AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #81 Skrevet 20. juni 2020 Snittregning er virkelig vanskelig altså. Det er også ufattelig vanskelig å forstå forskjell på karaktersnitt og studiepoeng, de to ordene er jo så og si helt like. Anonymkode: f3f21...7ea 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #82 Skrevet 20. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flink jente. Uten å virke surmaget her ser jeg hun også fikk 6 i kroppsøving. Hvordan er dette mulig når hun ikke driver med idrett på fritiden? Ser hun kun driver med musikk. Fra da jeg gikk på videregående husker jeg kun de som var best fysisk form, eksempelvis var på topp i en bestemt idrett og scoret høyest på løpstester, styrke etc fikk 6. Har kravene forandret seg eller fikk hun 6 i kroppsøving pga trynefaktor? Anonymkode: 4451a...cb3 Antagelig trynefaktor ja. Hvem vil vel være den gretne læreren som ødelegger det perfekte snittet som kan fungere som god reklame for skolen utad? Anonymkode: 6bf0c...be0 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #83 Skrevet 20. juni 2020 Jeg har 57 konkurransepoeng. Det betyr IKKE at jeg har 5,7 i snitt. Folk må lære seg forskjellen på konkurransepoeng og karaktersnitt snart. Jeg har 4.7 i snitt tror jeg, men har fullt opp med alderspoeng pluss to poeng for høyere utdanning. Hadde vært ganske tåpelig om jeg gikk rundt å sa at jeg hadde 5,7 i snitt. Anonymkode: 942cf...518 4
The_Stig Skrevet 20. juni 2020 #84 Skrevet 20. juni 2020 Når man snakker om imponerende...😁 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGp4q6/carl-fredrik-18-fullfoerte-videregaaende-paa-to-aar-fikk-bare-seksere 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #85 Skrevet 20. juni 2020 16 minutter siden, The_Stig skrev: Når man snakker om imponerende...😁 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGp4q6/carl-fredrik-18-fullfoerte-videregaaende-paa-to-aar-fikk-bare-seksere Joda, men som flere her har påpekt her i tråden. Det å ha solide foreldre med solid økonomisk bakgrunn er svært viktig. Faren hans er professor ved instituttet for statsvitenskap ved UiO. Den gjennomsnittelige lønna for en professor ved UiO er ca 865.000 kroner. Kan ikke akkurat sies å være dårlig. Dette er tall for 2018, så lønna er enda høyere nå og nærmer seg sikkert 900.000 kroner. https://www.forskerforum.no/jobber-du-i-akademia-sa-mye-bor-du-tjene/ Anonymkode: 71272...9fa 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #86 Skrevet 20. juni 2020 44 minutter siden, The_Stig skrev: Når man snakker om imponerende...😁 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGp4q6/carl-fredrik-18-fullfoerte-videregaaende-paa-to-aar-fikk-bare-seksere Fordi han er norsk? Anonymkode: d7e79...f39
The_Stig Skrevet 20. juni 2020 #87 Skrevet 20. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi han er norsk? Anonymkode: d7e79...f39 Kva er det slags kommentar? 🙄
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #88 Skrevet 20. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi han er norsk? Anonymkode: d7e79...f39 Fordi han fullførte på 2 år kontra 3 år? Anonymkode: 195f6...816 4
The_Stig Skrevet 20. juni 2020 #89 Skrevet 20. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi han fullførte på 2 år kontra 3 år? Anonymkode: 195f6...816 🙌👍 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 20. juni 2020 #90 Skrevet 20. juni 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Flink jente. Uten å virke surmaget her ser jeg hun også fikk 6 i kroppsøving. Hvordan er dette mulig når hun ikke driver med idrett på fritiden? Ser hun kun driver med musikk. Fra da jeg gikk på videregående husker jeg kun de som var best fysisk form, eksempelvis var på topp i en bestemt idrett og scoret høyest på løpstester, styrke etc fikk 6. Har kravene forandret seg eller fikk hun 6 i kroppsøving pga trynefaktor? Anonymkode: 4451a...cb3 Mitt inntrykk er at om man er normalvektig eller tynn så skal det veldig lite trening til før man klarer å få 6er på de fysiske testene på videregående. Fikk selv 6er på de fysiske testene selv om jeg ikke drev med idrett. Jeg løp kun noen få ganger i året for å klare løpetesten. Mye av løpetesten handler kun om viljestyrke(som hun jenta må ha mye av) og å være kjent med løypa man løper. I tillegg teller jo de fysiske testene kun en andel av karakteren. Andre ting som vektlegges er innsats(der scorer hun sikkert høyt) og kunnskapstester(der scorer hun sikkert også høyt). Så mulig å få 6er i gym uten å ha 6er på alle de fysiske testene. Vil også tippe at en som er såpass disiplinert som denne jenta trener mye mer disiplinert enn det jeg gjorde. Så tviler ikke på at hun både fikk 6er på de fysiske testene og har gjort seg fortjent til 6er i gym. Endret 20. juni 2020 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #91 Skrevet 20. juni 2020 On 6/19/2020 at 7:41 PM, AnonymBruker said: Siden hun er norsk-hindu / norsk-indisk, så kjenner jeg veldig godt til hvordan det fungerer der. Jeg har selv norsk-minoritetsbakgrunn og er mann, dog ikke spesifikt hindi. Men jeg vet hvordan det fungerer. Det er streng og "flink pike" kontroll hele veien. Det kan sammenlignes med andre tenåringsjenter her i landet som pålegger dette ovenfor seg selv, men foreldrene er også der og presser på. Sakset bare noe fra innlegget ditt, men hele var godt skrevet. Historien om Jennifer Pan illustrerer noe av det du skriver om. For henne og familien endte det i en tragedie, men for de fleste ender det heldigvis ikke slik. Saken illusterer dog hva press på et astronomisk og voldelig nivå kan føre til. Ser ikke en oppvekst med press og omsorgssvikt som gylden på noen måte. Selv om man har materielle goder så det holder. Anonymkode: d644a...820
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #92 Skrevet 20. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Joda, men som flere her har påpekt her i tråden. Det å ha solide foreldre med solid økonomisk bakgrunn er svært viktig. Faren hans er professor ved instituttet for statsvitenskap ved UiO. Den gjennomsnittelige lønna for en professor ved UiO er ca 865.000 kroner. Kan ikke akkurat sies å være dårlig. Dette er tall for 2018, så lønna er enda høyere nå og nærmer seg sikkert 900.000 kroner. https://www.forskerforum.no/jobber-du-i-akademia-sa-mye-bor-du-tjene/ Anonymkode: 71272...9fa 900.000 er ikke noe å skryte av om man bor i Oslo. Anonymkode: d6c17...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #93 Skrevet 20. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 900.000 er ikke noe å skryte av om man bor i Oslo. Anonymkode: d6c17...ce0 Lol. Det er jævla mye å skryte av faktisk. Faren hans driver i tillegg med akademia ved et av Norges mest kjente universiteter. Alt ligger til rette for at faren hans sin kunnskap og økonomiske status kommer til å bidra med å "pløye" sønnen videre gjennom UiO med det "reneste" A i snitt du kan få (bortimot 5.0) og her vanker det også stipender og "priser" og akademisk "outstanding job". Blir heller ikke overrasket om sønnen også ender opp med å bli professor til slutt. En annen ting som du ignorerer er at i dagens samfunn er tilgang til kapital også viktig. Hvem er det som har tilgang til kapital - jo folk med høy lønn. Dermed så bygger en ikke formue med kun lønn og det en kan spare per måned. I dagens kapitalistiske system der spekulasjonsinvesteringer kan gi en mange millioner kr i løpet av svært kort tid, har en ting til felles først og fremst - det å kunne ha tilgang til kapital. Det er svært lett for en professor med nærmere 900.000 kr i lønn, som ikke engang har fylt 40 år ennå, å drive med ekstra investeringer på si. Min tannlege, for å ta et eksempel er en liten boligkonge i tillegg til å være en aksjeinvestor. Fikser tenner på folk fra mandag til fredag, men pengene fra diverse investeringer renner også inn på kontoen hans når han tar og legger noen brune kabler i skåla eller når han f eks sover om natta, så tjener han fortsatt penger. Fakta er at denne tendensen går om og om igjen, nemlig at nesten alle disse "flinkisene" har ressurssterke foreldre / stort familienettverk med veldig god økonomi. Anonymkode: 71272...9fa 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #94 Skrevet 20. juni 2020 Her han en nok ei, med såkalt "6,4" i snitt (det er ikke noe som heter det) men hva kan man forvente av journalistene nå for tiden. Samme bakgrunn og samme opplegg på gang, bare fra 2019: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wP9Mrd/sara-rubakonesan-19-fikk-seks-i-alle-fag Noe av det mest sentrale her er, som avslører raskt at dette er nok ei som har en stor familie rundt seg som gir henne full støtte på de måtene de kan. Sitat: Foreldrene mine er kjempefornøyde, og hele familien ringer for å snakke med meg, sier Sara. Og selvsagt måtte hun bare søke seg inn på medisin. Men igjen: stikkord er: engasjerte foreldre til stede. Kanskje for engasjerte, men de er der. Resten av familien er også der. Venner, nettverk, og ikke minst penger. Alt er til stede. Dette ser man gang på gang og det kan ikke ignoreres. Det verste med disse VG-artiklene - utover det faktumet at de siterer et snitt på et falsk grunnlag som overhodet ikke finnes, så er det ekstra latterlig når de starter artikkelen men "Her er hemmeligheten bak suksessen". Ironien i det hele er at VG overhodet IKKE påpeker den faktiske hemmeligheten bak suksessen i det hele tatt, men siterer bare de største selvfølgelighetene som er som de "beste tipsene". Anonymkode: 71272...9fa 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #95 Skrevet 20. juni 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lol. Det er jævla mye å skryte av faktisk. Faren hans driver i tillegg med akademia ved et av Norges mest kjente universiteter. Alt ligger til rette for at faren hans sin kunnskap og økonomiske status kommer til å bidra med å "pløye" sønnen videre gjennom UiO med det "reneste" A i snitt du kan få (bortimot 5.0) og her vanker det også stipender og "priser" og akademisk "outstanding job". Blir heller ikke overrasket om sønnen også ender opp med å bli professor til slutt. En annen ting som du ignorerer er at i dagens samfunn er tilgang til kapital også viktig. Hvem er det som har tilgang til kapital - jo folk med høy lønn. Dermed så bygger en ikke formue med kun lønn og det en kan spare per måned. I dagens kapitalistiske system der spekulasjonsinvesteringer kan gi en mange millioner kr i løpet av svært kort tid, har en ting til felles først og fremst - det å kunne ha tilgang til kapital. Det er svært lett for en professor med nærmere 900.000 kr i lønn, som ikke engang har fylt 40 år ennå, å drive med ekstra investeringer på si. Min tannlege, for å ta et eksempel er en liten boligkonge i tillegg til å være en aksjeinvestor. Fikser tenner på folk fra mandag til fredag, men pengene fra diverse investeringer renner også inn på kontoen hans når han tar og legger noen brune kabler i skåla eller når han f eks sover om natta, så tjener han fortsatt penger. Fakta er at denne tendensen går om og om igjen, nemlig at nesten alle disse "flinkisene" har ressurssterke foreldre / stort familienettverk med veldig god økonomi. Anonymkode: 71272...9fa Ja, det er utrolig urettferdig hvor mye foreldre og omgivelser har å si. Jeg måtte bruke tre år lengre fordi foreldrene mine ødela alt av motivasjon. Når man vokser opp med bare negative kommentarer, fysisk og psykisk vold samt annen omsorgssvikt så er det faktisk tilnærmet umulig å klare det samme som disse. Selvom evnene er der vil man bruke mye energi bare på mental utmattelse så man har ikke overskudd. En rød tråd gjennom disse historiene er at alle har et godt forhold til foreldrene og får mye støtte og oppmuntring. Anonymkode: 6bf0c...be0 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #96 Skrevet 20. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lol. Det er jævla mye å skryte av faktisk. Faren hans driver i tillegg med akademia ved et av Norges mest kjente universiteter. Alt ligger til rette for at faren hans sin kunnskap og økonomiske status kommer til å bidra med å "pløye" sønnen videre gjennom UiO med det "reneste" A i snitt du kan få (bortimot 5.0) og her vanker det også stipender og "priser" og akademisk "outstanding job". Blir heller ikke overrasket om sønnen også ender opp med å bli professor til slutt. En annen ting som du ignorerer er at i dagens samfunn er tilgang til kapital også viktig. Hvem er det som har tilgang til kapital - jo folk med høy lønn. Dermed så bygger en ikke formue med kun lønn og det en kan spare per måned. I dagens kapitalistiske system der spekulasjonsinvesteringer kan gi en mange millioner kr i løpet av svært kort tid, har en ting til felles først og fremst - det å kunne ha tilgang til kapital. Det er svært lett for en professor med nærmere 900.000 kr i lønn, som ikke engang har fylt 40 år ennå, å drive med ekstra investeringer på si. Min tannlege, for å ta et eksempel er en liten boligkonge i tillegg til å være en aksjeinvestor. Fikser tenner på folk fra mandag til fredag, men pengene fra diverse investeringer renner også inn på kontoen hans når han tar og legger noen brune kabler i skåla eller når han f eks sover om natta, så tjener han fortsatt penger. Fakta er at denne tendensen går om og om igjen, nemlig at nesten alle disse "flinkisene" har ressurssterke foreldre / stort familienettverk med veldig god økonomi. Anonymkode: 71272...9fa Jeg tjener 1,1 mill. i året og bor ikke i Oslo. Folk jeg kjenner i Oslo som tjener 8-900.000 har så vidt råd til en akseptabel leilighet for familien. Det er ingen spesielt god «Oslo-lønn». Anonymkode: d6c17...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #97 Skrevet 20. juni 2020 På 19.6.2020 den 18.35, AnonymBruker skrev: Hun har 6 i tunge fag som fysikk, kjemi og matematikk. Det er bare å gratulere. Det ligger mye arbeid bak. Men hun har rett; det viktigste er disiplin og mål, kommer langt med det. Flott at hun har kommet inn på UIOs nye elitebachelor i realfag. Norge trenger flinke folk som ikke er redd for å jobbe hardt! Anonymkode: 88366...303 Hva er det for et studium? Finner lite om det på nett. Hva kan man jobbe som etter å ha fullført en slik bachelor? Anonymkode: 82db6...4fb
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #98 Skrevet 20. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det for et studium? Finner lite om det på nett. Hva kan man jobbe som etter å ha fullført en slik bachelor? Anonymkode: 82db6...4fb https://www.uio.no/studier/program/honours-programmet/index.html Avhenger litt av retningen man velger på studiet. Anonymkode: 5ef91...299
Gjest ab8 Skrevet 20. juni 2020 #99 Skrevet 20. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det for et studium? Finner lite om det på nett. Hva kan man jobbe som etter å ha fullført en slik bachelor? Anonymkode: 82db6...4fb Det er Honours-programmet i realfag https://www.uio.no/studier/program/honours-programmet/studieretninger/realfag/jobb-studier/
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #100 Skrevet 20. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: https://www.uio.no/studier/program/honours-programmet/index.html Avhenger litt av retningen man velger på studiet. Anonymkode: 5ef91...299 Synes det virker veldig vagt. Sikkert et interessant studium, men kan ikke se for meg at det er lett å få noen relevant jobb etter fullført utdanning. Men kanskje jeg tar feil. Anonymkode: 82db6...4fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå