AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #1 Skrevet 19. juni 2020 Å skifte bleie er nesten alltid en kamp. Prøver å la han velge hvor vi skal skifte bleie, men nei - uansett vil han ikke skifte bleie. Ofte er det helt umulig å bytte klær eller ta på sko. Samme med solkrem. Tannpuss er alltid grining. Ofte nekter han å sette seg ved matbordet når vi skal spise. Å tørke han litt raskt på hender og ansiktet er stort sett umulig - han begynner å vri seg og gråter. Han er overalt hele tiden og klatrer og drar i ting. Går ikke an å feks dekke på middagsbordet. Generelt mye grining og sutring. Han har også sluttet å høre når vi sier nei. Vi prøver virkelig å tilrettelegge slik at han kan delta og bestemme. Vi prøver å forklare hvorfor vi gjør ting og hvorfor vi ikke kan gjøre ting. Både jeg og samboer er veldig rolige av oss, og samboer er veldig flink med barn. Er dette normalt? Når går det over? Anonymkode: 11960...2d5 1
solmåneogstjerner Skrevet 19. juni 2020 #2 Skrevet 19. juni 2020 JA det er normalt. Det går seg delvis til etterhvert 😊 9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #3 Skrevet 19. juni 2020 En toåring skal da ikke bestemme hvor bleia skal skiftes. Vær konsekvente og tydlige! Anonymkode: 6e158...f42 18
Melena Skrevet 19. juni 2020 #4 Skrevet 19. juni 2020 Ja, det går over. Også kommer det plutselig tilbake en periode, enda verre!! Også går det over.. og sånn går nu dagan... Her har det gått over og kommet igjen 3 ganger alt. I år😬 Scitzo kaller jeg barnet❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #5 Skrevet 19. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En toåring skal da ikke bestemme hvor bleia skal skiftes. Vær konsekvente og tydlige! Anonymkode: 6e158...f42 Enig i dette. Et barn skal vite at det er foreldrene som bestemmer , og barn SKAL høre på foreldrene sine fordi at ellers kan de skade seg veldig som konsekvens av at de ikke lyer . Barn skjønner ikke hva konsekvens er eller betyr. Du er ikke blekksprut, du har bare 2 armer . Lær barnet ditt at mamma og pappa bestemmer og passer på at du er trygg og har det du trenger til du blir større. Anonymkode: 9f945...18f 8
solmåneogstjerner Skrevet 19. juni 2020 #6 Skrevet 19. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig i dette. Et barn skal vite at det er foreldrene som bestemmer , og barn SKAL høre på foreldrene sine fordi at ellers kan de skade seg veldig som konsekvens av at de ikke lyer . Barn skjønner ikke hva konsekvens er eller betyr. Du er ikke blekksprut, du har bare 2 armer . Lær barnet ditt at mamma og pappa bestemmer og passer på at du er trygg og har det du trenger til du blir større. Anonymkode: 9f945...18f Enig, men synes ikke det er noe galt å si 'nå skal vi skifte bleie. Du kan velge om det skal skje på badet eller på soverommet' 9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #7 Skrevet 19. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: En toåring skal da ikke bestemme hvor bleia skal skiftes. Vær konsekvente og tydlige! Anonymkode: 6e158...f42 Problemet er at han blir så sint at vi ikke klarer å holde han fast for å bytte bleie. Han vrir seg i tillegg rundt. Vi holdt på sånn i flere uker, men tenkte at dette var en kamp det ikke lenger var verdt å ta, så nå lar vi han velge mellom badet og stua. Det har hjulpet litt. Anonymkode: 11960...2d5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #8 Skrevet 19. juni 2020 Er helt likt her! Han nekter å skifte bæsjebleia. Det er en skikkelig kamp. Samme med tannpuss, solkrem og det meste annet. Det er slitsomt, men det går over. Anonymkode: c4b30...eb5 1
Melena Skrevet 19. juni 2020 #9 Skrevet 19. juni 2020 Forresten, ang. bleiebytting.. Kan dere prøve å kutte ut bleia da? Passer bra på sommer’n, og du blir kvitt EN kamp kanskje? Må jo gjennom det før eller senere. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #10 Skrevet 19. juni 2020 2 minutter siden, Melena skrev: Forresten, ang. bleiebytting.. Kan dere prøve å kutte ut bleia da? Passer bra på sommer’n, og du blir kvitt EN kamp kanskje? Må jo gjennom det før eller senere. Vi er i gang med avvenning nå og lar han gå uten klær. Han går og henter seg bleie når han må bæsje😝 Vi lar han bare gjøre det da vi ikke ønsker å skape noe utrygghet. Vi har vært gjennom dette før og vet at det ordner seg. Anonymkode: c4b30...eb5 1
Melena Skrevet 19. juni 2020 #11 Skrevet 19. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi er i gang med avvenning nå og lar han gå uten klær. Han går og henter seg bleie når han må bæsje😝 Vi lar han bare gjøre det da vi ikke ønsker å skape noe utrygghet. Vi har vært gjennom dette før og vet at det ordner seg. Anonymkode: c4b30...eb5 Så søtt🤗 Da er det nok bare å vente på bedre perioder😉 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #12 Skrevet 19. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at han blir så sint at vi ikke klarer å holde han fast for å bytte bleie. Han vrir seg i tillegg rundt. Vi holdt på sånn i flere uker, men tenkte at dette var en kamp det ikke lenger var verdt å ta, så nå lar vi han velge mellom badet og stua. Det har hjulpet litt. Anonymkode: 11960...2d5 Jeg måtte gå over til stående bleieskift. Det hjalp voldsomt. Også velger jeg mine kamper. Orker ikke ta hver eneste en, da blir han så frustrert. Han er 2. Anonymkode: c91a9...657 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #13 Skrevet 19. juni 2020 For vårt barn er det viktig å være forberedt på det som skal skje. Det trenger ikke være lang tid på forhånd, alt fra 30 sekunder eller et par minutter pleier å holde, avhengig av hva han driver med. Kanskje dere Kan "varsle" bleieskift før dere skal bytte? Der fungerer her. Sier f.eks. "når vi har gjort ferdig/sett ferdig/lest ferdig dette, skal vi bytte bleie" (som er type 30 sekunder til et par minutter), nok til at barnet rekker å bli forberedt på bleiebyttet før det kommer. Noen ganger sier vi "veldig snart skal vi bytte bleie". "Veldig snart" er egentlig veldig upresist, men presist nok til at han rekker å bli forberedt på at det kommer et bleiebytte innen få minutter. Synes ellers det er lurt å la barnet velge mellom bad og soverom/stue når det er mulig. La gjerne barnet ta med en leke opp som han kan holde i hendene mens dere skifter. Til slutt tenker jeg at dere bare må holde ut. Plutselig blir det bedre ❤ Anonymkode: 76d2a...e69 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #14 Skrevet 19. juni 2020 Ja:) min er tre år da så hun begynte med det der nå😅 Anonymkode: 2676e...45a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #15 Skrevet 19. juni 2020 Ikke still så mye spørsmål, bare bestem. Av og til kan han få to valgmuligheter. Anonymkode: f0492...bf4 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #16 Skrevet 19. juni 2020 Min er 4 og tannpuss er fortsatt en kamp 😛 Anonymkode: bdcea...4e2
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juni 2020 #17 Skrevet 19. juni 2020 Det er normalt og det vil komme og gå i faser. Ungen oppdager at det har en stemme og kan påvirke omgivelsene.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #18 Skrevet 19. juni 2020 Det er normalt! Min datter på 1,5 år har samme sterke vilje. Vi gir maispuff under bleskift, og det hjelper litt. Vi ser på TV under solkremsmøring, samtidig som hun klatrer og hopper rundt. Vi velger våre kamper. Jeg ber og håper på at det blir lettere når hun får språk, for denne tiden er skikkelig tøff. Anonymkode: 6962d...f65 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #19 Skrevet 20. juni 2020 Jeg trodde aldri jeg skulle «overlevd» 2 årsalderen, men det gikk seg til 😅 Så kommer det nye, vanskelige perioder. Men det blir alltid bedre 😊 Anonymkode: bfb64...dc8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #20 Skrevet 20. juni 2020 Vår hadde en slik periode rett etter fylte to år, og en ny rett etter 2,5 år. Han er nå 3,5, og inne i en ny periode, men denne gangen MYE mildere. Det er og enklere å håndtere, fordi han er mer moden og enklere å snakke med og forklare hvorfor slik og hvorfor sånn. Den perioden rundt 2,5 var verst. Han kunne enkelte dager skrike og brøle i 30-45 min fordi han ikke fikk viljen sin (eks. ikke ville spise middag, fikk feil kopp (men ingen andre var riktige heller), ikke ville pusse tenner...), og det nyttet ikke å prøve å snakke til han, for han var fullstendig låst. Det var vår første, og vi lærte etter hvert å velge våre lampe med omhu, og la han være med å bestemme der det var mulig (eks. spørre på forhånd hvilke kopp han ville ha i dag, så kom vi aldri til punktet «feil kopp» der alle kopper var feil, og sånn ble den krisen avverget). Enkelte ting kan man selvsagt ikke kompromisse på, men det er bedre for både store og små at kampene blir så få som mulig! Anonymkode: a77e5...132 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå