Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 Populært innlegg #1 Skrevet 19. juni 2020 Jeg har bodd sammen med min samboer i snart 2 år, vi har hver vår sønn som er i barnehagealder. Jeg har til nå vært veldig fornøyd med forholdet, synes samboer er snill mot min sønn, morsom, imøtekommende og god å være med. Har blitt veldig glad i samboers sønn også. Men de siste ukene har jeg fått helt avsmak av samboer. Min mormor døde, og jeg har arvet rundt 300 000kr. Samboer som tidligere aldri viste interesse for min demente mormor, har plutselig blitt ekstremt opptatt av disse pengene og hvordan de skal forvaltes. Det er ikke lenge siden mormor gikk bort og jeg er fremdeles i sorg. Mens samboer er besatt av pengene og snakker stadig om hva de skal brukes på, han har nevnt både dyr bil, luksuriøs ferie og hytte. Den dagen pengene ble overført på min konto, feiret han med takeaway middag. Synes det er kvalmt at han feirer min mormors død. Jeg var det eneste barnebarnet hennes, så jeg fikk også en del av smykkene hennes som er estimert til å koste rundt 35 000kr, han mener også jeg skal selge disse og bruke de på ferie sammen med han og sønnen. Og nå er leiligheten til avdøde mormor lagt ut for salg også, den har verdivurdering på 4 millioner kroner, mormor ønsket at pengene skulle fordeles likt mellom meg og min mor. Da han fikk vite dette av mamma, hoppet han av glede og sa at dette er som å vinne i Lotto. Jeg ble faktisk uvel da han sa det, da mistet jeg besinnelsen litt og sa at jeg er fremdeles i sorg og synes det er direkte ufint av han å gledes seg over dette. Jeg har også overhørt samboer snakke med kompiser om pengene «han» skal arve. Det er så ille at selv barna er involvert, sønnen hans spurte meg nylig om jeg kunne kjøpe ett par dyre fotballsko til ham, «siden pappa sa jeg hadde så mye penger». I dag fikk jeg nok og sa at jeg synes det er ille hvordan han «fryder» seg over mormors død og pengene hennes. Sa også at alle penger som jeg arver skal gå rett inn på sparekonto, slik at jeg kan hjelpe min sønn ut på boligmarkedet når den tid kommer. Samboer ble sur og sa at det var egoistisk av meg. Jeg burde i det minste unne ham en ferie for pengene. Er jeg urimelig her? Hva hadde dere gjort? Han sa at vi må stå sammen som familie og hvis han ikke fikk noe av pengene så vil han ikke stå opp for meg hvis jeg skulle trenge han i fremtiden. Anonymkode: 5e175...d15 58
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 19. juni 2020 Det hadde vært helt uaktuelt. Det er dine penger, han skal ikke kreve en kroner. Så leit at mormoren din døde,føler med deg. ❤️ Anonymkode: 6c40a...def 220
Populært innlegg altflyter Skrevet 19. juni 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 19. juni 2020 (endret) Hadde han oppført seg som et normalt menneske, hadde pengene gått til fellesen og huslånet hvis det var meg. Slik som han oppfører seg, hadde jeg spart hver krone i fond til mitt barn. Han høres rett og slett ut som en ufølsom drittsekk. Dette er DINE penger. Han bør ikke få en krone. Og kondolerer for bestemoren din ❤️ Edit : ville tatt en samtale med ham om at hans ufølsomhet kan få hvem som helst til å revurdere et ellers godt forhold Endret 19. juni 2020 av altflyter 150
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 19. juni 2020 Dere har vært samboere såpass kort tid at her ville jeg bare satt alt til sparing. Anonymkode: 0da3c...0c8 134
Populært innlegg foreveralone Skrevet 19. juni 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 19. juni 2020 Dump ham 66
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 19. juni 2020 Så hvis ikke du gir han penger, så vil ikke han støtte deg i fremtiden...? Er en støttende samboer en betalt tjeneste? Håper du driver og pakker sakene dine nå... Anonymkode: e28c3...845 148
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 19. juni 2020 Dere har bare vært samboere i 2 år. Og så ser han på det som sine penger?! Nei, du er ikke urimelig. Jeg ville aldri delt pengene med min samboer gjennom 2 år Anonymkode: 1ccab...060 74
Populært innlegg altflyter Skrevet 19. juni 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 19. juni 2020 Og for guds skyld! Ikke selg smykkene! Det er ditt minne og kroner og øre kan aldri måle seg med affeksjonsverdien . Bare at han sier noe slikt får meg til å lure på hva som feiler ham. 125
Populært innlegg Heisann1234 Skrevet 19. juni 2020 Populært innlegg #9 Skrevet 19. juni 2020 Hadde fått totalt avsmak av hele fyren og muligens slått opp. Tenk da, dette kommer han til å mase om HEELE tiden, og på toppen av det hele har du stesønnen din som også har begynt å legge seg oppi det. Nei dette var kvalmt og karakterløst og hadde fått meg til å revurdere hele forholdet. 71
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #10 Skrevet 19. juni 2020 Kondolerer så mye, utrolig trist at du har mistet mormoren din❤️ Synes reaksjonen hans er rimelig spesiell og ufølsom. At han ikke en gang tar hensyn til din sorg og dine følelser, men kun tenker på pengene som ikke en gang er hans er for meg helt ufattelig!! Jeg kan forstå argumentet med at dere kanskje kunne reist på en ferietur sammen, at det hadde vært hyggelig, men dette er først og fremst DINE penger og kun DU bestemmer hva du vil bruke de på! Jeg ville også ha spart de og brukt de til noe fornuftig, synes det er en veldig god tanke at du vil spare de til sønnen din☺️ Hadde han reagert annerledes i utgangspunktet hadde det kanskje vært enklere å bruke litt på han/noe koselig for begge også..skikkelig usmakelig oppførsel! Også skryte av det til andre og attpåtil involvere sønnen sin som er så ung...skjønner deg veldig godt her altså! Anonymkode: f24b7...ecf 32
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 Populært innlegg #11 Skrevet 19. juni 2020 Beklager å måtte si dette, men for en grusom fyr. Arv er særeie, du må ikke finne på å gi bort noe til en fyr som oppfører seg så ufattelig ufint. Spesielt i et så "ferskt" forhold. Jeg ville satt ALT på sparekonto og aldri nevnt pengene med et ord. Dette er din arv etter din mormor, det er du som bestemmer hva du ønsker å gjøre. Jeg må si at et slik oppførsel over litt penger som ikke en gang er hans er utrolig merkelig. Hvem jubler over arv?! Forholdet hans til penger virker veldig usunt.. Er du sikker på at han har kontroll på økonomien sin? I tillegg prøver han å "tvinge" deg til å dele og unne HAN noe for arv etter din mormor? Midt i en sorgprosess? Jeg ville revurdert hele forholdet basert på dette. Og aldri, under noen omstendighet, selg unna smykkene etter din mormor. Det vil du nok sette høyre pris på enn noen penger kan erstatte! Min mann mistet nylig sine foreldre. Vi har vært sammen i 15 år, gift i 10 av dem og har to barn sammen. Det han arver fra dem er hans, og jeg har absolutt ingenting å si på hva han bruker dem til. Vi har jo snakket litt om det og jeg har luftet hva jeg syns er fornuftig, men jeg har understreket at dette forvalter han slik han ønsker. Kondolerer så mye TS. Anonymkode: fd104...ec8 92
lenebu Skrevet 19. juni 2020 #12 Skrevet 19. juni 2020 Høres litt ut som mitt søskenbarns situasjon, som jeg indirekte opplever, bare litt i revers. Hos meg er det mitt søskenbarn hvis mann har arvet masse penger og aksjer etter foreldrene og nå vil skilles, og hun har krav på null. Jeg ville hørt med en advokat. Det kommer vel litt an på pakten (regner med at moren din ikke ga hele eiendommen din til mannen din, men kommer vel litt an på når dere giftet dere vs. når hun var syk). 1
Joesi Skrevet 19. juni 2020 #13 Skrevet 19. juni 2020 Nei, beklager så mye altså, men han der hadde jeg kvitta meg med🙄 Kondolerer❤ 13
Sessan_ Skrevet 19. juni 2020 #14 Skrevet 19. juni 2020 Dette høres helt merkelig ut. Oppfatter det som om han har fullstendig knekte sosiale antenner. Men kanskje det bare er på «dette området», hvis du ikke har merket slik upassende oppførsel før? Bare til sammenlikning: for noen år siden arvet jeg om lag 1 million. Jeg hadde vært sammen med min samboer i over 10 år, samboere i 6 år når dette skjedde. Han spurte for det første aldri om arven. Hvor mye det var, hva jeg skulle bruke det til etc. Hver gang dette var et samtaleemne, så var det jeg som hadde tatt det opp. Og hver gang jeg snakket om «forvaltning» av pengene (fordi jeg tenkte å bruke deler av summen på å nedbetale på felles bolig) så påpekte han at det var mine penger, og hundre prosent min avgjørelse hva jeg ville bruke dem til. Jeg endte med å bruke 2/3 på vår felles bolig. Resten er fordelt utover sparekonto og fond. Han vet selvfølgelig hva jeg betalte inn på boliglånet. Resten har han ikke oversikt over, og han har ikke spurt heller. Dette mener jeg er måten å håndtere slikt på. Og gjør man det, så er kanskje sannsynligheten større for at den som arver velger å bruke noe av arven på fellesskapet. Samboeren din bommer kraftig, og det er særlig flaut å høre at han snakker slik foran familie/venner. Hadde tatt en sterk vurdering av om dette er eneste gang han viser slike usympatiske trekk, eller om dette er noe som gjenspeiles på flere arenaer. 43
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #15 Skrevet 19. juni 2020 Hold pengene til deg selv og sønnen din! Greit nok at penger kommer godt med, men dette er DINE penger. Ikke hans. Jeg hadde kjøpt egen bolig og flytta ut fra han! Anonymkode: 5780a...479 26
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #16 Skrevet 19. juni 2020 Er stort sett enig i kommentarene over, vil bare legge til at stesønnen har ikke skyld i farens oppførsel og at hvis dere skal bo sammen resten av livet så synes jeg det blir feil å sette av alle pengene til ts sin egen sønn og ikke hele familien. Jeg vokste opp med en stefar siden jeg var 5 år gammel som var min eneste farsfigur, da jeg spurte han arv som voksen (i sammenheng i samtalen) så LO han av meg og sa at jeg er ikke hans biobarn så det kunne jeg bare drømme om ja. Jeg ble helt knust, og vi har 0 kontakt i dag. Ts, ikke la dette gå utover stesønnen din vær så snill. Jeg sier ikke at du skal bruke det på dyre fotballsko til hans sønn, men ikke straff barnet for farens motbydelige oppførsel. Anonymkode: ef050...548 25
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #17 Skrevet 19. juni 2020 Så utrolig ufint! Her må dere ta en skikkelig prat. Hvis han ikke forstår at han har tråkket kraftig over streken hadde jeg revurdert hele greia. Han kan ikke være helt sosialt oppegående. Anonymkode: 12ff6...700 13
solmåneogstjerner Skrevet 19. juni 2020 #18 Skrevet 19. juni 2020 For en ufyselig oppførsel. Ta en seriøs prat med ham om dette. Gir han seg ikke så ville jeg tatt det som et tydelig tegn på at han ikke er den du skal dele livet med. 11
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #19 Skrevet 19. juni 2020 Han høres helt skrudd ut. Dette er DINE penger, men han bare forventer at disse også skal være hans penger? Ufattelig. Om jeg var samboer med en fyr som arvet penger, så hadde jeg foreslått at han satte de på sparekonto. Aldri i livet ville jeg ha forventet at disse pengene også tilhørte meg. Om jeg var i din posisjon, så ville jeg ha gått fra ham. Dere har bare vært samboere i 2 år, og han antar automatisk at pengene er 'deres', ikke dine? Også våger han til og med å true med å ikke støtte deg opp når du trenger det fordi du ikke gir han arven DIN? Du høres fornuftig ut som tenker å sette de på sparekonto for sønnen din. Anonymkode: 71fb8...294 16
Meadow Skrevet 19. juni 2020 #20 Skrevet 19. juni 2020 40 minutter siden, foreveralone skrev: Dump ham Ikke ofte, men jeg støtter det hundre prosent i dette tilfellet. 25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå