AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #1 Skrevet 19. juni 2020 Hallo Vi har en liten problemstilling i hjemmet. Pappaen til barnet er født i Norge han har pakistansk bakgrunn. Han snakker norsk og urdu. Hele familien snakker begge deler. Jeg er norsk og jeg kan ikke noe særlig urdu, og jeg snakker jo norsk med barnet vårt. Hun kan ikke noe urdu, bare et par ord her og der. Og litt engelsk😅 Nå angrer pappaen på at han ikke var aktiv for at hun skulle lære begge språk fra begynnelsen av, det kommer bare i bølger og da blir barnet vårt som et spørsmålstegn og blir sjenert fordi hun ikke helt forstår. De andre i familien bruker litt blanding her og der. Alle andre barna i familien kan begge deler, og jeg får ikke gjort så mye med det når pappaen er passiv og ikke gjør noe aktivt for at hun skal lære, men samtidig er bitter pga det. Jeg vet ikke hvordan jeg burde forholde meg til dette, er det noe jeg kan gjøre for at hun skal få litt mer av språk nr 2? Mtp bakgrunnen hennes 😊 Anonymkode: 9cabc...c57
solmåneogstjerner Skrevet 19. juni 2020 #2 Skrevet 19. juni 2020 Det er jo hans ansvar å lære barnet språket om han vil hun skal kunne det! Men selvsagt kan du få tak i musikk og filmer på språket da. Men egentlig ville jeg bare sagt til mannen at det må han gjøre, om han vil hun skal lære. Det kan jo ikke være opptil deg som ikke kan språket. Hvordan er mannen din ellers? 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #3 Skrevet 19. juni 2020 Ja, barn er som svamper. De tar til seg og lærer seg det du gir dem. Jo tidligere, jo bedre. Men de kan lære å snakke et språk uten aksent i hvert fall til 12-13 års alderen. Her kan du lese om dette temaet: https://www.parents.com/toddlers-preschoolers/development/language/6-foreign-languages-kids-should-learn/ https://www.rbth.com/science_and_tech/2016/10/28/4-year-old-russian-girl-speaks-7-languages-how-did-she-do-this_642979 Anonymkode: 26f19...050 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #4 Skrevet 19. juni 2020 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det er jo hans ansvar å lære barnet språket om han vil hun skal kunne det! Men selvsagt kan du få tak i musikk og filmer på språket da. Men egentlig ville jeg bare sagt til mannen at det må han gjøre, om han vil hun skal lære. Det kan jo ikke være opptil deg som ikke kan språket. Hvordan er mannen din ellers? Tenker jeg og. Jeg kan litt, så er jo bare å sette på noe youtube greier, men jeg vet ikke om så mye som er pedagogisk. Har kanskje ikke leter godt nok. Han er en fantastisk pappa, men han er nok litt lat på enkelte områder😅 Anonymkode: 9cabc...c57
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #5 Skrevet 19. juni 2020 Søsteren min bor i USA og har to små barn. Hun har snakka en god del norsk med dem men de er mest komfortable med å snakke engelsk. Men bestandig har jeg og mine foreldre snakka til de på norsk, og de har svart på engelsk automatisk, det er ganske kult at det er så enkelt for dem, at de ikke trenger tid til å oversette i hodet, det bare går automatisk. Så jeg tror at det aldri er for tidlig å la dem lære språk. Barn plukker opp sånne ting mye raskere enn vi gjør. Men man trenger ikke gjøre det til undervisning liksom, bare bruk språket mer aktivt. Anonymkode: 0ffbb...952 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #6 Skrevet 19. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, barn er som svamper. De tar til seg og lærer seg det du gir dem. Jo tidligere, jo bedre. Men de kan lære å snakke et språk uten aksent i hvert fall til 12-13 års alderen. Her kan du lese om dette temaet: https://www.parents.com/toddlers-preschoolers/development/language/6-foreign-languages-kids-should-learn/ https://www.rbth.com/science_and_tech/2016/10/28/4-year-old-russian-girl-speaks-7-languages-how-did-she-do-this_642979 Anonymkode: 26f19...050 Kult😍 jeg kan jo be familien hans snakke masse urdu til henne, hun skiller jo mellom begge to etter hvem hyn snakker med. Feks til andre i familien kan hun si et ord på det språket, men så henvender hun seg feks til meg og sier det på norsk. Eller om vi rett og slett tar noen måneder i utlandet når det åpner opp for den slags. Anonymkode: 9cabc...c57 2
solmåneogstjerner Skrevet 19. juni 2020 #7 Skrevet 19. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tenker jeg og. Jeg kan litt, så er jo bare å sette på noe youtube greier, men jeg vet ikke om så mye som er pedagogisk. Har kanskje ikke leter godt nok. Han er en fantastisk pappa, men han er nok litt lat på enkelte områder😅 Anonymkode: 9cabc...c57 Spør noen av familiemedlemmene hans om de vet om bra tvserier osv. (Sjekk at verdiene som blir kringkastet er noe du er komfortabel med at barnet ditt blir 'utsatt' for). Da har du gjort mer enn noen kan forvente. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #8 Skrevet 19. juni 2020 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Spør noen av familiemedlemmene hans om de vet om bra tvserier osv. (Sjekk at verdiene som blir kringkastet er noe du er komfortabel med at barnet ditt blir 'utsatt' for). Da har du gjort mer enn noen kan forvente. Takk for tips 😊 Har sett en del sånn læreserier, ser ingenting feil med det 😊 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Søsteren min bor i USA og har to små barn. Hun har snakka en god del norsk med dem men de er mest komfortable med å snakke engelsk. Men bestandig har jeg og mine foreldre snakka til de på norsk, og de har svart på engelsk automatisk, det er ganske kult at det er så enkelt for dem, at de ikke trenger tid til å oversette i hodet, det bare går automatisk. Så jeg tror at det aldri er for tidlig å la dem lære språk. Barn plukker opp sånne ting mye raskere enn vi gjør. Men man trenger ikke gjøre det til undervisning liksom, bare bruk språket mer aktivt. Anonymkode: 0ffbb...952 Det er utrolig hvordan barns hoder fungerer❤️ det er en stor fordel å kunne flere språk i småbarnsalder mtp utvikling 😊 Anonymkode: 9cabc...c57
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #9 Skrevet 19. juni 2020 Etter flere år i barnehagen har jeg sett mange tilfeller av barn som nettopp har kommet til Norge, eller kun har vært hjemmeværende sammen med foreldrene og ikke blitt kjent med det norske språk. Gjennom aktiv språkstimulering lærer barn utrolig fort 🙂 Anonymkode: 67149...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #10 Skrevet 19. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kult😍 jeg kan jo be familien hans snakke masse urdu til henne, hun skiller jo mellom begge to etter hvem hyn snakker med. Feks til andre i familien kan hun si et ord på det språket, men så henvender hun seg feks til meg og sier det på norsk. Eller om vi rett og slett tar noen måneder i utlandet når det åpner opp for den slags. Anonymkode: 9cabc...c57 Ja, hvis hun i tillegg kan gå i noen gruppeaktiviteter med andre barn (slik som den 4 årige russiske jenta i linken) som snakker urdu så må hun i tillegg kommunisere. Jeg har ei venninne som har en fransk mor. Hun snakker flytende, men moren lærte henne ikke å skrive på fransk. Så hun slet med det. Lurt å lære litt skriving også, gjerne i form av en lek/spill. Anonymkode: 26f19...050 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #11 Skrevet 19. juni 2020 Jepp fram til Den kritiske alderen (pubertet) lærer barn lett! Etter den kritiske alderen synker denne evnen til å bli "native" speaker med årene. (N. Chomsky) så bare pøs på, kult å være flerspråklig! Anonymkode: a2764...5db 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #12 Skrevet 19. juni 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis hun i tillegg kan gå i noen gruppeaktiviteter med andre barn (slik som den 4 årige russiske jenta i linken) som snakker urdu så må hun i tillegg kommunisere. Jeg har ei venninne som har en fransk mor. Hun snakker flytende, men moren lærte henne ikke å skrive på fransk. Så hun slet med det. Lurt å lære litt skriving også, gjerne i form av en lek/spill. Anonymkode: 26f19...050 Det er jeg veldig enig! Jeg kan heldigvis lese og skrive urdu, så det er utrolig viktig å lære. For forståelsen av språkets oppbygging 😊 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp fram til Den kritiske alderen (pubertet) lærer barn lett! Etter den kritiske alderen synker denne evnen til å bli "native" speaker med årene. (N. Chomsky) så bare pøs på, kult å være flerspråklig! Anonymkode: a2764...5db Det er det! jeg kan 5 språk sjøl, så det er veldig stor fordel:) Anonymkode: 9cabc...c57 2
n_97 Skrevet 19. juni 2020 #13 Skrevet 19. juni 2020 Noen i familien som kan være fast barnevakt og snakke urdu med barnet? En kusine eller liknende? 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #14 Skrevet 19. juni 2020 Her har 6-åringen lært seg flytende engelsk det siste året, fordi vi har hatt folk i hus som vi kommuniserer på engelsk med. Nå er det såpass godt språk på ham at vi gjerne snakker engelsk sammen når vi bare er familien også. Kjempefordel, jo flere språk de lærer tidlig, jo lettere blir det for dem videre. Vi kommer til å innføre et tredjespråk om noen mnd, bare for gøy. Anonymkode: fd39c...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #15 Skrevet 19. juni 2020 21 minutter siden, n_97 skrev: Noen i familien som kan være fast barnevakt og snakke urdu med barnet? En kusine eller liknende? Ja, hun har mange å gå til😊 får de litt alenetid med henne (uten mamma og pappa) er det nok mye lettere. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har 6-åringen lært seg flytende engelsk det siste året, fordi vi har hatt folk i hus som vi kommuniserer på engelsk med. Nå er det såpass godt språk på ham at vi gjerne snakker engelsk sammen når vi bare er familien også. Kjempefordel, jo flere språk de lærer tidlig, jo lettere blir det for dem videre. Vi kommer til å innføre et tredjespråk om noen mnd, bare for gøy. Anonymkode: fd39c...4e6 Åå så gøy 😍 Ja vet du, det er det bare å gjøre. Husker vi hadde mye spansk på tv, og hun sa rojo (rød), sorpresa, bailo etc masse ord på spansk😊 Anonymkode: 9cabc...c57 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #16 Skrevet 19. juni 2020 For å få henne til å forstå så bruk det aktivt i lek. Anonymkode: 4142b...3b2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #17 Skrevet 19. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker jeg og. Jeg kan litt, så er jo bare å sette på noe youtube greier, men jeg vet ikke om så mye som er pedagogisk. Har kanskje ikke leter godt nok. Han er en fantastisk pappa, men han er nok litt lat på enkelte områder😅 Anonymkode: 9cabc...c57 Han trenger ikke være så fryktelig aktiv, han må bare konsekvent snakke pakistansk til barnet sitt. Det er faktisk ikke verre enn det. Han trenger ikke gå i gang med noe undervisningsopplegg. Hør på musikk med språket, se på filmer/serier med språket og snakk det hjemme. I avdelingen i barnehagen til barnet mitt er det tre barn som snakker flere språk, hvor bare en av foreldrene snakker noe annet enn norsk/engelsk. Du kan snakke dårlig og gebrokkent, og barnet vil likevel lære. Far må bare la være å snakke norsk. Minn han på det når han snakker norsk. Her i hus snakker vi engelsk, men planen er å lære barnet kinesisk om et års tid. Mor må bare lære seg litt først 😂 Anonymkode: 923db...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #18 Skrevet 19. juni 2020 Jeg kom til Norge som femåring, og lærte vel norsk da jeg var seks. Ingen som tror at jeg ikke er norsk😉. Anonymkode: 87bcb...9b6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #19 Skrevet 19. juni 2020 Det er bare for pappaen å snakke urdu med henne, så vil hun lære det. En å barn er utrolig heldige som lærer språk kjempefort. De er som svamper. Han kan selvsagt også lese bøker på urdu for henne, og se på TV på urdu sammen med henne og snakke på urdu om det de ser. Men husk, selv om barnet lærer å forstå urdu, er det ikke sikkert hun vil prate selv. Veldig fint om dere kjenner noen som "ikke forstår norsk" slik at hun må prate urdu med dem, gjerne gjennom lek. Anonymkode: 884ca...21a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #20 Skrevet 19. juni 2020 Mente selvfølgelig urdu.* Anonymkode: 923db...1d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå