AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #1 Skrevet 20. juni 2020 Førstegangsfødende her, og har noen ting jeg lurer på: Jeg jobber turnus og ønsker å være hjemme med barnet når jeg har friuke siden jeg jobber 12 døgn borte i måneden. Barnet vil derfor være i barnehagen de 4 dagene jeg er døgn på jobb og hjemme fra barnehagen når jeg har friuke. Har regnet på det og det ser ut som at det blir ca. det som står på nav sine sider som (Barnehageplass fra 17 til og med 24 timer) i gjennomsnitt per måned. Telles barnehageplass som timer benyttet, altså hva vi blir enig med barnehagen om; f.eks: uke 1: man, tirs, ons, tors - 8t/dag, så uke 2: 0 timer.... osv. eller telles det hvor mange timer barnehagen har åpen de dagene: f.eks, barnehagen har åpen fra 7-17, så da telles det som 10 timer barnehageplass, selv om man bare avtaler at barnet er der i 8 timer? Det jeg altså lurer på er om jeg kan sette meg opp måned for måned og telle hvor mange timer barnet har lov å være i barnehagen (ut fra plass-størrelse) og da fordele de timene ut over de dagene jeg trenger at han er i barnehagen den måneden? f.eks. barnehageplass tilsvarende max. 24t/uke = max 96t/mnd, for så å fordele det på de dagene/ukene jeg trenger at barnet er i barnehagen, eller vil det at bhg er åpen i 10 timer da telle f.eks. 30 timer per uke (hvis 3 dager), altså over de max 24 timene. Og går det an å gjøre det slik at man bestemmer seg imellom med barnehagen at barnet er der de 4 dagene annenhver uke når jeg har jobbuker, og at det veies på en måte opp mot at barnet ikke er i barnehage annenhver uke når jeg har friuke? Og en annen ting jeg lurer på er: koster barnehageplass det samme uansett barnehage, eller har hver barnehage egen pris? og hva evt. ligger denne prisen på sånn ca? og hvis man f.eks. har 40 eller 50% barnehageplass, må man uansett betale full pris da, eller betaler man da bare tilsvarende 40 eller 50% av fullpris for hel plass? Anonymkode: c69eb...315
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #2 Skrevet 20. juni 2020 Kontantstøtten regnes ut i fra hvor stor prosent barnet har fått tildelt plass, og ikke timer. Har dere fått 100% plass, men kun benytter 60-70% får dere fortsatt ikke noe i kontantstøtte. I vår barnehage ved mindre enn 100% plass, må man ha fast dag/dageri uken man skal være i barnehagen, man kan ikke sjonglere uke fra uke. ikke alle barnehager tilbyr mindre enn 100% plass heller, men man bestemmer selv hvor mye barnet skal være i barnehagen, men må betale for prosenten barnet har fått tildelt. Tilbyr barnehagen mindre plasser, betaler man mindre enn full plass 😊 de fleste barnehager har enten egen hjemmesiden med informasjon eller så står det informasjon på kommunes hjemmeside 😊 Anonymkode: 728b6...3a7 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #3 Skrevet 20. juni 2020 Nav ser på barnehagens åpningstid. Og ettersom du trenger barnehageplass 4 dager en uke så vil du kun få minimum 80% plass da du må ha barnet i barnehagen faste dager ved redusert plass. Altså ved 80% plass så har barnet plass man, tir, ons og tor hver uke. Det er heller ikke alle barnehager som tilbyr redusert plass. Prisen ligger på 3 135kr + kostpenger. Men du kan ha full plass og likevel holde barnet hjemme de ukene du har fri. Anonymkode: 04e5b...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #4 Skrevet 20. juni 2020 Det der vil jo ikke gå. Altså dere bruker barnehagen som dere selv vil, men må nok ha opp mot 100% plass og får ingenting i kontantstøtte. Dessuten tror jeg nok det vil oppleves som fryktelig ustabilt for et lite barn. Barnehagene koster omkring 3000 kr for full plass (tillegg for kost). Anonymkode: 867ac...43d 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #5 Skrevet 20. juni 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontantstøtten regnes ut i fra hvor stor prosent barnet har fått tildelt plass, og ikke timer. Har dere fått 100% plass, men kun benytter 60-70% får dere fortsatt ikke noe i kontantstøtte. I vår barnehage ved mindre enn 100% plass, må man ha fast dag/dageri uken man skal være i barnehagen, man kan ikke sjonglere uke fra uke. ikke alle barnehager tilbyr mindre enn 100% plass heller, men man bestemmer selv hvor mye barnet skal være i barnehagen, men må betale for prosenten barnet har fått tildelt. Tilbyr barnehagen mindre plasser, betaler man mindre enn full plass 😊 de fleste barnehager har enten egen hjemmesiden med informasjon eller så står det informasjon på kommunes hjemmeside 😊 Anonymkode: 728b6...3a7 Nei, det stemmer ikke helt. På NAV sine sider står det at hvis barnet kan få 20, 40, 60, 80 eller 100 % kontantstøtte, men de kobler denne prosenten til antall timer barnet kan gå i barnehagen. Barnehagen kobler ikke prosenten til antall timer, så i barnehagen vil en plass på 80% være 4 dager, 60% være 3 dager, 40 % være 2 dager, og 20% være én dag. Så da avhenger det helt an på barnehagens åpningstider hvorvidt man får kontantstøtte. Mitt barn har 80 % plass, og er altså hjemme en dag i uken. Vi bor i en pendlerkommune hvor barnehagen er åpen fra 07-17. Det betyr at barnet mitt har en plass på 40 timer, og har ikke rett på kontantstøtte. Jeg måtte hatt barnet i barnehagen tre dager, og altså 60 % plass og det ville ifølge NAV være 30 timer og gir rett til 20 % kontantstøtte. Ganske vilt at de forutsetter at alle barnehager er åpen åtte timer, synes jeg. Anonymkode: 830ae...cfa 1
Diamant20 Skrevet 20. juni 2020 #6 Skrevet 20. juni 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der vil jo ikke gå. Altså dere bruker barnehagen som dere selv vil, men må nok ha opp mot 100% plass og får ingenting i kontantstøtte. Dessuten tror jeg nok det vil oppleves som fryktelig ustabilt for et lite barn. Barnehagene koster omkring 3000 kr for full plass (tillegg for kost). Anonymkode: 867ac...43d Enig! Ts må nok ha 100% plass omtrent IG heller holde barnet hjemme. Og forberede seg på at det beste for barnet kanskje vil være å være i bhg hver uke, pga forutsigbarhet. (Kanskje heller levere sent og hente tidlig)
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #7 Skrevet 20. juni 2020 Jeg tror ikke barnet har godt av å være borte fra barnehagen så lenge om gangen. Når barnet er lite vil du få en ny tilvenning hver mandag du leverer i barnehagen, og det blir vanskelig med rutiner (barn trenger rutiner, som å gå i barnehagen til eksempel). Når barnet blir større kjeder det seg hjemme og har godt av den sosialiseringen som skjer i barnehagen. Anonymkode: 22011...53b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #8 Skrevet 20. juni 2020 Eg mottok kontantstøtte eitt år, men har ikkje kombinert kontantstøtte med barnehage, så kan ikkje svare på alle spørsmål. Men eg vil tru det er lite sannsynlig at du finn ein barnehage som er så fleksibel at den kan tilby ordningen som du ønsker. Her i kommunen kan me velje mellom 60 % (3 dagar for veka), 80 % (4 dagar for veka) eller 100 % plass (5 dagar for veka) i dei fleste barnehagane. I enkelte kommunar er det berre tilbod om 100 % plass. Barnet mitt har 80 % plass, med fri på onsdagar. Eg kan ikkje skifte dag, og var heller ikkje garantert å få onsdagen som fridag. (Sjølv om barnehagen informerte om at dei ville prøve å gi barnet ønska fridag). Når skidag eller anna fell på ein onsdag, seier eg ifrå om at barnet møter, og eg betaler då for ein ekstra dag. Barnet mitt er den einaste på avdelinga med redusert plass. Eg veit heller ikkje om nokon andre i denne barnehagen som har redusert plass. Eg jobbar deltid, så det passar for oss. Mange leverer i 9-tida og hentar ca 14.30–15. Pris er den samme i alle barnehagar, i alle kommunar, så vidt eg veit. Uavhengig om den er privat eller kommunal. Matpenge-sum kan variere ein del frå barnehage til barnehage (nokre private har varmmat). Eg betaler ikkje fullpris (har søkt om redusert foreldrebetaling pga låg inntekt, og gratis kjernetid) Anonymkode: 8ad3f...094 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå