AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #1 Del Skrevet 19. juni 2020 Jeg har prøvd å forstå hvorfor enkelte flyktninger blir kalt superinnvandrere. Er det fordi de ble lønnsomme flyktninger på sikt? Nysgjerrigheten rundt dette førte til at jeg googlet litt: - Norskfødte med innvandrerforeldre fra Sri Lanka tjener 9 % mer enn etniske norske på deres alder. Spørsmål til diskusjon: Hva er tror du er årsaken til at tamilere blir kalt "superinnvandrere"? Hva er årsaken deres norske barn gjør det vesentlig bedre våre etniske norske barn? Hva kan vi lære av dem? Anonymkode: f73a1...f1e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #2 Del Skrevet 19. juni 2020 Disiplin er kanskje stikkordet vil jeg tro. Anonymkode: 335f6...dc8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #3 Del Skrevet 19. juni 2020 De er høye, pene, og får samme krav og motivasjon fra foreldrene som andre asiatere f.eks. fra Kina og Korea. Anonymkode: e51b9...b5d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #4 Del Skrevet 19. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De er høye, pene, og får samme krav og motivasjon fra foreldrene som andre asiatere f.eks. fra Kina og Korea. Anonymkode: e51b9...b5d Er de en av de få flyktningene som har vært lønnsomme for Norge? Anonymkode: f73a1...f1e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #5 Del Skrevet 20. juni 2020 De dras vel frem for å være en motvekt til alle innvandrerne som drar ned snittet når det gjelder å bidra i samfunnet. Husker godt flyktningene fra Bosnia Herzegovina som kom på 90-tallet. De lærte seg norsk, skaffet seg utdannelse og ble integrerte i rekordfart. De tilhører dessverre unntaket heller enn regelen. Anonymkode: 07a4b...e1a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energidronning Skrevet 20. juni 2020 #6 Del Skrevet 20. juni 2020 (endret) motivasjon! som flyktning fra borgerkrig disse tamilere hadde vært kjempefattige! så hva gjør du når du ikke har egen leilighet, bil, hytta, båt osv.? du føler deg motivert for å ta en ekstra jobb...gjør alt mulig bare for å øke inntekter! senere, etter flere årstier, og 2-3 generasjoner, disse skal også miste motiverende drivkraften: de er ikke lenger fattige.... for å forstå bedre, litt den samme greia skjer med sult / tørst: når du føler sulten, du vil spise mye....men så blir du mindre sulten - mister en del av lysten til å spise mer mat! jeg er ikke så overrasket at en tamilsk innvandrer var mer motivert enn en svensk eller polsk... hva som er interessant, hvorfor somalierne klarte ikke å oppnå samme status? hvorfor presterer afrikanere verre enn invandrare fra EØS og Asia? er det kulturen som gjør forskjell? hva kan afrikanere lære fra disse tamilere? spesielt nå med hensikt til black lives demonstrasjoner, hvorfor virker afrikanere mindre flinke til å jobbe? Endret 20. juni 2020 av Energidronning 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #7 Del Skrevet 20. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er de en av de få flyktningene som har vært lønnsomme for Norge? Anonymkode: f73a1...f1e De er lønnsomme for Norge, ja. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De dras vel frem for å være en motvekt til alle innvandrerne som drar ned snittet når det gjelder å bidra i samfunnet. Husker godt flyktningene fra Bosnia Herzegovina som kom på 90-tallet. De lærte seg norsk, skaffet seg utdannelse og ble integrerte i rekordfart. De tilhører dessverre unntaket heller enn regelen. Anonymkode: 07a4b...e1a Bosniere er overraskende like nordmenn. De har muslimsk tro, men en veldig mild versjon. De kan f.eks. drikke og feste, og kultursjokket ble ikke så stort da de kom til Norge. Muslimer i andre land har ofte feriehus i Bosnia på grunn av de milde reglene. Jeg studerte flere år i Sarajevo, mye, og kanskje ysærlig utelivet var veldig likt. Kanskje bortsett fra at alt vann i byen skrus av kl. 23, og man måtte holde seg unna enkelte utesteder hvor det ofte var skyting. Så jeg er ikke så overrasket over at de ble integrert raskt. Anonymkode: e51b9...b5d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #8 Del Skrevet 20. juni 2020 1 time siden, Energidronning skrev: motivasjon! som flyktning fra borgerkrig disse tamilere hadde vært kjempefattige! så hva gjør du når du ikke har egen leilighet, bil, hytta, båt osv.? du føler deg motivert for å ta en ekstra jobb...gjør alt mulig bare for å øke inntekter! senere, etter flere årstier, og 2-3 generasjoner, disse skal også miste motiverende drivkraften: de er ikke lenger fattige.... for å forstå bedre, litt den samme greia skjer med sult / tørst: når du føler sulten, du vil spise mye....men så blir du mindre sulten - mister en del av lysten til å spise mer mat! jeg er ikke så overrasket at en tamilsk innvandrer var mer motivert enn en svensk eller polsk... hva som er interessant, hvorfor somalierne klarte ikke å oppnå samme status? hvorfor presterer afrikanere verre enn invandrare fra EØS og Asia? er det kulturen som gjør forskjell? hva kan afrikanere lære fra disse tamilere? spesielt nå med hensikt til black lives demonstrasjoner, hvorfor virker afrikanere mindre flinke til å jobbe? Jau, og i hjemlandet kan man bli skutt for å være tamil, så da er det jo klart at man ønsker å finne seg til rette i et nytt hjemland. De er jo strengt talt politiske flyktninger, hele gjengen. Anonymkode: e51b9...b5d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #9 Del Skrevet 20. juni 2020 Jeg husker tamilene kom på 80-tallet. De bodde på asylmottak i bygda. De gikk rundt til gårdene og spurte etter arbeid, og min far lot dem jobbe på gården. Et par av dem ble vi ekstra gode venner med, de lærte meg litt av språket deres, blant annet å skrive navnet mitt på tamil. Husker også at jeg var imponert over at de bare brettet opp skjorta mitt når vi nordmenn gikk i shorts og singlet og holdt på dø av varmen. Jeg husker dem som hyggelige og hardtarbeidende. Så jeg overraskes ikke av at barna deres har gjort det bra. Anonymkode: 66728...17f 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #10 Del Skrevet 20. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker tamilene kom på 80-tallet. De bodde på asylmottak i bygda. De gikk rundt til gårdene og spurte etter arbeid, og min far lot dem jobbe på gården. Et par av dem ble vi ekstra gode venner med, de lærte meg litt av språket deres, blant annet å skrive navnet mitt på tamil. Husker også at jeg var imponert over at de bare brettet opp skjorta mitt når vi nordmenn gikk i shorts og singlet og holdt på dø av varmen. Jeg husker dem som hyggelige og hardtarbeidende. Så jeg overraskes ikke av at barna deres har gjort det bra. Anonymkode: 66728...17f Interessant. Har du utelukkende bare positive erfaring? Anonymkode: 335f6...dc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #11 Del Skrevet 20. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Interessant. Har du utelukkende bare positive erfaring? Anonymkode: 335f6...dc8 Ja. Anonymkode: 66728...17f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #12 Del Skrevet 20. juni 2020 Ser at det er en annen tråd med norsk jente med indisk bakgrunn, i denne tråden forteller de om status for utdanning - forventet at alle bør bli leger, ingeniører eller lignende. Kan det være en svakhet med tamilene dette her? Anonymkode: f73a1...f1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #13 Del Skrevet 20. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser at det er en annen tråd med norsk jente med indisk bakgrunn, i denne tråden forteller de om status for utdanning - forventet at alle bør bli leger, ingeniører eller lignende. Kan det være en svakhet med tamilene dette her? Anonymkode: f73a1...f1e Svakhet? Anonymkode: 66728...17f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #14 Del Skrevet 20. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svakhet? Anonymkode: 66728...17f Ja, at norskfødte-tamilere får en følelse av det er forventet at de må ta høyere utdanning. Dermed må de leve opp til det. Anonymkode: f73a1...f1e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #15 Del Skrevet 20. juni 2020 10 timer siden, Energidronning skrev: motivasjon! som flyktning fra borgerkrig disse tamilere hadde vært kjempefattige! så hva gjør du når du ikke har egen leilighet, bil, hytta, båt osv.? du føler deg motivert for å ta en ekstra jobb...gjør alt mulig bare for å øke inntekter! senere, etter flere årstier, og 2-3 generasjoner, disse skal også miste motiverende drivkraften: de er ikke lenger fattige.... for å forstå bedre, litt den samme greia skjer med sult / tørst: når du føler sulten, du vil spise mye....men så blir du mindre sulten - mister en del av lysten til å spise mer mat! jeg er ikke så overrasket at en tamilsk innvandrer var mer motivert enn en svensk eller polsk... hva som er interessant, hvorfor somalierne klarte ikke å oppnå samme status? hvorfor presterer afrikanere verre enn invandrare fra EØS og Asia? er det kulturen som gjør forskjell? hva kan afrikanere lære fra disse tamilere? spesielt nå med hensikt til black lives demonstrasjoner, hvorfor virker afrikanere mindre flinke til å jobbe? Hva gjør somaliere feil? Anonymkode: f73a1...f1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #16 Del Skrevet 20. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å forstå hvorfor enkelte flyktninger blir kalt superinnvandrere. Er det fordi de ble lønnsomme flyktninger på sikt? Nysgjerrigheten rundt dette førte til at jeg googlet litt: - Norskfødte med innvandrerforeldre fra Sri Lanka tjener 9 % mer enn etniske norske på deres alder. Spørsmål til diskusjon: Hva er tror du er årsaken til at tamilere blir kalt "superinnvandrere"? Hva er årsaken deres norske barn gjør det vesentlig bedre våre etniske norske barn? Hva kan vi lære av dem? Anonymkode: f73a1...f1e Det nytter ikke å være "super", så lenge den største sektoren er privat og det er i det private det foregår mest diskriminering. Enda en ny artikkel om dette temaet her: https://www.dn.no/magasinet/profil/imdi/integrerings-og-mangfoldsdirektoratet/institutt-for-samfunnsforskning/-det-er-ikke-mange-med-innvandrerbakgrunn-som-har-toppjobber-i-statlige-virksomheter-eller-departementer/2-1-825041 Så en kan være så flink en vil, men minoritetsbakgrunn er i seg selv en handikap. Disse "superelevene" som har foreldre med grei formue og fast jobb greier selvsagt å bli leger og alt det der - altså profesjonsyrke som ikke krever at en må ansettes (bortsett fra i begynnelsen da), men yrker der man etterhvert kan bli ens egen sjef, f eks allmennlege med pasientliste. Da er man "egen sjef". Det samme gjelder tannlege, psykolog og den type utdanninger. Utdanninger der man greier å unngå diskriminering, for å oppsummere det enkelt og greit. Men langt ifra alle kan bli kun leger, tannleger eller psykologer, så det er mye som må tas tak i med tanke på diskriminering og også med tanke på å få folk fra dårligere sosiale forhold til å faktisk kunne foreta den sosiale, mobilitetsreisen som nå står under trussel. Anonymkode: 4e257...f02 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #17 Del Skrevet 20. juni 2020 Jeg gikk også rundt og trodde tamiler måtte være drømme-migrantene fram til jeg leste at de kanskje er gruppen som er dårligst integrert i Norge. Dvs. ekstremt få omgås andre nordmenn sosialt når de blir voksne. Mitt inntrykk er at Vietnamesere er gruppen som lettest blir integrert, ofte i første generasjon. Anonymkode: 966cf...906 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Del Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 20.6.2020 den 19.00): Jeg gikk også rundt og trodde tamiler måtte være drømme-migrantene fram til jeg leste at de kanskje er gruppen som er dårligst integrert i Norge. Dvs. ekstremt få omgås andre nordmenn sosialt når de blir voksne. Mitt inntrykk er at Vietnamesere er gruppen som lettest blir integrert, ofte i første generasjon. Anonymkode: 966cf...906 Det stemmer ikke. Anonymkode: 335f6...dc8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnyonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #19 Del Skrevet 24. februar 2021 Husker jeg hadde en samtale med en tidligere kollega som var litt politisk aktiv i kommunen jeg er fra. Hun fortalte at de hadde vært på en liten mini-utflukt på en skole i det området det bodde flest tamilere. Etter skolen var ferdig, kom alle "tamil-foreldrene" og hjalp barna med lekser i et klasserom. De hjalp ikke bare barna sine, men alle som hadde lyst å være der. Dette var gjerne leger, advokater, økonomer etc som tok seg tid til dette etter jobb. Absolutt et tegn på at de pusher barna sine til å bli så vellykket som de kan bli og det er jo veldig positivt for samfunnet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #20 Del Skrevet 24. februar 2021 En tidligere sjef gikk under navnet reservehitler, tyrannen, dragen og heksa av de fleste på jobben. Alt dette med god grunn og vi meldte henne i felleskap inn til arbeidstilsynet. Hun er ubegrenset dum, livsfarlig for et normalt arbeidsmiljø og burde aldri fått lov til å jobbe med mennesker og hun har ikke et minimum av innsikt i europeisk kultur. Hun forstår ikke helt vanlige begrep og har en svært begrenset språkforståelse. Hun tar beslutninger basert på makt og magefølelsen uten å involvere undersåttene sine. Så tja, kan ikke si at alle tamiler lett lar seg integrere eller er supersmarte. Eks sjefen er faktisk en skam for tamiler Anonymkode: 3bd00...ba5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå