AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #1 Skrevet 20. juni 2020 Nå er det mange år siden jeg var ferdig med studiene mine, og jeg gikk ut med helt greit snitt (svak B), men så lenge jeg kan huske, så har vi laget store oppslag om studenter som får best mulig karakterer, enten på VGS eller Universitet. Det jeg fort merket etter studiene, var at alle toppstudentene stort sett fortsatte i Akademia. De aller fleste endte opp som forskere, og hadde helt normale jobber der. De mest suksessfulle studentene vi hadde, dersom du ser på karriereprogresjon, entreprenørskap, lederskap, o.l. var de studentene som spente seg fra helt normale, til de flinke. Men gjengangeren her var dog at ingen lot seg lokke i en stipendiat-stilling / doktorgradstudier. Derimot, der de virkelig utmerket seg, var på det sosiale eller på produktivitet. Når jeg ser på mitt kull, samt de som gikk under og over, så har de mest suksessfulle vært dem som enten var jævlig aktiv med foreninger og nettverk, eller de som drev på med entreprenørskap. Førstnevnte gruppe folk har havnet i gode lederstillinger i store konsern, mens sistnevnte endte opp som gründere. Men kanskje viktigst av alt - de ALLER fleste arbeidstakere er helt ordinære folk, og det er jo alle som får skuta til å gå fremover. Nesten aldri i mine 20 år som arbeider, mellomleder, og leder, har jeg sett enkeltmennesker / superstjerner som egenhendig kan bære hele bedriften. Eneste unntak er salgsfolk som, der noen har stått for nesten alt av salg. Nå mener jeg ikke at flinke folk ikke skal få ros for arbeidet sitt - men det å hause opp stjerneelever som om de hadde vunnet OL, føles heller ikke helt riktig for meg. Skole og akademia er ikke en konkurranse, og burde ei heller bli sett på som en arena for konkurranse. Det handler om egenutvikling og læren om å lære. Videre er det så ekstremt mange faktorer, både interne og eksterne, som kan være avgjørende på hvor bra en elev presterer. For eksempel så er det jo ganske tullete å sammenligne en elev som kommer fra en trøblete familie, der kanskje ingen av foreldrene har noen utdannelse, eller resurser - kontra en elev som kommer fra en velstående familie, som kanskje får privatundervisning, og går på en av de bedre skolene i landet. Sistnevnte kan jo fort ende opp i en av disse artiklene som hyller perfekt karakterutskrift. Anonymkode: 2948f...e78 12
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #2 Skrevet 20. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: Nå mener jeg ikke at flinke folk ikke skal få ros for arbeidet sitt - men det å hause opp stjerneelever som om de hadde vunnet OL, føles heller ikke helt riktig for meg. Skole og akademia er ikke en konkurranse, og burde ei heller bli sett på som en arena for konkurranse. Det handler om egenutvikling og læren om å lære. Anonymkode: 2948f...e78 Hvorfor ikke? Hvorfor skal de som er flinke i sport hylles, men aldri de som er flinke i teoretiske fag? Jeg var toppeleven på flere skoler, men ble aldri "hyllet". Hadde sikkert synes det var pinlig uansett, men det ble jo heller sett på som noe negativt og nerdete. Skolelys, englebarn, lærerens kjæledegge osv. Anonymkode: e8d4d...231 22
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #3 Skrevet 20. juni 2020 Norge, landet med folk som er allergiske mot flinke elever. Lurer på om dette er de samme som kommer med «alle liv betyr noe» når vi begynte å kjempe for de med mørk hud og brukte teksten «black lives matter». Janteloven sitter dypt i det landet her... «du skal ikke tro du er noe» Anonymkode: fab6d...dc9 9
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #4 Skrevet 20. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Norge, landet med folk som er allergiske mot flinke elever. Lurer på om dette er de samme som kommer med «alle liv betyr noe» når vi begynte å kjempe for de med mørk hud og brukte teksten «black lives matter». Janteloven sitter dypt i det landet her... «du skal ikke tro du er noe» Anonymkode: fab6d...dc9 De kunne like gjerne hyllet foreldrene som er de som gjør toppkarakterene mulig. Kommer man fra en dysfunksjonell familie blir motbakken mye tyngre. Anonymkode: c3063...1d5 9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #5 Skrevet 21. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge, landet med folk som er allergiske mot flinke elever. Lurer på om dette er de samme som kommer med «alle liv betyr noe» når vi begynte å kjempe for de med mørk hud og brukte teksten «black lives matter». Janteloven sitter dypt i det landet her... «du skal ikke tro du er noe» Anonymkode: fab6d...dc9 Nettopp! Jeg synes forresten «all lives matter» måtte vært mer riktig. Sånn for å favne alle😊 Anonymkode: 3c69d...472 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #6 Skrevet 21. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Jeg synes forresten «all lives matter» måtte vært mer riktig. Sånn for å favne alle😊 Anonymkode: 3c69d...472 Man møter ikke opp på en samling for folk med brystkreft og protesterer ved å si at alle typer kreft er like viktige/alvorlige. På samme måte sier man ikke "all lives matter" når man kjemper for svartes rettigheter. Det er jo ingen som har sagt noe annet, men akkurat nå er det svartes rettigheter som er i fokus. Anonymkode: 790a6...ebd 12
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #7 Skrevet 21. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Jeg synes forresten «all lives matter» måtte vært mer riktig. Sånn for å favne alle😊 Anonymkode: 3c69d...472 Les litt mer om hvorfor det ikke er noe du bør si. Anonymkode: bc09b...9aa 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #8 Skrevet 21. juni 2020 Jeg synes det er imponerende å gå ut av vgs med bare 6ere, og de fortjener skryt. Men heldigvis skjønner mange at hvis man ikke har fått like bra karakterer på vgs, betyr det ikke at du er mindre intelligent. Man må ha veldig rette ramme rundt seg, og foreldre som backer deg opp! Jeg fikk flere 6ere enn 5ere på ung.skolen, men på vgs hadde jeg det ekstremt tøft, med mye kontakt med barnevern osv. Så jeg måtte ta opp fag som privatist etter vgs for å komme inn på profesjonsstudiet jeg går på nå. Anonymkode: 231b6...ff9 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #9 Skrevet 21. juni 2020 Jeg heller er ikke så glad i sånne artikler, men det er fordi jeg blir veldig misunnelig og skulle ønske det var meg. Jeg skulle ønske jeg kunne være ung igjen og begynne på nytt og virkelig gå inn for toppkarakterer i alt. Sånne artikler får meg til å føle meg dritt og ubrukelig, og jeg hater meg selv enda litt mer. Men det er jo fordi det er noe galt med meg. Jeg skulle gjerne sett at vi hadde en skole som var mer opptatt av gode resultater og læring, det flinke elever virkelig ble oppfordret til å bli best mulig. Ikke sånn dilling og dalling som vi har. Anonymkode: e786c...308 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #10 Skrevet 21. juni 2020 Itillegg så har trynefaktor MYE å si. Det er jo en grunn til at man pleier å få lavere karakterer på eksamen enn standpunkt. Anonymkode: 231b6...ff9 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #11 Skrevet 21. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg heller er ikke så glad i sånne artikler, men det er fordi jeg blir veldig misunnelig og skulle ønske det var meg. Jeg skulle ønske jeg kunne være ung igjen og begynne på nytt og virkelig gå inn for toppkarakterer i alt. Sånne artikler får meg til å føle meg dritt og ubrukelig, og jeg hater meg selv enda litt mer. Men det er jo fordi det er noe galt med meg. Jeg skulle gjerne sett at vi hadde en skole som var mer opptatt av gode resultater og læring, det flinke elever virkelig ble oppfordret til å bli best mulig. Ikke sånn dilling og dalling som vi har. Anonymkode: e786c...308 Hva gjør du idag? Tok du opp fag eller valgte du noe som du føler er lavere enn det du kunne klart om du hadde rette omstendigheter? Anonymkode: c3063...1d5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #12 Skrevet 21. juni 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Hvorfor skal de som er flinke i sport hylles, men aldri de som er flinke i teoretiske fag? Jeg var toppeleven på flere skoler, men ble aldri "hyllet". Hadde sikkert synes det var pinlig uansett, men det ble jo heller sett på som noe negativt og nerdete. Skolelys, englebarn, lærerens kjæledegge osv. Anonymkode: e8d4d...231 Jeg er så enig! I være god i fotball er helt fantastisk, men å være god i matte eller kjemi? Nei, det må man skjule. 🙄 Anonymkode: bc09b...9aa 7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #13 Skrevet 21. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Jeg synes forresten «all lives matter» måtte vært mer riktig. Sånn for å favne alle😊 Anonymkode: 3c69d...472 Så du mener at man ikke kan kjempe for én sak uten at det roper «de andre betyr ikke noe»? Man MÅ inkludere alle til enhver tid? Det er jo ingen som sier at alle liv ikke betyr noe. Du har i så fall misforstått alt som skjer om dagen. Anonymkode: fab6d...dc9 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #14 Skrevet 21. juni 2020 Jeg er en 6er elev som gikk ut av videregående med 6 i snitt. Jeg måtte jobbe ekstremt hardt, og mye tid ble viet til skolearbeid. Allikevel satset jeg på en jobb med lav lønn, under gjennomsnittet, for det er det jeg ønsket. Karakterene mine gjenspeiler min dedikasjon til å lære alt, og vise at jeg har lært alt. Dette krever hard disiplin, konsentrasjon og mye ekstraarbeid. Jeg forstår ikke de som konstant sier at vi skal skryte av alle. På ungdomsskolen orket jeg ikke å følge med, og lærte da heller ingenting. Det er stort sett tilfellet at de med dårlige karakterer ikke er dum, men de orker ikke arbeide eller mister motivasjon. Broren min har 2,9 i snitt, men han er IKKE dum eller har lesevansker. Han er bare umotivert og orker ikke Anonymkode: 5835e...4e5 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #15 Skrevet 21. juni 2020 Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn misunnelse når man kritiserer flinke elever på videregående. Det er nettopp misunnelse det er! Anonymkode: d0144...e60 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #16 Skrevet 21. juni 2020 De fortjener all skryt de kan få. Skole er hardt, og det er hardt og ensomt å være toppstudent. Anonymkode: d8abe...a9c 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #17 Skrevet 21. juni 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les litt mer om hvorfor det ikke er noe du bør si. Anonymkode: bc09b...9aa Tull. Hele BLM er vås. Så å si ingen hvite går rundt og mener at svarte liv ikke betyr noe. Hvem er det som dreper nesten alle svarte som blir drept i USA? Jo, det er andre svarte. Anonymkode: 5bd59...b15 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #18 Skrevet 21. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en 6er elev som gikk ut av videregående med 6 i snitt. Jeg måtte jobbe ekstremt hardt, og mye tid ble viet til skolearbeid. Allikevel satset jeg på en jobb med lav lønn, under gjennomsnittet, for det er det jeg ønsket. Karakterene mine gjenspeiler min dedikasjon til å lære alt, og vise at jeg har lært alt. Dette krever hard disiplin, konsentrasjon og mye ekstraarbeid. Jeg forstår ikke de som konstant sier at vi skal skryte av alle. På ungdomsskolen orket jeg ikke å følge med, og lærte da heller ingenting. Det er stort sett tilfellet at de med dårlige karakterer ikke er dum, men de orker ikke arbeide eller mister motivasjon. Broren min har 2,9 i snitt, men han er IKKE dum eller har lesevansker. Han er bare umotivert og orker ikke Anonymkode: 5835e...4e5 Men kan du egentlig alt du lærte, eller har du glemt mye av det du pugget for å oppnå disse resultatene? Det er selvsagt en imponerende prestasjon å få så gode karakterer og det fortjener skryt, men man glemmer raskt ting man kun har pugget på til en prøve. Anonymkode: 790a6...ebd
mammamora90 Skrevet 21. juni 2020 #19 Skrevet 21. juni 2020 (endret) Jeg synes det ikke er noe problematisk med det. Å ha et vitnemål med A i alle emner på universitetsnivå, eller 6 i alle fag på VGS er en utrolig prestasjon. I noen av artiklene deler disse studentene studieteknikker som kan være nyttige, som fersk bachelorgradstudent for noen år siden (går master nå) inbiller jeg meg at noen av de teknikkene jeg leste om hjalp meg med å memorisere pensum raskere. Endret 21. juni 2020 av mammamora90 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #20 Skrevet 21. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør du idag? Tok du opp fag eller valgte du noe som du føler er lavere enn det du kunne klart om du hadde rette omstendigheter? Anonymkode: c3063...1d5 Jeg studerer juss. Måtte ikke ta opp igjen fag. Hadde to firere på vitnemålet (en fra eksamen i matte og et fag jeg tok som privatist siden skolen ikke tilbydde det faget), så jeg kom inn på studiet jeg ville. Men jeg skulle ønske jeg hadde lært å jobbe og at jeg hadde utnyttet potensialet mitt på ungdomsskolen og vgs. Nå har jeg helt gjennomsnittlige karakterer på studiet (sterk C) hittil, men jeg brukte veldig lang tid på å lære meg å lære. På vgs trengte jeg ikke det fordi jeg klarte å få gode karakterer til tross for lite arbeid. Anonymkode: e786c...308
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå