Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte at sidemålseksamen gikk helt dritt. Var etterpå livredd for å stryke, og lot privatistlæreren se på den. Hen antok at jeg ville få en 4’er. Så kom resultatet, og det stod det 3. Karakteren har ikke noen betydning, da jeg har 5 og 6 i alle andre fag og 4 i matte (påbygg etter yrkesfag). Før sensuren sa jeg til meg selv at jeg driter i karakteren bare jeg står. Nå er jeg irritert på 3’eren.. Samtidig har jeg ikke råd til en stryk på klagesensur,  da må jeg vente til neste år med studier.

Ville du klaget? Oppgaven var ikke særlig bra, men nynorsken var så og si plettfri, og læreren sa det ville trekke opp... 

Irritert på meg selv! Med 5 og 6 i nesten alt, 4 i matte, så blir jeg SÅ irritert av å se den karakteren... Samtidig gikk jeg med grusomme nerver fordi jeg følte jeg kom til å stryke i dagene etter eksamen før læreren tok en titt.., Helt forferdelig.. hva ville du gjort??

Anonymkode: da04c...cba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig læreren din overvurderte betydningen av språket. Har han selv jobbet som sensor? Oppgaven teller også mye på sidemålseksamen, på samme måte som på hovedmålseksamen. 

Anonymkode: 01906...a26

• Liker 3
Skrevet

Kommer du inn på det studiet du ønsker uten å klage? Isåfall klager du selvsagt ikke. Da vil du være helt idiot, selv om du har bare 5 og 6 i andre fag. Og det er kun nå du ser på det vitnemålet, du kommer aldri til å få bruk for det til annet enn å søke deg inn på studier. Et vitnemål fra vgs har egentlig veldig liten verdi og er veldig lite viktig, selv om det ikke føles sånn akkurat nå.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig læreren din overvurderte betydningen av språket. Har han selv jobbet som sensor? Oppgaven teller også mye på sidemålseksamen, på samme måte som på hovedmålseksamen. 

Anonymkode: 01906...a26

Dette. Man får ikke god karakter i nynorsk bare av å være god i nynorsk, uten at man klarer å skrive en god oppgave. Og 4 er en god karakter.

• Liker 2
Skrevet

Få en begrunnelse før du klager i hvertfall. Veldig kjipt om du går ned til 2. Klagesnsuren er strengere enn vanlig sensur. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som oven før seier, kanskje be om begrunnelse først? Muligens sensor oppdaget noe vesentlig som lærerne ikke gjorde. 

Anonymkode: 3fd9a...0fc

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Gidavmeg skrev:

Få en begrunnelse før du klager i hvertfall. Veldig kjipt om du går ned til 2. Klagesnsuren er strengere enn vanlig sensur. 

Dette stemmer jo ikke. Ved klage skal oppgaven bedømmes av en ny sensor, som ikke vet hva den opprinnelige karakteren var. Dermed kan det gå begge veier.

Anonymkode: 97b3c...a65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klagesensuren skal ikke være strengere enn vanlig sensur, og jeg tror at sjansen for at du faktisk stryker er liten. Be om begrunnelse og vurder ut fra det. Hilsen en som gikk fra 4 til 5 etter klage på eksamenskarakter i sidemål for 100 år siden. 

Anonymkode: 7b928...cf9

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Javachip skrev:

Kommer du inn på det studiet du ønsker uten å klage? Isåfall klager du selvsagt ikke. Da vil du være helt idiot, selv om du har bare 5 og 6 i andre fag. Og det er kun nå du ser på det vitnemålet, du kommer aldri til å få bruk for det til annet enn å søke deg inn på studier. Et vitnemål fra vgs har egentlig veldig liten verdi og er veldig lite viktig, selv om det ikke føles sånn akkurat nå.

Ja, kommer inn på alle ønskene. Er bare så jævlig irritert på meg selv. Har yrkesfag fra 2006, tok de fagene jeg trengte for å få gen studiekomp etter 23/5. 5 og 6 i historie, naturfag og norsk hovedmål og muntlig er STORT for en som ikke har gått på skole på 16 år. Å få 4 i matte var enda større. Var SÅ letter da karakterene kom, men så går tankekverna i helgen., Skal nok ikke klage, måtte bare få ut litt frustrasjon anonymt. Hadde aldri forventet 4 i matte, forventet kun 3, så hadde det vært omvendt med 3 i matte og 4 i sidemål ville jeg antakelig ikke hatt disse tankene. Får se på det som et uhell og være takknemlig.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer du inn hvor du får 2? Jeg tenker at man kan klage så lenge man tåler å bli satt ned. Det er ekstremt sjeldent man blir flyttet mer enn én karakter. 

Anonymkode: cbe8f...149

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kommer inn på alle ønskene. Er bare så jævlig irritert på meg selv. Har yrkesfag fra 2006, tok de fagene jeg trengte for å få gen studiekomp etter 23/5. 5 og 6 i historie, naturfag og norsk hovedmål og muntlig er STORT for en som ikke har gått på skole på 16 år. Å få 4 i matte var enda større. Var SÅ letter da karakterene kom, men så går tankekverna i helgen., Skal nok ikke klage, måtte bare få ut litt frustrasjon anonymt. Hadde aldri forventet 4 i matte, forventet kun 3, så hadde det vært omvendt med 3 i matte og 4 i sidemål ville jeg antakelig ikke hatt disse tankene. Får se på det som et uhell og være takknemlig.

Jeg ville aldri tatt sjansen. Man vet aldri - du kan risikere å stryke, og da kan du glemme studier til høsten. Det er ikke verdt det å klage! Det har ingen betydning om du har 3 eller 4 i nynorsk.

Anonymkode: aa6df...24e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt, jeg tok opp fag og har bare 5 og 6 på vitnemålet. Det er INGEN som har sett på karakterene mine etter at jeg kom inn på studiet mitt. De vil utelukkende se karakterene fra studiet, og gir beng i hva jeg fikk før. Jeg hadde ikke klaget så lenge jeg kom inn :) 

Anonymkode: cbe8f...149

Skrevet (endret)

Svarte du på alle oppgavebestillingene i spørsmålene? Stort sett der de fleste bommer litt.

Måtte sjekke nå på min klagehistorikk, er sensor. De aller fleste ble stående på samme karakter av de som har klaget hos meg gjennom årene, en har gått opp, ingen gått ned. Så kanskje verd et forsøk? 

Endret av Snabeltann
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke. Ved klage skal oppgaven bedømmes av en ny sensor, som ikke vet hva den opprinnelige karakteren var. Dermed kan det gå begge veier.

Det er riktig, men ligger du på vippen mellom2 og 3 får du 3 på vanlig og 2 på sensur.

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Gidavmeg skrev:

Det er riktig, men ligger du på vippen mellom2 og 3 får du 3 på vanlig og 2 på sensur.

Hvor har du dette fra? Har selv sittet i klagenemnda, vi vurderer oppgaver på nytt (2 pr oppgave, og er vi uenige avgjør en tredje oppmann). Vi vet ikke vurdering fra før. Dette er Nordland fylkeskommune. Vil si den nye vurderingen er så objektiv som den kan bli, og regner med at det gjøres relativt likt over hele landet. 

Anonymkode: adec1...3c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trenger du bedre karakter for å komme inn på noe spesielt, TS? Hvis ikke, hva er greia?

Anonymkode: c765f...a85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligheten for at du går fra 3 til stryk er uhyre liten. Du har ikke noe å tape på å klage. 

Anonymkode: c20c8...b13

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Gidavmeg skrev:

Nei, for ny sensor kjenner ikke den opprinnelige karakteren, derfor er ikke det mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligheten for at du går fra 3 til stryk er uhyre liten. Du har ikke noe å tape på å klage. 

Anonymkode: c20c8...b13

Sensor kjenner ikke karakteren. Så godt mulig sensor tenker at den som klager fikk stryk, og vurderer det til at dette ikke holder, dermed kan man gå fra 3 til stryk.

Anonymkode: c765f...a85

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er sløs av ressurser dersom du ikke trenger 4 til noe annet enn å komme i bedre humør. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...