Gå til innhold

UV-drakt - er ikke det sykt varmt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er fordelene med UV-drakt? Er ikke det sykt varmt for barnet når det er 25 grader, og mer og mindre? Klamt? Og når det bades i den, er det ikke kaldt når drakten er våt og man ikke lenger bader?

Anonymkode: bb7bc...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er vel det samme som å ha på badedrakt, pluss barnet slipper å bli solbrent gjennom drakten. Husk å smøre solkrem uansett!

Anonymkode: 4de34...2d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel det samme som å ha på badedrakt, pluss barnet slipper å bli solbrent gjennom drakten. Husk å smøre solkrem uansett!

Anonymkode: 4de34...2d2

Barnet mitt er 1.5 år, så tenkte ikke å bruke noe som helst i grunn. Men ser UV-drakt brukes og kan ikke forstå fordelene, utenom beskyttelse mot solen - men er det en fordel nok, med ulempene jeg ser for meg, nevnt i HI?  Solkrem brukes naturligvis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er den beste beskyttelsen for sart barnehud i solen. 

Anonymkode: 8502d...42f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker det bare på stranden. Helt gull når ungen leker i vannkanten. Det er for klamt til byturer, men da har hun vanlige klær og annen solskjerming. 

Anonymkode: ee6d4...629

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sønnen min på 9 bruker uv trøye og har brukt det siden han var 1. Han har valgt selv siden han begynte å snakke, han sier det er varmere med den på. Han fryser veldig lett. I tillegg hater han solkrem, så han vil heller ha uv-trøya enn å måtte smøre hele kroppen.

Anonymkode: a1e81...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min ble kald av dem om hun badet og så satt ved bassengkanten/på stranden. Måtte skifte til tørr hver gang hun ble våt. 

Men deilig å slippe å smøre henne inn i så mye solkrem på hele kroppen (tenker på kjemikalier) 

Anonymkode: fe472...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at uvtøy er gull for å beskytte mot solen, særlig om de skal sitte en stund i vannkanten feks. Mine har ikke blitt for varme, og bader de tørker det fort. 

Anonymkode: 806d4...619

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Thyra said:

Beskytter ikke vanlige klær tilstrekkelig? 

Jo, vil tro det, sønnen min har aldri blitt brent gjennom vanlige klær. (Men blir veldig fort brent uten noe.) Men vanlige klær er litt upraktiske å bade med. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 9 bruker uv trøye og har brukt det siden han var 1. Han har valgt selv siden han begynte å snakke, han sier det er varmere med den på. Han fryser veldig lett. I tillegg hater han solkrem, så han vil heller ha uv-trøya enn å måtte smøre hele kroppen.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min ble kald av dem om hun badet og så satt ved bassengkanten/på stranden. Måtte skifte til tørr hver gang hun ble våt. 

Men deilig å slippe å smøre henne inn i så mye solkrem på hele kroppen (tenker på kjemikalier) 

Småbarna våre bruker også UV-drakt, men det er falsk trygghet om du dropper solkrem på overkropp. Leste en test (Tv2 hjelper deg?) der de fant ut at UV-beskyttelsen ikke er så høy som det påstås samt etter vask av plagg vil beskyttelsen bli svakere.

Smør alltid! Det er som tannpuss, noe som må gjennomføres uansett hvor grinete ungene er.

Anonymkode: 0c4a6...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Thyra skrev:

Beskytter ikke vanlige klær tilstrekkelig? 

Nei. 

Anonymkode: a1ec4...c96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pleier å bruke det når jeg surfer, sykt chill å slippe å smøre inn hele overkroppen med solkrem

Anonymkode: 097dc...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleier å bruke det når jeg surfer, sykt chill å slippe å smøre inn hele overkroppen med solkrem

Anonymkode: 097dc...fec

Fint og flott, men nå tenker jeg på barn. Ettersom dette ligger på barn og familie-delen av forumet. 

Jeg ser meningene og erfaringene er delt, så jeg tror ikke jeg gjør en miss ved å droppe UV-drakt. Vi bor ikke i den varme delen av landet og mini liker ikke å sitte ved vannkanten (enda i allefall, varmeste det har vært til nå er 23 grader, vil kanskje like vannet mer når det blir varmere 🤷🏼‍♀️). Vi klarer fint å smøre mini ofte og godt nok de dagene vi er heldige å kunne tilbringe mesteparten av tiden ute på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Småbarna våre bruker også UV-drakt, men det er falsk trygghet om du dropper solkrem på overkropp. Leste en test (Tv2 hjelper deg?) der de fant ut at UV-beskyttelsen ikke er så høy som det påstås samt etter vask av plagg vil beskyttelsen bli svakere.

Smør alltid! Det er som tannpuss, noe som må gjennomføres uansett hvor grinete ungene er.

Jeg er en av de du siter. Jeg smurte henne selv med UV-drakt,men ikke like ofte som jeg gjør når hun går uten. Livredd for St hun skal bli brent :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har brukt UV-tøy hver gang vi har vært i varmere strøk, også til meg selv fordi jeg blir lett brent. Helt gull om vi er i vannpark f.eks. Jeg synes ikke det er klamt, og når det er vått svaler det også. Eldste vil helst slippe, mest fordi det er flaut (hun er 14 nå, så jeg skjønner jo det, hun er også veldig mørk i huden), yngste på åtte synes det er helt greit. Her hjemme bruker vi det sjelden, vi holder oss heller inne/i skyggen midt på dagen. Ungene tåler uansett sola bedre enn meg (smører selvfølgelig godt likevel). 

Anonymkode: 04cb3...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bruker uv drakt på barna når vi er på stranden, eller bader i basseng ute osv. Hvorfor utsette de for stråling når det finnes gode, bedre  alternativer? Huden skal de ha hele livet, og med tanke på alle råd og anbefalinger fra hudleger/eksperter så bruker jeg det på barna. Er det som nå, 30 grader og sol, tørker uv drakten fort og det er bare godt at den evt føles litt kald når den er våt etter bad. Er det ikke så varmt ute, tar jeg den evt når jeg ser barna se ferdigbadet for en stund, og bytter til en ny uv drakt eller t-skjorte/shorts, og henger opp den andre til tørk. Smører også alltid med solkrem under uv drakten første gangen for å ha et lag som «sikkerhet». 

Anonymkode: 77c1a...de8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tja her ser den ut til å beskytte bedre enn solkrem i alle fall. Han blir alltid lett rosa på skuldrene om han går uten, selv om jeg smører med faktor 50 annenhver time. Med uv-trøya har han aldri blitt det minste brent. Heller ikke med vanlige klær, jeg smører ham ikke der han har klær på når de har utedag på skolen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

UV-drakt er skikkelig klamt og ubehagelig, og i tillegg er det ekkelt å gå med det våte stoffet klistet på kroppen etter man har badet. Jeg skjønner de med unger som blir ekstremt fort solbrent, men min unge har aldri vært solbrent, så helt uaktuelt å plage henne med å ha på en sånn drakt. Da vi var i Thailand da hun var 7 måneder endte jeg opp med å ha på henne en bambus-pysj på stranden når hun krabbet rundt i sanden, for å slippe solkrem (kjemikalier på så liten baby), for UV-drakta jeg hadde kjøpt for anledningen var helt ubrukelig. Varm, klam og gjorde henne utilpass, overopphetet og ga varme-utslett.

Anonymkode: d6699...661

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår ikke foreldre som sier at barnet mitt ikke liker å bli smurt med solkrem, så da dropper vi det... 

Det er foreldrenes ansvar å sørge for at barn smøres med solkrem, uansett hva barnet måtte mene. Og nei, UV-drakt erstatter på ingen måte solkrem! Barn har ingen forutsetninger for å forstå konsekvensene av å ikke smøre seg! Solbrenthet er en ting, hudkreft med i værste fall spredning, er helt forferdelig!

Smør barna med solkrem!!!

Anonymkode: 7fb36...4df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...