Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Håper noen kanskje kan hjelpe meg litt her. Jeg har etter 8 år i samme stilling blitt avskjediget fire dager inn i en sykemelding (grunnen er at arbeidsgiver ikke mente jeg var syk, jeg er allerede i kontakt med en arbeidsrettadvokat som mener saken er helt hårreisende). 

Spørsmålet mitt er i forhold til nav. Fastlegen min har sendt sykemeldingen til arbeidsgiver, hvor arbeidsgiver nå sikkert kommer til å si at jeg ikke lengre er ansatt. Hvordan fungerer dette helt konkret i forhold til utbetaling av sykepenger? Så vidt jeg har skjønt er det arbeidsgiver som betaler de første 16 dagene, og må godkjenne at jeg faktisk jobber der for å få utbetalt sykelønn? 

Noen som har peiling? 

Anonymkode: c8650...9b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal svært mye til for å få "avskjed". Stjeling av varer, etc. I sparket mens man er sykemeldt er heller ikke lov, og ihvertfall ikke uten flere skriflige advarsler. Kontakt en advokat. Arbeidsgivere kan dessverre ikke lovverket.

Anonymkode: 3e546...810

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Omdu fortsatt jobbet der når du ble sykemeldt tror jeg du har rett på sykepenger. Kontakt nav og spørr. 

Har arbeidsgiver bestridet sykemeldinger? For det må de gjøre om de skal sparke deg på det grunnlaget 

Anonymkode: 795f6...156

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må kanskje komme med flere opplysninger før man kan svare på dette.

Har du kontrakt?

Er du organisert?

Hvor lenge siden er det du ble sykemeldt og deretter oppsagt?

Var grunnen til oppsigelsen kun at sjefen ikke tror på at du er syk? Eller er det andre grunner innblandet?

Har du fått skriftlig varsel på forhånd og mulighet til å rydde opp? Har du fått innkallelse til drøftelsesmøte?

Har du "brukt opp" oppsigelsestiden din, siden du er redd for at sjefen skal påstå du ikke jobber der lenger?

Dette høres veldig rart ut og jeg tror, ut i fra det lille du skriver, at sjefen din er på tynn grunn her.

Anonymkode: 04701...c99

• Liker 6
Skrevet

Sjefen min og bedriften har en ekstremt dårlig sak her, og jeg har som sagt allerede engasjert en advokat som holder på å sette seg inn i saken. Spørsmålet mitt gjelder helt konkret nav og hva som skjer med lønnen min neste måned dersom arbeidsgiver trykker «nei» på om jeg er ansatt der når

Skrevet

...sykemeldingen kommer fra fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det skal foreligge grov tjenesteforsømmelse for å avskjedige en arbeidstaker på dagen (stjeling, underslag eller lignende) og bevisbyrden ligger på arbeidsgiver. Dersom du ikke har gjort deg skyldig i noe lignende, og du har blitt sagt opp, har du krav på å forbli i stillingen ut oppsigelsestiden, ergo må arbeidsgiver utbetale lønn i arbeidsgiverperioden. Etter dette tar NAV over. Dersom arbeidsgiver påstår du ikke jobber der lenger har de en svært dårlig sak uten dokumentasjon på dette. 

Anonymkode: 221c7...4de

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du ikke kan forvente at arbeidsgiver betaler ut sykepengene i arbeidsgiverperioden. For det 1. har du fått en avskjed og for det 2. så vil han nok bestride sykemeldingen fordi han ikke tror på årsaken til den. Ta en telefon til nav og hør hva du ska gjøre. Tenker at siden du er i konflikt med arbeidsgiver så vil han neppe sende inn skatt og inntektsopplysninger til nav heller. 

Anonymkode: bf65f...9a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, LinnHenrikke skrev:

Sjefen min og bedriften har en ekstremt dårlig sak her, og jeg har som sagt allerede engasjert en advokat som holder på å sette seg inn i saken. Spørsmålet mitt gjelder helt konkret nav og hva som skjer med lønnen min neste måned dersom arbeidsgiver trykker «nei» på om jeg er ansatt der når

Var det du som forsov deg så mye? Og som skulle få sykemelding fordi arbeidsgiver ga deg advarsel.

Om det er deg tror jeg arbeidsgiver har en god sak 

Anonymkode: 5e5a8...4a3

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du tilkjennegir deg uti tråden under brukernavnet ditt 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Leste en tråd tidligere av deg hvor du forsov deg mye. 
Vil tro at siden tjenesteforsømmelsen skjedde før sykemeldingen så har vel arbeidsgiver en sak. Du sykemeldte deg jo sammen dag som du fikk beskjed om at du kom til å bli sagt opp. Så er jo ikke så rart at arbeidsgiver tviler på intensjonene dine.

Anonymkode: 67a4e...3f5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste en tråd tidligere av deg hvor du forsov deg mye. 
Vil tro at siden tjenesteforsømmelsen skjedde før sykemeldingen så har vel arbeidsgiver en sak. Du sykemeldte deg jo sammen dag som du fikk beskjed om at du kom til å bli sagt opp. Så er jo ikke så rart at arbeidsgiver tviler på intensjonene dine.

Anonymkode: 67a4e...3f5

Tenker det samme. 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har lov og bestride sykemeldingen din og nav kan og avslå den. Det må jo være en grunn du ble sagt opp da du ble sykemeldt. Det er heller måten det ble gjort på. Det er jo lover og regler for hvordan man sier opp folk. 

Anonymkode: 97bb9...b4c

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Aldri hørt at en arbeidsgiver bestrider om en ansatt er syk.     Har man fått sykemelding  fra fastlege, spesialist så må arbeidsgiver forholde seg til den.    

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nala79 skrev:

Har du ikke oppsigelsestid?!

Ved avskjed er det så alvorlige forhold at oppsigelsestiden ikke kommer til anvendelse. 

Anonymkode: 50deb...64f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det vært gjennomført drøftingsmøte før avskjeden?

hvis ikke, så har nok arbeidsgiver en dårlig sak.

Anonymkode: 9261e...b12

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Aldri hørt at en arbeidsgiver bestrider om en ansatt er syk.     Har man fått sykemelding  fra fastlege, spesialist så må arbeidsgiver forholde seg til den.    

Nei, det må man ikke. Jeg har selv fått medhold i bestridelse av sykemelding.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal svært mye til for å få "avskjed". Stjeling av varer, etc. I sparket mens man er sykemeldt er heller ikke lov, og ihvertfall ikke uten flere skriflige advarsler. Kontakt en advokat. Arbeidsgivere kan dessverre ikke lovverket.

Anonymkode: 3e546...810

Det er selvfølgelig lov å si opp noen som er sykemeldt, men oppsigelsen kan ikke begrunnes i sykemeldingen. Det er heller ikke krav om skriftlge advarsler (eller advarsler i det hele tatt) i AML, men det styrker arbiedsgivers sak om det er det. 

Hvis ts faktisk er hun som nevnes tidligere i tråden sies jo ikke hun opp pga sykemelding, men på skoft fra arbeidsplassen. Og det er fullt lovlig. 

Anonymkode: 59506...6c5

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...