Gå til innhold

Telemarkskanalen - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å ta en tur. Noen som kan dele sine erfaringer fra turen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt lenge siden sist jeg tok den båten, men det er en veldig fin tur! Veldig koselig 😊

AnonymBruker
Skrevet

Syklet opp for et par uker siden og har padlet nedover et par ganger. Tatt båten en gang. Nydelig område uansett hvordan du ferdes. 

Har ikke gjort det selv (har hytte i nærheten)  men har du råd og tid ville jeg bodd på Dalen hotell og gått Lårdalsstigen. 

Anonymkode: fd206...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min gjorde det med barna i fjor, og ingen av dem syntes det var noe særlig. Det går treeegt oppover, visstnok. Jeg tenkte å heller sykle langs kanalen, tror det går fortere da. Men smaken er som baken, noen liker jo at det går tregt 😊

Anonymkode: 6e3f9...757

AnonymBruker
Skrevet

Den båtturen var de lengste timene i mitt liv.

Anonymkode: 0f65f...57c

Skrevet

Det er jo en lang tur, og hvis man er av den rastløse typen kan det sikkert bli kjedelig.  Hvis man derimot er glad i ro, sitte på dekk og se landskapet flyte forbi med et glass vin og en bok, er det helt nydelig.

Det er mulig å bare være med på deler av turen.   

Vi skal ta den nå i sommer hele veien fra Skien til Dalen, og jeg gleder meg veldig. Har bare seilt fra Skien til starten av Nordsjø før.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dalen hotell er rådyrt, så ha med flere kredittkort. Men skal man først gidde å ta turen må man selvsagt spise der og ev. overnatte.

Anonymkode: 5b2eb...bc9

• Liker 1
Skrevet

Vi skal bo på Dalen hotell to netter. Det er en firmatur med alt betalt heldigvis. 

Skrevet
På 21.6.2020 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Mannen min gjorde det med barna i fjor, og ingen av dem syntes det var noe særlig. Det går treeegt oppover, visstnok. Jeg tenkte å heller sykle langs kanalen, tror det går fortere da. Men smaken er som baken, noen liker jo at det går tregt 😊

Anonymkode: 6e3f9...757

Med barn bør man nok begrense seg til Ulefoss - Lunde. Her er det tett med sluser og de aller fleste barn vil synes det er veldig spennende.

AnonymBruker
Skrevet

Flere måter å reise langs kanalen. Skal du sykle, padle, kjøre bil, kanalbåten eller småbåt? 

Anonymkode: 1a680...95e

AnonymBruker
Skrevet

Hva er seilingshøyden?

Anonymkode: e588a...d15

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er seilingshøyden?

Anonymkode: e588a...d15

16/13m sier Google 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere måter å reise langs kanalen. Skal du sykle, padle, kjøre bil, kanalbåten eller småbåt? 

Blir båten til Dalen. Så hadde det vært greit å ta buss tilbake fra Dalen til Skien, men litt usikker på om det er en mulighet.

• 4 uker senere...
Skrevet

Da er tur bestilt. Takker for alle innspill :)

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Nevian skrev:

Da er tur bestilt. Takker for alle innspill :)

Kan jeg spør hvor mye det koster ? Lurer på å ta turen selv.

Anonymkode: 6924e...42e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spør hvor mye det koster ? Lurer på å ta turen selv.

Klart :) Vi er tre voksne. For øvrig også veldig fornøyd med at Corona sørger for at båtene bare fylles 50% så vi får mye mer armplass enn ellers. Vi betalte totalt 11 200,- for følgende:

• Én overnatting i Skien da vi kjører dit kvelden før, ett dobbeltrom og ett enkeltrom.
  • Båttur til Kviteseid. Det inkluderer lunsj på båten.
  • Kort busstur til hotellet.
  • Én overnatting på Straand hotell, inkludert middag og frokost.
  • Busstur tilbake til Skien.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Nevian skrev:

Klart :) Vi er tre voksne. For øvrig også veldig fornøyd med at Corona sørger for at båtene bare fylles 50% så vi får mye mer armplass enn ellers. Vi betalte totalt 11 200,- for følgende:

• Én overnatting i Skien da vi kjører dit kvelden før, ett dobbeltrom og ett enkeltrom.
  • Båttur til Kviteseid. Det inkluderer lunsj på båten.
  • Kort busstur til hotellet.
  • Én overnatting på Straand hotell, inkludert middag og frokost.
  • Busstur tilbake til Skien.

Takk 🙂

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi tok turen i sommer. 3 voksne par. Det var helt fantastisk!  Oversteg alle mine forventninger. 

Båten (Henrik Ibsen) Skien-Dalen fredag.
Overnatting Dalen hotell fredag - søndag, og buss tilbake til Skien søndag ettermiddag.

Båtturen var magisk. Båten var gjennomført vakker, med alle detaljer på stell. Til og med lampene ute på dekket var av krystall. Vakker natur hele veien. Enkelte strekninger er jo å forveksle med å seile i en vestlandsfjord. 

Dalen hotell var også en flott opplevelse. Genuint, vakkert, gjennomført historisk. Nydelig mat var kronen på verket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...