AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #1 Skrevet 20. juni 2020 Har vært ansatt i 3 uker førstkommende mandag. Man har i utgangspunktet ikke rett på sykepenger ved sykemelding før etter 4 uker, og egenmelding gjelder ikke før etter 8 uker. Men hvordan er det med sykt barn? Hvis ungen er forkjølet på mandag og hoster osv så har jeg jo ikke lov til å sende i bhg. Og jeg kan dermed ikke gå på jobb 😒 vanligvis har både jeg og ungen alltid gått i bhg/jobb ved forkjølelse. Har man noen rettigheter som nyansatt når man ikke får lov til å sende i bhg pga forkjølelse? Anonymkode: 25128...7e8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #2 Skrevet 20. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har vært ansatt i 3 uker førstkommende mandag. Man har i utgangspunktet ikke rett på sykepenger ved sykemelding før etter 4 uker, og egenmelding gjelder ikke før etter 8 uker. Men hvordan er det med sykt barn? Hvis ungen er forkjølet på mandag og hoster osv så har jeg jo ikke lov til å sende i bhg. Og jeg kan dermed ikke gå på jobb 😒 vanligvis har både jeg og ungen alltid gått i bhg/jobb ved forkjølelse. Har man noen rettigheter som nyansatt når man ikke får lov til å sende i bhg pga forkjølelse? Anonymkode: 25128...7e8 Ja, du har sykt barn dager. Anonymkode: 62e01...07c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #3 Skrevet 20. juni 2020 Slik jeg leser reglene så har man ikke rett på sykt barn dager før man har vært ansatt i 4 uker. Noe jeg ikke har. Derfor er spm mitt om noen vet om det er laget noen egne regler på dette i forbindelse med koronaviruspandemien da man ikke lenger får lov til å sende barnet i bhg ved en vanlig forkjølelse (noe man ellers ville gjort hadde det ikke vært for disse nye reglene i forbindelse med koronaviruset) TS Anonymkode: 25128...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #4 Skrevet 20. juni 2020 Det norske velferdssytemet er veldig bra, men det har noen hull. Det ser ut til at du har havnet i en av disse hullene dessverre. Jeg ville ha snakket med arbeidsgiver om saken - er de en seriøs bedrift, så skjønner de at dette er ekstraordinært. Kan godt hende de innvilger "sykt barn" selv om du ikke har vært ansatt lenge nok. Hvis arbeidsgiver er en "regelrytter" og setter seg på bakbeina, så forteller det jo mye om dem og hva slags folk du har med å gjøre. Lojalitet skal gå begge veier, og da er det greit å vite hvor arbeidsgiver står. Anonymkode: e93c8...332 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #5 Skrevet 20. juni 2020 Ingen partner eller besteforeldre som har mulighet til å passe? Anonymkode: 318b4...bd6 3
Gjest Albbas Skrevet 20. juni 2020 #6 Skrevet 20. juni 2020 Det er ikke gjort unntak for dette nå nei, dessverre. Men hør med arbeidsgiver. Min arbeidsgiver er hvertfall veldig fleksibel på dette, samme er mannens arbeidsgiver (jeg jobber i staten, han privat). De ser på det som et samfunnsansvar å bidra på denne måten. Men ikke alle arbeidsgivere har økonomisk fleksibilitet til å være rund i kantene nå, så du må bare spørre og ta det derfra.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #7 Skrevet 20. juni 2020 Jeg fikk sykt barn-dager fra dag 1 i ny jobb - men dette var i staten. Hør med arbeidsgiver. Hvis arbeidsgiver ikke er villig til noe fleksibilitet, har du ikke noe annet valg enn å ta permisjon uten lønn. Anonymkode: 09fa0...502 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #8 Skrevet 20. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen partner eller besteforeldre som har mulighet til å passe? Anonymkode: 318b4...bd6 Ungen kan jo ikke gå i barnehagen fordi man skal mistenke korona.. Da bør ikke besteforeldre kalles inn som barnevakter helst... I vår gamle verden så hadde det derimot vært et godt forslag for de som er heldige og har en sånn type ressurs 🙂 Anonymkode: a553f...a2b 8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #9 Skrevet 20. juni 2020 Jeg er i samme situasjon (ny jobb altså) og sjekket litt omkring det og fant dette på www.nav.no: "Hvis du ikke har rett på omsorgspenger hos arbeidsgiveren din, kan du likevel ha rett til det fra NAV. Dette kan være når du har vært mindre enn 4 uker i jobben din, men direkte før det har du - byttet arbeidsgiver. - mottatt dagpenger, sykepenger, pleiepenger, omsorgspenger, opplæringspenger, foreldrepenger eller svangerskapspenger. - vært i militærtjeneste. - hatt ulønnet permisjon direkte etter en periode med foreldrepenger og har nå gjenopptatt arbeidet etter permisjonen. Minst én av situasjonene over må gjelde for deg for at du kan ha rett til utbetaling av omsorgspenger fra NAV. Hvis ingen av situasjonene gjelder for deg, og arbeidsgiver likevel ikke utbetaler, må du sammen med søknaden legge ved en forklaring fra arbeidsgiver om hvorfor de ikke utbetaler." https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger Gjelder noen av situasjonene deg? Anonymkode: c7b4b...b8e 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #10 Skrevet 20. juni 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Ja, du har sykt barn dager. Anonymkode: 62e01...07c Jobbet du et anmet sted før du begynte i denne jobben? I så fall har du hvertfall rett på sykt barn dager, men mulig du må sende krav på penger rett til nav. Anonymkode: 4b2c0...df9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #11 Skrevet 20. juni 2020 Hvorfor sender du vanligvis barna dine i barnehagen når de er forkjølet? Det er jo en stor del av grunnen til at barnehagebarn er forkjølet så ofte - fordi de sendes i barnehage og smitter de andre barna når de er syke. Anonymkode: f393e...b35 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #12 Skrevet 20. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor sender du vanligvis barna dine i barnehagen når de er forkjølet? Det er jo en stor del av grunnen til at barnehagebarn er forkjølet så ofte - fordi de sendes i barnehage og smitter de andre barna når de er syke. Anonymkode: f393e...b35 Barn kan jo være snørrete hele vinteren, kan ikke være hjemme hver dag fordet. Må se ann allmenntilstanden selvfølgelig. Anonymkode: c10c5...ada 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #13 Skrevet 20. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen partner eller besteforeldre som har mulighet til å passe? Anonymkode: 318b4...bd6 Besteforeldre er jo risikogruppe! Anonymkode: 62e01...07c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #14 Skrevet 20. juni 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn kan jo være snørrete hele vinteren, kan ikke være hjemme hver dag fordet. Må se ann allmenntilstanden selvfølgelig. Anonymkode: c10c5...ada Nei. Anonymkode: 62e01...07c 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #15 Skrevet 20. juni 2020 48 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor sender du vanligvis barna dine i barnehagen når de er forkjølet? Det er jo en stor del av grunnen til at barnehagebarn er forkjølet så ofte - fordi de sendes i barnehage og smitter de andre barna når de er syke. Anonymkode: f393e...b35 Fordi rådene fra folkehelseinstituttet tidligere har vært at barn kan gå i barnehagen ved forkjølelse sålenge de er feberfrie og har god almenntilstand. Anonymkode: 4b2c0...df9 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #16 Skrevet 20. juni 2020 Kan ikke far være hjemme med sykt-barn dager? Anonymkode: 038d1...e80 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #17 Skrevet 20. juni 2020 Jeg mottok dagpenger i forkant av ansettelsen. Ser at det en av ytelsene som er likestilt med det å være i jobb, og at man dermed vil motta omsorgspenger fra NAV, selv om man har vært ansatt i under 4 uker. Det er en lettelse. Håper selvfølelig at jeg slipper å tenke mer på det, og at ungen ikke er syk på mandag, men greit å vite at det økonomiske ordner seg uansett. Takk for svar alle sammen 😊😊 Anonymkode: 25128...7e8 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #18 Skrevet 21. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: 62e01...07c ? Hvis barn skulle vært hjemme hver gang de var litt forkjøla i småbarnsårene måtte halvparten av arbeidsstokken med barn jobbet redusert. Anonymkode: 4ce76...3c3 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #19 Skrevet 21. juni 2020 Har barnet en far? Anonymkode: 928d1...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #20 Skrevet 21. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: 62e01...07c Da ville småbarnsforeldre vært hjemme fra jobb hele vinteren da, lønnsomt.. Er du hjemme fra jobb når du er litt snufsete? Forskjell på syk og forkjølet. Til vanlig altså, ikke akkurat nå under korona. Anonymkode: c10c5...ada 2
Anbefalte innlegg