Gå til innhold

Blir gal av svigersøster!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager for langt innlegg, trenger en utblåsning.. min samboers søster går meg virkelig på nervene. Hun er slutten av 20-åra, to barn mellom 4 og 7, aldri jobbet en dag i sin liv, men lever godt på barnebidrag og sløser penger på tatoveringer/alkohol/klær, men å bruke penger på fornuftige ting som f.eks BARNA, førerkort, utdanning osv, nei det er ikke så viktig. Litt kontekst der altså. 

I dag hjalp jeg svigermor med å rydde ut av uthuset. Masse verktøy, sykler osv. Og selvfølgelig: to gigantiske bilseter som tilhører svigersøster. Svigermor har vært fortvilet lenge fordi de tar opp så mye plass, men svigersøster vil ikke ha de hos seg, fordi hun har ikke bil uansett, og i tillegg så sier svigersøster at bilsetene kan bare være hos moren, fordi det er moren som kjører hun og ungene frem og tilbake uansett (noe svigermor har sagt til alle, utenom datteren, at hun er dritlei av). 

Uansett. Vi holder på å rydde i dag. Bilsetene er full av mugg og helt ubrukelige. Jeg tekster svigersøster: «hei! Vil du fortsatt ha bilsetene? De er fulle av mugg». Svigersøster svarer at jeg kan kaste de fordi hun skal kjøpe nye. Jeg svarer i retur at jeg tror den avfallsstasjonen som før var gratis nå har begynt og tatt betaling. Hun svarer så i retur at DET har hun ikke råd til, så hun vil beholde stolene. Jeg tilbyr meg så å vaske de for hun siden de er dekt i mugg, men nei det var det ikke noe vits i sa hun. Jeg svarer IGJEN i retur at kanskje det beste er å kaste bilstolene da siden mugg ikke er bra for barna? Da blir hun grinete på meg og sier: «ungene tar ikke skade av mugg! hva sier mamma, sier hun at stolene må ut?». Selvfølgelig så kan jeg ikke svare i retur at JA MOREN DIN ER DRITLEI AV Å HA ALL DRITEN DIN HER, for svigermor er veldig konfliktsky og datteren er veldig dramatisk av seg og krangler over en lav sko. Så jeg svarer bare i retur, Ok jeg putter de i skuret. 

Jeg kjenner jeg er så drit lei av det kvinnemennesket der nå. Hver gang vi er på familieutflukt på stranden eller noe så er det komplett kaos med organisering fordi svigersøster forventer at alle skal ordne ting for henne. Hun har nettopp sløst bort nesten 40 000,- på tatovering, men førerkort og bil? Nei DET trenger hun ikke, for vi kan jo kjøre henne. Ååååhhh.... 

Anonymkode: b1658...469

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så hva sitter ungene i når svigermor kjører dem rundt? Siden bilstolene har sittet å mugnet i uthuset? 

Anonymkode: 0edcd...04d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva sitter ungene i når svigermor kjører dem rundt? Siden bilstolene har sittet å mugnet i uthuset? 

Anonymkode: 0edcd...04d

De har ikke vært på biltur på ca 3 mnd pga corona, men de har alltid brukt setene. De var mugnet allerede før corona, men er selvfølgelig mye verre nå. Så ja.... Sist jeg ble «beordret» til å kjøre hun var vel i februar. Jeg sa allerede da at setene var full av mugg, og da sa hun at ungene fint kunne sitte i bil uten sete. Da satte jeg foten ned og sa det blir UAKTUELT. Hun ble selvfølgelig sur og grinete, men enden på visa ble jo at de stakkars ungene måtte sitte i mugne seter. Jeg blir kvalm bare av tanken. 

Selvfølgelig skulle jeg nektet, men dere aner ikke hvordan svigerfamilien er. Svigersøster er så bastant og kranglete at alle bare gir etter for husfreden sin skyld. Jeg var med andre ord ikke interessert i å ta en kamp mot svigersøster som ingen har tatt på over 25 år. Men, jeg har bestemt meg for, at hun og ungene skal aldri i min bil igjen. Ja det er kanskje slemt mtp ungene som går glipp av ting, men jeg vil altså ikke ha to unge jenter sittende i mugne bilseter. Det er ikke mitt ansvar!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så, hun har en konfliktsky mor som ikke forteller henne hva som er greit og ikke? Hvordan i all verden skal svigersøster vite at moren ikke liker å kjøre ungene, om moren ikke sier noe om det til henne? Hun spør til og med om hva moren sier ang bilsetene. 

Jeg sier ikke at svigersøster ikke er uansvarlig med økonomi og tar lite hensyn, men om man vokser opp med en mor som ikke forteller hva som er greit og ikke, så blir det en vane å gjøre ting/ikke gjøre ting, for da vil hun ikke vite at det er et problem for andre. Om hun ikke vet at bilstolene tar mye plass og er til irritasjon for mor, så kan hun heller ikke gjøre noe med det. Synes mor bør få seg litt ryggrad og begynne å sette grenser.

Anonymkode: d12cc...c9d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så, hun har en konfliktsky mor som ikke forteller henne hva som er greit og ikke? Hvordan i all verden skal svigersøster vite at moren ikke liker å kjøre ungene, om moren ikke sier noe om det til henne? Hun spør til og med om hva moren sier ang bilsetene. 

Jeg sier ikke at svigersøster ikke er uansvarlig med økonomi og tar lite hensyn, men om man vokser opp med en mor som ikke forteller hva som er greit og ikke, så blir det en vane å gjøre ting/ikke gjøre ting, for da vil hun ikke vite at det er et problem for andre. Om hun ikke vet at bilstolene tar mye plass og er til irritasjon for mor, så kan hun heller ikke gjøre noe med det. Synes mor bør få seg litt ryggrad og begynne å sette grenser.

Ts her.
100% enig. Det ender alltid opp med at svigermor går rundt og er irritert og fortvilet, men hun orker ikke alt styret det bærer med seg å si fra til datteren, så hun lar heller vær. Jeg kan heller ikke si noe fordi 1. Det er ikke mitt problem, 2. Jeg blir den store stygge ulven. 
Utrolig frustrerende.

AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg har en svigersøster som kjører moren sin så hardt at hun ikke orker noe annet. Hun er viktigst i verden og barna hennes må jo få alt dekket, bil gidder hun ikke kjøpe (selvfølgelig når hun får låne andres biler gratis eller andre henter for henne) pengene brukes på røyk og sjokolade, og andre må kjøpe klær til sønnene hennes for det har hun ikke råd til😳 
Jeg har ingen tips til deg, men jeg tror noen mennesker bare er sånn. 

Anonymkode: 4b97f...3ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, jeg har en svigersøster som kjører moren sin så hardt at hun ikke orker noe annet. Hun er viktigst i verden og barna hennes må jo få alt dekket, bil gidder hun ikke kjøpe (selvfølgelig når hun får låne andres biler gratis eller andre henter for henne) pengene brukes på røyk og sjokolade, og andre må kjøpe klær til sønnene hennes for det har hun ikke råd til😳 
Jeg har ingen tips til deg, men jeg tror noen mennesker bare er sånn. 

Anonymkode: 4b97f...3ba

Ts her. 
Jepp, høres kjent ut. Røyk er viktigere enn mat, klær osv. Helt uforståelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Her ser dere hva jeg må leve med, herlighet.. jeg kan rett og slett ikke vinne. 

3DA610E6-5469-4C6C-BCD6-F210F609C573.jpeg

BC16FB96-C012-4E68-9519-2CEDAF3FF316.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her.
100% enig. Det ender alltid opp med at svigermor går rundt og er irritert og fortvilet, men hun orker ikke alt styret det bærer med seg å si fra til datteren, så hun lar heller vær. Jeg kan heller ikke si noe fordi 1. Det er ikke mitt problem, 2. Jeg blir den store stygge ulven. 
Utrolig frustrerende.

Det forstår jeg. Min mor er den typen som gjerne gir penger, skal spandere på meg og hjelpe meg med alt mulig. Jeg tok ting for gitt da jeg vokste opp, var veldig dårlig med penger og forventet hjelp når jeg trengte det. Det er veldig lett å bli bortskjemt når foreldre gir etter/gir ting for å være hjelpsom. I starten av 20 årene ble jeg heldigvis oppmerksom på dette selv. Jeg har jobbet hardt med å bli en sparer istedenfor å leve etter 'har penger bruk penger'. Jeg lar henne heller ikke hjelpe meg eller spandere med mindre jeg står vanskelig i det, og da er jeg bestemt på at det er et lån. Hun er den typen som LIKER å hjelpe, men da ble det vanskelig for meg å lære selvstendighet da jeg var yngre. En konfliktsky mor og en sterkt barn høres ut som en god kombinasjon for å skape den type person du beskriver svigersøster for å være.

Når du blir irritert på din svigersøster, så husk at hun sannsynligvis ikke har fått noen grenser når hun var yngre. Du kan sette grenser for deg selv ang henne, som du gjør med bilkjøring. Men du kan ikke begynne å sette grenser mellom svigersøster og hennes mor. Dette er noe mor må gjøre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forstår jeg. Min mor er den typen som gjerne gir penger, skal spandere på meg og hjelpe meg med alt mulig. Jeg tok ting for gitt da jeg vokste opp, var veldig dårlig med penger og forventet hjelp når jeg trengte det. Det er veldig lett å bli bortskjemt når foreldre gir etter/gir ting for å være hjelpsom. I starten av 20 årene ble jeg heldigvis oppmerksom på dette selv. Jeg har jobbet hardt med å bli en sparer istedenfor å leve etter 'har penger bruk penger'. Jeg lar henne heller ikke hjelpe meg eller spandere med mindre jeg står vanskelig i det, og da er jeg bestemt på at det er et lån. Hun er den typen som LIKER å hjelpe, men da ble det vanskelig for meg å lære selvstendighet da jeg var yngre. En konfliktsky mor og en sterkt barn høres ut som en god kombinasjon for å skape den type person du beskriver svigersøster for å være.

Når du blir irritert på din svigersøster, så husk at hun sannsynligvis ikke har fått noen grenser når hun var yngre. Du kan sette grenser for deg selv ang henne, som du gjør med bilkjøring. Men du kan ikke begynne å sette grenser mellom svigersøster og hennes mor. Dette er noe mor må gjøre. 

Ts her. Så bra at du innså det selv og tok grep, det kunne ikke ha vært lett. Står respekt av det 😊 

Nei det blir ikke aktuelt å sette grenser på vegne av andre, det er ikke min kamp å kjempe. Tidligere når familien har vært på utflukt så har det vært svigermor, hennes yngste datter + andre datteren jeg snakket om m/barn som har vært i samme bil. Nå har yngste datteren fått seg kjæreste attpåtil, så da blir det jo ikke plass i svigermors bil. Jeg har allerede forberedt meg på å ta kampen når den dagen kommer at svigersøster vil være med i min bil fordi svigersmors bil er full. Helvete kommer til å bryte løs, men hun er nesten 30 år, hun er ikke mitt ansvar. Hadde hun vært en annerledes person hadde det vært noe annet, men hun lener seg på og utnytter alt og alle hele tiden, da er det ikke fristende å hjelpe. I fjor var vi på en 6timers kjøretur, hun hjalp ikke til med en krone i drivstoff, for DET hadde hun ikke råd til. Jeg er ikke grådig, for all del, men jeg er ikke privatsjåfør heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kunne dere ikke bare tatt kostnaden og dumpa setene med annet dere dro med dit? Det kunne da umulig koste en formue. Etterpå er det bare å informere om at siden skuret var fullt og setene var ødelagt av mugg  ble de kasta. I ettertid er det jo en utmerket unnskyldning for å ikke være sjåfør, dere har ingen barneseter. Mugg er forøvrig "smittsomt" og kan spre seg til andre gjenstander, så uansett ikke noe jeg ville hatt i bilen eller i nærheten av folk...

Ellers er det bare å lære seg å si nei, nei og nei. Og som andre sier, hvis ingen noen gang setter grenser eller sier fra, hvordan skal hun da skjønne tegninga? 

Anonymkode: a2277...8fb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne dere ikke bare tatt kostnaden og dumpa setene med annet dere dro med dit? Det kunne da umulig koste en formue. Etterpå er det bare å informere om at siden skuret var fullt og setene var ødelagt av mugg  ble de kasta. I ettertid er det jo en utmerket unnskyldning for å ikke være sjåfør, dere har ingen barneseter. Mugg er forøvrig "smittsomt" og kan spre seg til andre gjenstander, så uansett ikke noe jeg ville hatt i bilen eller i nærheten av folk...

Ellers er det bare å lære seg å si nei, nei og nei. Og som andre sier, hvis ingen noen gang setter grenser eller sier fra, hvordan skal hun da skjønne tegninga? 

Anonymkode: a2277...8fb

Ts her. Vi skulle ikke til dynga med søppel, vi bare ryddet og organiserte ting. Hvis vi skulle kastet setene måtte vi ha kjørt ens ærendet med kun de to og betalt for hun. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at du gidder å mase. Hun skal ha stolene. 'Ok. Kom og hent dem'

Resten om vask og mugg er virkelig ikke ditt problem eller noe å lage styr om. Det får hun fikse selv 

Anonymkode: 67fe8...70a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at du gidder å mase. Hun skal ha stolene. 'Ok. Kom og hent dem'

Resten om vask og mugg er virkelig ikke ditt problem eller noe å lage styr om. Det får hun fikse selv 

Ts her. Jeg er ikke i en posisjon til å si det. Svigermor vil bli kvitt stolene, men hun orker ikke styr fra datteren, så alt jeg kunne gjøre var å hinte. Hun vinglet bare frem og tilbake, først skulle hun ikke ha de, så skulle hun ha de likevel osv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Her ser dere hva jeg må leve med, herlighet.. jeg kan rett og slett ikke vinne. 

3DA610E6-5469-4C6C-BCD6-F210F609C573.jpeg

BC16FB96-C012-4E68-9519-2CEDAF3FF316.jpeg

Helt grei dialog det der 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier sin svigerinnes bror? ...altså din mann, til dette?

..eller søster/kone, om så er.

Anonymkode: 86f2c...ab6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg er ikke i en posisjon til å si det. Svigermor vil bli kvitt stolene, men hun orker ikke styr fra datteren, så alt jeg kunne gjøre var å hinte. Hun vinglet bare frem og tilbake, først skulle hun ikke ha de, så skulle hun ha de likevel osv. 

Skjønner at svigermor ikke er helt på plass, men det er ikke datteren sin feil 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt du blir irritert, og skjønner godt du ikke vil ta svigermors kamp. Men når det faller naturlig (hun spør deg hva moren sier), så tror jeg bare jeg ville vært den «stygge ulven». Jeg har en slektning (godt voksen), som bare er helt håpløs. Der har jeg gitt beskjed et par ganger, så hun plager aldri meg mer. Så håper du får til og si nei når sjåfør jobben eller liknende kommer din vei!

Anonymkode: 45e30...88b

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier sin svigerinnes bror? ...altså din mann, til dette?

..eller søster/kone, om så er.

Anonymkode: 86f2c...ab6

Ta her. Min samboer (mann) slår hodet i veggen. Hele familien er dritlei av hele kvinnemennesket, men hun lager så mye styr at de heller gir etter for fredens skyld. Disse bilstolene er bare en dråpe i havet. Vi snakker om ukentlig ting som: hun har kjøpt inn masse ting til hagen for så å si ETTERPÅ at hun trenger noen til å gjøre det for hun, hun bestiller møbler på nett og gir beskjed at de må hentes, hun går til butikken og handler for så å sende melding at noen må hente henne, hun dumper ungene til svigermor kl 12 og går og tar tatoveringer til klokken 21 (hun spørre ikke om noen kan være barnevakt, hun sier bare dagen i forveien at hun leverer dem kl X). 

Skjønner at svigermor ikke er helt på plass, men det er ikke datteren sin feil 

Datteren er voksen nok til å ta vare på seg selv. Hun har også en eldre søster som er 30+ som helt fint klarer å passe på seg selv. 

Skjønner godt du blir irritert, og skjønner godt du ikke vil ta svigermors kamp. Men når det faller naturlig (hun spør deg hva moren sier), så tror jeg bare jeg ville vært den «stygge ulven». Jeg har en slektning (godt voksen), som bare er helt håpløs. Der har jeg gitt beskjed et par ganger, så hun plager aldri meg mer. Så håper du får til og si nei når sjåfør jobben eller liknende kommer din vei!

Anonymkode: 45e30...88b

Det frister, men det er ikke verd det. Jeg kan ikke si: «moren din vil ikke ha rotet ditt i skuret, putt det i din egen garasje istedet», når jeg vet svigermor kommer til å si: «Neida det går fint, stolene kan være her». Svigermor kommer ikke til å stå opp for seg selv, og jeg kan ikke diktere hva som skal være i skuret hennes. Kjip situasjon. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta her. Min samboer (mann) slår hodet i veggen. Hele familien er dritlei av hele kvinnemennesket, men hun lager så mye styr at de heller gir etter for fredens skyld. Disse bilstolene er bare en dråpe i havet. Vi snakker om ukentlig ting som: hun har kjøpt inn masse ting til hagen for så å si ETTERPÅ at hun trenger noen til å gjøre det for hun, hun bestiller møbler på nett og gir beskjed at de må hentes, hun går til butikken og handler for så å sende melding at noen må hente henne, hun dumper ungene til svigermor kl 12 og går og tar tatoveringer til klokken 21 (hun spørre ikke om noen kan være barnevakt, hun sier bare dagen i forveien at hun leverer dem kl X). 

Datteren er voksen nok til å ta vare på seg selv. Hun har også en eldre søster som er 30+ som helt fint klarer å passe på seg selv. 

Det frister, men det er ikke verd det. Jeg kan ikke si: «moren din vil ikke ha rotet ditt i skuret, putt det i din egen garasje istedet», når jeg vet svigermor kommer til å si: «Neida det går fint, stolene kan være her». Svigermor kommer ikke til å stå opp for seg selv, og jeg kan ikke diktere hva som skal være i skuret hennes. Kjip situasjon. 

Da må dere øve dere på å si nei. Når hun leverer ungene, må svigermor forlate huset og si  "jeg er ikke hjemme". Når hun sender melding og forventer å bli hentet sier dere  "beklager jeg er ikke din privatsjåfør ". Hvis det er vanskelig å si, si at du har drukket. 

Dere gjør henne en bjørnetjeneste med å gi etter hele tiden. Hvorfor skal hun ta grep om livet sitt når alt bare ordner seg? Hvorfor skal hun ta lappen og bruke penger på det når noen andre alltid kommer og henter gratis? 

Dere hjelper henne ved å si nei. 

Jeg hadde en slik I familien og jeg vet hvor vanskelig det kan være å si at nok er nok, men den personen har takket oss i ettertid. Det var det som skulle til. Da tok hen grep om livet sitt. 

Dere bidrar til denne atferden ved å være konfliktsky. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...