AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #1 Skrevet 21. juni 2020 Er dette egentlig lov å gjøre? Jeg har ikke samtykket til å ta på meg noen ekstravakt. Det går greit den dagen jeg er satt opp, men det kunne fort blitt problematisk om jeg hadde andre planer. Anonymkode: a075f...25b
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #2 Skrevet 21. juni 2020 Fint å få litt informasjon rundt situasjonen. Når er vakta? Når og hvordan fikk du beskjed? Hva står i kontrakten din? Etc. Anonymkode: 52e21...451
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #3 Skrevet 21. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint å få litt informasjon rundt situasjonen. Når er vakta? Når og hvordan fikk du beskjed? Hva står i kontrakten din? Etc. Anonymkode: 52e21...451 Det er snakk om en vanlig kveldsvakt på en mandag hvor jeg egentlig skulle hatt fri. Fikk automatisk beskjed på SMS om at jeg var tildelt ekstravakt den dagen, men hadde verken søkt på vakten eller hørt noe om det på forhånd. "...har inngått følgende arbeidsavtale om å ta ledige vakter og være sommervikar som assistent i ..... kommune." Under arbeidstid står det som følger: "Arbeidstid er normalarbeidstid i medhold av gjeldende tariffavtale og arbeidsplan. Arbeidstid per uke er 35,5 timer i uken" Det står også at "Arbeidsforholdet er regulert av hovudavtalen, HTA og sentrale tariffavtalar som er inngått i den lokale sektoren." Ellers står det ikke mer spesifikt som kan være knyttet til arbeidstid enn det. Hittil har jeg ikke hatt vakter som tilsvarer 35,5 timer i uka, men kan det kanskje tolkes som at jeg kan settes opp på så mange vakter at det fyller opp disse timene? Synes jo det hadde vært greit å bli spurt om det passer uansett. Anonymkode: a075f...25b
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #4 Skrevet 21. juni 2020 Du skal ha varsel innenfor rimelig tid før vakta. Du står fritt til å takke nei. Men husk, om du takker nei for ofte vil de ikke bruke deg på ekstravakter så ofte. Anonymkode: 7157a...015 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #5 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skal ha varsel innenfor rimelig tid før vakta. Du står fritt til å takke nei. Men husk, om du takker nei for ofte vil de ikke bruke deg på ekstravakter så ofte. Anonymkode: 7157a...015 Jeg fikk ikke mulighet til å takke nei. Fikk bare en automatisk generert melding på mobilen om bekreftelse på ny vakt, og nå ligger den i kalenderen på min arbeidsplan på nett. Anonymkode: a075f...25b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #6 Skrevet 21. juni 2020 Så lenge det er mer enn to uker til har de lov, da er det ditt ansvar å sende melding og si ifra at du ikke ønsker vakta. Jeg er fast 20% ansatt og blir også satt opp på vakter i hytt og pine som jeg egentlig ikke ønsker. Det er lettere for de å bare sette oss opp for de vet det er større sjanse for at vi bare tar den fordi vi ikke gidder mase tilbake, enn at de skal sende melding «kan du jobbe den mandagen?» for da er det lett å bare skrive nei... er sleipt, men de har helt lov. Og sier du ikke ifra at du ikke ønsker vakta før det er mindre enn 14 dager til så må du ta den uansett for da er det fastslått at du skal jobbe den dagen. Anonymkode: 705b7...94c 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #7 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så lenge det er mer enn to uker til har de lov, da er det ditt ansvar å sende melding og si ifra at du ikke ønsker vakta. Jeg er fast 20% ansatt og blir også satt opp på vakter i hytt og pine som jeg egentlig ikke ønsker. Det er lettere for de å bare sette oss opp for de vet det er større sjanse for at vi bare tar den fordi vi ikke gidder mase tilbake, enn at de skal sende melding «kan du jobbe den mandagen?» for da er det lett å bare skrive nei... er sleipt, men de har helt lov. Og sier du ikke ifra at du ikke ønsker vakta før det er mindre enn 14 dager til så må du ta den uansett for da er det fastslått at du skal jobbe den dagen. Anonymkode: 705b7...94c Høres rart ut, for meldingen kom kun ti dager før den aktuelle vakten. Anonymkode: a075f...25b
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #8 Skrevet 21. juni 2020 Du har kanskje sagt at du er interessert i å jobbe i sommer, men kanskje ikke spesifisert når du vil ha fri? Sett deg utilgjengelig de dagene du har fri. Anonymkode: 5ae97...362
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #9 Skrevet 21. juni 2020 Det er jo igrunn det sommervikarer ansettes for da. Å ta ekstravakter som dukker opp i løpet av sommeren. Anonymkode: 58e53...ccf 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #10 Skrevet 21. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo igrunn det sommervikarer ansettes for da. Å ta ekstravakter som dukker opp i løpet av sommeren. Anonymkode: 58e53...ccf Nei, det er for å vikariere for de som er ute i ferie. De vaktene dukker ikke bare opp. Anonymkode: c7e26...dac 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #11 Skrevet 21. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har kanskje sagt at du er interessert i å jobbe i sommer, men kanskje ikke spesifisert når du vil ha fri? Sett deg utilgjengelig de dagene du har fri. Anonymkode: 5ae97...362 Nei, det har egentlig ikke vært omtalt. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo igrunn det sommervikarer ansettes for da. Å ta ekstravakter som dukker opp i løpet av sommeren. Anonymkode: 58e53...ccf Nei, jeg har jo en turnus som er tilpasset vikarbehovet til avdelingen i sommer. Jeg kan godt jobbe ekstra innimellom, men vil ha muligheten til å takke nei eller si fra meg ufrivillig tildelte vakter i tilfelle det ikke passer. Jeg har blant annet en langhelg hvor jeg har planlagt å dra på en liten tur, og da er det uaktuelt at jeg tar på meg noe ekstra. Derfor synes jeg dette er ganske problematisk. Anonymkode: a075f...25b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #12 Skrevet 21. juni 2020 Det er ikke lov nei. Man skal godkjenne turnus på forhånd, og ekstravakter skal spørres om først. "Kan du ta vakt den og den dagen?" "ja/Nei". Alle har såklart et liv og planer, så såklart er det ikke lov å bare sette noen opp på vakter. Hadde sendt "Hei! Ble tildelt en vakt uten å få beskjed *den datoen*. Det går bra, men må spørres neste gang, itilfelle det ikke passer" Anonymkode: 2c307...d67
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #13 Skrevet 21. juni 2020 Jeg vil anbefale deg å si ifra så fort som mulig. Hvis vakten du er satt opp på ikke passer så sier du det, men selv om det er greit for deg å ta den så si ifra om at de må spørre deg før de setter deg opp på vakter, ev. at de må sette deg opp så tidlig at du har mulighet til å si nei til vakten du får. Jeg har også jobbet turnus som sommervikar og har aldri hatt problem med å få jobb der neste sommer selv om jeg har sagt nei til ekstravakter og bare jobbet de som jeg i utgangspunktet var satt opp på. Da har turnusen vært 80-100% da, er nok annerledes hvis man bare har fått 20%, men jeg syns det er helt greit å si nei til ekstravakter da også, selvsagt. Anonymkode: c7e26...dac
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #14 Skrevet 21. juni 2020 De bør si fra, ja, men er en del som ikke gjør det. Som sommervikar har du ikke alltid all verdens du skulle sagt heller. Skal du reise bort er det imidlertid greit å gi beskjed på forhånd, så kan de notere seg det og vet at du iallfall er utilgjengelig de dagene. Anonymkode: 0bebf...9af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå