AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #1 Skrevet 20. juni 2020 Jeg føler det er så tung og slitsomt å puste, men føler liksom at jeg får luft. Er tett i nesa da, men tungheten kjenner jeg liksom rundt halsen,øverst i brystkassa, under puppene og øverst i magen /mellomgulvet. Har målt oksygen også og den er på 99. Og 98. Og får jo det jeg skal av luft og oksygen. Det er bare det at jg kjenner pusten hele tiden og føler jeg aktivt må dra den inn! Hva skyldes dette? (jeg er veldig anspent osv, men er jo klar over det så da burde det jo ikke påvirke pusten siden jeg er bevisst på det?) Anonymkode: 774d6...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #2 Skrevet 20. juni 2020 Du kan være stiv i muskulaturen i nakken og bak i øvre rygg og foran. Da kan det kjennes som man ikke får nok luft. Kanskje du skulle få litt hjelp av fysio til trening. Hva sier legen? Anonymkode: 6b130...835 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #3 Skrevet 20. juni 2020 Stress eller angst? Det kan arte seg sånn. Det kan sette seg skikkelig i kroppen, selv om du kanskje ikke føler deg veldig trist eller redd. Anonymkode: b0206...c89 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #4 Skrevet 20. juni 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stress eller angst? Det kan arte seg sånn. Det kan sette seg skikkelig i kroppen, selv om du kanskje ikke føler deg veldig trist eller redd. Anonymkode: b0206...c89 Ja jeg har vært masse redd og anspent de siste mnd. Og det sitter nok en del angst i kroppen. Men prøver å være bevisst på hvordan jeg puster og tror jeg puster mye med magen. men føles tungt, og jeg er bevisst på pusten hele tiden! Også er det så ekkelt med det trykker rundt mellomgulvet og rundt hele der. Jeg føler at jeg anstrenger meg for mye for å puste og at det er derfor det blir ubehagelig både i mellomgulvet magen ryggen og brystet. Er dette vanlig ved angst og spenninger altså? men vet ikke hvordan jeg skal få det bort og klare å slutte å være bevisst på pusten. har hatt God nytte av medifTASJOn og pusteøvelser ved stress tidligere men nå blir jo alt bare verre når je må fokusere enda mer på pusten. Og når jeg føler jeg ikle får dratt ordentlig inn. Nesa mi er tett da og det gjør jo også noe med følelsen av å få luft Anonymkode: 774d6...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #5 Skrevet 20. juni 2020 Tenker stress eller angst jeg og. Husker jeg var til legen en gang fordi jeg var overbevist over at det var noe galt med meg, følte at jeg ikke dratt inn pusten ordentlig. Det første hun spurte meg om var om jeg var stressa eller bekymret meg over noe for tiden, så dette er nok helt vanlig. Anonymkode: 5434a...2da
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #6 Skrevet 20. juni 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker stress eller angst jeg og. Husker jeg var til legen en gang fordi jeg var overbevist over at det var noe galt med meg, følte at jeg ikke dratt inn pusten ordentlig. Det første hun spurte meg om var om jeg var stressa eller bekymret meg over noe for tiden, så dette er nok helt vanlig. Anonymkode: 5434a...2da Jeg føler at når man leser om angst symptomer så er det mer hjertebank trykk i brystet osv-mer sånn åpenbart panikk-aktig. Og sånn at man skjønner at det er angst. Men jeg er sånn hele tiden. Er ubehagelig øverst i brystet også, og rett under halsen. Av og til rundt halsen. og jeg er jo klar over at jeg er kjempeanspent og full av angst osv for ulike ting. Og fokuserer på å puste med magen og alt. Og da tenkte jeg at man ikke Fikk sånne symptomer. Kan det «sette» seg fast i kroppen på en måte? Anonymkode: 774d6...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #7 Skrevet 20. juni 2020 Stress og angst kan påvirke kroppen helt sinnsykt fysisk. Strammer seg i svelget, halsen etc. Jo mer du tenker på det....jo verre blir det. I know. Styrketrening reddet meg. Varmen er heller ikke bra, spesielt om du aktiverer deg med høy puls nå mens det er 30grader. Anonymkode: 29aab...013
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #8 Skrevet 20. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stress og angst kan påvirke kroppen helt sinnsykt fysisk. Strammer seg i svelget, halsen etc. Jo mer du tenker på det....jo verre blir det. I know. Styrketrening reddet meg. Varmen er heller ikke bra, spesielt om du aktiverer deg med høy puls nå mens det er 30grader. Anonymkode: 29aab...013 Nei det orker jeg jo ikke når pusten er tung. men lurer på det med nesa også, om det påvirker måten jeg puster på og så baller det på seg? Anonymkode: 774d6...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #9 Skrevet 20. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stress og angst kan påvirke kroppen helt sinnsykt fysisk. Strammer seg i svelget, halsen etc. Jo mer du tenker på det....jo verre blir det. I know. Styrketrening reddet meg. Varmen er heller ikke bra, spesielt om du aktiverer deg med høy puls nå mens det er 30grader. Anonymkode: 29aab...013 Men kan det påvirke sånn «konstant»? Trodde det bare var mer sånn akutt hvis man ble kjempestressa eller redd for ting? Hos meg er det vedvarende Anonymkode: 774d6...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #10 Skrevet 20. juni 2020 Det er akkurat slik angstanfallene mine har utartet seg. Jeg føler jeg ikke får puste, men jeg merker ikke at jeg hyperventilerer. Jeg blir slapp, svimmel, må ha føttene opp og blir kvalm fordi jeg føler jeg ikke får puste. Har vært hos legen et par ganger hvor de har målt oksygen, lyttet på hjertet og tatt pusteprøve pga dette. Det har gitt seg når jeg har blitt undersøkt, for da skjønte kroppen min at det ikke er noe galt, jeg holder ikke på å dø. Meditasjon, yogapust og lignende fungerte ikke på meg i de tilfellene heller. De gjorde det egentlig verre. Anonymkode: a9d55...dbd
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #11 Skrevet 20. juni 2020 Ingen som har tenkt og kommentere «korona» 😅 Skader ikke å ta en telefon å høre med dem. «Tung pust» er vel et av symptomene 😅 Anonymkode: 34235...111 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #12 Skrevet 20. juni 2020 Høres ut som samme måten jeg har hatt det lenge. Trodde det var angst, viste seg å være astma. Fungerer mye bedre nå som jeg får astmamedisiner! Anonymkode: 91fe4...46d
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #13 Skrevet 20. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen som har tenkt og kommentere «korona» 😅 Skader ikke å ta en telefon å høre med dem. «Tung pust» er vel et av symptomene 😅 Anonymkode: 34235...111 Har vært hos legen og lungene høres fine ut og jeg har mer enn nok oksygenopptak. Ikke no feber eller infeksjon sånn sett heller Anonymkode: 774d6...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #14 Skrevet 20. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som samme måten jeg har hatt det lenge. Trodde det var angst, viste seg å være astma. Fungerer mye bedre nå som jeg får astmamedisiner! Anonymkode: 91fe4...46d Jeg går på astmamedisin Anonymkode: 774d6...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #15 Skrevet 20. juni 2020 At man føler man aktivt må dra inn pusten har jeg nevnt for psykologen min og hun sier at det er noe hun hører ofte. At det er trykk rundt mellomgulvet kjenner jeg også godt igjen. Samme med symptomer fra halsen. For min del har angstsymptomene variert en god del, så jeg har nå en lang liste med "gøye" ting å velge i. Men det skader ikke å ta en tur til legen når det dukker opp noe nytt. Fint å få sjekket at det ikke er fysisk, da kan angsten lettere slippe taket også. Anonymkode: b0206...c89
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #16 Skrevet 20. juni 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært hos legen og lungene høres fine ut og jeg har mer enn nok oksygenopptak. Ikke no feber eller infeksjon sånn sett heller Anonymkode: 774d6...7b5 Det er jo det gjør det rart. For klarer jo fint å bevege meg og synge og alt mulig som krever luft, men selve innpustinga er så slitsom og gjør at det er ubehagelig i magen, mellomgulvet, ryggen litt og oppe under halsen. Anonymkode: 774d6...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #17 Skrevet 20. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At man føler man aktivt må dra inn pusten har jeg nevnt for psykologen min og hun sier at det er noe hun hører ofte. At det er trykk rundt mellomgulvet kjenner jeg også godt igjen. Samme med symptomer fra halsen. For min del har angstsymptomene variert en god del, så jeg har nå en lang liste med "gøye" ting å velge i. Men det skader ikke å ta en tur til legen når det dukker opp noe nytt. Fint å få sjekket at det ikke er fysisk, da kan angsten lettere slippe taket også. Anonymkode: b0206...c89 Interessant. Ja jeg føler jo på mange måter at det er muskulært eller kroppslig sånn sett. Syns bare det er rart når jeg føler jeg ikke er «aktivert» av angsten på en måte, men det ligger vel der fordi det har vært en lang tøff periode for meg nå Anonymkode: 774d6...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #18 Skrevet 20. juni 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går på astmamedisin Anonymkode: 774d6...7b5 Jeg har også normalt oksygenopptak, men astmaen gir meg pusteproblemer likevel. Har du forsøkt å ta noe annen medisin? Tar du den fast? Jeg tar to typer fast morgen og kveld, er nesten helt kvitt problemene jeg hadde. Anonymkode: 91fe4...46d
moho Skrevet 20. juni 2020 #19 Skrevet 20. juni 2020 Min angst er sånn som du beskriver. Vedvarende tungt å puste, som om jeg har en litt trang rem rundt ribbeina.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #20 Skrevet 20. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Interessant. Ja jeg føler jo på mange måter at det er muskulært eller kroppslig sånn sett. Syns bare det er rart når jeg føler jeg ikke er «aktivert» av angsten på en måte, men det ligger vel der fordi det har vært en lang tøff periode for meg nå Anonymkode: 774d6...7b5 Ja, det er veldig upraktisk for det gjør det ekstra vanskelig å akseptere at det er angst. "Hvordan kan det være angst når jeg føler at jeg har det helt greit?" har jeg spurt sikkert hundre ganger. Men jeg holder på å lære at noen ganger er reaksjonen mest kroppslig, uten at man kjenner det særlig godt i følelsene. Andre ganger kan det være omvendt, eller begge deler. Anonymkode: b0206...c89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå