Gjest offer Skrevet 3. juli 2005 #1 Skrevet 3. juli 2005 Jeg er innlagt nå. Har vært det i tre måneder. Jeg er på permisjon nå. Synes de fleste av personalet der er hyggelige. Men det er en hjelpepleier der som er så sint på meg. Siden jeg ikke tør å gå ut av døra på rommet mitt. Jeg har så mye angst og er redd for de andre menneskene. Når hun har kveldsvakt gruer jeg meg til hun kommer, fordi da er det bare henne som jobber på avdelingen. Også skal vi spise middag. Da banker hjelpepleieren på døra mi, sier nå er det middag. Også går henne. Hun vet at jeg ikke tør å komme ut alene. Og da får jeg ikke middag. Da går jeg sulten resten av dagen siden kveldsmaten så gjør henne akkurat det samme. De andre som jobber der om kvelden pleier å følge meg ut der de spiser. De er mere hyggelige mot meg fordi de vet at jeg har så angst. Også venter de. Da spiser jeg sammen med de andre. Jeg har ekstremt sosialangst og de andre personalet følger meg, bare ikke hun ene hjelpepleieren. Jeg har fortalt til henne at jeg ikke tør å gå ut alene til middagen. Men da bare ler hun av meg, og sier det ikke er farlig. Også sier hun det jeg sier og ler på en sårende måte. Hva skal jeg gjøre da? når jeg har fortalt henne at jeg ikke tør? Når alle de andre personalet der er hyggelige mot meg, men hun bare ler av meg fordi jeg er så redd. Jeg blir enda mere depremert når hun har kveldsvakten. Hjelpepleieren har også dagvakter, da er hun så hyggelig mot meg fordi da er det også andre personale tilstede. Det er bare når hun har kveldsvakt og er alene at hun er sint på meg. Jeg ligger mye i senga, fordi jeg er så sliten. De andre personalet der sier at det er bra jeg slapper av. Men når hun hjelpepleieren kommer inn og jeg ligger i senga, blir hun sint og smeller igjen døra og sier: Du bor ikke på gamlehjem.!! Da begynner jeg å gråte, og blir enda mere lei meg og vil bare hjem igjen. Jeg har ikke noe lyst til å reise tilbake siden hun ene er der. Det er ca. syv stykker som jobber der fast, og hun er en av dem. Jeg tør ikke å fortelle de andre personalet der heller fordi da føler jeg baksnakker henne. Men jeg har fortalt til hjelpepleieren at jeg ikke liker at hun gjør sånt mot meg, men da bare ler hun. Og gjør akkurat det samme dagen etter. Hva skal jeg gjøre da? Jeg føler hun mobber meg.
Gjest Violetta Skrevet 3. juli 2005 #2 Skrevet 3. juli 2005 Klarer du å prate med noen om det? Om ikke noen som jobber der, så noen i familien eller venner, som kanskje kan prate med dem for deg? Dette kan du jo ikke leve med. Du må jo få spise. Det er ikke riktig at du skal gå sulten fordi du ikke tør å gå til spiserommet alene. Nå skal det sies at jeg ikke vet noe om slike institusjoner. Men kan det hende at det er veldig travelt på avdelingen når hun er der alene, og at hun derfor virker litt mer brysk enn hun egentlig er? Det er ikke sikkert hun er sint eller sur på deg, kanskje hun er stresset. Jeg unnskylder henne ikke, for du trenger jo noen som kan følge deg dit du spiser, og det får du ikke. Men kanskje det er forklaringen, og kanskje det går an å gjøre noe med det dersom du eller noen andre sier ifra. Det er ikke sikkert hun skjønner hvor redd du egentlig er. Om du eller noen andre tar det opp kan det henne hun kommer til å skjønne det.
Gjest offer Skrevet 3. juli 2005 #3 Skrevet 3. juli 2005 Det er ikke noe mere travelt på avdelingen når hun er der enn når andre er der. Det var en gang det bare var to pasienter på avdelingen, en tillegg meg. Og da var hun akkurat sur på meg som vanlig. Hva har jeg gjort for noe galt? Jeg tør ikke å prate med familien om dette, synes det er så vondt å prate negativt om andre.
Gjest Violetta Skrevet 3. juli 2005 #4 Skrevet 3. juli 2005 Jeg synes ikke det er negativt om du sier du ikke føler du får nok oppfølging. Slik jeg ser det er det bare en hjelp til at hun kan gjøre en bedre jobb. Det er ikke sikkert hun vet hvordan hun blir oppfattet.
Gjest Bellatrix Skrevet 3. juli 2005 #5 Skrevet 3. juli 2005 Snakk selv eller få noen til å snakke med avdelingsleder. Hjelpepleieren er der for deg og skal hjelpe deg.
Pleier Skrevet 3. juli 2005 #6 Skrevet 3. juli 2005 Jeg blir oppriktelig lei meg på dine vegne. Ingen skal skulle bli møtt på en sånn måte som hjelpepleieren din møter deg på. Det er utrolig uprofesjonelt. Jeg vil råde deg til å ta det opp med den helsearbeideren du føler at du kan stole mest på der. Hvis du ikke kan klare det av ulike grunner, så må du få sagt ifra til noen. Vet at det ikke er lett, men du må prøve, for det er ingen (spesielt ikke helsearbeidere) som skal få deg til å føle deg sånn. Send et anonymt brev til avd. sykepleier eller til noen som kan ta det opp med avd.spl. Håper det ordner seg for deg, og god bedring :trøste:
Gjest Ananas Skrevet 3. juli 2005 #7 Skrevet 3. juli 2005 Du har ikke gjort noe galt. Det er ikke din skyld. Det er ikke noe med deg som skulle tilsi at ho oppfører seg slik. Det er ho som ikke gjør jobben sin. Det betyr ikke at ho er en dårlig person, det betyr at ho ikke har forholdt seg til deg slik ho burde. Helsearbeidere gjør feil de også som alle andre. Du har prøvd å ta dette opp med henne, uten å nå fram. Da synes jeg du skal ta det opp med avdelingsleder. Hvis du ikke klarer det kan du eventuelt gå via hovedbehandler/miljøkontakt, hvis du har det, jeg tenker da en fast sykepleier som følger deg opp hvis du har det. Jeg synes det er best å ta det opp med avdelingsleder, fordi ho er den som har autoritet til å rette på hjelpepleieren. Andre har kansje ikke den autoriteten og vil kansje vegre seg for å si noe til henne. Det kan også gi baksnakking. Jeg skjønner veldig godt at du synes dette er vanskelig. Husk på at de som jobber der er der for deg, ikke omvendt. Det er ikke din oppgave å sørge for at de har det godt. Du er der for å tenke på deg selv, ikke på dem. Ansvaret ditt ligger hos deg selv for å få deg selv frisk, du har ikke ansvar for å ta vare på de ansatte. Kansje blir det lettere å få fram det du vil si til avdelingsleder hvis du skriver det ned. Kansje kan du be om å få prate med henne og rekke henne arkene, istedet for å levere fra deg en konvolutt. Bare skriv ting akkurat som det er.
lillesky Skrevet 3. juli 2005 #8 Skrevet 3. juli 2005 Huff, det var vondt å høre at du ikke har det godt. Snakk med avd. lederen. For du gjør noe positivt når du sier i fra. Kanskje hjelper du ikke bare deg selv, men også andre? Ja, å skrive det ned er en god idé, hvis du synes det er bedre. Du har fått mange gode råd her, så jeg vil egentlig bare gi deg en god og ønske om en god dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå