Gå til innhold

Hva er idealvekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ca 175cm (muligens 177cm). Kjøpte meg badevekt her om dagen. 98kg. Hvordan kunne det gå  langt?? Her skal det tas grep. Hva er «idealvekten» til noen med min høyde? Hvilket mål kan jeg sette meg? Jeg forstår at det ikke kommer over natten, men jeg har gitt meg selv 1-1,5 år på å bli fornøyd og veltrent. Sixpack er ikke målet, men rett og slett slank og sunn. Tips? 😊

Anonymkode: 8549e...d6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mål? Er hvordan man ser ut som teller, derfor kan du ikke gå etter en gitt kg. Men loggføre vekten din på veien ned, vei deg 1 gang i uken om du skal ned i vekt.

SÅ slapp helt av, spis riktig mat. Unngå alt annet.

Tren skikkelig styrke 2-3 ganger i uka, er her du former kroppen din. Som igjen kan stramme opp huden din mye.

Anonymkode: 9f966...edf

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mål? Er hvordan man ser ut som teller, derfor kan du ikke gå etter en gitt kg. Men loggføre vekten din på veien ned, vei deg 1 gang i uken om du skal ned i vekt.

SÅ slapp helt av, spis riktig mat. Unngå alt annet.

Tren skikkelig styrke 2-3 ganger i uka, er her du former kroppen din. Som igjen kan stramme opp huden din mye.

Jeg tenker mer: hva er normalvekt for min høyde? Jeg hadde jo sett utmagret ut om jeg hadde 50 kg som idealvekt, så hadde vært kjekt og satt seg et mål, hvis ikke føles det som jeg ikke har noe å se frem til, om det gir mening? Jeg har de siste årene vært så blind på min egen vekt, og jeg er redd for at det skal fortsette i form av at det tar helt av og jeg blir utmagret, eller den andre veien at jeg stopper på 70kg fordi jeg føler meg grei nok (selv om jeg fortsatt er tjukk på 70kg).

Ja det er en god ide. Lurer på å ha sett en plass at man skal veie seg om morgenen? Også var det det med kosthold da. Leste i en annen tråd her at det er nok å spise to gode måltid om dagen (ca 11 og 19) eller 16 (!) timer mellom hvert måltid, mens andre plasser står det at man burde spise et lite måltid hver 3.time. Ikke rart man blir forvirret 😬

AnonymBruker
Skrevet

For din høyde er 57-76 kg innenfor normalområdet på BMI-skalaen. De fleste vil ligge ca midt på med en bmi på rundt 22, som er rundt 67 kg for deg. 

Personlig gjør min trivselsvekt at jeg havner som lett undervektig ifølge BMI. Ulike kropper bærer vekt forskjellig, og jeg er så smal og har en slik figur at jeg passer en lav vekt. Det er alltid slik kroppen min har vært. 

Anonymkode: fdee2...bc4

AnonymBruker
Skrevet

Man må finne den (sunne) vekten man trives med, det kan godt være at du trives med å veie 70 kilo. BMI kan være en grei veileder selv om det ikke er noe man skal stole blindt på.

Jeg er like høy som deg og har nesten halvert vekten min på et år. Jeg ligger mellom 59 og 62 kilo og trives med det, selv om det nok er i den lavere enden av skalaen. 

Jeg spiser med 16(!) timers mellomrom og opplevde for første gang i mitt liv at det var forholdsvis enkelt å gå ned i vekt, samt å holde vekten. En av dagene i helgen spiser jeg "hele" dagen, uten at det betyr at jeg har noe i munnen hele tiden.

Lykke til, ts, jeg tror du har tatt første skritt med å ville en endring, resten er egentlig bare hard jobbing. :)

Anonymkode: 58414...775

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For din høyde er 57-76 kg innenfor normalområdet på BMI-skalaen. De fleste vil ligge ca midt på med en bmi på rundt 22, som er rundt 67 kg for deg. 

Personlig gjør min trivselsvekt at jeg havner som lett undervektig ifølge BMI. Ulike kropper bærer vekt forskjellig, og jeg er så smal og har en slik figur at jeg passer en lav vekt. Det er alltid slik kroppen min har vært. 

Anonymkode: fdee2...bc4

Masse takk for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker mer: hva er normalvekt for min høyde? Jeg hadde jo sett utmagret ut om jeg hadde 50 kg som idealvekt, så hadde vært kjekt og satt seg et mål, hvis ikke føles det som jeg ikke har noe å se frem til, om det gir mening? Jeg har de siste årene vært så blind på min egen vekt, og jeg er redd for at det skal fortsette i form av at det tar helt av og jeg blir utmagret, eller den andre veien at jeg stopper på 70kg fordi jeg føler meg grei nok (selv om jeg fortsatt er tjukk på 70kg).

Ja det er en god ide. Lurer på å ha sett en plass at man skal veie seg om morgenen? Også var det det med kosthold da. Leste i en annen tråd her at det er nok å spise to gode måltid om dagen (ca 11 og 19) eller 16 (!) timer mellom hvert måltid, mens andre plasser står det at man burde spise et lite måltid hver 3.time. Ikke rart man blir forvirret 😬

Jeg driver med styrkeløft.

For din høyde er ca75-80kg+ en grei vekt. Men slutt å heng deg opp i vekten din.

Utfra det du skriver har du mye å lære, så kontakt noen som kan lage en matplan for deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må finne den (sunne) vekten man trives med, det kan godt være at du trives med å veie 70 kilo. BMI kan være en grei veileder selv om det ikke er noe man skal stole blindt på.

Jeg er like høy som deg og har nesten halvert vekten min på et år. Jeg ligger mellom 59 og 62 kilo og trives med det, selv om det nok er i den lavere enden av skalaen. 

Jeg spiser med 16(!) timers mellomrom og opplevde for første gang i mitt liv at det var forholdsvis enkelt å gå ned i vekt, samt å holde vekten. En av dagene i helgen spiser jeg "hele" dagen, uten at det betyr at jeg har noe i munnen hele tiden.

Lykke til, ts, jeg tror du har tatt første skritt med å ville en endring, resten er egentlig bare hard jobbing. :)

Har du gått ned over 50kg på et år, eller tolker jeg det feil? 😳 hvordan funker det for deg å spise en gang om dagen? Har du overskudd? Er det et bestemt klokkeslett hver dag, eks middag? Hva spiser du i såfall (retter/ kalorier). Mange spørsmål her nå, beklager. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 160 høy og 40 år , bmi  på meg skal visst være mellom 55 og 62 kg.

Men min trivselvekt er likevel rundt 65 kg , da jeg ikke kler å være tynnere da får jeg hengefjes og hengepupper.

Dessuten sier ikke kg  noe om hva som er rett og hva som.er muskler.

Jeg bruker small i bukser og medium i overdeler,  da min kroppsfasong er kremmerhus figur. 

Anonymkode: 6cbf1...de1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 160 høy og 40 år , bmi  på meg skal visst være mellom 55 og 62 kg.

Men min trivselvekt er likevel rundt 65 kg , da jeg ikke kler å være tynnere da får jeg hengefjes og hengepupper.

Dessuten sier ikke kg  noe om hva som er rett og hva som.er muskler.

Jeg bruker small i bukser og medium i overdeler,  da min kroppsfasong er kremmerhus figur. 

Anonymkode: 6cbf1...de1

Takk for svar. Ja muskler veier jo mer enn fett, så det er sant. Per nå bruker jeg XL i underdel, og M i overdel. Ganske siræva.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har du gått ned over 50kg på et år, eller tolker jeg det feil? 😳 hvordan funker det for deg å spise en gang om dagen? Har du overskudd? Er det et bestemt klokkeslett hver dag, eks middag? Hva spiser du i såfall (retter/ kalorier). Mange spørsmål her nå, beklager. 

Jeg har gått ned ca 45 kilo på et år, 8-10 kilo hadde jeg tatt året før, men da spiste jeg vanlig og hadde lett for å trykke i meg for mye.av både mat og godteri. Det høres kanskje mye ut, men det er faktisk i underkant av 1 kilo i uka i snitt.

Jeg har masse overskudd, kanskje mer enn jeg noen gang har hatt fordi jeg er veldig aktiv. Det blir lettere og lettere å bevege seg etter hvert som vekten går nedover. Jeg velger bevisst omveier når jeg går og jeg velger trapp i stedet for heis eller rulletrapp når det er mulig.

Jeg spiser ikke bare en gang om dagen, jeg prøver å få i meg to måltid når jeg har "spisevindu" og spiser gjerne litt frukt i tillegg. Jeg teller ikke kalorier, men jeg spiser lite karbohydrater, selv om jeg ikke følger lavkarbodiett på noe som helst vis. For meg passer det å ha spisevindu mellom kl 14 og 22, evt mellom kl 11.30 og 19.30. Tingen er at når man driver med periodisk faste, så kan man justere slik at man kan være sosial uten at det går ut over noe.

Middag kan være en liten kyllingfilet med sopp og mye wokgrønnsaker, bruker gjerne litt hosinsaus og soyasaus for ekstra smak. Eller en eller annen suppe, gjerne med kokosmelk, men igjen, mye grønnsaker i forhold til kjøtt og kokosmelk. For meg har nok løsning vært å spise seg mett på kalorifattig mat.

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær forberedt på at du kommer til å få mange ulike svar da det er veldig individuelt hva ulike personer har som idealvekt. Hvordan man bærer vekten har mye å si, og det er meget individuelt. Har lest flere lignende tråder og ser at mange som svarer foretrekker en BMI på 18-19. Det er riktignok normalvekt, men i nedre sjikt. Jeg har møtt mange som kler en slik vekt fordi de er naturlig slank, men jeg har også møtt mange som hadde sett mye bedre ut om de la på seg noen kilo. 

Har selv slanket meg en god del. Gått ned 36 kg det siste året. I første omgang er målet å nå en BMI på 25 (bare 2 kg igjen!). I neste omgang tror jeg at jeg vil legge meg på en BMI på rundt 23. Jeg kan presse vekten ned til en BMI på 22, men om jeg legger meg noe lavere enn det begynner jeg å se syk ut, og jeg tror også at jeg vil slite med å holde vekten nede. Mitt forslag er at du i første omgang tenker normalvekt, så ser du an om du er fornøyd eller ikke. NB! Ta bilder av kroppen din nå og underveis. Man ser seg fort blind på eget speilbilde :) 

Anonymkode: 543d9...3ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet høyde over en meter minus 10, så 65 som en tommelfingerregel om du er 175. Men det er selvsagt individuelle forskjeller, både kroppssammensetning, og hva man trives med selv. Jeg synes f.eks. jeg SER best ut ca to kilo under der jeg trives best, altså vekten der jeg føler meg sterk, rask, har mest energi og ikke må tenke på mat hele tiden. Akkurat nå er jeg fortsatt 3 kilo over trivselsvekten min etter corona-stengte treningssentre og for mye bakst på hjemmeskolen, men har gått ned 2 i hvert fall. På vekten jeg er nå er jeg tung og verker mye i leddene, selv om andre nok ikke vil tenke at jeg veier noe for mye, men jeg trives ikke her.

Anonymkode: d14e1...2c3

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg du har misforstått. Du skal ikke gå 16 timer mellom hvert måltid, du skal faste i 16 timer av døgnet. Det gir deg et spisevindu på 8 timer. Da kan du spise mellom kl 11 og 19 for eksempel og faste de resterende timene. Inni spisevinduet skal du selvfølgelig ikke trykke i deg hva du vil, men spise relativt normalt. I og med at du hopper over frokost og kveldsmat så vil det kanskje falle seg naturlig å spise lunsj og middag, pluss et lite mellommåltid. Men du finner ut av hva du trives best med etter hvert. 

Anonymkode: 832f4...9a1

AnonymBruker
Skrevet

Idealvekten min har økt noe med årene. Jeg trener en del. Og da jeg i tenårene veide 55-60, og med det så stram og veldig slank ut, ville jeg med denne vekten nå når jeg er ca 40 se dratt og sliten ut. Så nå ligger jeg helst nærmere 65. (170 høy).

Det virker som om dette skiftet også har skjedd naturlig. Da jeg økte noen kilo i tenårene forsøkte jeg å begynne å tenke på mat og mengde, men det var knallhardt å komme ned mot 55 igjen. Mens hvis jeg spiste det jeg ville, var mett, og fornøyd, tilpasset det seg på ca 60. Og tilsvarende nå - 62-65kg krever null innsats. 

Anonymkode: b6261...41b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 172 høy og min trivselsvekt ligger på 71 kg. Da ser jeg best ut, og føler meg best. Jeg har timeglassfigur, og trenger denne vekten for å fylle puppene etter to barn. ;) Dette er også den vekten jeg har hatt i hele mitt voksne liv, og som jeg ligger på når jeg spiser det jeg vil og trener fordi jeg liker det. :)

Anonymkode: f2b09...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For høy kvinner kan bmi være litt misvisende da den tar utgangspunkt i igjennomsnittlige mennesker. Er selv 180 cm og prøver å komme ned på 78-79 kg. Da er jeg på en bmi på sirka 24. Er da normalt slank med naturlig former. 

Anonymkode: 8b6c3...d68

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...