AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #1 Skrevet 21. juni 2020 Hei. Skal begynne i en spesialpedagog stilling på en spesialskole i Oslo-område. Vi er to lærere og det er 5 elever i gruppen, hvor det attpåtil er noen assister og fagarbeidere inne. Elevene kan ikke skrive eller lese, ergo det blir ikke lekser, prøver eller retting. Slipper jeg ikken unna med veldig mye arbeid? Jeg har 30 timer bunden tid, men skjønner ikke helt hva jeg skal bruke resterende 13,5 timer på i uken? Planlegging ja, men har også noe tid i bunden tid på skolen. IOP er også arbeid jeg må arbeide mye med, hvertfall i perioder. Men får jeg ikke noe lite arbeid i forhold til andre lærere? Anonymkode: 34da7...3f0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #2 Skrevet 21. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Skal begynne i en spesialpedagog stilling på en spesialskole i Oslo-område. Vi er to lærere og det er 5 elever i gruppen, hvor det attpåtil er noen assister og fagarbeidere inne. Elevene kan ikke skrive eller lese, ergo det blir ikke lekser, prøver eller retting. Slipper jeg ikken unna med veldig mye arbeid? Jeg har 30 timer bunden tid, men skjønner ikke helt hva jeg skal bruke resterende 13,5 timer på i uken? Planlegging ja, men har også noe tid i bunden tid på skolen. IOP er også arbeid jeg må arbeide mye med, hvertfall i perioder. Men får jeg ikke noe lite arbeid i forhold til andre lærere? Anonymkode: 34da7...3f0 Å bære spesialpedagog er ofte mer krevende enn en vanlig lærer, derav tilleggspedagogikken. Man må finne løsninger som passer individets behov som er noe mer krevende enn gruppas behov. Det er ofte vanskeligere å finne tilfredsstillende opplegg og oppgaver som engasjerer og faktisk lærer de barna som trenger det. Anonymkode: c6585...071 3
Snabeltann Skrevet 21. juni 2020 #3 Skrevet 21. juni 2020 Mye av tiden din vil gå til ansvarsgruppemøter i tillegg, og formelt og uformelt samarbeid med ulike hjelpeinstanser. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #4 Skrevet 21. juni 2020 47 minutter siden, Snabeltann skrev: Mye av tiden din vil gå til ansvarsgruppemøter i tillegg, og formelt og uformelt samarbeid med ulike hjelpeinstanser. Møte med foreldre, helsepersonell, bup, hab, ting tar tid Anonymkode: 7b79f...011
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #5 Skrevet 21. juni 2020 Hvorfor har du 43,5 timers uker? Er det en lærergreie? Anonymkode: ac6c2...677
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #6 Skrevet 21. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å bære spesialpedagog er ofte mer krevende enn en vanlig lærer, derav tilleggspedagogikken. Man må finne løsninger som passer individets behov som er noe mer krevende enn gruppas behov. Det er ofte vanskeligere å finne tilfredsstillende opplegg og oppgaver som engasjerer og faktisk lærer de barna som trenger det. Anonymkode: c6585...071 59 minutter siden, Snabeltann skrev: Mye av tiden din vil gå til ansvarsgruppemøter i tillegg, og formelt og uformelt samarbeid med ulike hjelpeinstanser. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Møte med foreldre, helsepersonell, bup, hab, ting tar tid Anonymkode: 7b79f...011 Jo, men det vil jo hovedsaklig være i arbeidstiden. Dessuten vil jeg tro kontaktlærer står for det meste av foreldrekontakten? Anonymkode: 34da7...3f0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #7 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du 43,5 timers uker? Er det en lærergreie? Anonymkode: ac6c2...677 Ja det stemmer. Dette er grunnen til at vi kan avspasere i høstferie/vinterferie/lang sommerferie Anonymkode: 34da7...3f0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #8 Skrevet 21. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men det vil jo hovedsaklig være i arbeidstiden. Dessuten vil jeg tro kontaktlærer står for det meste av foreldrekontakten? Anonymkode: 34da7...3f0 Nei, det blir nok ditt ansvar. Kontaktlærer bare på papiret hvis elever er i fast gruppe ute av klassen. Anonymkode: 7236a...8fd
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #9 Skrevet 21. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det blir nok ditt ansvar. Kontaktlærer bare på papiret hvis elever er i fast gruppe ute av klassen. Anonymkode: 7236a...8fd Det er spesialskole. Vi er to lærere (en kontaktlærer og en timelærer) tilstede i alle timer med de 5 elevene vi har sammen. Anonymkode: 34da7...3f0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #10 Skrevet 21. juni 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du 43,5 timers uker? Er det en lærergreie? Anonymkode: ac6c2...677 Pluss på de timene lærerne bruker om kveldene på retting av prøver og tentamener, og på å lage undervisningsopplegg. Selv brukte jeg fire timer per kveld. Og 16-18-timers dager med planleggingsdager. Anonymkode: bb81b...268
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #11 Skrevet 21. juni 2020 Det blir myyye planlegging. Husk at mye av opplegget skal tilpasses den enkelte elev. Altså, hos 4 forskjellige elever er det 4 forskjellige opplegg, tilpasset eleven. Du kan noen år være heldig å ha elever som ikke krever all verdens mtp samtaler, telefonsamtaler, medisinoppfølging osv, mens andre år får du så mye å gjøre at du gremmes og angrer på læreryrket.. Stort sett er det travelt men givende. For min del er det alltid mye mindre å gjøre når jeg ikke har kontaktlæreransvar. Anonymkode: dc301...225
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå