Gå til innhold

Generasjonsskifte på jobb, de unge fryser ut oss "gamlinger" som de kaller oss.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det snakkes så mye her på forumet om de "gamle" som ikke gjør en god nok jobb, som ikke har såkalt riktig holdning osv. Men jammen er det nok av unge som kunne trenge en oppstrammer hva holdninger og oppførsel gjelder.

Hos oss er det generasjonsskifte, og vi får inn mange unge som kommer rett fra skolebenken, samt mammas og pappas dulling. Mange av dagens unge tror at verden kretser om dem, og at de kan si og gjøre hva de vil, og at deres ord er rett. Mange av de kommer ikke til en arbeidsplass og spør hva de kan gjøre, nei, de kommer og skal endre på alt og forventer at innarbeidede rutiner skal byttes ut med en gang. De tenker ikke på at det kanskje er de som må tilasse seg og at endringer bør skje over tid. 

Mange av de er også frekke og obsternasige og går bevisst inn for å fryse ut oss "gamlinger" Så nå er både jeg og noen kollegaer fryst og mobbet bort fra arbeidsplassen. For min del så går det vel nå mot uføretrygd da de psykiske belastningene de unge har påført meg har satt så dype spor at jeg neppe klarer ut i jobb igjen. Vet at dette også gjelder for andre. 

Ønsket er jo at alle kan jobbe side om side og samarbeide i jobben, men mange av de unge skal bare ha fram sin vilje og nekter å høre på de med erfaring. 

Vil også si at de fleste av de unge er veldig dyktige og gjør en god jobb, men det er de råtne eplene som overtar styringen. 

Anonymkode: 47a55...54f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vel, her får deres generasjon igjen for nettopp å dulle med den nye oppvoksende generasjonen, så din generasjon har vel seg selv å takke. ;) 

Når det er sagt: her må dere gi beskjed til ledelsen og si i fra. Noen ganger kan endringer være bra, aner ganger ikke. Det kan være fint med friske, nye øyne hvis folk har blitt litt for "satt". Samtidig er det ikke alltid nødvendig å finne opp hjulet på nytt. Det beste er vel om ledelsen prøver å få til et samarbeid mellom generasjonene. 

Endret av SPOCA
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SPOCA skrev:

Vel, her får deres generasjon igjen for nettopp å dulle med den nye oppvoksende generasjonen, så din generasjon har vel seg selv å takke. ;) 

Jeg regna med den type svar, men det er ikke vår generasjon som har oppdratt de som idag kommer fra skolebenken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regna med den type svar, men det er ikke vår generasjon som har oppdratt de som idag kommer fra skolebenken. 

Dere oppdro foreldra deres? Et råttent tre starter i rota

Anonymkode: a923f...c51

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere oppdro foreldra deres? Treråte starter i rota

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev "gamle", så da må du jo nesten spesifisere hva du mener med det. Hvis du er 40-60 år, er det vel absolutt din generasjon i så fall. Hvis du er eldre enn dette får du skylde på din barns generasjon. Det er jo foreldrene som gjerne er grunnen til at noen oppfører seg ufyslige. Barna har ikke blitt slik helt av seg selv.

Endret av SPOCA
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du har åpenlys nedlatende og forhåndsdømmende holdning mot yngre og så lurer du på hvorfor de ikke liker deg? Er selv ung i eldre manne jobb, og nei jeg smisker ikke før udatert folk som sutrer hver gang de må bruke pc eller snakk engelsk. Tiden endre seg og de tilpasningsdyktig overlever. 

Anonymkode: 3b24c...9b1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere oppdro foreldra deres? Et råttent tre starter i rota

Så du mener at tidligere generasjoner er ansvarlige for alt av etterkommere? Hva med at hver generasjon tar ansvar for seg og sitt. Hva om yngre begynner å ta ansvar og ikke bare kjører på og mobber bort folk - noe som kan ødelegge et menneske for resten av livet. 

Skrevet

Skulle gjerne hatt litt eksempler på hva disse unge har sagt og gjort som nå gjør deg ufør? 

Har selv vært ung og nyutdannet inn i et etablert arbeidsmiljø, og da danner det seg naturlig litt "klikker" hvis det er store aldersforskjeller...

Hva har dere eldre gjort for å inkludere de nyansatte unge? Eller har dere sittet med nesen i tekoppen og erklært at her har vi alltid gjort det slik,vingen vits å endre på noe, for så fortsette samtaler med gjevngamle? For slik opplevde jeg det. 

Verden går framover. Vi lærer og erfarer, og nye øyne kan ofte bidra til bedre effektivitet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, SPOCA skrev:

Mic drop badumtssss 🔥

Anonymkode: 2454e...71b

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har åpenlys nedlatende og forhåndsdømmende holdning mot yngre og så lurer du på hvorfor de ikke liker deg? Er selv ung i eldre manne jobb, og nei jeg smisker ikke før udatert folk som sutrer hver gang de må bruke pc eller snakk engelsk. Tiden endre seg og de tilpasningsdyktig overlever. 

Du trenger ikke smiske, men jeg håper du kan oppføre deg som folk sammen med de eldre.

Anonymkode: 27a8c...f4b

• Liker 3
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at tidligere generasjoner er ansvarlige for alt av etterkommere? Hva med at hver generasjon tar ansvar for seg og sitt. Hva om yngre begynner å ta ansvar og ikke bare kjører på og mobber bort folk - noe som kan ødelegge et menneske for resten av livet. 

De tidligere generasjoner har selvfølgelig et ansvar for å lære bort rett og galt, samt normal folkeskikk, sunt bondevett og lover og regler. Hvis foreldre eller besteforeldre ikke evner å lære bort dette, er det ikke nødvendigvis noe man ser selv, sånn helt ut av det blå. Det er ikke nødvendigvis noe som skjer intuitivt. Hvis man vokser opp i en boble hvor man får alt man peker på, foreldrene gjør alt for en og syr puter under armene er det veldig vanskelig å se hvordan livet er uten slike privilegier. 

Min samboer jobber i skolen, og han blir mer mer og mer oppgitt. Foreldre som klager over at deres barn ikke blir løftet fram i gullstol, hvor det skrikes etter hjelpetiltak men der foreldrene selv helst ikke skal løfte en finger. Jeg snakker generaliserende, for det er slik at mange barn og voksne er også flotte og fine mennesker. Men så har man de som tror verden kretser rundt dem. Og blir det dessverre flere og flere av. Enkelte foreldre skal helst lempe mest mulig over til lærere og andre institusjoner, framfor å ta oppdragelsen selv.

Det betyr ikke at man ikke har ansvar for eget liv, men om man aldri har fått en rettledning fra start er det vanskelig å finne den rettledningen senere. Jeg kjenner mennesker som har landet litt mer på landjorda og har begynt å se livets realiteter, men det skjedde ikke før de gikk på en real smell og innså at ikke hele verden kretset rundt dem.

Endret av SPOCA
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Teyla skrev:

Eller har dere sittet med nesen i tekoppen og erklært at her har vi alltid gjort det slik,vingen vits å endre på noe, for så fortsette samtaler med gjevngamle? For slik opplevde jeg det. 

Slik har det vært på min arbeidsplass også. Mesteparten av arbeidsoppgavene ble fremdeles utført på fysisk papir med print, scan, kopi osv når jeg begynte for noen år siden. Fikk ikke lov til å endre på noe fordi «slik har det alltid vært». Så kom korona og hjemmekontor, denne typen arbeidsmåte ble umulig, og det viste seg at man faktisk kunne gjøre alle oppgavene like bra og trygt og utrolig mye raskere digitalt. 

Anonymkode: 2454e...71b

• Liker 5
Skrevet

Vel, sett de yngre på plass. Det skal være plass for både de unge og de som er litt eldre. Sett de yngre generasjonen på plass

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskeligere å tillære seg oppdragelse og folkeskikk i voksen alder, enn om man vokser opp med det. Tror ikke de fleste klarer/gidder det (av de som har vokst opp uten oppdragelse altså).

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Hvis TS har oppført seg like dårlig mot sine nye kolleger som hen gir uttrykk for i HI, skjønner jeg godt det har blitt dårlig stemning.

Anonymkode: 5bde3...7f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Hvis TS har oppført seg like dårlig mot sine nye kolleger som hen gir uttrykk for i HI, skjønner jeg godt det har blitt dårlig stemning.

Anonymkode: 5bde3...7f5

Hvis dere leser hva det står i HI, og ikke bare det dere vil se, så bør dere se at jeg skriver at de aller fleste unge er dyktige unge mennesker, men at det er de råtne eplene som rår. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv jobbet på en arbeidsplass med flere generasjoner involvert, og det er ikke bare enkelt. Jeg jobber innen helse, og for mange år siden var vi en gjeng unge og relativt nyansatte (0-5 år) som så at arbeidsplassen var utdatert og burde oppdatere seg både på behandling, rutiner og digitale løsninger. Motsanden mot dette fra de som var voksne den gang (40+) var massiv, ting hadde alltid fungert bra og det var ingen grunn til endring. Dette førte til en del gnisninger mellom generasjonene, men vi unge ble ikke hørt. Hvis vi var på kurs/foredrag som foreslå endring av retningslinjer ble det føyset vekk når vi foreslo det på arbeidsplassen. Slik gikk det helt til Helsedirektoratet og Fylkeslege påla endring, først da kunne gæmlisene føye seg med mye mokk og motstand. Slik var det på mange områder, ingenting kunne endres før det ble pålagt utenfra. 

Nå er jeg selv for lengst passert 40, og ikke i "ung" gruppen lenger. Men de som kommer ut i arbeidslivet er unge og har masse ny kunnskap de ønsker å omsette. Da handler det faktisk om at vi som er veletablert tar skikkelig imot folk, lærer og forklarer hvorfor vi har de rutinene vi har, men også er åpen for innspill til endring der dette faktisk kan medføre noe godt. Å høre på hverandre er slett ikke dumt. Jeg kan være helt enig i at mange fra bomullsgenerasjonen mangler generell tilpasning til verden uten mor og far, men vi må likevel tåle å ta de faglige diskusjonene når de kommer.

Som ung var det også viktigere for meg med sosialt nettverk sammen med kolleger, og jeg ser at slik er det for de unge fremdeles. De finner på masse sammen på fritiden, og det må da være greit? Eller mener du du blir frosset ut fordi noen spiser middag/tar en øl/går på tur uten at du er invitert?

Jeg tenker at hvis det oppleves som et problem for deg og dine kolleger at det kommer ny ansatte med andre meninger og holdninger til ting, så må du ta dette opp med leder og evt må man ta opp i fellesskap hvordan arbeidsplassen fungerer og oppleves. Her kan også verneombud og tillitsvalgt kobles på. Syns du ikke det fungerer godt nok, så er det ditt eget ansavr å finne deg en annen jobb der du kan trives bedre. Helt ærlig syns jeg det virker rimelig veikt når alle "de gamle" har sykemeldt seg fordi de ikke tåler uenighet. At du heller vil ha ufør enn å finne deg en annen jobb sier mye om hvordan staten duller med deg, mens du klarer på at mamma duller med dine kolleger. 

Anonymkode: 98787...ab3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv jobbet på en arbeidsplass med flere generasjoner involvert, og det er ikke bare enkelt. Jeg jobber innen helse, og for mange år siden var vi en gjeng unge og relativt nyansatte (0-5 år) som så at arbeidsplassen var utdatert og burde oppdatere seg både på behandling, rutiner og digitale løsninger. Motsanden mot dette fra de som var voksne den gang (40+) var massiv, ting hadde alltid fungert bra og det var ingen grunn til endring. Dette førte til en del gnisninger mellom generasjonene, men vi unge ble ikke hørt. Hvis vi var på kurs/foredrag som foreslå endring av retningslinjer ble det føyset vekk når vi foreslo det på arbeidsplassen. Slik gikk det helt til Helsedirektoratet og Fylkeslege påla endring, først da kunne gæmlisene føye seg med mye mokk og motstand. Slik var det på mange områder, ingenting kunne endres før det ble pålagt utenfra. 

Nå er jeg selv for lengst passert 40, og ikke i "ung" gruppen lenger. Men de som kommer ut i arbeidslivet er unge og har masse ny kunnskap de ønsker å omsette. Da handler det faktisk om at vi som er veletablert tar skikkelig imot folk, lærer og forklarer hvorfor vi har de rutinene vi har, men også er åpen for innspill til endring der dette faktisk kan medføre noe godt. Å høre på hverandre er slett ikke dumt. Jeg kan være helt enig i at mange fra bomullsgenerasjonen mangler generell tilpasning til verden uten mor og far, men vi må likevel tåle å ta de faglige diskusjonene når de kommer.

Som ung var det også viktigere for meg med sosialt nettverk sammen med kolleger, og jeg ser at slik er det for de unge fremdeles. De finner på masse sammen på fritiden, og det må da være greit? Eller mener du du blir frosset ut fordi noen spiser middag/tar en øl/går på tur uten at du er invitert?

Jeg tenker at hvis det oppleves som et problem for deg og dine kolleger at det kommer ny ansatte med andre meninger og holdninger til ting, så må du ta dette opp med leder og evt må man ta opp i fellesskap hvordan arbeidsplassen fungerer og oppleves. Her kan også verneombud og tillitsvalgt kobles på. Syns du ikke det fungerer godt nok, så er det ditt eget ansavr å finne deg en annen jobb der du kan trives bedre. Helt ærlig syns jeg det virker rimelig veikt når alle "de gamle" har sykemeldt seg fordi de ikke tåler uenighet. At du heller vil ha ufør enn å finne deg en annen jobb sier mye om hvordan staten duller med deg, mens du klarer på at mamma duller med dine kolleger. 

Anonymkode: 98787...ab3

Jeg er helt enig i at de unge kommer med ny input og mange flotte ideer og løsninger, og på min arbeidsplass så bruker det ikke å være et problem med innspill og endringer. Det er bare måten ting blir gjort på av enkelte som kommer og tror de kan alt og vet alt, og skal endre på alt med en gang. Vi er ikke helt utdatert selv om vi har vært i yrket i mange år. Vi har bl.a masse praktisk erfaring som man ikke leser om i skolebøkene, men som de unge også bør høre på. Jeg mener at alle har noe å bidra med og at det er viktig og høre på alle.

Hos oss så er det mange sosiale sammenkomster der alle - uansett alder - deltar på, og hvis noen vil finne på noe utenom det så må de bare gjøre det. 

Nå vil jeg ikke gå ut med detaljer, men det som jeg og flere har opplevd er rett og slett at noen av de unge er direkte ufine og mobber oss bort fra arbeidsplassen. Dette har pågått i flere år nå og jeg orker ikke lenger. Det har også tatt såpass på psykisk at jeg ikke klarer mer. Jeg er også såpass gammel at det å få en ny jobb vil være vanskelig, ihvertfall om man som meg har endel helsemessige utfordringer i tillegg. Ene behandleren min mener at det mest sannsynlig går mot ufør for min del. 

Jeg sier heller ikke at alle av de gamle kollegene har sykemeldt seg, men vi er noen som har fått hard medfart og som ikke klarer mer. Synes heller ikke det er riktig at vi som blir mobbet ut skal være nødt til å finne oss nye jobber. Det er ikke bare enkelt, samt at vi har ikke så mange årene igjen med oppsparing til pensjon. Vi er ikke sikret å dra med oss de mulighetene vi har oppspart til et nytt sted. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at de unge kommer med ny input og mange flotte ideer og løsninger, og på min arbeidsplass så bruker det ikke å være et problem med innspill og endringer. 

*Klipp*

Jeg spør deg igjen, kan du komme med eksempler på denne direkte mobbingen, som kan settes i sammenheng med at de er unge nyutdannede?

Jeg oppfatter deg som gammel og grinete her, og da er det lett å anta at du kan oppfattes lik på jobb, er det da opp til de unge å godta dårlig arbeidsmiljø, fordi du er eldre med mer livserfaring?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...