Anonymkode: c455a...0a2 Men hvordan skal de sikre seg at folk faktisk går i karantene etter hjemkomst fra diverse land? Ser for meg at driter i det akkurat som de driter i avstand og kollektivtrafikk osv Anonymkode: 17883...294 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #23 Skrevet 21. juni 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan skal de sikre seg at folk faktisk går i karantene etter hjemkomst fra diverse land? Ser for meg at driter i det akkurat som de driter i avstand og kollektivtrafikk osv Anonymkode: 17883...294 På samme måte som de gjør nå vil jeg tro? Ja, noen kommer helt sikkert til å drite i det, men de fleste vil nok helst ikke rsikere 15000 eller hva det er i bot. Anonymkode: c455a...0a2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #24 Skrevet 22. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det aner meg at det blir mange tåredryppende historier og tigging fremover, når folk opplever konsekvensene av å trosse reiserådene. Anonymkode: 83556...b42 Det tror jeg også. Kjenner allerede jeg ikke synes så veldig synd på dem... Anonymkode: 39100...d60
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #25 Skrevet 22. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det tror jeg også. Kjenner allerede jeg ikke synes så veldig synd på dem... Anonymkode: 39100...d60 Regjeringen har jo så mye mer peiling på dette enn alle de andre regjeringene i Europa. Eller kanskje ikke... Det blir ikke noen store konsekvenser av å droppe reiserådene (så lenge man reiser innen EU/Schengen selvfølgelig). Mange reiseforsikringsselskaper har også snudd (er vel bare IF av de store som kjører hardt på linjen med at deres forsikring ikke gjelder i det hele tatt). Anonymkode: 8f593...60a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #26 Skrevet 22. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan skal de sikre seg at folk faktisk går i karantene etter hjemkomst fra diverse land? Ser for meg at driter i det akkurat som de driter i avstand og kollektivtrafikk osv Anonymkode: 17883...294 Det er et problem. Akkurat som at det er et problem at folk ikke vil teste seg når de har symptomer i tilfelle de får positivt resultat og må isoleres. Hvis de ikke tester seg behøver de bare å være i karantene, noe som er temmelig fritt sammenlignet med isolasjon. Jeg leste en artikkel i går om at FHI støtter en teori som sier at turister ikke utgjør noen stor smitterisiko, det er de hjemvendte turistene som er problemet. https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-stotter-island-teori/72571176 Sitat - Islands teori om at det er mindre sannsynlighet for at turister bidrar til smittespredningen stemmer overens med studier som viser at det er mindre innførsel av smitte til et land via turister. Importsmitte dreier seg hovedsakelig om at nordmenn kommer tilbake fra utlandet, sier Forland til Dagbladet og forklarer: - Dette fordi nordmenn vil omgås familie og nærmiljøet når de kommer til Norge igjen, mens en turist vanligvis vil oppholde seg på et hotellrom og ha en annen atferd overfor lokalbefolkningen. Forland mener altså at det er større risiko for at hjemvendte nordmenn bidrar til smittespredning, enn utenlandske turister. Altså kan karantenebryterne bli et veldig stort problem, og jeg tviler på at strategien om "tillitsbasert karantene" vil fungere. Dette er folk som ikke bryr seg. De vil gjøre det de vil, når de vil, men vil ikke ta konsekvensene av valgene de tar. Tilliten til disse er minimal. Senest i helgen ble en person tatt for å ha brutt karantenen etter en handletur til Sverige. Han ble tatt etter at han festet i nabokommunen en dag eller to etter handleturen. Han ble ilagt et forelegg på 15 000 kr, men nektet å vedta forelegget fordi "han hadde personlige grunner til å handle i Sverige". Anonymkode: 2a50e...6a1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #27 Skrevet 22. juni 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regjeringen har jo så mye mer peiling på dette enn alle de andre regjeringene i Europa. Eller kanskje ikke... Det blir ikke noen store konsekvenser av å droppe reiserådene (så lenge man reiser innen EU/Schengen selvfølgelig). Mange reiseforsikringsselskaper har også snudd (er vel bare IF av de store som kjører hardt på linjen med at deres forsikring ikke gjelder i det hele tatt). Anonymkode: 8f593...60a Jeg synes det er rimelig at forsikringen gjelder andre ting enn korona. Men det er ikke så sikkert at man har lyst til å ligge på respirator i ukesvis på en gresk øy, på et sykehus fullt med antibiotikaresistente bakterier. Man kan også risikere å bli «strandet» hvis fly blir innstilt etc. Pluss at man må benytte seg av det offentlige helsesystemet i landet hvor man drar, og man må også betale de samme egenandelene som landets egne innbyggere, og det varierer hva disse er. Private sykehus må man betale selv. I tillegg kan man risikere å havne i karantene, og måtte dekke utgiftene til dette selv. Risikoen i EU/EØS er selvsagt en helt annen enn USA, men det er likevel risikabelt. Personlig ville jeg aldri tatt sjansen. Men det er ganske mange som reiser uten reiseforsikring til vanlig også, og de lar seg neppe stoppe av litt korona. Og for de aller fleste av dem vil det gå bra. Jeg er bare overhode ikke mottakelig for sutrehistorier fra og spleiser til dem som går på en smell. Anonymkode: 39100...d60
Anbefalte innlegg