Gå til innhold

Hva kan vi lære av tamilere i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (På 20.6.2020 den 7.29):

De dras vel frem for å være en motvekt til alle innvandrerne som drar ned snittet når det gjelder å bidra i samfunnet. 

Husker godt flyktningene fra Bosnia Herzegovina som kom på 90-tallet. De lærte seg norsk, skaffet seg utdannelse og ble integrerte i rekordfart. De tilhører dessverre unntaket heller enn regelen.

Anonymkode: 07a4b...e1a

I og med at de er en en kjempestor gruppe, er de i tilfelle et veldig stort unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.6.2020 den 23.35):

De er høye, pene, og får samme krav og motivasjon fra foreldrene som andre asiatere f.eks. fra Kina og Korea. 

Anonymkode: e51b9...b5d

Høye? Tamiliere er blant de laveste menneskene på kloden. Men det er flinke folk, det skal de ha. 

Anonymkode: ecff6...362

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor trekkes ikke afrikanere fram som positive?

Anonymkode: db4e2...1b1

Fordi at de ikke lykkes mer enn snittet? Årsakene til det, aner jeg ikke. Kultur kanskje? Tviler på afrikanere blir mer utsatt for rasisme enn indere og vietnamesere.

Anonymkode: 0bd95...9ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2020 at 8:17 PM, AnonymBruker said:

Ja, at norskfødte-tamilere får en følelse av det er forventet at de må ta høyere utdanning. Dermed må de leve opp til det.

Anonymkode: f73a1...f1e

Innvandrere fra det indiske subkontinentet, sri lanka og øst-asia kommer fra kulturer hvor utdannelse blir sett på som en trygg vei til et godt liv. I USA blir ofte innvandrere fra øst-asia kalt for en "model minority" pga høy utdannelse, lav kriminalitet etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tenker at indere generelt, ikke bare tamiler, er suksesshistorier på integrering. Såpass godt rykte har de, i hvert fall i arbeidslivet, at jeg har snakket med en del pakistanere som har vært fristet til å claime indisk etnisitet fordi de opplever mindre fordommer hos arbeidsgivere.

Anonymkode: f999d...a47

Indere og russere. Mastergrad/doktorgrad er helt vanlig. 

Anonymkode: f9586...f8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er vel mest pakistanske gutter/menn som som har dårlig rykte?  Når det er sagt så er det svært mange pakistanske menn som blir leger og ingeniører så mulig det er mindre fordommer blant de som ansetter i de sektorene.  

Anonymkode: fbf37...b66

Hmmm. Ja, kjenner flere pakistanske leger. De er superflinke alle sammen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De er frekke, gjerrige og holder seg til sine egne. 

Anonymkode: 28a5a...a13

Hvorfor mener du de er frekke?

Anonymkode: d5950...108

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i et område med mange innvandrere, også tamiler. Jeg opplevde disse som spesielt dårlig integrerte. Jeg husker en familie som bestod av seks barn. De var flinke på skolen, men deltok aldri på noe som helst utenom skoletimene. Var ikke i bursdager (selv om de ble invitert), leirskole eller skoleturer. 

Jada, de er flinke og ender gjerne opp som ingeniører og siviløkonomer, men deltar sjelden i samfunnet for øvrig. Vet ikke hvorfor, men jeg får «ovenfra og ned»-vibber av dem. 

Vietnamesere og iranere, derimot, er helt i motsatt ende etter min erfaring. 

Anonymkode: 0955f...6b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vokste opp i et område med mange innvandrere, også tamiler. Jeg opplevde disse som spesielt dårlig integrerte. Jeg husker en familie som bestod av seks barn. De var flinke på skolen, men deltok aldri på noe som helst utenom skoletimene. Var ikke i bursdager (selv om de ble invitert), leirskole eller skoleturer. 

Jada, de er flinke og ender gjerne opp som ingeniører og siviløkonomer, men deltar sjelden i samfunnet for øvrig. Vet ikke hvorfor, men jeg får «ovenfra og ned»-vibber av dem. 

Såååå uenig, spesielt når det gjelder iranere....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har helt motsatt erfaring. Vokste opp i Groruddalen i et område med mange tamiler, og nå selv som voksen er 3 av mine 5 nærmeste venner tamiler. De har en god blanding venner og kolleger med forskjellige bakgrunner, absolutt ikke kun i sitt eget lille "samfunn".

Jeg har motsatt erfaring med vietnamesere. De var alltid hyggelige og jeg hadde en nær vietnamesisk venn i mange år, men jeg føler de mer hadde sine egne grupper og fritidsaktiviteter eksklusivt for dem. De kom fremdeles i bursdager og på leirskole osv da, men det gjorde også alle tamilene jeg kjente. 

Alle disse gruppene er jeg vant til er veldig hardtarbeidende og motiverte da. 

Anonymkode: 8ce99...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 1.18):

Jeg har helt motsatt erfaring. Vokste opp i Groruddalen i et område med mange tamiler, og nå selv som voksen er 3 av mine 5 nærmeste venner tamiler. De har en god blanding venner og kolleger med forskjellige bakgrunner, absolutt ikke kun i sitt eget lille "samfunn".

Jeg har motsatt erfaring med vietnamesere. De var alltid hyggelige og jeg hadde en nær vietnamesisk venn i mange år, men jeg føler de mer hadde sine egne grupper og fritidsaktiviteter eksklusivt for dem. De kom fremdeles i bursdager og på leirskole osv da, men det gjorde også alle tamilene jeg kjente. 

Alle disse gruppene er jeg vant til er veldig hardtarbeidende og motiverte da. 

Anonymkode: 8ce99...ca6

Er du etnisk norsk selv?

Anonymkode: 335f6...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 23.01):

En tidligere sjef gikk under navnet reservehitler, tyrannen, dragen og heksa av de fleste på jobben. Alt dette med god grunn og vi meldte henne i felleskap inn til arbeidstilsynet. Hun er ubegrenset dum, livsfarlig for et normalt arbeidsmiljø og burde aldri fått lov til å jobbe med mennesker og hun har ikke et minimum av innsikt i europeisk kultur. Hun forstår ikke  helt vanlige begrep og har en svært begrenset språkforståelse. Hun tar beslutninger basert på makt og magefølelsen uten å involvere undersåttene sine. Så tja,  kan ikke si at alle tamiler lett lar seg integrere eller er supersmarte. Eks sjefen er faktisk en skam for tamiler 

Anonymkode: 3bd00...ba5

Hva har du gjort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.6.2020 den 23.35):

De er høye, pene, og får samme krav og motivasjon fra foreldrene som andre asiatere f.eks. fra Kina og Korea. 

Anonymkode: e51b9...b5d

Høye og pene? Tvilsomt. Men mange er smarte, hardarbeidende og har god disiplin. Tilpasser seg og vil ikke være til byrde for noen. Unntak finnes selvsagt, men er min erfaring i alle fall.

Anonymkode: eec9f...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.4.2021 den 10.17):

Høye og pene? Tvilsomt. Men mange er smarte, hardarbeidende og har god disiplin. Tilpasser seg og vil ikke være til byrde for noen. Unntak finnes selvsagt, men er min erfaring i alle fall.

Anonymkode: eec9f...d5f

Hvorfor er det tvilsomt at de er høye og pene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bare positive erfaringer med tamiler 

Anonymkode: 3b994...c06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...