Gå til innhold

Rart at familien til mannen ber hans ex han har barn med, men ikke meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende det er helt normalt og at det bare er jeg som synes det er litt rart og føles ekkelt men;

jeg har vært 6 år i forhold med en mann og vi har vært forlovet i 2 år. Jeg er 6 måneder på vei med vårt første barn. 

Samboeren har et tenåringsbarn fra før med en dame han var kjæreste i 11-12 år med. De slo opp når barnet var 7 år. 

Hans bror har 6 barn, 3 barn har han fått med sin «nye» kjæreste mens jeg og samboeren har vært sammen. I alle de tre barnas dåp har mannens bror bedt min mann, hans ex og det barnet de har felles. Jeg har altså ikke blitt bedt og synes det er litt rart ettersom jeg har god tone og ellers god relasjon til min svigerbor og hans nye kjæreste (de ble sammen året etter jeg og mannen ble sammen). De kommer innom på besøk noen helger og vi til dem. Mannens ex hadde ingen kjennskap til hun nye kjæresten før hun ble bedt i dåp. Dåpen til deres første barn var første gang min manns ex traff min svigerbrors nye dame. Og mannen min visste ikke engang at exn var bedt i dåpen før han kontaktet exn for å si at han og datteren var bedt i dåp en helg han ikke hadde samværshelg, så han kom til å hente datteren den helgen også, og exn responderte med at hun var bedt i samme dåp med deres datter. Hans bror har altså fått 3 nye barn de siste 5 årene og bare mannen og hans ex med barn har vært bedt. Mannens ex har ikke funnet seg ny mann og hater meg som pesten og er sjalu selv om vi ble sammen etter deres forhold var avsluttet. Hun er 15 år eldre enn meg også så vet ikke om det har noe med det og gjøre og det faktum at jeg har et veldig godt forhold til deres barn, selv om jeg ikke får delta i oppdragelse eller noe info som omhandler barnet deres. 

Dåpsinnbydelsene på sms fra broren til mannen har vært utformet slik at jeg har følt jeg ikke var invitert : I anledning xxxx’s dåp ønsker vi å invitere deg og xxxxx (datterens navn) til middag og kake ...... 

og mannens ex har da fått tilsvarende sms. 

Mannen sier at exn hans ikke har hatt noe kontakt med broren hans og hans dame annet enn de tre dåpene hun var invitert til. Og det merkes også når de er på besøk her for da kan de spørre ting som «Hva styrer xxxx (exn) med for tiden? Jobber hun enda i barnehagen? Bor de enda på samme plass?». 

Er det bare jeg som synes slikt er merkelig når jeg og mannen har vært sammen i over 6 år og venter barn sammen? 

Når mannens søster eller foreldre har hatt middagsselskap har vi begge og datteren til mannen vært bedt, men de har også bedt mannens ex-kjæreste siden hun er mor til deres felles barn. Da har exn til mannen brukt å spørre mannen om vi begge kommer, og noen ganger vil ikke hun komme hvis jeg skal. 

En gang de hadde familiemiddag når vi hadde vært sammen ca 1,5-2 år, uttalte stemoren til mannen framfor alle (sikkert 12-15 mennesker) når vi skulle spise «xxx (exn) kommer dessverre ikke... hun syns kanskje det blir ubehagelig... det er jo veldig synd» så jeg satt der å følte meg skikkelig dårlig og som at jeg ville dra hjem så de kunne ringe exn til mannen å si at hun kunne komme dit likevel for jeg var dratt... ikke noe god følelse. Hadde skikkelig lyst å kommentere «uff det var jo veldig trist, dere skulle jo bare sagt ifra til meg på forhånd så jeg kunne la vær å komme slik at hun ville kommet». 

Jeg føler at selv om mannen og hans eks-kjæreste ikke var gift så var de like gammel og hadde vært sammen 11-12 år og hadde et barn sammen, slik at hans familie vil fortsette å «verne om» eksn hans siden hun er i midten av 40-årene, aldri hatt interesse for utdanning og jobb, bare vært tilkallingsvikar her og der. Og kanskje hun ikke finner seg en ny mann siden hun har vært singel de siste 7-8 årene fra før jeg og mannen ble sammen. Og at de tenker på at det sikkert er sårt for exn at han har funnet seg noen som er 15 år yngre, utdannet sivilingeniør med god jobb og god relasjon til deres datter. 

Jeg synes likevel det er sårt og urettferdig at det føles ut som at det går ut over meg når jeg bare ble sammen med en singel mann, men at det fortsatt i praksis føles ut som om han og exn og deres datter er en enhet og jeg er femte hjulet  på vogna. 

Anonymkode: 34a11...92d

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal si til mannen din at du synes det er trist og sårt at etter så mange år som dere er sammen så blir du ikke bedt...du er praktisk talt en del av familien snart.

Anonymkode: b1158...a01

• Liker 28
Skrevet

Veldig merkelig opplegg, både å ekskludere deg og å inkludere eksen.

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Dette var pussig. Du må ikke være så redd for å ta plass. Du kan jo spørre på tomannshånd både din svigermor og svoger hvordan de synes det hadde vært riktig med innbydelser når deres barn skal døpes.

Svigermor, jeg lurer litt på det med gjestelisten, kan jeg lufte det med deg? Synes du jeg bør invitere eksen i dåpen? Jeg prøver å forstå deres families tradisjoner. Hva med samboeren til svoger, det blir vel mest riktig å ta eksen hans istedet?

Samme til svoger. Du trenger ikke gjennomføre, men la det henge litt i luften så han får føle på hvor rart opplegget deres er.

Anonymkode: df9d6...d35

• Liker 22
Skrevet

Typen din bør jo si fra skikkelig att dette er helt idiotisk

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Eksen er ikke ferdig med mannen din! Å muligens har noen i familien hans som prøver å hjelpe til å "splitte" dere. Hun liker ikke at du er med. Tydelig tegn på at det er noe rart. Spesielt når hun eksen har mulighet til å trekke seg vekk fra familie selskap. Men dukker opp. Hadde aldri dukket opp i selskap til eksen. Der han er i nytt forhold. Veldig spesielt.

Om mannen din tydelig sier i fra til sin eks at han aldri kommer til å ta henne tilbake som kjæreste/kone. Hva skjer da? Skjønner hun hintet da?

Anonymkode: 3a12f...a16

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier mannen om dette da?

Anonymkode: 7f472...01e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en merkelig oppførsel! Jeg hadde blitt skikkelig lei meg. Da jeg ble skilt, brøt jeg kontakt med svigerfamilien. Bortsett fra at vi møttes i barnet mitt sin konfirmasjon, uten problemer. Min nye svigerfamilie tok godt i mot meg, og inkluderte meg. Tror de hadde bittelitt kontakt med sin eks-svigerdatter. Som å sende julekort. Det er jo uholdbart at svigerfamilien dun ikke slipper tak i eks-svigerdatter når sønnen har ny familie. Kanskje det kommer seg når dere fpr barn? Hvis ikke, hadde jeg rett og slett ikke orket å bry meg om svigerfamilien. Hadde altså oppført meg hyggelig når jeg traff dem, men ikke gjort noen innsats for forholdet. 

Anonymkode: e7e73...6be

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at selv om mannen og hans eks-kjæreste ikke var gift så var de like gammel og hadde vært sammen 11-12 år og hadde et barn sammen, slik at hans familie vil fortsette å «verne om» eksn hans siden hun er i midten av 40-årene, aldri hatt interesse for utdanning og jobb, bare vært tilkallingsvikar her og der. Og kanskje hun ikke finner seg en ny mann siden hun har vært singel de siste 7-8 årene fra før jeg og mannen ble sammen. Og at de tenker på at det sikkert er sårt for exn at han har funnet seg noen som er 15 år yngre, utdannet sivilingeniør med god jobb og god relasjon til deres datter. 

Anonymkode: 34a11...92d

Var med deg helt til du skrev dette. Selv om du ikke føler deg inkludert behøver du ikke snakke ned exen for å heve deg over henne. Det blir ihvertfall ikke noe godt forhold om det er dette du går rundt og tenker og evnt sier til andre kjente av deg. 

Problemet og løsningen her er i stor grad mannen din. Det er han som burde tatt dette opp med både familien og exen for lenge siden og stått på sitt. Men når du har godtatt at de holder på og han ikke gjør noe mer dette så lenge tviler jeg sterkt på at det endrer seg noe særlig.

Du sier lite om hvordan deres relasjon startet, så jeg regner med at det var et rederlig brudd og inngåelse av forhold uten noen overlapping eller annet som er kommet ut for familien. 

Anonymkode: 238b8...213

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hm, ser flere forklaringer her:

1. Ex kommer ikke til å møte dersom du også inviteres

2. Svogeren din mente nevøen og hans mor (altså din samboers ex) er mer familie enn du er (var)

3. Svoger mente du var så ung at forholdet ikke kom til å vare, derfor bedre å invitere nevøens mor enn deg. 

Jeg er ikke enig i tankegangen til svoger her, særskilt siden de ikke har noe kontakt med ex ut over dåpene. Men han har antagelig ansett henne som mer familie enn deg. Dette bør forandre seg nå som du får barn med broren hans. Nå må både du og barna inviteres, og da kommer ikke ex til å ønske å møte opp. På den andre siden så er vel svoger ferdig med barnedåper antagelig!

Anonymkode: 61bfb...9c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er rart at din fyr ikke gir familien sin beskjed om at det er du som gjelder og at de kan gi blanke i å invitere eksen hans til alt mulig rart. Det at han ikke står opp for deg sier meg alt om forholdet deres.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du ikke ble bedt fordi du skravler for mye og tar for stor plass? At du ikke klarer å holde en normal samtale uten å henge deg opp i, og føler for å inkludere, absolutt alle små ubetydelige detaljer når du forteller en historie. At du sliter med å komme til poenget og at folk faller av midt i historiene dine?

Dett er litt slitsomt.

Og jeg håper du har tenkt over at dette er veldig gjennkjennbart uansett om du har  forandret noen detaljer eller ikke. Det er ikke sikkert at du bryr deg, men historien din er så spesifikk på så mange måter at hvis noen kjenner til dere så vet de hvem du er. Du skal ha for at du hokdt deg ca saklig da.

Anonymkode: 9a777...f1f

• Liker 6
Skrevet

Ikke rart det blir familie krangler .. sier det meste om den familien... lite inkluderende 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det har nok med å gjøre at en mann på 36 som finner seg en dame på 19, fortsatt er ganske uglesett. Jeg vil gjette det har med aldersforskjellen å gjøre. 19 år er svært ungt selv om det garantert ikke føles sånn for deg. Her må mannen din på banen og snakke med familien sin. 

Syntes forøvrig du kan droppe å snakke så nedlatende om xen hans. Det gjør at du framstår umoden og bitter. 

Endret av altflyter
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, altflyter skrev:

Det har nok med å gjøre at en mann på 36 som finner seg en dame på 19, fortsatt er ganske uglesett. Jeg vil gjette det har med aldersforskjellen å gjøre. 19 år er svært ungt selv om det garantert ikke føles sånn for deg. Her må mannen din på banen og snakke med familien sin. 

Syntes forøvrig du kan droppe å snakke så nedlatende om xen hans. Det gjør at du framstår umoden og bitter. 

Hvor får du 36 og 19 fra?

Hun skriver at eksen er midt i førtiårene, og at hun selv er femten år yngre (ca tretti). Hun og mannen har vært sammen i seks år, dvs hun var i midten av tjueårene. 

Kan ellers ikke se at hun snakker nedlatende om noen. 

Anonymkode: e1c8e...e73

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, altflyter skrev:

TS sier hun er utdannet sivilingeniør og har god jobb. Få er og har det allerede som 19-åringer.

Anonymkode: 9a777...f1f

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver at eksen er midt i førtiårene, og at hun selv er femten år yngre (ca tretti). Hun og mannen har vært sammen i seks år, dvs hun var i midten av tjueårene. 

Trodde det stod at mannen var i 40-årene og tenkte at hvis hun er 15 år yngre, og de møttes for 6 år siden, har hun potensielt vært så ung som 19 år da de møttes. Uansett er det vanskelig for mange å svelge når en på nærmere 40 finner seg en ung kvinne tidlig i 20-årene. Jeg tror uansett at det er der problemet ligger. Hadde hun vært eldre hadde de kanskje taklet det bedre. 

Jeg syntes fortsatt mannen til Ts bør ta tak i dette og ikke la henne stå med det alene. Det er hans familie. 

Og ta bør holde seg for god til å snakke stygt om xen hans. 

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver :

Jeg føler at selv om mannen og hans eks-kjæreste ikke var gift så var de like gammel og hadde vært sammen 11-12 år og hadde et barn sammen, slik at hans familie vil fortsette å «verne om» eksn hans siden hun er i midten av 40-årene, aldri hatt interesse for utdanning og jobb, bare vært tilkallingsvikar her og der. Og kanskje hun ikke finner seg en ny mann siden hun har vært singel de siste 7-8 årene fra før jeg og mannen ble sammen. Og at de tenker på at det sikkert er sårt for exn at han har funnet seg noen som er 15 år yngre, utdannet sivilingeniør med god jobb og god relasjon til deres datter. 

Jeg opplever det som svært nedlatende mot xen og hennes livsvalg. Bare vært tilkallingsvikar mens jeg har høy utdannelse...

Det er nedlatende og ufint og viser tydeleg hvordan Ts ser på denne damen. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt og enda mer merkelig at din mann ikke reagerer.

Anonymkode: ab91e...11d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...