Gå til innhold

Kan noen forklare meg hva som er galt med vindmøller og vindmølleparker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi trenger mer ren energi og ett alternativ til oljen. Norge har masse vind og kysten er perfekt for vindmøller. 
Allikevel bombarderes jeg av invitasjoner til anti-vindmøllegrupper og får opp reklame fra antinvinmølle-organisasjoner som prøver å få stengt ned alle landets vindmøller .

på noen av fbgrupper er nivået svært lavt. Politikere henges ut med utdanning, arbeidssted og adresser. Politi henges ut med bilde og navn og kalles nazister og annleggarbeidere trakaseres. Det snakkes om å sabotere anleggsarbeidet, drille hull i hydralikken, parkere i veien så folk ikke kommer seg opp og det som verre er. Innleggene ligger ute i mange timer og genererer hundrevis av kommentarer før admins sletter dem. 
Kommer det ett saklig innlegg fra noen som er FOR vindmøller så trykkes vedkommede ned for sine meninger og de fleste innlegg blir til slutt slettet, antagelig fordi personen ikke orker mer jag. 

Her er ett eksempel på hvordan noen kan holde på. 

Vindmøller er jo en bra ting?

Anonymkode: 610a0...bcc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg brydde meg heller ikke om vindmøllene, før. 

nå er de på plass, overalt, og jeg angrer på at jeg ikke engasjerte meg i motstanden. 

de er jo overalt! De er så store og dominante, at uansett hvor jeg ser, så ser jeg en vindmølle :( 

og jeg liker absolutt ikke det jeg ser! For meg er det forstyggelse av naturen :( 

Anonymkode: a89ef...d5c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nå er de på plass, overalt, og jeg angrer på at jeg ikke engasjerte meg i motstanden. 

de er jo overalt! De er så store og dominante, at uansett hvor jeg ser, så ser jeg en vindmølle :( 

og jeg liker absolutt ikke det jeg ser! For meg er det forstyggelse av naturen :( 

Så de synes bare det er stygt? 
Det er jo stygt med asfaltveier, broer og byggverk ellers også. Disse har jo i det minste noe for seg. De skaper miljøvennlig fornybar energi og de skaper arbeidsplasser. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De skaper sår i naturen, støy for de som bor i nærheten og koster mange fugler livet. Om det er verdt det i fht andre alternativer kommer jo an på hvor mye strøm de produserer. 

Anonymkode: af518...7cd

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skaper sår i naturen, støy for de som bor i nærheten og koster mange fugler livet. Om det er verdt det i fht andre alternativer kommer jo an på hvor mye strøm de produserer. 

Anonymkode: af518...7cd

De lager lite støy. Fugler blir jo i å for seg drept av dem av og til men det er jo en brøkdel av det som blir drept av norske katter som ikke hører til i norsk faune. Eller av fugl som havner i fiskegarn, blir påkjørt osv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De ødelegger naturen i disse områdene grunnet all infrastrukturen som kreves for å sette opp/drifte vindmøllene. Som f.eks. Drenering av våtmarker hvor flere rødarter lever osv. Mao. blir disse områdene ødelagte for alt levende som finnes der naturlig.

I tillegg får kommunene ingenting igjen for disse herjingene da oppsetting av disse parkene blir gjort av tilreisende, og en trenger nesten ikke noen for å drifte dem.

Sett vindmøllene opp i tettsted og byer etter min mening istedet for å rasere uberørt natur.msnakk om lite bærekraftig....

Anonymkode: 305e7...0b6

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De lager lite støy. Fugler blir jo i å for seg drept av dem av og til men det er jo en brøkdel av det som blir drept av norske katter som ikke hører til i norsk faune. Eller av fugl som havner i fiskegarn, blir påkjørt osv. 

Lite støy??? Vet du hva du snakker om?? 

ja, mitt beste argument er at det er stygt. Vi ser vindmøller uansett retning vi ser. De kunne holdt seg til ett område, langt fra folk. 

jeg er ikke i mot luftkraft, men jeg er i mot den enorme utbyggingen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at i Norge skal de settes opp på de mest naturskjønne fjellene, rett ved småbygder med folk som selvsagt bor der fordi de elsker naturen og stillheten. I f eks Danmark står de på jorder langs motorveien. Gjør ikke like mye skade der. Også mye enklere adkomst for bygging og vedlikehold, uten å måtte ødelegge masse natur for å lage anleggsveier. 

Ja, jeg skjønner at topografien er annerledes, men likevel. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lite støy??? Vet du hva du snakker om?? 

ja, mitt beste argument er at det er stygt. Vi ser vindmøller uansett retning vi ser. De kunne holdt seg til ett område, langt fra folk. 

jeg er ikke i mot luftkraft, men jeg er i mot den enorme utbyggingen. 

Ja, jeg vet veldig godt hva jeg snakker om.

Jeg vokste opp noen hundre meter i luftlinje unna det som er en av norges første og største vindparker. De lager lite støy. Du hører susing hvis du står rett under dem i det bladet passerer over deg, og  en svak susing hvis vindretnignen er rett, men støy er ikke ett godt argument for å la være å sette opp vindmøller. Hanen som bodde noen hus unna var langt mer plagsom. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ødelegger naturen i disse områdene grunnet all infrastrukturen som kreves for å sette opp/drifte vindmøllene. Som f.eks. Drenering av våtmarker hvor flere rødarter lever osv. Mao. blir disse områdene ødelagte for alt levende som finnes der naturlig.

I tillegg får kommunene ingenting igjen for disse herjingene da oppsetting av disse parkene blir gjort av tilreisende, og en trenger nesten ikke noen for å drifte dem.

Sett vindmøllene opp i tettsted og byer etter min mening istedet for å rasere uberørt natur.msnakk om lite bærekraftig....

Anonymkode: 305e7...0b6

Denne kan jeg forstå. Det bygges jo lange veier ut dit. Men det er jo en grunn til at parkene plasseres akkurat der. Det er der det er best forhold og mest lønnsomt. De må settes opp der det blåser hele tiden. Byer og tettsteder derimot, plasseres gjerne der de er mest mulig skjermet for vær og vind. De gir tilbake til kommunenw i form av arbeidsplasser. 
Da vindparken på Smøla åpnet i 2002 var det mange som mente at havørna kom til å forsvinne, fordi den hekket i dette området. det hadde lenge foregått ett prosjekt for at bestanden skulle bygge seg opp igjen og mange mente vindmøllene kom til å ødelegge. 
Idag er det mer havørn på Smøla enn noen gang. Turistnæringen er også på sitt største - så så stygge kan ikke møllene være. turistene drar fortsatt dit for å se vakker natur og benytter seg av parken som tursti. Naturen rundt tilpasset seg også. Parken står i myrområder, og det er fortsatt myr og sump som omringer møllene og fugl og dyr hekker der. 

Moderne parker tar nok like mye hensyn som de som ble satt opp for 20 år siden. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Litt rart at i Norge skal de settes opp på de mest naturskjønne fjellene, rett ved småbygder med folk som selvsagt bor der fordi de elsker naturen og stillheten. I f eks Danmark står de på jorder langs motorveien. Gjør ikke like mye skade der. Også mye enklere adkomst for bygging og vedlikehold, uten å måtte ødelegge masse natur for å lage anleggsveier. 

Ja, jeg skjønner at topografien er annerledes, men likevel. 

Det er som du sier forholdene. De settes opp der det er vind. Danmark er ett lite flatt land med høyere prosent dyrkede og bebygde områder. Mye vindmøller står i sjøen også der. 
I norge er bare en liten prosent bebygd. Det meste er forholdsvist urørt. 

Man vil bort ifra fossilt brennstoff eller kjernekraft men man vil heller ikke satse på fornybar energi. Man vil ikke forrurense havet, men man vil heller ikke ha møllene stående på land.

Hva vil man egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er oss forbrukere som må betale for at utenlandske selskaper skal få selge billig strøm i andre land.

Anonymkode: 63995...67f

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sier de kjempehøyt Bwofffff Bwofffff Bwofffff hele døgnet... 

Anonymkode: 06ebd...839

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som du sier forholdene. De settes opp der det er vind. Danmark er ett lite flatt land med høyere prosent dyrkede og bebygde områder. Mye vindmøller står i sjøen også der. 
I norge er bare en liten prosent bebygd. Det meste er forholdsvist urørt. 

Man vil bort ifra fossilt brennstoff eller kjernekraft men man vil heller ikke satse på fornybar energi. Man vil ikke forrurense havet, men man vil heller ikke ha møllene stående på land.

Hva vil man egentlig?

Det kunne vært nok vind til vindmøllene andre steder. Der hvor de ikke hadde trengt å ødelegge naturen for anleggsveiene, hvor det er støy allerede. Hadde spart mye penger på å unngå å lage veier på vanskelig tilgjengelige steder og transportere ting over lange avstander. 

Langs e39 mellom Stavanger og Kristiansand, e18 mellom Kristiansand og Oslo (spesielt i vestfold), e18/e6 mellom Oslo og svenskegrensen, e6 mellom Oslo og Trondheim, og langs Helgelandskysten. Mange steder der med lite/ingen bebyggelse, forholdsvis mye vind og lett adkomst. Og langsmed motorveien er det allerede mye støy, så det gjør liten forskjell. Man tenker gjerne at dette er tettbebygde områder, men det er virkelig ikke det overalt. 

Ellers mener jeg at vi har allerede mange vassdrag som er utbygd for kraft. Det er sannsynligvis nok foreløpig, og de kan effektiviseres ytterligere. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skal ikke uttale meg om støyen, men rent visuelt synes jeg de er praktfulle. De er jo noen ordentlige skjønnheter sammenlignet med blant annet "monstermaster". 

Anonymkode: 4db8d...2ef

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er oss forbrukere som må betale for at utenlandske selskaper skal få selge billig strøm i andre land.

Ja, det er mye i denne videoen jeg er veldig enig i. Spesielt det med at det ikke satses mer på å oppgradere allerede ekisterende vannkraftverk synes jeg er vanskelig å forsvare. Mulig det har en sammenheng med at vann er mer ustabilt etter sesong mens vind er mer stabilt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det største problemet med mange av utbyggingene som skjer nå, er at det sitter folk i Oslo og bestemmer over hodet på både lokalbefolkning, kommuner og fylkeskommuner. Jeg er ikke i mot vindkraft, men slike prosjekter MÅ ha lokal forankring! 

Det koster forøvrig mindre å oppgradere de eksisterende vannkraftverkene, og der får man ikke slike store naturinngrep som det gjøres nå. 

Anonymkode: c42b4...8ea

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en vindkraftpark i nærheten av oss. Synes ikke de bråker, men de forstyrrer horisonten og utsikten. Det verste er at det har blitt anlagt masse veier rundt/til dem, det som var et turområde før har blitt et industriområde nå. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er mye i denne videoen jeg er veldig enig i. Spesielt det med at det ikke satses mer på å oppgradere allerede ekisterende vannkraftverk synes jeg er vanskelig å forsvare. Mulig det har en sammenheng med at vann er mer ustabilt etter sesong mens vind er mer stabilt. 

Vannkraft kan lagres i magasiner mens vindkraft må brukes mens den produseres, et alternativ er jo å bruke overskuddet av vindkraft til å pumpe vann opp magasinene. Men det skal ikke være nødvendig siden Norge kan være selvforsynt med vannkraft hvis den ikke selges billig til utlandet.

Strømmen fra vannkraft blir solgt billig til andre land når det er overskudd også blir det kjøpt dyr strøm fra atom og kullkraft når det er mangel igjen, regningen er det vi som strømkunder som må betale. 

Uten å bli alt for konspiratorisk så tror jeg at det er penger til selskapene og strømavtaler med andre land som styrer dette, skal ikke se bort fra at det drypper litt på politikerne også. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det første, de ødelegger naturen. Ikke bare visuelt, men de forstyrrer naturlige habitater for ulike arter. Rein, fugler og andre.

Et annet ankepunkt er holdbarheten. Slitasjen er stor, det forsøples med glassfiber, oljesøl og plast, og i mangel på gjenvinningsmuligheter av vingene, blir de gjerne bare gravd ned eller stuet bort et sted.

https://www.tu.no/artikler/vindmollevinger-er-soppelproblem/249551

https://forskning.no/alternativ-energi/er-vindmoller-baerekraftige/385194

Anonymkode: 7d92e...dda

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange aspekter som taler imot vindkraft, og som er helt legitime.

Det ene er at det ikke bare er selve vindturbinen som skal settes opp, men også tilhørende infrastruktur som veier til transport og vedlikehold av turbinene, samt master til ledninger som settes opp i urørt natur. De lager bråk, og om vinteren kan det komme is på bladene som kan løsne og kastes over lange avstander. Man kan derfor ikke oppholde seg i nærheten av vindmøllene når de er i drift av fare for å bli truffet og drept. Videre så dreper de fugler og ødelegger for annet dyreliv som oppholder seg i urørt natur. Det vil være en stor inngripen for alle som går turer og slikt og har nytt godt av allemannsretten i alle år.

Og for å ta det mer tekniske/økonomiske: Det skaper heller ikke noe vesentlig av norske arbeidsplasser, da det er utenlandske selskaper som etablerer og setter dette opp, samt selger energien. Vindkraft er dessuten ikke så "grønn" som den later til å være, fordi den er uforutsigbar - når vinden ikke blåser må annen kraft (potensielt fossil kraft) backe opp vindkraften. Strøm må produseres når den trengs for å matche forbruket. Vind er annerledes, det produseres når vinden blåser og ikke nødvendigvis når den trengs. Vi har ikke gode måter å lagre strømmen på. I Norge kan dette heldigvis i stor grad løses med vannkraft til å backe opp.

Jeg har aldri hatt noe imot vindkraft, men har den siste tiden åpnet øynene og blitt mer skeptisk, og tenker at det er annen form for energi som bør vurderes først. F.eks. står det masse masse ubrukte tak på både private hus, blokker og næringsbygg hvor det kan settes opp solcellepaneler. Infrastrukturen (strømledninger og veier til vedlikehold) ligger jo allerede der klart til å tas å bruk. Det kan satses mer på smartteknologi (AMS målere) som kan koble inn og ut ukritiske laster til å matche produksjonen av sol og vind. Jeg har større tro på vindkraft til havs, selv om jeg ikke har helt gjort researchen rundt fordeler og ulemper med dette.

Anonymkode: 38587...2fd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...