AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #1 Skrevet 20. juni 2020 Hei, jeg er nyutdannet og skal begynne å ha gruppeansvar/gruppeleder for ca 9 pasienter. Jeg gruer meg veldig fordi det ser ut som det er mye man må ha oversikt over, og ofte er man alene sykepleier på gruppen sin. Telefonene ringer hele tiden, man skal gå visitt, man skal gi medisiner, man skal følge med på om alt som må bli gjort, gjøres.... Noen tips til hvordan man kan sette seg ned på morgenen og få oversikt over pasientene man skal ha? Jeg blir overveldet og føler at jeg ikke har nok tid til å få en oversikt over hvem de er, hva som har skjedd, planen videre osv.... Hilsen redd, fortvilet ny sykepleier 🤯 Anonymkode: d5db7...39d
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #2 Skrevet 20. juni 2020 Det hørtes voldsomt ut. Var selv en kort periode innom en travel sykehusavdeling med tilsvarende ansvar. Prøv å start dagen med oversikt over diagnoser, medisiner og nyere tida hendelser. Så får du se pasientene etter det og begynne med stell, prosedyrer osv. Ha med listen over pasientene når du går rundt og ta alltid frem arket hvor det er notert diagnose osv, sånn at du får festet et ansikt til navnet, og noter ned observasjoner du gjør. Du må være flink til å sette grenser, si nei når du ikke har tid osv. La telefonen ringe hvis du er opptatt, ikke avbryt det du gjør for å svare. Det verste man gjør er å være tilgjengelig for all verdens, da blir du spist opp og utbrent. Vil ellers si at det finnes langt flere behagelige jobber som sykepleier rundt omkring. Jeg jobber på bolig i kommunen, nattevakt. Veldig avslappende, mye fri og GODT betalt. Anonymkode: 98bc3...04e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #3 Skrevet 21. juni 2020 På 20.6.2020 den 13.29, AnonymBruker skrev: Det hørtes voldsomt ut. Var selv en kort periode innom en travel sykehusavdeling med tilsvarende ansvar. Prøv å start dagen med oversikt over diagnoser, medisiner og nyere tida hendelser. Så får du se pasientene etter det og begynne med stell, prosedyrer osv. Ha med listen over pasientene når du går rundt og ta alltid frem arket hvor det er notert diagnose osv, sånn at du får festet et ansikt til navnet, og noter ned observasjoner du gjør. Du må være flink til å sette grenser, si nei når du ikke har tid osv. La telefonen ringe hvis du er opptatt, ikke avbryt det du gjør for å svare. Det verste man gjør er å være tilgjengelig for all verdens, da blir du spist opp og utbrent. Vil ellers si at det finnes langt flere behagelige jobber som sykepleier rundt omkring. Jeg jobber på bolig i kommunen, nattevakt. Veldig avslappende, mye fri og GODT betalt. Anonymkode: 98bc3...04e Jeg har faktisk tenkt meg på omsorgsbolig når vikariatet går ut. Jeg trives ikke med å sitte bak en pc og stresse på denne måten her. 😟 Anonymkode: d5db7...39d
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #4 Skrevet 21. juni 2020 Nyutdannet spl. her og, jeg skal jobbe nattevakt og ha ansvar for 45 personer hver natt, i tillegg til 40 andre om den andre sykepleieren er syk 😂😂😂 Hvorfor gjør de dette mot oss? Dette er også type omsorgsboliger. Anonymkode: ffd1f...ed1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #5 Skrevet 21. juni 2020 Man må vel bare hoppe i det. Jeg var koordinator for en hel avdeling allerede etter bare noen uker som sykepleier, og gikk nattevakter som eneste sykepleier på vakt etter typ 2 uker. Det går fint. Anonymkode: 0aafb...4c5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #6 Skrevet 21. juni 2020 Dette fikser du Du tar et ark hvor du skriver romnr nedover, fyller inn navn, diagnose, ting som skal skje m pasienten på vakta di, hva pasienten trenger hjelp til, viktige ting du må huske. Så fyller du på med mer opplysninger utover i vakten etter som det skjer eller tilkommer nye ting. Anonymkode: 82d58...e89 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #7 Skrevet 22. juni 2020 På 20.6.2020 den 12.04, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er nyutdannet og skal begynne å ha gruppeansvar/gruppeleder for ca 9 pasienter. Jeg gruer meg veldig fordi det ser ut som det er mye man må ha oversikt over, og ofte er man alene sykepleier på gruppen sin. Telefonene ringer hele tiden, man skal gå visitt, man skal gi medisiner, man skal følge med på om alt som må bli gjort, gjøres.... Noen tips til hvordan man kan sette seg ned på morgenen og få oversikt over pasientene man skal ha? Jeg blir overveldet og føler at jeg ikke har nok tid til å få en oversikt over hvem de er, hva som har skjedd, planen videre osv.... Hilsen redd, fortvilet ny sykepleier 🤯 Anonymkode: d5db7...39d Selv om du er alene som sykepleier så er du vel ikke alene på vakt? Ikke undervurder dine kolleger, det finnes mange erfarne og dyktige hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, helsefagarbeidere og til og med ufaglærte, som kjenner både pasienter og rutiner godt, og som sitter med et hav av kunnskap og erfaring klar til å trå til. Bruk deres kompetanse, så skal du se at dette går bra. Alle vet at nyutdannede sykepleiere kan være usikre, og alle tar hensyn til det, både erfarne sykepleiere og annet helsepersonell. Anonymkode: 04f5e...893
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #8 Skrevet 22. juni 2020 Jeg jobbet 12 år på medisinsk avd. Hadde gruppeansvar veldig mye. Mine tips er, hvis dere har stille rapport? Begynn med å lese innkomst fra legen, er pas ny leser du alle notater, har pas vært der noen dager, leste jeg legenotater (de siste), og spl notater for siste døgn, samt behandlingsplanen, siste PLO meldinger, og svar på undersøkelser. I løpet av previsitt forsøkte jeg å lese litt også hvis mulig. Man må lære å sile litt for det blir ofte ekstremt mye journalnotater, "gamle" notater fra for flere dager siden er ofte mindre relevante. Dessverre er tiden for knapp til å finlese alt. Jeg skrev i stikkordsform på arket mitt, og skrev på høyre side ting som måtte gjøres, med rødt halvt kryss bak, når oppgaven var utført ble det helt rødt kryss. Sånn fikk jeg grei oversikt, uten å bruke for lang tid, og neste dag kjente jeg jo noen av pasientene så da ble det litt mindre å lese på. Medisiner tar den tiden det tar å lære seg og legge og dele ut. Viktigste ta det med ro, pust med magen, alle har vært nye, og spør de mer erfarne. Alle spl og leger er vant med at det er mange nye på sommeren. Anonymkode: b8527...6c9
anonymLala Skrevet 22. juni 2020 #9 Skrevet 22. juni 2020 Gode tips over her:) Du vil ikke kunne danne noe godt bilde fra start, men det vil komme seg utover dagen når du ser pasientene og får gått igjennom de på nytt i previsitt/visitt. Første sommer som nyutdannet på med avd er ekstremt slitsomt, men det vil gå seg til. Deleger oppgaver og ikke bry deg om småplukk om du ikke har tid, mye kan vente
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå