AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #101 Skrevet 20. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, men som flere her har påpekt her i tråden. Det å ha solide foreldre med solid økonomisk bakgrunn er svært viktig. Faren hans er professor ved instituttet for statsvitenskap ved UiO. Den gjennomsnittelige lønna for en professor ved UiO er ca 865.000 kroner. Kan ikke akkurat sies å være dårlig. Dette er tall for 2018, så lønna er enda høyere nå og nærmer seg sikkert 900.000 kroner. https://www.forskerforum.no/jobber-du-i-akademia-sa-mye-bor-du-tjene/ Anonymkode: 71272...9fa Solide foreldre som har fulgt opp er selvfølgelig helt essensielt, men at økonomi skal ha noe å si for karakterer i videregående finnes det vel lite bevis for?🥴 Anonymkode: 197fc...e9a
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #102 Skrevet 20. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkelig. Der jeg gikk på videregående var det ikke nok å legge inn innsats. Du måtte være blant toppen fysisk sett. På tester. Selv om du trener aldri så mye er det bestemte fysiske forutsetninger man ikke rår over. Anonymkode: 4451a...cb3 Veldig rart. Tror det må ha vært noe spesielt med skolen din. Alle karakterene skal jo være oppnåelig for elevene så lenge de viser normal innsats +litt ekstra for å få sekser. Tok opp gym senere som privatist, og da var karakteren utelukkende basert på en skriftlig prøve 😅 Anonymkode: bbac5...3e6
Javachip Skrevet 21. juni 2020 #103 Skrevet 21. juni 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 57 konkurransepoeng. Det betyr IKKE at jeg har 5,7 i snitt. Folk må lære seg forskjellen på konkurransepoeng og karaktersnitt snart. Jeg har 4.7 i snitt tror jeg, men har fullt opp med alderspoeng pluss to poeng for høyere utdanning. Hadde vært ganske tåpelig om jeg gikk rundt å sa at jeg hadde 5,7 i snitt. Anonymkode: 942cf...518 Dette. Jeg hadde 4,5 i snitt fra videregående, men har nå 2 poeng for høyere utdanning, 8 aldersspoeng og 2 realfagspoeng. Nå er jeg ferdig utdannet, men da jeg søkte på ingeniørstudiene fikk jeg på toppen av det hele 2 kjønnspoeng siden jeg er jente. Det blir 14 tilleggspoeng det, hvis man teller med kjønnspoengene (som er avhengig av hvilket studie man søker), som altså gir meg 59 konkurransepoeng. Det betyr IKKE at jeg har 5,9 i snitt. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #104 Skrevet 21. juni 2020 47 minutter siden, Javachip skrev: Dette. Jeg hadde 4,5 i snitt fra videregående, men har nå 2 poeng for høyere utdanning, 8 aldersspoeng og 2 realfagspoeng. Nå er jeg ferdig utdannet, men da jeg søkte på ingeniørstudiene fikk jeg på toppen av det hele 2 kjønnspoeng siden jeg er jente. Det blir 14 tilleggspoeng det, hvis man teller med kjønnspoengene (som er avhengig av hvilket studie man søker), som altså gir meg 59 konkurransepoeng. Det betyr IKKE at jeg har 5,9 i snitt. Samme her. Jeg har 61 konkurransepoeng, men har på ingen måte 6,1 i snitt. Hehe. Anonymkode: bbac5...3e6 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #105 Skrevet 21. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Solide foreldre som har fulgt opp er selvfølgelig helt essensielt, men at økonomi skal ha noe å si for karakterer i videregående finnes det vel lite bevis for?🥴 Anonymkode: 197fc...e9a Alt henger sammen. Nå skal disse "flinkisene" videre på høyere studier - mest sannsynlig i samme by som de og deres foreldre allerede bor i. Har foreldrene penger, så har en alltid tilgang til privatlærer. Om foreldrene er akademikere (slik det er tilfellet med blant annet Fredrik i artikkelen), så gir det en massiv fordel. Faren hans jobber ved UiO og har et stort nettverk. Det gir fordeler. Alle vet at nettverk i Norge er også viktig, men problemet er at langt ifra alle er i en posisjon til å "bygge" nettverk. Nå som de skal begynne på bachelor eller profesjonsutdanning, så betyr det at pengesterke foreldre kan gi penger til sin sønn eller datter hver eneste måned. Med andre ord, trenger ikke sønnen eller dattera stresse livet ut av seg for å finne et stadig lavere antall studentstillinger (samtidig som antallet studenter fortsetter å øke). Da kan sønnen eller dattera bruke tiden på å lande A i snitt og da er alle veiene åpne for den personen videre fremover. Når en ikke trenger å jobbe i en skobutikk eller på et lager og heller kan bruke tiden på "relevant", men UBETALT aktivitet som en kan sette på CV-en i tillegg til A i snitt, så forsterker dette bare den sosiale ujevnheten i samfunnet. Det er veldig bekymringsverdig, fordi politikere har hjernevasket mange til å tro at vi alle har en "Equal Playing Field" å starte ifra, men dette stemmer ikke noe sted. Allerede ved fødsel i forhold til familie, helse og økonomi er man "sortert" slik at en enten har oddsene med seg eller mot seg. Så du kan alltid spørre deg - hvem er det som har så mye råd til å farte rundt og gjøre mange aktiviteter gratis. Joda, de som har penger, men som gjerne holder kjeft om det, for de liker å fremstå som "flinkiser" og at samfunnet skal tilbe dem som "eksepsjonelle". Jeg kan gi deg et eksempel på utviklingsstudier. Der snakker de ofte om hvor viktig det er å prøve å reise til U-land, og "involvere seg". Men de snakker mindre om hvem som har faktisk råd til å jobbe gratis - det er iallfall ikke folk fra "arbeiderklassen". Det er en grunn til at slike studier har overveldende flertall av "attraktive kvinnelige studenter" som ellers går rundt i ganske fine antrekk, utifra det jeg har sett i flere år. Ei fikk til og med 150.000 kroner av foreldrene, og det var ikke noe spesielt stor sum for dem når foreldrene har tjent 650.000 - 700.000 hver i et 2-sifret antall år, (totalt ca 1.350.000 kr per år) så da fikk hun reist til et U-land i ett helt år. https://www.projects-abroad.no/ Dette er bare et eksempel blant mange eksempler og det samme gjelder Oslo og resten av Norge. Om en finner seg en relevant, men ubetalt aktivitet i Oslo, så hjelper det at en ikke trenger å tenke på en pizzabud jobb og kan konsentrere seg fullt og helt om A i snitt og frivillige, relevante, men UBETALTE "aktiviteter", som kommer til å først gi gevinst når man skal ut og søke relevant jobb. Det er nettopp her du ser de økonomiske klasseforskjellene. Så er det slik at en del foreldre, hjelper barna med å kjøpe sin første leilighet da dem starter å studere. Dette gir en enorm gevinst. Ikke bare slipper man å betale leie i 5 - 6 eller flere år, men en eier leilighet alle de årene en studerer, samtidig som den går opp i verdi. Som følge av dette, uteksamineres også sønnen eller dattera uten studiegjeld og kan starte i sin første jobb med en "pang start" og maksimum effekt fra første dag. Anonymkode: a2158...ec0 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #106 Skrevet 21. juni 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjener 1,1 mill. i året og bor ikke i Oslo. Folk jeg kjenner i Oslo som tjener 8-900.000 har så vidt råd til en akseptabel leilighet for familien. Det er ingen spesielt god «Oslo-lønn». Anonymkode: d6c17...ce0 Debatten dreier seg ikke om "folk du angivelig kjenner". Som jeg mistenker på at du bare finner på at du "kjenner" uansett. Faren hans er 39 år gammel. Om faren hans har kjøpt leilighet da han var 30 år gammel - det vil si i 2011 - så har den leiligheten nedbetalt seg selv nå etter 9 år. Du tar et utgangspunkt i at faren hans på 39 år skal til å kjøpe sin første leilighet nå. Det stemmer ikke overhodet. Videre så har faren hans et jobbpotensial på minst 30 år fremover, noe som innebærer for sønnen sin del (arv i fremtiden eller forskudd på arv fra dette tidspunktet) på mange millioner kroner. Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er en lønn på rundt 900.000 kr en veldig god lønn, og det gir mer enn nok økonomiske fordeler for å kunne "guide" sønnen sin mot både 6-ere (eventuelt betale for hjelp privat) og videre mot nærmest A i snitt ved UiO. Du glemmer også at faren hans jobber ved UiO. Bare det i kraft av seg selv gjør at sønnen kan få uvurderlig gratis hjelp nå som han skal til å studere videre. Dette her kjenner en også til blant jusstudenter. De har foreldrene som er jurister og advokater og har etablert seg på beste vestkant for lenge siden. Ikke bare har de penger, men de har også foreldrene som kan "guide" dem akademisk og hjelpe til når det enn trengs. Og hvis det er noe foreldrene ikke kan, så har de penger for å betale slik at sønnen eller dattera lærer det som trenger å læres. Anonymkode: 71272...9fa 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #107 Skrevet 21. juni 2020 Hvis man har 6 i snitt og ikke forstår at mennesker har forskjellige forutsetninger pga miljø og arv så stiller jeg spørsmålet om noen har gitt karakterene for å være snill. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå dette. Men igjen viser det at sunn fornuft ikke er noe man kan lære fra en bok. Anonymkode: 1282f...fe6 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #108 Skrevet 21. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Debatten dreier seg ikke om "folk du angivelig kjenner". Som jeg mistenker på at du bare finner på at du "kjenner" uansett. Faren hans er 39 år gammel. Om faren hans har kjøpt leilighet da han var 30 år gammel - det vil si i 2011 - så har den leiligheten nedbetalt seg selv nå etter 9 år. Du tar et utgangspunkt i at faren hans på 39 år skal til å kjøpe sin første leilighet nå. Det stemmer ikke overhodet. Videre så har faren hans et jobbpotensial på minst 30 år fremover, noe som innebærer for sønnen sin del (arv i fremtiden eller forskudd på arv fra dette tidspunktet) på mange millioner kroner. Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er en lønn på rundt 900.000 kr en veldig god lønn, og det gir mer enn nok økonomiske fordeler for å kunne "guide" sønnen sin mot både 6-ere (eventuelt betale for hjelp privat) og videre mot nærmest A i snitt ved UiO. Du glemmer også at faren hans jobber ved UiO. Bare det i kraft av seg selv gjør at sønnen kan få uvurderlig gratis hjelp nå som han skal til å studere videre. Dette her kjenner en også til blant jusstudenter. De har foreldrene som er jurister og advokater og har etablert seg på beste vestkant for lenge siden. Ikke bare har de penger, men de har også foreldrene som kan "guide" dem akademisk og hjelpe til når det enn trengs. Og hvis det er noe foreldrene ikke kan, så har de penger for å betale slik at sønnen eller dattera lærer det som trenger å læres. Anonymkode: 71272...9fa Jeg har ikke sagt at 900k er en dårlig lønn, men heller ikke spesielt god når det er Oslo vi snakker om. Hva vet du om når de kjøpte bolig? 900k er 900k. Mange steder får man et bra hus til 2 mill. I Oslo? Knapt et kott. Anonymkode: d6c17...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #109 Skrevet 21. juni 2020 På 19.6.2020 den 22.56, Nimbus2000 skrev: Sant, men er også mange etniske norske foreldre som bør bli flinkere til å følge opp barna sine. Alle trenger ikke å få toppkarakterer og alle kan ikke få toppkarakterer. Men er en høy andel barn som går gjennom grunnskolen og videregående uten å kunne de grunnleggende ferdighetene godt nok. Mitt inntrykk er også at ikke-etniske foreldre kan bli flinkere til å følge opp guttene sine. Hva mener du med å følge opp? At foreldrene skal være lærere for ungdommene hjemme? Min tenåring vil ikke ha hjelp av meg til skolearbeidet. Han vil fikse det selv, med varierende resultater men jeg synes det er bra han tar ansvar og gjør det beste han kan. Alle kan dessverre ikke være flink pike. Alle har ikke lyst til å bli leger eller advokater, heller. Anonymkode: f36d7...8e3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #110 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke sagt at 900k er en dårlig lønn, men heller ikke spesielt god når det er Oslo vi snakker om. Hva vet du om når de kjøpte bolig? 900k er 900k. Mange steder får man et bra hus til 2 mill. I Oslo? Knapt et kott. Anonymkode: d6c17...ce0 Det er tydelig at du er ute etter å trolle. Er man professor og tjener ca 900.000 kr, så er det rimelig å anta at personen fikk etablert seg med minst en leilighet for noen år tilbake, ja. La oss si at han kjøpte leilighet i 2014 - for bare 6 år siden. Med prisvekst siden 2014 og lønn godt utpå 800.000 kr skalaen, så ville også den leiligheten ha vært omtrent nedbetalt idag. Faren hans fikk sin PhD ved UiO i 2011. Før det, tok han mastergrad i økonometri, dette er heavy saker, altså imponerende. Jeg gjentar ellers nok en gang, det ser som om du har tungt for det. Han er ansatt ved UiO og har dermed uvurderlig kompetanse som kan deles GRATIS med sønnen sin. Dette er også en massiv ressurs. Det trenger ikke alltid være en økonomisk ressurs, men det henger gjerne sammen, nemlig at foreldrene er solide, ressurssterke og har ellers involvert seg i barnas utdanningsløp hele veien. Anonymkode: 71272...9fa 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #111 Skrevet 21. juni 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tydelig at du er ute etter å trolle. Er man professor og tjener ca 900.000 kr, så er det rimelig å anta at personen fikk etablert seg med minst en leilighet for noen år tilbake, ja. La oss si at han kjøpte leilighet i 2014 - for bare 6 år siden. Med prisvekst siden 2014 og lønn godt utpå 800.000 kr skalaen, så ville også den leiligheten ha vært omtrent nedbetalt idag. Faren hans fikk sin PhD ved UiO i 2011. Før det, tok han mastergrad i økonometri, dette er heavy saker, altså imponerende. Jeg gjentar ellers nok en gang, det ser som om du har tungt for det. Han er ansatt ved UiO og har dermed uvurderlig kompetanse som kan deles GRATIS med sønnen sin. Dette er også en massiv ressurs. Det trenger ikke alltid være en økonomisk ressurs, men det henger gjerne sammen, nemlig at foreldrene er solide, ressurssterke og har ellers involvert seg i barnas utdanningsløp hele veien. Anonymkode: 71272...9fa Alt du sier er riktig. Så har man foreldre som mine, som tjener bra og har mange millioner i formue men likevel lar meg bo i en råtten kjeller med passiv røyk under studietiden fordi man skal «klare seg selv». Så selvom man i teorien har vært «heldig» med foreldre med god økonomi så må man likevel være prisgitt at de ikke er gjerrige, smålige og generelt fucka. Anonymkode: 6bf0c...be0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #112 Skrevet 21. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er tydelig at du er ute etter å trolle. Er man professor og tjener ca 900.000 kr, så er det rimelig å anta at personen fikk etablert seg med minst en leilighet for noen år tilbake, ja. La oss si at han kjøpte leilighet i 2014 - for bare 6 år siden. Med prisvekst siden 2014 og lønn godt utpå 800.000 kr skalaen, så ville også den leiligheten ha vært omtrent nedbetalt idag. Faren hans fikk sin PhD ved UiO i 2011. Før det, tok han mastergrad i økonometri, dette er heavy saker, altså imponerende. Jeg gjentar ellers nok en gang, det ser som om du har tungt for det. Han er ansatt ved UiO og har dermed uvurderlig kompetanse som kan deles GRATIS med sønnen sin. Dette er også en massiv ressurs. Det trenger ikke alltid være en økonomisk ressurs, men det henger gjerne sammen, nemlig at foreldrene er solide, ressurssterke og har ellers involvert seg i barnas utdanningsløp hele veien. Anonymkode: 71272...9fa Jeg tror det er du som trollet. Tror du et skolelys som dette trenger hjelp med skolearbeidet av faren sin? Selvsagt ikke, han klarer seg fint på egen hånd. Og 900k er ikke spesielt mye i Oslo, for n’te gang. Anonymkode: d6c17...ce0 2
anonym 4545 Skrevet 21. juni 2020 #113 Skrevet 21. juni 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig rart. Tror det må ha vært noe spesielt med skolen din. Alle karakterene skal jo være oppnåelig for elevene så lenge de viser normal innsats +litt ekstra for å få sekser. Tok opp gym senere som privatist, og da var karakteren utelukkende basert på en skriftlig prøve 😅 Anonymkode: bbac5...3e6 Litt på siden av tema, men normal innsats pluss litt ekstra, er vel ikke nok for karakteren 6 ?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #114 Skrevet 21. juni 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Flink jente. Uten å virke surmaget her ser jeg hun også fikk 6 i kroppsøving. Hvordan er dette mulig når hun ikke driver med idrett på fritiden? Ser hun kun driver med musikk. Fra da jeg gikk på videregående husker jeg kun de som var best fysisk form, eksempelvis var på topp i en bestemt idrett og scoret høyest på løpstester, styrke etc fikk 6. Har kravene forandret seg eller fikk hun 6 i kroppsøving pga trynefaktor? Anonymkode: 4451a...cb3 Fra da jeg var på videregående fikk alle jentene med unntak av et par overvektige 6 i gym, mens gutta fikk 5, 4 og 3 i gym. Uavhengig av prøveresultat, hvor flere av gutta lå på klink 6 på prøven. Av jentene hadde vi også flere utrente jenter som ikke deltok særlig mye i gymtimene, men satt på sidelinjen å så på hver gang. Samtidig som flere av gutta spilte halvprofesjonell fotball på a-lag i 3. divisjonen, men det hjalp dem ikke. Likevel bra karakterene slike. I ettertid viser det seg at gymlærereren var en snuskete type. Så det er vel ikke tvil om at kjønn og trynefaktor påvirker sterkt i fag som gym. Anonymkode: df38c...134
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #115 Skrevet 21. juni 2020 Selv om 6 i gjennomsnitt er sykt bra, så håper jeg hun ikke blir et offer for generasjon prestasjon etterhvert. Det kan fort føre til utbrenthet og div. plager, og da er dessverre ikke karakterene verdt en dritt lengre. Anonymkode: df38c...134
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #116 Skrevet 21. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er du som trollet. Tror du et skolelys som dette trenger hjelp med skolearbeidet av faren sin? Selvsagt ikke, han klarer seg fint på egen hånd. Og 900k er ikke spesielt mye i Oslo, for n’te gang. Anonymkode: d6c17...ce0 Du fortsetter bare å skrive tull og forholder deg ikke til forskning, som viser at folk med veldig god sosioøkonomisk bakgrunn, klarer seg betydelig bedre. Senest ifjor ble det avdekket at over 30% av alle studenter ved jus og medisin har foreldrene som er blant topp 10% når det gjelder inntekt. Ingen har sagt at han "ikke er et skolelys". Det jeg (og mange andre) sier er hvordan "skolelyset" ble til. Sagt på en annen måte, hvordan fikk "skolelyset" realisert potensialet sitt. Det er dette som gjerne underkommuniseres i diverse artikler fra blant annet VG. Så vinkles det helt feilaktig slik at det er "kun hard jobbing" som teller og ingenting annet og det gis et inntrykk av at alle andre er "late" om de ikke får til 6-ere på omtrent alt. Derfor er de artiklene både feilaktige og irriterende. For ikke å snakke om når journalister år etter år starter med å bable om at det er noe som heter 6,4 i snitt. Nei det er ikke noe som heter det. En kan få 6.0 i snitt eller 64 konkurransepoeng. Det blir feil å hylle folk med sterke sosioøkonomiske lag. Da hyller en klasseforskjeller og urettferdighet og det er ikke slik Norge bør være. Det som gjorde Norge om til Norge tidligere var nettopp det at Norge tidligere hadde "fri og åpen vei" når det gjelder den sosiale mobiliteten. Nå er den sosiale mobiliteten truet, og en blir stadig mer avhengig av foreldrene sine penger og kunnskap, spesielt når en skal til å begynne å studere. Lånet fra Lånekassen til 120.000 kr per år er til å le av og holder ikke noe sted i byer som blant annet Oslo, Stavanger og Bergen. Halvparten får penger hjemmefra. Det er altså de som er heldige at de har foreldrene som gir dem penger. Synd for den andre halvparten som ikke har det, tenker vel du. Disse havner blant annet i kategorien "mange har det vanskelig økonomisk" og ellers enda en kategori der "28% er nødt til å bruke / benytte seg av kredittkort". https://finansavisen.no/nyheter/personlig-oekonomi/2017/09/studenter-gaar-flere-tusener-i-minus-hver-maaned Anonymkode: 71272...9fa 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #117 Skrevet 21. juni 2020 På 19.6.2020 den 22.02, AnonymBruker skrev: Her var det mye misunnelse. Ser at noen skrev at hun sikkert hadde foreldre som hadde betalt for hjelpelærere ol. Mine foreldre hadde også ressurser til det. Men likevel klarte jeg ikke å karre til meg mer enn en 3'er i matte på videregående 😂 For ei rå jente!! Anonymkode: cb150...46c Man trenger ikke nødvendigvis hjelpelærere for å gjøre det bra. Min datter (også indisk) fikk 63,3 av 64 mulige, i konkurransepoeng rett ut av videregående. Ikke råd til å ha hjelpelærere på ettermiddagen. På 20.6.2020 den 10.51, AnonymBruker skrev: Nå har vel jenta dratt en ørliten fordel av at hun kunne velge andrespråket sitt som fremmedspråk (hindi). Det har ikke alle forutsetninger for å gjøre 😊 Anonymkode: 3ae9f...855 Min hadde ikke det. Hadde helt vanlige fag. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe av det mest sentrale her er, som avslører raskt at dette er nok ei som har en stor familie rundt seg som gir henne full støtte på de måtene de kan. Sitat: Foreldrene mine er kjempefornøyde, og hele familien ringer for å snakke med meg, sier Sara. Og selvsagt måtte hun bare søke seg inn på medisin. Men igjen: stikkord er: engasjerte foreldre til stede. Kanskje for engasjerte, men de er der. Resten av familien er også der. Venner, nettverk, og ikke minst penger. Alt er til stede. Anonymkode: 71272...9fa Engasjerte foreldrene, stolt storfamilie. Både her og i hjemlandet. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er utrolig urettferdig hvor mye foreldre og omgivelser har å si. Jeg måtte bruke tre år lengre fordi foreldrene mine ødela alt av motivasjon. Når man vokser opp med bare negative kommentarer, fysisk og psykisk vold samt annen omsorgssvikt så er det faktisk tilnærmet umulig å klare det samme som disse. Selvom evnene er der vil man bruke mye energi bare på mental utmattelse så man har ikke overskudd. En rød tråd gjennom disse historiene er at alle har et godt forhold til foreldrene og får mye støtte og oppmuntring. Anonymkode: 6bf0c...be0 Alfa og Omega. 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Solide foreldre som har fulgt opp er selvfølgelig helt essensielt, men at økonomi skal ha noe å si for karakterer i videregående finnes det vel lite bevis for?🥴 Anonymkode: 197fc...e9a Vi personlig har ikke den beste økonomien. Vår datter får ikke et rødt øre fra oss. Studerer medisin rett ut av videregående. Jobber alle ferier. Tar noe X-tra vakter ved siden av studiene. Fordeler pengene utover skoleåret. Klarer seg helt fint uten økonomisk hjelp fra oss. MEN vi har støttet og veiledet helt fra før skolen. Hennes fortjeneste hele veien. Anonymkode: f6282...eca 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #118 Skrevet 21. juni 2020 10 timer siden, anonym 4545 skrev: Litt på siden av tema, men normal innsats pluss litt ekstra, er vel ikke nok for karakteren 6 ? Man kan da klare 6 uten så mye innsats, om evnene er på topp! Anonymkode: d6c17...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #119 Skrevet 21. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du fortsetter bare å skrive tull og forholder deg ikke til forskning, som viser at folk med veldig god sosioøkonomisk bakgrunn, klarer seg betydelig bedre. Senest ifjor ble det avdekket at over 30% av alle studenter ved jus og medisin har foreldrene som er blant topp 10% når det gjelder inntekt. Ingen har sagt at han "ikke er et skolelys". Det jeg (og mange andre) sier er hvordan "skolelyset" ble til. Sagt på en annen måte, hvordan fikk "skolelyset" realisert potensialet sitt. Det er dette som gjerne underkommuniseres i diverse artikler fra blant annet VG. Så vinkles det helt feilaktig slik at det er "kun hard jobbing" som teller og ingenting annet og det gis et inntrykk av at alle andre er "late" om de ikke får til 6-ere på omtrent alt. Derfor er de artiklene både feilaktige og irriterende. For ikke å snakke om når journalister år etter år starter med å bable om at det er noe som heter 6,4 i snitt. Nei det er ikke noe som heter det. En kan få 6.0 i snitt eller 64 konkurransepoeng. Det blir feil å hylle folk med sterke sosioøkonomiske lag. Da hyller en klasseforskjeller og urettferdighet og det er ikke slik Norge bør være. Det som gjorde Norge om til Norge tidligere var nettopp det at Norge tidligere hadde "fri og åpen vei" når det gjelder den sosiale mobiliteten. Nå er den sosiale mobiliteten truet, og en blir stadig mer avhengig av foreldrene sine penger og kunnskap, spesielt når en skal til å begynne å studere. Lånet fra Lånekassen til 120.000 kr per år er til å le av og holder ikke noe sted i byer som blant annet Oslo, Stavanger og Bergen. Halvparten får penger hjemmefra. Det er altså de som er heldige at de har foreldrene som gir dem penger. Synd for den andre halvparten som ikke har det, tenker vel du. Disse havner blant annet i kategorien "mange har det vanskelig økonomisk" og ellers enda en kategori der "28% er nødt til å bruke / benytte seg av kredittkort". https://finansavisen.no/nyheter/personlig-oekonomi/2017/09/studenter-gaar-flere-tusener-i-minus-hver-maaned Anonymkode: 71272...9fa Evner er arvelige. Det er som sagt ikke slik at barn av dyktige foreldre selv blir dyktige fordi de får en masse hjelp med leksene. Anonymkode: d6c17...ce0 1
anonym 4545 Skrevet 22. juni 2020 #120 Skrevet 22. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan da klare 6 uten så mye innsats, om evnene er på topp! Anonymkode: d6c17...ce0 Selvfølgelig, tenkte imidlertid på elever med gjennomsnittlige evner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå