Gå til innhold

Borderline - noen som kan forklare?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Leter etter info om symptomer på borderline på nettet men syns det er veldig vide definisjoner der. Kan noen med denne sykdommen eller kjennskap til den forklare spesifikke ting/situasjoner hvor man oppfører seg annerledes - og eventuelt hvordan? 

Anonymkode: dc5d1...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjernen er problemer med å regulere følelser. Man kan gå fra å være normal til å bli dypt deprimert på samme dag og normal igjen neste. Det andre er usikkert selvbilde eller problemer med å vite hvem man er.

Det følger mye skam, selvhat, selvskading og fortvilelse med borderline. Et brennende følelsesmessig helvete som aldri tar slutt. I tillegg så er det også vanskelig å ha relasjoner over tid. Enten ved at folk går eller at man går selv for å unngå å bli forlatt.

Har man opplevd traumer kan det også innebære endel dissosiasjon.

Anonymkode: 77768...27b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vidt fordi pasienter med den diagnosen kan være veldig ulike. Det heter forresten ikke borderline lengre, men emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Kanskje du finner bedre svar hvis du søker på det :)https://no.wikipedia.org/wiki/Emosjonelt_ustabil_personlighetsforstyrrelse

Anonymkode: 9442d...66e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjernen er problemer med å regulere følelser. Man kan gå fra å være normal til å bli dypt deprimert på samme dag og normal igjen neste. Det andre er usikkert selvbilde eller problemer med å vite hvem man er.

Det følger mye skam, selvhat, selvskading og fortvilelse med borderline. Et brennende følelsesmessig helvete som aldri tar slutt. I tillegg så er det også vanskelig å ha relasjoner over tid. Enten ved at folk går eller at man går selv for å unngå å bli forlatt.

Takk for svar! Jeg opplever tilbakevendende depresjon men depresjonen er stabil, altså jeg er ikke noe spesielt opp og ned i humøret. I tilllegg lav selvtillit men aldri tvil på hvem jeg er. Men jeg kan tenke negativt om meg selv, eksempel at jeg ikke har noe å tilby andre. Med eksen min var det mye mistillit, krangling og lignende fra min side og helt på slutten var jeg så ødelagt at jeg ønsket å ta livet mitt. Har hatt stabile vennskap oppover som har vart i mange år, noen er fadet ut må pga jeg flyttet og de har fått barn/familie og vi er i forskjellige faser av livet. Tenker dere jeg kan ha borderline? Er skikkelig redd for det. Sliter også med depersonalizing eller hva det heter, altså uvirkelighetsfølelse. Dette ble utløst av at jeg røyket hasj for mange mange år siden som gav dette i tillegg til panikkanfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik det er for meg. Kunne ikke forklart det bedre.

Anonymkode: 34ca8...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg opplever tilbakevendende depresjon men depresjonen er stabil, altså jeg er ikke noe spesielt opp og ned i humøret. I tilllegg lav selvtillit men aldri tvil på hvem jeg er. Men jeg kan tenke negativt om meg selv, eksempel at jeg ikke har noe å tilby andre. Med eksen min var det mye mistillit, krangling og lignende fra min side og helt på slutten var jeg så ødelagt at jeg ønsket å ta livet mitt. Har hatt stabile vennskap oppover som har vart i mange år, noen er fadet ut må pga jeg flyttet og de har fått barn/familie og vi er i forskjellige faser av livet. Tenker dere jeg kan ha borderline? Er skikkelig redd for det. Sliter også med depersonalizing eller hva det heter, altså uvirkelighetsfølelse. Dette ble utløst av at jeg røyket hasj for mange mange år siden som gav dette i tillegg til panikkanfall 

Kan også bruke mye penger, kjøre fort osv men har diagnose på ADHD så derfor syns jeg det er ekstra vanskelig å skille 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobbet med ei jeg mistenker har dette. Er det vanlig at de med borderline ikke har særlig selvinnsikt i hvordan de oppfattes av andre? Og at de ofte legger skylden på andre for ting, som en slags forsvarsmekanisme? Dessverre ble folk på arbeidsplassen leie, og orket ikke å forholde seg så mye til vedkommende. 

Anonymkode: 700c8...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har EUPF (Borderline) og kan fortelle kort om hvordan jeg reagerer. Husk at dette er min opplevelse. Psykisk sykdom er som fyskisk sykdom, ingen andre enn den som faktisk har det vet hvordan en føler. Selv ikke de med samme sykdom.

Relasjoner er vanskelig. Jeg reagerer enten for sterkt, eller for svakt. Blir jeg såret, så går verden rundt, er jeg lykkelig så hersker jeg verden.

Relasjonene mine har vært korte, intenste og tøffe. Jeg brenner ikke bare broene mine, jeg kaster disel på dem og setter skogen på fyr for å sørge for at det ikke er noen vei tilbake.

Jeg bryr meg så intenst at jeg pakker meg klar til krigen fordi noen jeg kjenner er såret eller skadet.

Som person er jeg sosial, morsom og gir godt førsteinntrykk, frem til jeg træsher det. Typ 200 km/t - bæm.

Det jeg gjør nå for å bli bedre er ukentlig gruppeterapi, ærlighet for de få jeg kan stole på. Jeg er veldig heldig, jeg har venner som har gått igjennom helvete og dermed sier i fra til meg når jeg er for glad, intenst eller innesluttet.

Uansett hva du har utfordringer med, forsøk å finn noen som er der. En du kan bruke tid på, og en du kan bruke tid med.

De fleste sier "du må først like deg selv", men for meg har det vært så nytte at noen andre likte meg først. De fineste som bare "nå er du litt rar igjen, fina." Det har gjort at jeg liker meg selv litt mer enn jeg gjorde for noen år siden.

Jeg er ikke frisk enda, men jeg blir bedre. Noen ganger med store steg bakover, og ofte ganger fremover.

Anonymkode: eaa81...ae7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det vanskelig for noen her på forumet å si om du har eufp. Det må vurderes av en lege/psykolog. Når det er sagt så er ikke eufp det første jeg tenker på når jeg leser innlegget ditt.

Det beste tipset jeg tror jeg har er å ta kontakt med legen din for å få hjelp hvis du føler du har behov for det. Eller ringe en hjelpetelefon hvis du har det ekstra kjipt nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er slik det er for meg. Kunne ikke forklart det bedre.

Anonymkode: 34ca8...673

Da er vi ivhertfall to med eufp her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet med ei jeg mistenker har dette. Er det vanlig at de med borderline ikke har særlig selvinnsikt i hvordan de oppfattes av andre? Og at de ofte legger skylden på andre for ting, som en slags forsvarsmekanisme? Dessverre ble folk på arbeidsplassen leie, og orket ikke å forholde seg så mye til vedkommende. 

Jeg har selvinnsikt, men jeg ser ikke alltid hva som skjer før det har skjedd. Det smeller, uten at jeg nødvendigvis tenkte over det før det skjedde.

Det er forståelig at folk ikke orker å holde ut med det. Jeg holder ofte ikke ut med meg selv.

Jeg har et spørsmål til deg, (egentlig mer rettet til samfunnet ellers), hvorfor mistenker folk at den og den har en psykisk sykdom? Går man rundt å mistenker "den og den har kreft."?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har selvinnsikt, men jeg ser ikke alltid hva som skjer før det har skjedd. Det smeller, uten at jeg nødvendigvis tenkte over det før det skjedde.

Det er forståelig at folk ikke orker å holde ut med det. Jeg holder ofte ikke ut med meg selv.

Jeg har et spørsmål til deg, (egentlig mer rettet til samfunnet ellers), hvorfor mistenker folk at den og den har en psykisk sykdom? Går man rundt å mistenker "den og den har kreft."?

Jeg mistenkte det rett og slett fordi oppførselen hennes ikke hang sammen med å være psykisk frisk. Det er ikke vanlig at folk tar ut hele følelsesspekteret på jobb som hun gjorde. Hun såret mange, men klarte ikke å be om unnskyldning. Derfor tok folk avstand. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir jeg såret, så går verden rundt, er jeg lykkelig så hersker jeg verden.

Spot on...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner et par med borderline, og felles for dem er at de er veldig følsomme, og har sterke følelser som svinger fort. Små ting kan føre til sterke følelsesmessige reaksjoner. De føler seg fort avvist, og er redde for å bli forlatt. De har også en tendens til å være ustabile i relasjoner, noe som er slitsomt for dem rundt, særlig kombinert med redselen for å bli forlatt. De er flinke til å skyve folk unna, selv om det ofte er ubevisst. De kan kreve mye fra andre rundt dem, og ha et stort behov for oppmerksomhet og omsorg. Selvinnsikten er ofte dårlig, og de kan ofte ikke forstå hvordan deres handlinger faktisk påvirker andre, hvorfor andre forlater dem etc. De kan også forstå det, men de kan ofte unngå å tenke over det før de handler. Impulskontrollen er ofte dårlig, noe som fører til at de handler i affekt, noe som blant annet kan føre til selvskadende atferd, eller atferd som ødelegger for dem selv eller andre. Kjenner ei som plutselig trodde at kjæresten var utro, og derfor tok en overdose.

Hadde diagnosen tidligere, men det viste seg at det var ADHD i stedet for. Var innlagt på psykiatrisk avdeling en stund tilbake, og psykologen der kom fort frem til at jeg ikke hadde borderline. Hun fortalte at pasientene med borderline var dramatiske, manipulerende og krevde mye av de ansatte. Selvmordsforsøk på avdelingen etc, og hun måtte skrive dem raskt ut, da de ble dårligere av å være innlagt. 

Anonymkode: 8131a...d67

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner en del med borderline og de er svært oppmerksomhetssyke. Det er bare "meg meg, meg" hele tiden, utrolig slitsomme å være sammen med. Felles for de alle er at de virker å ha klippekort på innleggelser. Jeg ser de på fest på kvelden og samma kveld legger de ut at "nå er de på sykehus igjen" og virker å håve inn sympati på den måten.

Anonymkode: fe93b...646

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun Ulrikkes Falck fra Skam sto vel nylig frem og fortalte at hun hadde denne diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale boken "sjarmør og tyrann", en interessant og lettlest fagbok der de blant annet tar for seg borderline og andre PF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Hyaluronica skrev:

Kan anbefale boken "sjarmør og tyrann", en interessant og lettlest fagbok der de blant annet tar for seg borderline og andre PF. 

Det står at boken omhandler psykopater når jeg søker den opp. Er det noe mer i den om andre PF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står at boken omhandler psykopater når jeg søker den opp. Er det noe mer i den om andre PF?

Absolutt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2020 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Spot on, tatt ut fra egne erfaringer som den andre parten i en tett relasjon.  Plusser vi på den skjulte narsissisten, the covert narcissist, så er det bare å sette to streker under svaret. Overlappingen med borderline er statistisk høy, spesielt blant kvinner. 

Er i tillegg dissosiasjon inne i bildet blir helvete komplett. Man blir virvlet inn i en surrealistisk verden hvor det er komplett umulig å områ seg - virkeligheten vil overgå enhver fantasi. Sluttresultat kan bli livsfarlig, vi snakker her om mekanismer og reaksjoner milevis bortenfor kjærlighetssorg og den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...