Gå til innhold

Kvinnelig sterilisering!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen kvinner her som har sterilisert seg?

er kjempe fornøyd med de barna jeg har og ønsker å sterilisere med da annen prevensjon aldri har passet for meg. Når jeg snakker om dette med folk så mener de de er galskap og kjempe dumt.

noen erfaringer? Står det ikke er noen bivirkninger så jeg skjønner ikke helt problemet. Noen tanker fra noen som har mer erfaring enn de i min omgangskrets 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville aldri sterilisert meg dersom det var et annet alternativ. Å skulle sette seg selv i tidlig overgangsalder har mange bivirkninger. 

Om ikke mannen steriliseres seg etter vi er ferdig med barn får vi heller bruke kondom.

Edit: jeg ser nå at jeg har forvekslet sterilisering med fjerning av livmor 😅🙈 det er jo ikke det samme! 

Endret av Skogkløver
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sterilisert. Etter ett barn på piller og to på hormonspiral orket jeg ikke flere overraskelser. 

Aldri angret. Spesielt ikke da mannen begynte å mase på en attpåklatt. Utrolig glad for at den fabrikken er ordentlig stengt. 

Det er et enkelt inngrep. Selvfølgelig litt ubehag rett etterpå, men ikke betydelig. 

Etter det har jeg ikke merket noe endringer. Mens, lyst, absolutt alt er som før, jeg er bare trygg fra å bli gravid igjen. 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være galskap og kjempedumt om du ikke ønsker flere barn. For min del har det bare vært kjempedeilig å slippe prevensjon... som jeg ikke engang stolte på lenger. 

Anonymkode: 2d545...ae6

• Liker 9
Skrevet (endret)

På volvat sine sider står det at sterilisering ikke fører til tidlig overgangsalder fordi kvinnen fortsatt vil ha menstrasjon og eggløsning? 

mannen har sagt han vil sterilisere seg han. Men dette er for meg og min del ikke for hans. 

Men så du redigerte innlegget ditt nå skogkløver 😄

takk for ærlig svar anonym 🥰

ts

Endret av iansak
AnonymBruker
Skrevet

For min del funker systemet som det alltid har gjort selv om baby fabrikken er stengt. Ingen komplikasjoner osv. Er glad for de barna jeg har. 

Gjorde det i forbindelse med keisersnitt så jeg vet ikke med tanke på smerter og lignende i etterkant, men det er evnt over etter et par uker. 

Anonymkode: 50a5c...4ff

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, iansak skrev:

På volvat sine sider står det at sterilisering ikke fører til tidlig overgangsalder fordi kvinnen fortsatt vil ha menstrasjon og eggløsning? 

mannen har sagt han vil sterilisere seg han. Men dette er for meg og min del ikke for hans. 

ts

Ja, de fjerner jo ikke hele livmoren, men egglederne slik at eggene ikke finner vei ned til livmoren og har mulighet for å bli befruktet. :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, de fjerner jo ikke hele livmoren, men egglederne slik at eggene ikke finner vei ned til livmoren og har mulighet for å bli befruktet. :)

Så man har fortsatt eggløsning og menstruasjon, kommer ikke i overgangsalder osv fordi systemet funker som normalt, med unntak at egg og sædcelle ikke kan møtes naturlig. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, iansak skrev:

Men så du redigerte innlegget ditt nå skogkløver 😄

takk for ærlig svar anonym 🥰

ts

Om din mann er villig til å sterilisere seg bør dere gå for det. Langt billigere og enklere inngrep. 

Jeg gikk ut fra at han var en av dem som ikke ville det. Noen menn nekter. Tror det påvirker manndommen deres. 

Det er da ingen mening i at dere begge steriliseres, med mindre du er utro eller har tenkt å bytte ut mannen med det første. 

Er han villig er det enklere og bedre. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om din mann er villig til å sterilisere seg bør dere gå for det. Langt billigere og enklere inngrep. 

Jeg gikk ut fra at han var en av dem som ikke ville det. Noen menn nekter. Tror det påvirker manndommen deres. 

Det er da ingen mening i at dere begge steriliseres, med mindre du er utro eller har tenkt å bytte ut mannen med det første. 

Er han villig er det enklere og bedre. 

Tenker mer hvis det av en eller annen grunn blir slutt engang! Men ja Kanskje lurt han gjør det😅 har ingen interesse av å være utro nei. Holder med den mannen jeg har ønsker ikke mine dine våre  🤪

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, iansak skrev:

Tenker mer hvis det av en eller annen grunn blir slutt engang! Men ja Kanskje lurt han gjør det😅 har ingen interesse av å være utro nei. Holder med den mannen jeg har ønsker ikke mine dine våre  🤪

Da kan du jo heller sterilisere deg om det skulle bli slutt. 

Der mannen er villig til å sterilisere seg anbefales det, både på grunn av hvor kjappere og mindre inngrep det er, og på grunn av at det er en langt mindre kostnad. 

Min mann nektet, så derfor jeg. I resten av vår krets er det mannen som har gjort det, og det har ikke påvirket dem noe seksuelt. Det spredte seg som ild da første mann våget, og de fikk personlig bekreftet at det ikke "sjer noe" negativt med verken evne, lyst eller sprut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg tenkt på også. P-piller blir jeg dårlig av og spiral er jeg ikke interessert i å ha, kondom er greit nok, men..  Er i slutten av 30 årene og har ingen barn, vi har ikke noe ønske om å få det heller. Tenker at sterilisering er like greit. 

Anonymkode: d6e48...d14

AnonymBruker
Skrevet

Steriliserte meg for 8 år siden og det har vært supert å ikke bekymre seg om å bli gravid. Ser ikke noe negativt i dette. 

Anonymkode: 4d804...42d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde dette for 5 år siden. Ikke angret en dag. Jeg har aldri blitt helt komfortabel med prevensjonsmidler fordi jeg har fått bivirkninger av alle. 

Systemet virker som før og man kommer ikke i overgangsalderen. 

Anonymkode: 422f1...979

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Skogkløver skrev:

Jeg ville aldri sterilisert meg dersom det var et annet alternativ. Å skulle sette seg selv i tidlig overgangsalder har mange bivirkninger. 

Om ikke mannen steriliseres seg etter vi er ferdig med barn får vi heller bruke kondom.

Edit: jeg ser nå at jeg har forvekslet sterilisering med fjerning av livmor 😅🙈 det er jo ikke det samme! 

Til opplysning er det å fjerne eggstokkene som gjør at man kommer i overgangsalder, ikke ved å kun fjerne livmor. Eggstokkene fjernes vel mest kun hvis det er mistanke om kreft (tror jeg) 

Anonymkode: cf5df...57b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke at mannen skulle sterilisere seg da en god venn har ereksjonsproblemer og ubehag/smerter ved ereksjon mange år etter at han ble sterilisert. Legene mener det er psykisk men det hjelper ikke han så mye.

Sterilisering gikk helt fint her, veldig øm rundt navlen i ca 5 uker men ingen andre problemer. Dro hjem 2 timer etter operasjon og trengte ikke paracet.

Anonymkode: 83f25...cfe

Skrevet

Flott takk for svar. Hørt at det ofte kan være mer sånne ting for menn enn kvinner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...