Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Shopaholic. skrev:

Hun har +0,4 i realfagspoeng. Da blir gjennomsnittet hennes 6,4. 

Haha, tror du bør sette deg inn i hva gjennomsnitt betyr. Gjennomsnitt er en mengde tall, hvor man summerer alle tallene i mengden og dividerer med antall tall. Når høyeste mulige tall er 6 sier det seg selv at gjennomsnittet maksimalt kan bli 6,0.

Anonymkode: d6c17...ce0

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ganske naivt å tro at dette er noe alle kan oppnå hvis de bare jobber hardt - men så er hun da også bare 19 år. Jeg hadde også et veldig bra vitnemål (selv om det ikke var så bra som dette), og på den tiden så jeg så ikke selv alle de forholdene rundt meg som gjorde det mulig å få disse gode resultatene. Stabilt hjem, ok økonomi, velutdannede foreldre som alltid støttet meg +++. Det så jeg ikke før senere.

Det er heller ingen tvil om at det har vært en fordel for henne at hun ikke måtte ta noen eksamener pga koronaen - hun ville nok antagelig fått bare seksere der også, men det er mer uforutsigbart på eksamen, der kan man ryke ned. Det gjelder selvsagt hele kullet hennes, og det er synd for de andre som konkurrerer i primærkvoten. Men godt jobbet av henne - nå starter den virkelige jobben, for vitnemålet har bare én funksjon - å få deg inn på den skolen du ønsker. 

Anonymkode: ab9a6...7c5

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte i alle fall på vgs at vi fikk 0,4 ekstra poeng som ble lagt til på gjennomsnittet, fordi realfag var vanskelige og skulle være en kompensasjon for karakterene vi fikk. 

Synes mange har dårlige unnskyldninger her! Det har ingenting å si om hun fikk 60 eller 64 i gjennomsnitt - hvorfor henge seg opp i dette?? Hun fikk 6 i alle fall - gratulerer til henne, ferdig med det? Hun har nok arbeidet seg i hjel for dette, og hun fortjener en klapp på skulderen. Ferdig. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere har ikke lært om transaksjonsmodellen i utviklingspsykologi på medisinstudiet forstår jeg? Om sårbarhetsfaktorer og beskyttelsesfaktorer, og hvordan disse virker inn på om barn utvikler f.eks psykiske sykdommer? Jeg antar du ikke har lært noe om dette siden du mener det er en dårlig unnskyldning at man ikke har "de beste forutsetningene". Du er kanskje ikke genetisk disponert for psykisk sykdom, hatt en mor som brukte rus under svangerskapet, ikke hatt særlig beskyttelsesfaktorer i form av øvrig familie osv? Det er forskjellige grader av å "ikke ha de beste forutsetningene", og det er sjokkerende at noen som studerer medisin ikke har forståelse for det. 

Jeg har forøvrig ikke postet et eneste innlegg i denne tråden. Jeg er ikke grønn av misunnelse. Jeg har høy utdannelse til tross for at jeg nesten ikke var på skolen på VGS da jeg var svært (fysisk) syk, så den kan du dra lengre ut på landet med. Men jeg som jobber med barn og ungdom tenker likevel på de ungdommene som leser denne artikkelen og tenker at de ikke fikk toppkarakterer fordi de har vært lat, for det er det denne jenta gir uttrykk for når hun sier at man greier å få toppkarakterer bare man vil det nok. Verden er mer komplisert enn som så, og det er jeg forøvrig sikker på at denne jenta også lærer når hun får litt mer livserfaring. 

Anonymkode: 588e9...b09

Det har jeg, og derfor kan jeg uttale meg. Trist å høre at du har hatt en tung oppvekst, men det hadde jeg også.

Du vet forresten heller ikke hvor mye livserfaring denne jenta har. Hun er sikkert 18, hva annet skal hun svare når avisen spør hvordan hun har fått så gode karakterer. Ærlig talt. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Jeg lærte i alle fall på vgs at vi fikk 0,4 ekstra poeng som ble lagt til på gjennomsnittet, fordi realfag var vanskelige og skulle være en kompensasjon for karakterene vi fikk. 

Synes mange har dårlige unnskyldninger her! Det har ingenting å si om hun fikk 60 eller 64 i gjennomsnitt - hvorfor henge seg opp i dette?? Hun fikk 6 i alle fall - gratulerer til henne, ferdig med det? Hun har nok arbeidet seg i hjel for dette, og hun fortjener en klapp på skulderen. Ferdig. 

0,4 ekstrapoeng? Høres stusselig ut, i dette tilfellet var det snakk om 4 ekstrapoeng.

60 eller 64 i gjennomsnitt? Hvordan skal man klare det når 6 er høyeste karakter? 6,0 er det beste man kan få, og du snakker om snitt henholdsvis 10 og 10,67 ganger så stort?

Dårlige unnskyldninger? Alle er da enige i at dette er imponerende, men at det er noe «alle» kunne klart er selvsagt feil. Karakterer er en kombinasjon av evner og arbeidsinnsats.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå har vel jenta dratt en ørliten fordel av at hun kunne velge andrespråket sitt som fremmedspråk (hindi). Det har ikke alle forutsetninger for å gjøre 😊

Anonymkode: 3ae9f...855

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Hun fikk verken 60 eller 64 i gjennomsnitt. Hun fikk 6 i gjennomsnitt. Du fikk ikke 0,4 i ekstra poeng, du fikk 2 poeng per realfag og totalt 4 poeng. Poengene legges på etter du har ganget gjennomsnittet med ti. 

Anonymkode: bbac5...3e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror heller ingen her mener at prestasjonen hennes ikke er imponerende. Jeg synes det er kjempeimponerende. Jeg stusser bare over evnene til journalisten som skriver at hun har 6,4 i snitt. 

• Liker 6
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke tull. Man kan legge til alderspoeng, studiepoeng, avtjent verneplikt, og sikkert mye mer. Det finnes utdanninger som er så populære at man må ha mer enn 6 i alle tellende fag.  Det betyr da bare at du ikke har sjanse til å komme inn rett fra videregående :) 

Anonymkode: 2af9b...afd

Dette stemmer ikke helt. Du har masse forskjellige tilleggspoeng du kan få, men førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål (de som har tilleggspoeng) konkurrerer ikke i samme kvote. Det er avsatt et visst antall studieplasser til de med førstegangsvitnemål, slik at alle har mulighet til å komme inn på alle studier rett fra videregående, bare de har godt nok snitt.

• Liker 1
Skrevet

Åh, herlighet 😂 tror mange trenger å oppdatere seg litt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Shopaholic. skrev:

Åh, herlighet 😂 tror mange trenger å oppdatere seg litt. 

Er jo du som trenger å oppdatere deg på definisjoner! Gjennomsnittet er summen av alle karakterene hennes, det kan jo ikke bli mer enn 6. Selvsagt man man ha realfagspoeng og alderspoeng slik at man får en høyere konkurransepoengsum, men karaktersnittet blir jo alltid 6. Er ingen som benekter 64 konkurransepoeng, men gjennomsnittet av karakterene er 6.

Anonymkode: 1c0bb...e3f

• Liker 6
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke tull. Man kan legge til alderspoeng, studiepoeng, avtjent verneplikt, og sikkert mye mer. Det finnes utdanninger som er så populære at man må ha mer enn 6 i alle tellende fag.  Det betyr da bare at du ikke har sjanse til å komme inn rett fra videregående :) 

Anonymkode: 2af9b...afd

Når du søker deg inn på universitet/høyskole og er under 21 år, da søker du med førstegangsvitnemål. Da får du INGEN tilleggspoeng, da gjelder kun poengene som vitnemålet ditt har. Karakterer og eventuelle poeng for realfag.

Det er høyere poeng for å komme inn på studier med ordinært vitnemål framfor førstegangsvitnemål.

Det er når du søker inntak med ordinært vitnemål du får ekstra poeng for alder, avtjent verneplikt, ekstra studier

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det lenge siden jeg gikk ut av VGS, men var det noen fag som telte dobbelt? 

Gjennomsnitt er jo veldig rett from: Summen av alle tall, x_i, i en serie, delt på antall tall i serien, N. Altså [Sum(x_i) fra i=1 til i=N] / N   

Jeg telte 20 6'ere, slik at snittet er (20*6) / 20 = 6 

Jo, kan godt være at hun har 64 konkurransepoeng, men snittet er da 6. 

Anonymkode: 195f6...816

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det lenge siden jeg gikk ut av VGS, men var det noen fag som telte dobbelt? 

Gjennomsnitt er jo veldig rett from: Summen av alle tall, x_i, i en serie, delt på antall tall i serien, N. Altså [Sum(x_i) fra i=1 til i=N] / N   

Enig!

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Shopaholic. skrev:

Det har jeg, og derfor kan jeg uttale meg. Trist å høre at du har hatt en tung oppvekst, men det hadde jeg også.

Du vet forresten heller ikke hvor mye livserfaring denne jenta har. Hun er sikkert 18, hva annet skal hun svare når avisen spør hvordan hun har fått så gode karakterer. Ærlig talt. 

Hæ? Jeg har ikke hatt en tung oppvekst? 

En 18-åring har begrenset livserfaring uansett. Ærlig talt.

Anonymkode: 588e9...b09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flink jente. Uten å virke surmaget her ser jeg hun også fikk 6 i kroppsøving. Hvordan er dette mulig når hun ikke driver med idrett på fritiden? Ser hun kun driver med musikk.  Fra da jeg gikk på videregående husker jeg kun de som var best fysisk form, eksempelvis var på topp i en bestemt idrett og scoret høyest på løpstester, styrke etc fikk 6. Har kravene forandret seg eller fikk hun 6 i kroppsøving pga trynefaktor?

Anonymkode: 4451a...cb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

So what din idiot

Anonymkode: d7e79...f39

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flink jente. Uten å virke surmaget her ser jeg hun også fikk 6 i kroppsøving. Hvordan er dette mulig når hun ikke driver med idrett på fritiden? Ser hun kun driver med musikk.  Fra da jeg gikk på videregående husker jeg kun de som var best fysisk form, eksempelvis var på topp i en bestemt idrett og scoret høyest på løpstester, styrke etc fikk 6. Har kravene forandret seg eller fikk hun 6 i kroppsøving pga trynefaktor?

Jeg fikk 4 i gym, og har aldri trent en idrett overhodet. Jeg hadde aldri jogget eller løftet en vekt. Kunne nok enkelt fått 6 om jeg hadde gjort en innsats. Ungdom i dag trener ofte på treningssenter, og er således i god fysisk form selv om de ikke trener en spesifikk idrett. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

So what din idiot

Anonymkode: d7e79...f39

Poenget er at det er forskjell på snitt og konkurransepoeng? 

Det gjør ikke bragden hennes noe dårligere - hun ha fått så bra snitt som en kan få. Det blir ikke bedre enn det. 

Men det er fortsatt mulig å få flere konkurransepoeng - åpenbart når hun har blitt eldre, og / eller avtjent førstegangstjeneste. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 4 i gym, og har aldri trent en idrett overhodet. Jeg hadde aldri jogget eller løftet en vekt. Kunne nok enkelt fått 6 om jeg hadde gjort en innsats. Ungdom i dag trener ofte på treningssenter, og er således i god fysisk form selv om de ikke trener en spesifikk idrett. 

Merkelig. Der jeg gikk på videregående var det ikke nok å legge inn innsats. Du måtte være blant toppen fysisk sett. På tester. Selv om du trener aldri så mye er det bestemte fysiske forutsetninger man ikke rår over. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...