Gå til innhold

Kolleger mener vi skal jobbe hjemmefra fremover

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en jobb som man fint kan gjøre hjemmefra, kontorjobb. Nå har vi vært hjemme siden korona og blir det mest sannsynlig ut sommeren. Nå klager mine kolleger på at vi må tilbake og mener at vi fremover skal jobbe hjemmefra siden det funker hjemme. Når jeg sa at jeg savnet jobben ble de irriterte. Bør alle jobbe hjemmefra fordi det er gjennomførbart hjemmefra? Nå tenker jeg når koronaen er "over" jeg skjønner at det er best å jobbe hjemme, liker det jeg, men savner det sosiale. 

Anonymkode: 10632...cf6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom arbeidsgivere ønsker å tiltrekke seg, og beholde, viktig kompetanse så bør de tilrettelegge både for at de som ønsker å jobbe mest mulig hjemmefra får mulighet til det, samt for at de som ønsker å være til stede på arbeidsplassen pga. det sosiale kan gjøre dette. Det vil alltid være noen som foretrekker å jobbe fra kontoret, av forskjellige årsaker, samtidig som det også vil være ansatte som ønsker å jobbe mer hjemmefra. Ved å tilrettelegge for begge deler vil man kunne redusere utgiftene til kontorlokaler, samt at det vil bidra til økt trivsel og effektivitet blant arbeidstakerne. 

I det moderne arbeidslivet må man gå fra å måle arbeid ut i fra tid tilbragt på arbeidsplassen, til å måle effektivitet. På det fleste kontorarbeidsplasser er det plenty av tidstyver, som unødvendig møte-og reisevirksomhet, småprat ved kaffemaskinen osv., som man unngår ved økt bruk av hjemmekontor og videomøter. 

Anonymkode: ddd99...5b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom arbeidsgivere ønsker å tiltrekke seg, og beholde, viktig kompetanse så bør de tilrettelegge både for at de som ønsker å jobbe mest mulig hjemmefra får mulighet til det, samt for at de som ønsker å være til stede på arbeidsplassen pga. det sosiale kan gjøre dette. Det vil alltid være noen som foretrekker å jobbe fra kontoret, av forskjellige årsaker, samtidig som det også vil være ansatte som ønsker å jobbe mer hjemmefra. Ved å tilrettelegge for begge deler vil man kunne redusere utgiftene til kontorlokaler, samt at det vil bidra til økt trivsel og effektivitet blant arbeidstakerne. 

I det moderne arbeidslivet må man gå fra å måle arbeid ut i fra tid tilbragt på arbeidsplassen, til å måle effektivitet. På det fleste kontorarbeidsplasser er det plenty av tidstyver, som unødvendig møte-og reisevirksomhet, småprat ved kaffemaskinen osv., som man unngår ved økt bruk av hjemmekontor og videomøter. 

Mener du for eksempel: tre dager på jobb og to dager hjemme? (bare et eksempel) for det må jo være folk på jobb for at de som vil jobbe på kontoret skal trives, ingen vits å komme til tomme lokaler. Samtidig så kan de som vil jobbe hjemmefra også ha muligheten til det, ved for eksempel, to dager hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du for eksempel: tre dager på jobb og to dager hjemme? (bare et eksempel) for det må jo være folk på jobb for at de som vil jobbe på kontoret skal trives, ingen vits å komme til tomme lokaler. Samtidig så kan de som vil jobbe hjemmefra også ha muligheten til det, ved for eksempel, to dager hjemme. 

Ja, for eksempel :) På større arbeidsplasser vil det alltid være en andel ansatte som ønsker å jobbe på arbeidsplassen mesteparten av tiden, så at «ingen» møter på jobb vil være en begrenset utfordring. Noen bor alene og har behov for å komme seg litt ut, andre har ikke-optimale arbeidsforhold hjemme (kan være pga. boligens størrelse eller utforming, partner som også jobber hjemmefra og man ikke orker å «tråkke oppå hverandre» hele døgnet eller partner som er syk, arbeidsledig eller i permisjon hjemme, med en forventning om at man bidrar til stell av barn/husarbeid/oppvartning siden man er til stede osv.) I forhold til teamarbeid og møtevirksomhet vil også de fleste ha behov for en viss grad av tilstedeværelse på arbeidsplassen, men det behøver absolutt ikke være 7,5 timer hver dag 5 dager i uka slik som mange arbeidsplasser har praktisert til nå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det enkleste er vel bare å diskutere det med kollegene og finne en ordning som passer flest mulig? Hvis alle vil være hjemme unntatt du kan det kanskje bli vanskelig, men hvis et par til gjerne vil på kontoret 2-3 dager i uka så kan dere jo bare avtale å komme de samme dagene?

Anonymkode: 75481...7fc

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en jobb som man fint kan gjøre hjemmefra, kontorjobb. Nå har vi vært hjemme siden korona og blir det mest sannsynlig ut sommeren. Nå klager mine kolleger på at vi må tilbake og mener at vi fremover skal jobbe hjemmefra siden det funker hjemme. Når jeg sa at jeg savnet jobben ble de irriterte. Bør alle jobbe hjemmefra fordi det er gjennomførbart hjemmefra? Nå tenker jeg når koronaen er "over" jeg skjønner at det er best å jobbe hjemme, liker det jeg, men savner det sosiale. 

Jeg er enig med deg i at du burde kunne stå på ditt med at du savner jobben og vil være på jobben. Noen blir faktisk deprimerte av å bare være hjemme. Ikke bry deg om at de blir irriterte, du skal trives på jobb!!

Anonymkode: e593c...e3b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er evt om alle vil være hjemme, er det lite hensikt å være på kontoret. Hos oss kan vi velge, noen få vil helst være på kontoret, men de blir mest hjemme fordi det er så tomt der. Så lenge folk har valget kan du ikke forvente at andre skal komme på jobb for å underholde deg. 

Anonymkode: 9892f...bdd

• Liker 1
  • Opprett ny...