lillesky Skrevet 3. juli 2005 #1 Skrevet 3. juli 2005 Jeg har arvet en nydelig bunad som er for stor. Hvor kan jeg få sydd den inn i Sør-Norge? Telemark, Vestfold, Buskerud, Aust-Agder, Oslo... Er det lurest å gå til ordentlig bunad-syerske, eller kan man velge en hvilken som helst skredder? Hva koster det sånn cirka?
Shoegal Skrevet 3. juli 2005 #2 Skrevet 3. juli 2005 det er ei vietnamesisk dame som driver en bunadskredderstue på youngstorget i oslo(jeg så et innslag på migrapolis for en stund siden). tipper at hun kan gjøre det for en rimelig penge - i alle fall rimelig i forhold hva du måtte ha betalt eks på husfliden.
Nella Skrevet 3. juli 2005 #3 Skrevet 3. juli 2005 Sydde inn min bunad på husfliden. Eller sydde ikke inn, men hun som hadde montert den (dårlig privat dame) hadde jo festet skjørtet på bunaden så den ble alt for lang. Mamma leverte den på husfliden, fikk et prisoverslag først og ble overrasket over at det ikke var dyrere sa hun. Husker ikke hva det kom på for hun betalte (snille mamma'n). Det gikk fort og de kan jo sakene sine. Leverer du den nå så er det jo utenfor sesong også og er fort gjort. Ring husfliden å spørr hva de tar for det. Så kan du jo sammenligne
Gjest Violetta Skrevet 3. juli 2005 #4 Skrevet 3. juli 2005 Jeg tror at når det gjelder akkurat bunad ville jeg kontaktet husfliden. De vet hva de gjør.
lillesky Skrevet 4. juli 2005 Forfatter #5 Skrevet 4. juli 2005 Skal stikke innom husfliden i morra og spørre! Men syersker, de vet jo også hva de gjør, selv om de ikke er spesialister på bunad?
showgirl Skrevet 4. juli 2005 #6 Skrevet 4. juli 2005 Kan være lurt å bruke Husfliden,trur ikke det er sååå mye dyrere der. Om du bruker syerske,så har jeg villet brukt en som har fagbrev/svennebrev.
tommeline Skrevet 4. juli 2005 #7 Skrevet 4. juli 2005 Tror jeg ville brukt en syerske som er flink på bunader. Enten husfliden eller lokale sydamer fra der bunaden din er fra. Det finnes mange som driver sine egne små virksomheter der de syr buander, syr inn og ut bunader etc. Det må du nesten høre lokalt om. Bunadsrådet har gjerne oversikt over syersker for bunader i området du trenger for.
Gjest Lilletroll ii Skrevet 4. juli 2005 #8 Skrevet 4. juli 2005 Skal stikke innom husfliden i morra og spørre! Men syersker, de vet jo også hva de gjør, selv om de ikke er spesialister på bunad? De kan være flinke, men det er jo masse "regler" å forholde seg til som en vanlig syerske muligens ikke kan. Jeg ville nok vært forsiktig med hvem jeg overlater bunaden min til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå