Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 10 år gammel kjole. Denne har et mønster og snitt som i dag igjen er hot. Kvaliteten er veldig god. Jeg har skjønt at det ikke kalles vintage når det er 10 år gammelt. Men er det noe jeg kan betegne den som? Dette er en kjole jeg er veldig stolt av og som jeg har brukt med stor varsomhet (ikke turt å bruke den før egentlig, men forstått at jeg må ta den i bruk nå). Den er litt sånn HEY når man går med den ute, alle ser deg. Det er en designerkjole. 

Anonymkode: bbed1...90f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Anonymkode: bfdb1...13f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok.

Anonymkode: bfdb1...13f

Hadde du lest innlegget mitt ville du sett at det er et spørsmål jeg stiller. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det noe jeg kan betegne den som?

En gammel kjole. 

Anonymkode: bd9a2...b18

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

En gammel kjole. 

Men når den er lite brukt er den vel ikke akkurat det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er interessert i temaet design, vintage og mote, derfor jeg spør. - TS

Skrevet

Hvorfor tenker du at det trenger et navn, eller i hvilke sammenhenger tenker du at det ville vært kjekt med et navn/en beskrivelse? De fleste voksne mennesker har jo et og annet ti år gammelt plagg i garderoben, og derfor ville jeg egentlig ikke tro at den har noe spesielt navn. 00/10-tallet har jo ikke fått noe kallenavn enda heller, så å si «autentisk 10-tallskjole» vil heller ikke gi mening på samme måte som «autentisk 80-tallskjole».

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Ananas. skrev:

Hvorfor tenker du at det trenger et navn, eller i hvilke sammenhenger tenker du at det ville vært kjekt med et navn/en beskrivelse? De fleste voksne mennesker har jo et og annet ti år gammelt plagg i garderoben, og derfor ville jeg egentlig ikke tro at den har noe spesielt navn. 00/10-tallet har jo ikke fått noe kallenavn enda heller, så å si «autentisk 10-tallskjole» vil heller ikke gi mening på samme måte som «autentisk 80-tallskjole».

Pga interesse som skrevet over. Men ja, du har sikkert rett i at den ikke kan kalles noe. Men jeg er stolt av den uansett da :) 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når den er lite brukt er den vel ikke akkurat det?

Jo, den er jo ti år gammel uansett hvor lite du bruker den. Og en ti år gammel kjole er gammel. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles deadstock!

Anonymkode: f2cf8...007

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles deadstock!

Takk, men hehe, ikke akkurat et ord som gir plagget mye sjel. 

Skrevet

Det kalles deadstock!

Sånn som TS beskriver kjolen så er det ikke deadstock. Hun sier jo at den er lite brukt, ikke at den aldri er brukt. Deadstock er om eldre klær som aldri er brukt, kommer gjerne direkte fra en butikk eller et lager og har de originale lappene på.

TS: Jeg tror ikke det finnes noe begrep for det. Men siden det er en designerkjole er den på mange måter mer vintage enn det som selges som vintage enkelte steder, 4 år gamle klær fra H&M og Lindex. Om 10 år blir den vintage.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Skogkatten skrev:

Sånn som TS beskriver kjolen så er det ikke deadstock. Hun sier jo at den er lite brukt, ikke at den aldri er brukt. Deadstock er om eldre klær som aldri er brukt, kommer gjerne direkte fra en butikk eller et lager og har de originale lappene på.

TS: Jeg tror ikke det finnes noe begrep for det. Men siden det er en designerkjole er den på mange måter mer vintage enn det som selges som vintage enkelte steder, 4 år gamle klær fra H&M og Lindex. Om 10 år blir den vintage.

Tusen takk for svar :) 

Jeg kommer nok ikke til å kvitte meg med den, den har et mønster og et snitt som er "på og av" motebildet hele tiden, pluss at jeg personlig er veldig fan av det. Så en dag blir det et vintage plagg i mitt skap ja. Vet mange ikke liker mønsteret, er derfor jeg ikke skriver hvilket mønster det er her, siden jeg vil ha objektive svar. Hva andre synes om mønsteret bryr jeg meg heldigvis ikke noe om :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjoler som er både 10 og 20 år gammel. Har jeg dem på meg og får kommentarer på dem, spørmål om den er ny for eksempel, sier jeg bare at nei denne har jeg faktisk hatt i så og så mange år (ca, husker aldri nøyaktig). 

Anonymkode: 7b35b...177

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

jeg ville kalt den en kjole. Den er verken gammel eller ny, og hvertfall ikke retro eller vintage.

Anonymkode: 00f8f...9c5

• Liker 9
Skrevet

Jeg har mange klesplagg -både penkjoler og hverdagsplagg - som er ti år og eldre. Det er ingen unaturlig eller spesiell alder på en kjole, design eller ikke. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjoler som er både 10 og 20 år gammel. Har jeg dem på meg og får kommentarer på dem, spørmål om den er ny for eksempel, sier jeg bare at nei denne har jeg faktisk hatt i så og så mange år (ca, husker aldri nøyaktig). 

Anonymkode: 7b35b...177

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg ville kalt den en kjole. Den er verken gammel eller ny, og hvertfall ikke retro eller vintage.

Anonymkode: 00f8f...9c5

7 minutter siden, Daria skrev:

Jeg har mange klesplagg -både penkjoler og hverdagsplagg - som er ti år og eldre. Det er ingen unaturlig eller spesiell alder på en kjole, design eller ikke. 

Jeg har fått svar allerede :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått svar allerede :)

🙈😂😂

Anonymkode: ef650...81c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

🙈😂😂

Anonymkode: ef650...81c

?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror plagg må være vesentlig eldre enn 10 år for å være vintage. Tenker mer at en kjole fra 1970 er vintage

Anonymkode: f596f...4d8

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...