Gå til innhold

Hva kan jeg plante? Helt nybegynner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. :)

Vi har kjøpt oss hus, og i den anledning har kjæresten laget noen tøffe blomsterkasser. Tenkte å ha en nokså lang ved inngangspartiet og to mindre på terrassen.

Men hva skal jeg plante? Skal jeg kjøpe hele planter eller så frø? Må det gjøres på nytt hvert år eller kommer det opp av seg selv? Tips til noe som holder hele året? 

Har aldri plantet en eneste plante før, så har virkelig ikke peiling. 😅 Skal være duk oppi kassene. Hvilken jord skal jeg kjøpe? 

Takker for alle tips!! 

Anonymkode: 34679...15f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville startet med å lese noen hageblogger. Det avhenger av hvor store kassene er, solforhold, klimasone, hvor mye arbeid du er villig til å bruke på det, hva du liker... Hvis du ikke har peiling ville jeg kjøpt planter. Noe kan komme tilbake år etter år (stauder), men om det gjør det avhenger av om de tåler forholdene i kassene. 

Angående jord så er det beste hvis du kan få tak i god kompostjord eller kjøpe "skikkelig" jord, ikke den jorden du får kjøpt på hagesenter. Hagesenter-jorden får gjerne dårlig struktur etterhvert. 

Anonymkode: 55f82...324

Skrevet

Du skriver lite om hva du vil ha, og utvalger er jo uendelig, men her er noen av mine favoritter som er relativt enkle og kommer igjen og igjen:

Hosta, lavendel, allium (løk), tulipaner (løk),  gressløk og stjerneskjerm. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville startet med å lese noen hageblogger. Det avhenger av hvor store kassene er, solforhold, klimasone, hvor mye arbeid du er villig til å bruke på det, hva du liker... Hvis du ikke har peiling ville jeg kjøpt planter. Noe kan komme tilbake år etter år (stauder), men om det gjør det avhenger av om de tåler forholdene i kassene. 

Angående jord så er det beste hvis du kan få tak i god kompostjord eller kjøpe "skikkelig" jord, ikke den jorden du får kjøpt på hagesenter. Hagesenter-jorden får gjerne dårlig struktur etterhvert. 

Anonymkode: 55f82...324

Vil bare skyte inn at hagesenterjord kan være mye forskjellig. Enig i at vanlig plantejord er dårlig, og ekte, hjemmelaget kompost er best.

Kugjødselkomposten jeg har kjøpt, er god. I krukker slår ingenting Krukkejord fra Hageland (hjemmelaget kompost er kanskje bedre).

Anonymkode: a5080...b10

AnonymBruker
Skrevet

Plant noe som er bie/humle-vennlig. Markblomster er bra.

Anonymkode: 8992e...c1d

AnonymBruker
Skrevet

Du har flere alternativer. Tenk gjennom:

- Hvordan er solforholdene (skygge, sol halve dagen, sol hele dagen)?

- Hvor mye jobb er du villig til å legge i det?

- Ha så store krukker som mulig. En enkel huskeregel er at masse jord gir fornøyde planter. Har man masse jord, må man heller ikke vanne hele tiden. Er krukkene små, må man kanskje vanne flere ganger om dagen i varme, solfylte perioder.

Ønsker du noe som blomstrer hele sommeren, bør du gå for "sommerblomster" som er ettårige. De bør som regel ha mye sol. (Fuksia trives i skygge.) Sommerblomster krever som regel at man kniper av visner blomster for å få mange nye blomster. Det koster også mer å kjøpe ny blomster hvert år (med mindre du så selv eller tar dem inn og får dem til å overvintre.

Vil du ha noe som kommer igjen år etter år, velger du stauder. En staude vokser seg større for hvert når som går. De fleste blomstrer ikke hele sommeren, men en del blomstrer store deler av sommeren dersom man klipper dem ned etter avblomstring. Se gjerne på bladverket, og velg gjerne noe med røde blader. Du kan også ha dekorativt gress eller busker i krukker.

Har du mye jord, kan du også ha trær i krukker. Det er litt vanskelig å få frukttrær til å gi avling, men det er mulig, f.eks. søyleepletre.

Selvfølgelig kan man kombinere alt sammen.

Jeg er lat, og foretrekker stauder, f.eks. lavendel og tørkesterke busker, og krydderurter som oregano og timian. Har noe pelargonia (ettårig, men har overlevd vinteren inne), da dette er enkelt å knipe av. Jordbær er også godt.

Egentlig er det bare å gå på et hagesenter og kjøpe noe som passer for dine solforhold. Ha lave skuldre, og prøv deg fram. I verste fall dør plantene, men mest sannsynlig får du flotte, bugnende krukker. 😊

Anonymkode: a5080...b10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plant noe som er bie/humle-vennlig. Markblomster er bra.

Anonymkode: 8992e...c1d

Markblomster hører hjemme i naturen, ikke i blomsterkasser. Det er dessuten ikke nødvendigvis så enkelt å få markblomster til å trives under forhold som er så forskjellige fra der de vokser naturlig. 

Men bie-/humleennlige planter er absolutt et godt forslag. :)  Her er det en fin liste over både busker, trær, stauder og sommerblomster, både ville og hageplanter, som pollinatorene våre liker. :) 

Anonymkode: 6b822...5a6

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle tips dere😍

Ønsker å legge ned minimum med arbeid i blomstene/plantene. Bor på Vestlandet, så er variende vær, men om det er sol står sola stort sett hele dagen der blomsterkassene står. :)

Tenker noe som kan stå over tid, feks plante noe nå som også vil stå neste sommer. Liker også godt busker, som jeg feks kan pynte med lys i desember. :)

Men har som sagt ingen kunnskap eller erfaring med planter.. kan jeg feks ha flere ulike planter/blomster i samme kasse? Og om jeg planter feks tulipaner vil de komme opp igjen? Og hvor lang tid tar det før de kommer?🙈

Kassene har ca. disse størrelsene:

Screenshot_20200621-002635_Samsung Internet.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20200621-002556_Samsung Internet.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...