Gjest bekymra Skrevet 3. juli 2005 #1 Skrevet 3. juli 2005 Jeg er en jente på 20 år som skal bli utskrevet fra psykehuset om en uke. Har vært innlagt et halvt år. Jeg gruer meg veldig,og føler meg altfor syk til å klare meg alene. Men hun psykologen som jeg bruker før jeg var innlagt er på sommerferie i 5 uker. Da blir jeg alene i 5 uker. Jeg har ikke blitt noe bedre da jeg var innlagt og da skriver de meg ut. Det var det som var begrunnelsen sa dem. Siden jeg ikke har blitt noe bedre. Da jeg ble innlagt sa de at jeg var veldig dårlig, at jeg kanskje var for dårlig for å være på angst avdelingen. Og plutselig nå, etter et halvt år, uten å bli noe bedre så skriver de meg ut. Fordi de ikke har sett noe bedring på meg.? Hvorfor skal det være sånn? At folk blir utskrevet mens de er syke? Jeg er veldig syk ennå , og vet med meg selv at jeg ikke kan klare meg på egenhånd, men psykehuset sier de ikke har kapasitet å ha meg der mere. Kanskje jeg bare kan dø, fordi da slipper de at jeg opptar en plass. Kanskje det er meningen? Jeg vet ikke. Er det noen flere her som også har opplevd det samme?
Gjest seroxata Skrevet 4. juli 2005 #2 Skrevet 4. juli 2005 hei! Først av alt, en klem til deg! Jeg kjenner jeg blir så eitrende sinna over det du beskriver her, for dette er så typisk norsk helsevesen! JEg har ikke opplevd noe av dette selv, men mora mi har vært inn og ut av slike avdelinger i flere år nå! Og det er tydeligvis ikke bare der de tuller... Jeg skjønner ikke helt hva vi skal med disse "hjelpeapparatene", når de sender hjem folk som er syke, på det grunnlag av at det ikke er noen forbedring? Dette har skjedd mamma flere ganger, hun ble faktisk en gang skrevet ut dagen etter en overdose med piller, for "de kunne ikke gjøre noe" Klart de kan gjøre noe! om de har et profesjonelt personale, så skal de kunne hjelpe! Nå vet ikke jeg hvordan det er der du er, men føler du at de har gjort sitt beste for å hjelpe deg? har du noen ideer om hva du tror kunne vært bra for deg? Det er for sykt at de faktisk har lov til å bare gi opp en person, hjelp og få?nei. men får du ingen du kan henvende deg til mens psykologen din har ferie? Og hva mener psykologen din om dette?? Synes det høres helt sykt ut, men slik er helsenorge.. Beklager at jeg ikke har noen konkrete tips til deg, men jeg ble bare så utrolig sinna da jeg leste dette... Du fortjener, og har rett på hjelp!
Gjest Spacegirl Skrevet 5. juli 2005 #3 Skrevet 5. juli 2005 Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Har hatt flere lange innleggelser hvor jeg etterhvert har blitt skrevet ut pga mangel på framgang. Det er kjempetungt å bli skrevet ut til "ingenting" når man vet med seg selv at det ikke kan gå bra, og jeg taklet det ikke bra i det hele tatt. Jeg gjorde alt jeg kunne for å "gjøre meg" sykere slik at de ikke hadde noe annet valg enn å ta meg inn igjen. Enten ved bruk av rusmidler eller med selvmordsforsøk. Anbefaler deg absolutt IKKE å gå den veien, for det er utrolig nedbrytende. Men det er ikke noen mulighet for at du kan bli søkt over til en eller annen langtidsavdeling? Sånn at du får mer tid på deg. Det finnes også mange sentre som du kan søkes til, der du kan bo i kortere eller lengre tid. Disse fungerer mer som et bofellesskap og er åpnere enn sykehusavdelingene som kan virke veldig passiviserende over tid. Eller dagsenter? Da bor du hjemme, men tilbringer dagene på senteret der du har likesinnede rundt deg og også personale som du kan snakke med. Endel av disse dagsentrene har også tilbud om bl.a. psykologsamtaler og gruppeterapi. Dette ble veldig mye, jeg bare slenger ut det som jeg kommer på etterhvert som jeg skriver. Men jeg syns du skal forhøre deg om de forskjellige mulighetene som finnes, for det er jo tydelig at du føler at du trenger mer tid. Håper iallefall at det går bra med deg
Gjest gjest1 Skrevet 5. juli 2005 #4 Skrevet 5. juli 2005 Jeg blir så eitranes sint! Er 20 år selv, og har vært innlagt. Heldigvis opplevde jeg det omvendte av deg. At de ville holde meg igjen når jeg følte meg klar for å bli utskrevet. Gå til fastlegen din den dag i morgen og si at du MÅ ha noen å prate med. Det går ikke an. Det finnes helt sikkert en voksenpsykiatrisk poliklinikk i nærheten av deg, og der skal de ha et akutteam. Dra dit og si du må ha noen å prate med. Blir så FORBANNA når penger skal være det som avgjør hvorvidt folk skal få den hjelpen de har krav på eller ikke. Vi bor i et av verdens rikeste land, og kan ikke tillate at folk skal sitte alene og bli spist opp av tankene sine! Vet ikke hva godt jeg kan gjøre for deg. Bare si at jeg skjønner at du er fortvila. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå