Gå til innhold

Treg pc, anbefal en bra pc rens for software

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kan anbefale et bra pc rens program? Pc-en har blitt veldig treg. Jeg har fjernet logg og cockies uten at det har hjulpet. 
Lastet ned pc clean og det så bra ut helt til jeg kom til betaling. Jeg har ikke noe i mot å betale for en vare, men når betingelsen er at jeg må godta at de kan trekke penger automatisk uten at jeg på logge meg på pay pal eventuelt et kort så likte jeg ikke det. Jeg ønsket kun og ha dette i et begrenset tidsrom, noe som var mulig. Jeg kjente jeg ble litt urolig for hvor vanskelig det kan bli og komme seg ut av det ved å godta noe slikt. 

Noen som vet om et annet program som enten er gratis eller man betaler det man vil ha uten slike betingelser for videre kjøp?

Anonymkode: e847a...918

Skrevet

Kan du ikke bare slette alt og installere det du faktisk bruker på nytt? 

Personlige filer tar du selvsagt vare på, backup eller lignende. 

Da får du litt følelsen av ny pc. Koster ingenting, bare litt arbeid. 

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over så er det beste å installere Windows på nytt, ikke gjenoppretting men en ren installering. Da blir du også kvitt bloatware og annet tull som følger med maskinen fra fabrikken.

Du må ha en USB-pinne og så må du laste ned verktøyet fra Microsoft: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10 

Det finnes egentlig ikke programmer som rensker pc`n effektivt, må også være litt forsiktig med å laste diverse gratisprogrammer fra nettet. Du kan laste ned CCleaner og bruke diskopprydding  som er innebygget i Windows.  

Anonymkode: e60c9...822

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det ser ut til at Pc-en har kommet seg igjen etter følgende behandling. Jeg kopierte og fjernet mange mapper med bilder på skrivebordet. Avinnstallerte to programmer jeg ikke bruker. Fjernet logg og cockies. Til slutt lastet jeg ned CCcelaner som ble anbefalt over her, og maskinen laster sidene normalt igjen. 

Anonymkode: e847a...918

Skrevet

CC-Cleaner fikk et ullent rykte for et par år siden, da de ble hacket og spredte malware via offisielle installasjonsfiler.  Tror de har grei kontroll nå.  Et sted som enkelte PC-er samler mye crap er C:\Windows\temp -folderen.  Filene som lar seg slette kan trygt fjernes. Den tømmes ikke av Disk Cleanup i windows av ukjente grunner.  Windows er jo forøvrig kjent for "råte", at en frisk installasjon vil fjerne mye gammel dritt og frigjøre en del plass, særlig effektivt på pc-er med liten C-disk, type 128 GB SSD.  Lag gjerne også en C:\temp folder da mange programmer sprer småfiler rundt om kring om denne folderen mangler, den installeres ikke som default, bruker må selv tilføye denne.   Ellers det åpenbare, fjerne apper og programmer som ikke er i bruk, tømme cache i nettleseren og vurdere mer RAM til PC-en, det har stor effekt om det er 4GB eller mindre installert

Skrevet

Gjenopprett Windows er fint. Da får du en fersk og fin Windows-installasjon. 

Tar rundt en halvtime, og fjerner alt på harddisken (bortsett fra Windows). Flytt alle filer, bilder og dokumenter du har lyst til å beholde på en ekstern harddisk og kjør gjenoppretting. Bare husk at den fjerner ALT, så sjekk gjennom alle mappene dine

image.thumb.png.439e261bb66d25418f1f57eba0535543.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...