Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og ei venninne har hatt problemer i vennskapet i mitt syn, men hun har ikke sett de samme problemene som meg. Så jeg drøftet de problemene i stad og lurte på hva hun tenkte over det. Så sier hun at det er ingenting å tenke over og hun forsto det som at jeg slo opp. Jeg fikk ei annen venninne til å lese over meldingen for at det ikke skulle tolkes slik, men som at vi kunne arbeide med det og få det til noe bedre. 

Men hun ser ikke de problemene. Det ene er at hun krever et svar til alt eller så tror hun det handler om at jeg ikke vil snakke med hun. Men realiteten er at jeg er opptatt på jobb feks. Og hun snakker veldig mye om sine problemer og jeg blir et slags mellomledd. Og jeg drøfta at vi begge burde ta problemene med de det gjelder og at det er noe vi burde jobbe med istede for å dra hverandre ned. Og fokusere mer på det positive. De to siste åra har det bare vært depressive snakk og jeg føler jeg har blitt dratt ned, men jeg ordla meg på en fin måte og fikk ei annen til å se over. Slik at det skulle tolkes som at jeg ville beholde vennskapet, men få det til å bli bedre fordi at var bare negativt snakk. Og sånn har det vært i 3 år. Jeg følte meg eller aldri hørt. Når jeg skulle si noe, så tok det 2 sekunder før hun vinkla samtalen til at det handlet om hun. 

Jeg ville ikke gjøre det helt slutt, men hun fikk alt til at det handlet om hun og hun tok alt personlig. Selvom jeg sa at jeg også hadde ting å jobbe med i vennskapet. Men det endte med at hun slettet meg og slo opp umiddelbart. Jeg spurte hva hun tenkte om saken, men hun sa det ikke var noe å tenke over siden jeg tydeligvis ikke ville snakke med hun mer. Jeg bare sitter her med et stort spørsmålstegn. 

Er det jeg som er problemet her? Alt jeg ville var å få det bedre og få et mer positivt vennskap. 

Anonymkode: 92c10...023

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.....

AnonymBruker
Skrevet

Slå opp et vennskap??? Aldri hørt om det før. Må være noe nymotens greier...

Anonymkode: aa065...f19

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva annet skal man si? Håper på saklig kommenterarer😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har kjent denne venninnen i mange år, og at dere egentlig har et godt vennskap, så bør man kunne tåle perioder hvor den ene har det tøft og har ekstra behov for å snakke og dele. Selv om det så er over en to års- periode. Venner støtter hverandre og lytter, uansett. Men hvis det bestandig har vært sånn, og at hun kanskje er sånn uansett om at hun har en ekstra lang depressiv periode eller ei, og du aldri slipper til, så er det selvsagt en annen sak. Men isåfall ønsker du vel ikke så mye kontakt heller?

Jeg har alltid vært en person som har lyttet og vært der for andre. Plutselig var det jeg som trengte støtte. Den vanskelige perioden min strakk seg over et par år, og de årene var jeg ikke særlig positiv å være rundt. Jeg prøvde, men klarte ikke. Heldigvis viste gode venner forståelse, lyttet og holdt ut med meg. Jeg ba flere ganger om unnskyldning fordi jeg var så depressiv og tilførte negativ energi, men fikk alltid til svar at venner er der for hverandre og hjelper så godt man kan. Selv om det blir lange, tunge perioder. Det er hver sin gang å gi og ta imot. Så jeg tenker; enten er venninnen din bare sånn, og da er det ikke så positivt vennskap for deg uansett. Men hvis hennes situasjon er litt lit den jeg stod i, så er det hele veldig annerledes.

Anonymkode: 8e08e...234

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er vel at du valgte å ta det på meldinger i stedet for å ta en ordentlig prat sammen. Meldinger kan fort misforstås og tolkes i verste mening, siden du ikke har mulighet til å lese hennes kroppsspråk har du heller ikke mulighet til å se hvordan hun reagerer. Jeg går ut i fra at du forklarte venninna som fikk lese gjennom meldingen hva du mente osv, så du har med andre ord forklart henne mer enn hun meldingen var ment til, hvorfor kunne du ikke gjort det med venninna du har problemer med? 

Jeg hadde nok også "slått opp" med en venninne som har et problem med meg og velger å ta det på meldinger. Folk som gjør sånt er i mine øyne enten for konfliktsky til at jeg ikke orker ha noe med dem å gjøre, jeg er ikke interessert i folk som går og irriterer seg over meg i lang tid, si i fra og så går vi videre. Eller så er de ikke så interessert i meg som venn uansett, siden de tydeligvis ikke engang tar seg tid til å få til en ordentlig prat oss i mellom. 

Anonymkode: 67e12...52c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må du gi henne litt tid. Du har nettopp såret henne dypt, og fått henne til å tenke på de siste årene som at hun har verdt verdenst verste byrde. At du bare latet som at du likte å være med henne. Hun sitter nok nå å tenker på alle feiltrinn, og ser på det med nye øyner. Hun må ha det helt jævlig nå! Vent litt, så drar du til henne og ber om unnskyldning! Det der var virkelig råtten gjort av deg, og du må dra til henne og forklare alt på nytt, i en mye mer forstelesefull og elskverdig tone en du bruker på en melding!! 

Anonymkode: 8cb6b...e63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i det de skriver over her. Venninnen din har det nok veldig vondt nå. Jeg hadde definitivt dratt til henne med en gang, og beklaget på det sterkeste at jeg tok dette på melding, for det kom så feil ut. Si du er veldig veldig glad i henne, si alt det positive du ser i henne og tidene dere har hatt sammen, og at det eneste du mente var å hjelpe, at det kanskje kunne hjelpe henne også at dere prøvde å ha litt positive stunder sammen. Men at du selvfølgelig ikke mente at dere ikke skal kunne snakke om alt sammen, venner måå kunne føle at man kan fortelle alt man ønsker og har behov for, hvis ikke blir det et falskt fasade- forhold, og hvem ønsker det? Tenk godt gjennom hva du vil si, mange fine og varme ord, og beklag at du tok det på mld og at ordene kom feil ut, vær ydmyk og elskverdig, så skal du se det ordner seg😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er vel at du valgte å ta det på meldinger i stedet for å ta en ordentlig prat sammen. Meldinger kan fort misforstås og tolkes i verste mening, siden du ikke har mulighet til å lese hennes kroppsspråk har du heller ikke mulighet til å se hvordan hun reagerer. Jeg går ut i fra at du forklarte venninna som fikk lese gjennom meldingen hva du mente osv, så du har med andre ord forklart henne mer enn hun meldingen var ment til, hvorfor kunne du ikke gjort det med venninna du har problemer med? 

Jeg hadde nok også "slått opp" med en venninne som har et problem med meg og velger å ta det på meldinger. Folk som gjør sånt er i mine øyne enten for konfliktsky til at jeg ikke orker ha noe med dem å gjøre, jeg er ikke interessert i folk som går og irriterer seg over meg i lang tid, si i fra og så går vi videre. Eller så er de ikke så interessert i meg som venn uansett, siden de tydeligvis ikke engang tar seg tid til å få til en ordentlig prat oss i mellom. 

Anonymkode: 67e12...52c

Her må du gi henne litt tid. Du har nettopp såret henne dypt, og fått henne til å tenke på de siste årene som at hun har verdt verdenst verste byrde. At du bare latet som at du likte å være med henne. Hun sitter nok nå å tenker på alle feiltrinn, og ser på det med nye øyner. Hun må ha det helt jævlig nå! Vent litt, så drar du til henne og ber om unnskyldning! Det der var virkelig råtten gjort av deg, og du må dra til henne og forklare alt på nytt, i en mye mer forstelesefull og elskverdig tone en du bruker på en melding!! 

Anonymkode: 8cb6b...e63

Jeg har gang på gang prøvd å få til å møtes. Hun bor på vestlandet og jeg østlandet. De gangene hun kommer til Oslo så vil hun ikke møte meg. Hun finner på unnskyldninger. Så jeg har virkelig prøvd å få til å møte hun. Men hun vil ikke. Til tross for at jeg bor i Oslo området. Enten skal hun passe på morgen, eller så skal hun være med ei annen venninne. Hun har til og med sagt at hun liker at jeg er en slags søppelkasse hvor jeg får alt drittet. Men når jeg skal drøfte mitt slipper jeg ikke til inn hos hu. Jeg prøvde å ta det opp på en fredelig måte på melding siden hun aldri hadde tid til å møte meg. 

I eksamensperioden ble hun sur for at jeg ikke svarte så mye og forklarte at jeg leste til eksamen og det tok hun nærmest personlig. Og det er sånne småting over lengre tid som har bygget seg opp. Og jeg forklarte også ting jeg kunne jobbe med og spurte hun spm så hun fikk mulighet til å si sin side av saken, men den brukte hun ikke. Hun gikk istede i forsvarsmodus og slette meg over alt og vil tydeligvis ikke ha noe med meg å gjøre. 

Jeg ba som sagt folk å se over meldingen. Og de mener at det ikke går å missforstå den meldingen 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det de skriver over her. Venninnen din har det nok veldig vondt nå. Jeg hadde definitivt dratt til henne med en gang, og beklaget på det sterkeste at jeg tok dette på melding, for det kom så feil ut. Si du er veldig veldig glad i henne, si alt det positive du ser i henne og tidene dere har hatt sammen, og at det eneste du mente var å hjelpe, at det kanskje kunne hjelpe henne også at dere prøvde å ha litt positive stunder sammen. Men at du selvfølgelig ikke mente at dere ikke skal kunne snakke om alt sammen, venner måå kunne føle at man kan fortelle alt man ønsker og har behov for, hvis ikke blir det et falskt fasade- forhold, og hvem ønsker det? Tenk godt gjennom hva du vil si, mange fine og varme ord, og beklag at du tok det på mld og at ordene kom feil ut, vær ydmyk og elskverdig, så skal du se det ordner seg😊

Jeg sa at jeg er glad hun under alt dette. Og hun vil aldri møte meg lenger når hun er på besøk i østlandet. Hun bor veldig langt unna. Så kan liksom ikke bare dra. 

AnonymBruker
Skrevet

Utfra det siste du skriver her, så virker jo ikke dette som noen god venninne? Dere bor langt unna hverandre, og når hun er i nærheten av deg, prioriterer hun aldri å treffe deg? Og hun innrømmer at hun bruker deg som en søppelkasse? Nei, da hadde jeg nok vare latt tingenes tilstand være som de er, sånne venner trenger du vel ikke? Kanskje du skal prioritere andre vennskap, rett og slett, og la dette seile avgårde😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Utfra det siste du skriver her, så virker jo ikke dette som noen god venninne? Dere bor langt unna hverandre, og når hun er i nærheten av deg, prioriterer hun aldri å treffe deg? Og hun innrømmer at hun bruker deg som en søppelkasse? Nei, da hadde jeg nok vare latt tingenes tilstand være som de er, sånne venner trenger du vel ikke? Kanskje du skal prioritere andre vennskap, rett og slett, og la dette seile avgårde😊

Ja! barre irriterende at jeg prøvde å ta det opp på en fredelig måte også vil hun ikke prøve å få det til noe bedre. Men helt enig at da trenger jeg hun ikke. Noe jeg lenge har tenkt, men jeg bestemte meg for å prøve å redde dette, men det gikk ikke. Jeg var nok bare en "søpplekasse" for hun. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, gammelt nytt

Anonymkode: 42f6a...d4d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...