Gå til innhold

Innsjå at tida er komen ; kom til distrikta!

Anbefalte innlegg

Gjest Gagaen
Skrevet

No er det på tide at folk skjønar det ; no må folk sjå fordelane med å bu på bygda! Her er det god plass og ingen treng å klumpe seg saman no i koronatida. Det er ekstremt lite smitte. Og med erfaring frå teamsmøter, heimekontor, streama møter og foredrag, streame konserter osv.. , det er berre å kome til distriktet og busette seg her. FINS det ulemper? Det er veldig mange arbeidsplasser ein kan ta med seg og jobbe like godt med her som i byen . 

DU kan leve i fred og ro på bygda og k bygde til det du vil. Legg bort alle fordommar og kom! Her er det billig å bu,boligprisene er slik du berre kan drøyme om. Og kom ikkje med sladderkortet, for blir du ein innbyggar på bygda så står du fritt til å vera med å bygge holdninger og forandre ting. 

Kva venter DU på? Har DU ein GOD grunn til å ikkje flytte hit? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bor forsåvidt på bygda allerede, men på et tettsted. Kunne tenke meg å bo enda mer usentralt, men det er vanskelig å finne bolig. Liker best å bo på små steder med få folk!

Anonymkode: 84c35...c8d

Gjest Gagaen
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor forsåvidt på bygda allerede, men på et tettsted. Kunne tenke meg å bo enda mer usentralt, men det er vanskelig å finne bolig. Liker best å bo på små steder med få folk!

Anonymkode: 84c35...c8d

Prat med kommuneadministrasjonen i kommuner som er aktuelle så kan det hende det løyser seg med bustad og. Mange kommuner sit og venter på folk og det kan vera boliger som står tomme og forsøkt leigd ut eller solgt før. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare i koronatiden, når alt er normalt igjen vil jeg ha konserter ol. Klumper meg gjerne sammen med andre.

Anonymkode: bfabb...58c

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Gagaen said:

Ja, folk i distriktene virker veldig fordomsfulle og sjåvinistiske. De skryter uhemmet over distriktet sitt samtidig som de slenger dritt om Oslo. Det virker ikke akkurat som det er verdens mest intellektuelle mennesker som bor der. Og før du blir sinna, jeg har røtter i distriktet.....type innbyggertall 1800 mennesker. 

Anonymkode: 8404c...a02

• Liker 1
Gjest Gagaen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare i koronatiden, når alt er normalt igjen vil jeg ha konserter ol. Klumper meg gjerne sammen med andre.

Anonymkode: bfabb...58c

Men du kan likevel bu på bygda :)  Fordelane er der fortsatt. 

Gjest Gagaen
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, folk i distriktene virker veldig fordomsfulle og sjåvinistiske. De skryter uhemmet over distriktet sitt samtidig som de slenger dritt om Oslo. Det virker ikke akkurat som det er verdens mest intellektuelle mennesker som bor der. Og før du blir sinna, jeg har røtter i distriktet.....type innbyggertall 1800 mennesker. 

Anonymkode: 8404c...a02

Las du ikkje kva eg skreiv? Som innbyggar på bygda kan du vera med å bygge haldninger og forandre mykje. Og btw ; du har ingen fordommer om bygda? :P

AnonymBruker
Skrevet

Mindre smittepress, mer sladderpress.

Begge deler kommer av befokningstetthet.

Anonymkode: ec915...67c

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Gagaen skrev:

Ja, det er at ikke alle jobber kan gjøres på hjemmekontor. Samt at man må ha bil mange steder, kollektivransport finnes i svært varierende grad avhengig av hvilken bygd man bor i. 

Så er det mange som er avhengig av kortere avstand til andre familiemedlemmer og nettverk. Ikke bare bare å flytte for alle. 

Anonymkode: 19efa...83f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Gagaen skrev:

Men du kan likevel bu på bygda :)  Fordelane er der fortsatt. 

Jada, det er noen fordeler, som f. eks. langt større bolig. Kunne antakeligvis kjøpt en enebolig for det jeg får for kåken i Oslo. Men så er avstandene lengre, man må kjøre mer bil, og det blir stadig flere bommer. Skal jeg på seminarer o.l. så må jeg ofte dra til byen likevel, og da kommer hotellkostnader og diverse. Så det er ikke gratis på bygda heller for min del. 

3 minutter siden, Gagaen skrev:

Las du ikkje kva eg skreiv? Som innbyggar på bygda kan du vera med å bygge haldninger og forandre mykje. Og btw ; du har ingen fordommer om bygda? :P

Det første forandringen jeg ville jobbet for på bygda ville vært å innføre bokmål som skriftspråk 

• Liker 2
Gjest Gagaen
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mindre smittepress, mer sladderpress.

Begge deler kommer av befokningstetthet.

Sladder på bygde kan du gjera noko med sjølv som innbyggar. Og hvis du tek deg tid til å bli kjent med folk så ser du at dei bryr seg OM deg og det kan vera positivt. Men det er ikkje berre dei innfødte som må gjera jobben, kjem du som ny så må forholdet vera toveis. Haldninger kjem begge vegar 

Gjest Gagaen
Skrevet

Det første forandringen jeg ville jobbet for på bygda ville vært å innføre bokmål som skriftspråk 

Men da er det bra at skriftspråk er frivillig, i by som i bygd :) Så det hinderet skal ikkje vera brysamt  

Skrevet

Nei nei. La oss bygdefolk slippe å få byfolk hit. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor selv i en pitte liten bygd, og forstår godt at det ikke er for alle.

Ikke alltid like lett for folk utenfra å bli inkludert i et lite internt samfunn. I tillegg har man strenge sosiale normer, skiller man seg ut så blir man snakket om (dessverre). 

De som står bak det verste bygdedyret er eldre (50 +), jeg tror det blir bedre når disse generasjonene forsvinner. Opplever ikke yngre like fordomsfulle. 

Jeg har selv bodd i by i mange år, jeg savner butikker, kafeer og bylivet. Bare det å kunne gå på en resturant etterfulgt av kino en helt vanlig onsdag. Jeg savner også det at man kan gjøre noe helt sprøtt uten at alle snakker om det i ukesvis etterpå. 

Anonymkode: 536e0...62d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Gagaen skrev:

Men da er det bra at skriftspråk er frivillig, i by som i bygd :) Så det hinderet skal ikkje vera brysamt  

Kanskje ikke, men så er det dette med avstandene og behov for bil da. Og er man to, så har man gjerne behov for to biler. Da går mye av vinninga for en billigere bolig opp i spinninga. 

AnonymBruker
Skrevet

La de bo i byene. They fall first:-).

Anonymkode: 91ec7...602

Skrevet

Dette er ikke et dumt råd, jeg tror det er stille før stormen nå og det er i tettbebyggede strøk det vil bli mest kaos og farligst å bo i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La de bo i byene. They fall first:-).

Anonymkode: 91ec7...602

Akkurat nå, MarieLo skrev:

Dette er ikke et dumt råd, jeg tror det er stille før stormen nå og det er i tettbebyggede strøk det vil bli mest kaos og farligst å bo i.

Faller byene, så tar det uansett ikke så lang tid før bygdene også faller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, MarieLo said:

Men da drar vi jo på hytten! :duskedame:

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Ronaldbrei skrev:

Nei nei. La oss bygdefolk slippe å få byfolk hit. 

Å joda! Men bygdefolket kan slappe av inntil videre, for jeg flytter ikke på en god stund ennå. Er jo jobb osv. her jeg bor nå. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...