Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes disse artiklene er latterlige. Det var mye lettere i år å få bare 6ere siden det ikke var noe eksamen, som pleier å jekke ned karakterene. I tillegg var disse flittige minoritetsjenter, som er noe som alle lærere elsker å gi gode karakterer til. 

Synes heller ikke det er særlig imponerende med skolelys som ikke har stort annet enn venner og trening å drive med utenom skolen. All tid de har brukes til skole og VGS er jo ganske lavt nivå.  I tillegg har de sikkert hatt støttende foreldre som ikke har forsuret livet for dem, slik andre har. Motivasjon har ofte mye å gjøre med ting utenfor ens egen kontroll.

Anonymkode: 6bf0c...be0

Dette lukter sterkt missunnelse!

Anonymkode: 304d0...996

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint for henne med rent 6 i snitt (det er ikke noe som heter 6,4 i snitt). Hun har 64 konkurransepoeng, men IKKE 6,4 i snitt.

Dette er ikke noe "dissing" fra min side, men min kritikk går utpå hvordan slike artikler gjerne vinkles. Ikke minst må man være kritisk til det hun sier. Som flere her har påpekt, så viser ikke artikkelen hvilke forutsetninger ligger til grunn for at hun skal oppnå rent 6 i snitt. 

Flere har påpekt sosiale forhold, noe jeg er helt enig i. Når man er et barn og en tenåring, så er det ikke ens egen skyld hvis man ble f eks misbrukt da man var barn, eller når faren er en alkoholiker og slår mora, som igjen fører til psykiske og andre økonomiske og sosiale problemer. Da kan en ikke akkurat forvente noe i nærheten av 6 i snitt. Ikke engang 4,5 eller 5 i snitt.

Siden hun er norsk-hindu / norsk-indisk, så kjenner jeg veldig godt til hvordan det fungerer der. Jeg har selv norsk-minoritetsbakgrunn og er mann, dog ikke spesifikt hindi. Men jeg vet hvordan det fungerer. Det er streng og "flink pike" kontroll hele veien. Det kan sammenlignes med andre tenåringsjenter her i landet som pålegger dette ovenfor seg selv, men foreldrene er også der og presser på. 

Foreldrene er der med flere millioner kroner i formue med nedbetalte leiligheter / rekkehus + faste jobber, og investerer sin tid og penger med fullt støtteapparat for å få "gullungen" gjennom til en slags "perfeksjon".

Trenger gullungen privatlærer i kjemi, matte eller fysikk? Ikke noe problem. Timepris for privatlærer 450 - 500 kr? Ikke noe problem.

Trenger gullungen nye klær, sko, osv? Ikke noe problem. Foreldrene sier at det ikke er noe vits å tape masse tid på å jobbe i en latterlig matbutikk som uansett mottar 200 søknader per stilling. Bruk tiden heller på å få 6-ere, sier de og vi sponser deg med cash. 

Og sånn fortsetter det videre når hun begynner å studere i den samme byen hun mest sannsynlig allerede bor i. Hun vil kunne få gratis opphold hos foreldrene om sommeren. Trenger ikke stresse livet av seg hvordan hun skal betale for sommeropphold de neste 5 - 6+ årene. 

Så er det mulig at hun vil flytte på en hybel mellom august og juni hvert år, så funker det slik at foreldrene sponser en med flere hundretusen kroner de neste 5 - 6 årene i tillegg til stipendet hun kommer til å få, så på den måten uteksamineres "Princessen" eller "Golden Girl" UTEN studiegjeld. Det er en posisjon de fleste bare kan drømme om. 

Alternativt, hun går ikke for hybel, men foreldrene betaler innskudd for en leilighet for henne, og da får hun til og med leiligheten subsidisert av staten via stipendet hvert år. Foreldrene dekker resten som trengs. Hvis man har to sunne foreldre som er i et godt ekteskap med faste jobber, så er det ingen problem for dem å "Fork Out" 10.000 kr eller mer per måned for Thaa Golden Princess, slik at hun også kan fullføre studiene i tide (over halvparten greier ikke å fullføre i tide) og samtidig vil hun kunne skryte av både karaktersnitt B eller A. 

Når hun ellers er i en slik situasjon som dette, så frigjør det også ekstra tid for henne å holde på med mer frivillige ting gratis, noe som også ser veldig fint ut på Golden Princess sin CV. Trenger ikke stresse med å selge bensin eller pølser på en bensinstasjon. 

Sosial status og hele pakka er det som gjelder. Sånn sett er hun ganske lik de "etnisk norske" på Vestkanten som også har full støtte fra foreldrene, nedbetalte leiligheter og hus verdt millioner og millioner av kroner og faste jobber. 

Utrolig trist at fokuset er så veldig mye på karakterer, uten at man tar med seg urettferdigheten bak det hele, nemlig hva slags forutsetninger er det man har når man er et barn og en tenåring. Dette er en tid man selv har veldig lite kontroll over og er helt avhengig av foreldrene og deres egen økonomiske evne. Hvis en ikke har solid oppvekst her, så har den negative spiralen en veldig kraftig tendens til å fortsette ut i 20-årene. 

Som en norsk-minoritetsmann skulle jeg ønske at vi hadde litt mer fokus på guttene som faller kraftig ifra og det er ikke bra for et samfunn når man har en del gutter og menn som har falt helt gjennom på de fleste områder. Dette er samfunnsdestabiliserende, siden folk kan bli politisk radikalisert og det er ikke bra for noen.

Anonymkode: a2158...ec0

Vi kjenner til problemet, men ingen tør å ta debatten høyt fordi vi er redde for å bli kalt rasister og det som verre er. Foreløpig har vi flest hvite politikere og de kan ikke si noe negativt om andre kulturer før de blir lynsjet og må tre av si stilling.

Hvis vi hadde hatt mer åpenhet og ikke så mye omvendt rasisme og bitterhet i samfunnet så kunne vi gjort noe med problemet.

Foreldrene har også et ansvar for å endre sin egen kultur. Det er ikke slik at nordmenn forventer at utlendinger gjør slik forskjell på sine gutter og jenter. Utlendinger har her et ansvar for å ta et oppgjør med egen kultur. Dere kjenner denne ukulturen best og burde ta kampen selv til å begynne med for å få snøballen til å rulle. Så kan vi komme inn med hjelpemidler når vi vet hvordan debatten utvikler seg.

Håper du skjønner at vi hvite ikke kan gjøre noe, vi blir stemplet som rasister med en gang vi åpner kjeften om minoriteter.

Og vi prøver absolutt å hjelpe guttene som havner utenfor, men dessverre blir det bare brannslokking fordi vi ikke får tatt tak i problemet ved roten (i familiene) pga frykten for konsekvensene av å være kritisk til en minoritetskultur.

Hadde utlendinger ikke vært så lettkrenkede så hadde det vært lettere.

Sier ikke at ALLE utlendinger er lettkrenkede, men bare se hvordan vi dysser ned statistikken på hvilke gutter som faller oftest ut av VGS... Når debattene har vært forsøkt tatt opp har det blitt massive konsekvenser fordi minoritetsfamilier/gutter har følt seg stigmatisert og de sier det gir et så dårlig inntrykk av gruppen at dette kan vi ikke snakke høyt om for da blir hvite rasister...

Ikke lett å være hvit i Norge, eller brun/svart etc. Vi jobber mot hverandre hele tiden pga folk som ikke tåler kritikk.

Anonymkode: 7184e...a5d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mer enn 6 i alle tellende fag.. hva da? 7 eller 8? Noe nytt de har begynt med?

Anonymkode: d6c17...ce0

Det står jo flere steder i tråden at det er mange muligheter til å få flere poeng. Holder det ikke med 6 i alle fag kan man f.eks prøve igjen når man kan plusse på med alderspoeng.  

Anonymkode: 2af9b...afd

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Mange bitre folk her 😅. Denne jenta er helt utrolig for å ha klart 6,4 i snitt. Heads down

Hadde det bare vært sant, så ville det virkelig vært utrolig. Læreren min i matte på vgs sa at jeg lå så langt over kravet til å få 6 at jeg burde fått 8. Men han kunne likevel ikke gi meg mer enn 6. Så et snitt på 6,4 er selvsagt umulig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo flere steder i tråden at det er mange muligheter til å få flere poeng. Holder det ikke med 6 i alle fag kan man f.eks prøve igjen når man kan plusse på med alderspoeng.  

Anonymkode: 2af9b...afd

Hva har dette å gjøre med at det angivelig er mulig å oppnå et snitt over 6,0? Som det for øvrig ikke går an å få.

• Liker 3
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Kjempeflink jente og er enig med henne i at svært mange kan få mange 6-ere om de bare er motiverte nok. Man ser jo mange voksne som tar opp fag og får 6-ere for å komme inn på studier som medisin, psykologi, osv. 

Selv hadde jeg en i klassen som fikk nesten bare 6-ere fordi han jobbet hardt for å komme inn på medisin. Men han hadde en storebror som var to år eldre enn han og han fikk broren til å ta vare på alle prøvene lærerne ga. Lærerne brukte de samme prøvene år etter år og han fikk en del 6-ere på den måten. 

Endret av Nimbus2000
AnonymBruker
Skrevet

Imponerende, spesielt med 6-ere på eksamen. Denne jenta har en lys fremtid foran seg.

Anonymkode: a9e8c...884

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lukter sterkt missunnelse!

Anonymkode: 304d0...996

Jeg studerer selv medisin i Norge, brukte dog noen år på å ta opp fag og begynte da jeg var 22 istedenfor 19. Har heller ikke bare 6ere men en del femmere og noen få firere. Pga tilleggspoeng og alderspoeng kunne jeg komme inn på det jeg ville. Men jeg hadde ikke den oppbackingen hun hadde da jeg gikk på vgs og datt derfor utenfor. Hadde ikke vært et problem for meg å få gode karakterer om jeg bare hadde hatt andre omstendigheter da jeg vokste opp.

Anonymkode: e9230...11b

Skrevet

Hadde det bare vært sant, så ville det virkelig vært utrolig. Læreren min i matte på vgs sa at jeg lå så langt over kravet til å få 6 at jeg burde fått 8. Men han kunne likevel ikke gi meg mer enn 6. Så et snitt på 6,4 er selvsagt umulig.

Hun har +0,4 i realfagspoeng. Da blir gjennomsnittet hennes 6,4. 

Skrevet

Jeg studerer selv medisin i Norge, brukte dog noen år på å ta opp fag og begynte da jeg var 22 istedenfor 19. Har heller ikke bare 6ere men en del femmere og noen få firere. Pga tilleggspoeng og alderspoeng kunne jeg komme inn på det jeg ville. Men jeg hadde ikke den oppbackingen hun hadde da jeg gikk på vgs og datt derfor utenfor. Hadde ikke vært et problem for meg å få gode karakterer om jeg bare hadde hatt andre omstendigheter da jeg vokste opp.

Anonymkode: e9230...11b

Men du vet likevel ikke hvilken type baggasje denne jenta har heller. Jeg studerer selv medisin i Norge, og hadde mange mørke demoner i sekken og fikk 6,2 i snitt etter vgs. Hadde heller ikke de beste forutsetningene, så jeg kjøper ikke at man ikke kan få så gode karakterer hvis man har "gode omstendigheter". Dårlig unnskyldning, og jeg lukter grønne sjalu personer bak pc-skjermen ;)

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Nei, hun har 4 realfagspoeng, som gir henne 64 konkurransepoeng. Hun har likevel et gjennomsnitt på 6. Du kan ikke legge på ekstra poeng på gjennomsnittet for karakterene. Summen av karakterene skal deles på antall karakterer, da er det jo helt fjernt å skulle legge på realfagspoeng på det. Det går ikke. Hun har 6 i snitt og 64 konkurransepoeng. 

7 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Men du vet likevel ikke hvilken type baggasje denne jenta har heller. Jeg studerer selv medisin i Norge, og hadde mange mørke demoner i sekken og fikk 6,2 i snitt etter vgs. Hadde heller ikke de beste forutsetningene, så jeg kjøper ikke at man ikke kan få så gode karakterer hvis man har "gode omstendigheter". Dårlig unnskyldning, og jeg lukter grønne sjalu personer bak pc-skjermen ;)

Jeg synes også det er dumt å si at noen med gode karakterer ikke har bagasje. Men det at man har bagasje kan utvilsomt være skyld i at man ikke gjør det godt på skolen. Jeg ble mobbet i den grad at jeg har hukommelsestap, jeg måtte ofte sove ute fordi faren min aldri var hjemme og stemoren min nektet meg i hus, jeg fikk panikkanfall under prøver og presentasjoner som gjorde at jeg ikke klarte å gjennomføre. Altså, min bakgrunn er jo ikke en dårlig unnskyldning at jeg gjorde det dårlig på vgs. Men det betyr ikke at jeg antar at alle som har gjort det bra har hatt det lett. 

Anonymkode: bbac5...3e6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye misunnelse. Ser at noen skrev at hun sikkert hadde foreldre som hadde betalt for hjelpelærere ol. Mine foreldre hadde også ressurser til det. Men likevel klarte jeg ikke å karre til meg mer enn en 3'er i matte på videregående 😂 

For ei rå jente!! :)

Anonymkode: cb150...46c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Skremmende at noen med slike matematiske kunnskaper studerer medisin. Og at en som studerer medisin kaller andre for misunnelige når de forteller om årsakene til at de ikke har fått 6 i alle fag. Håper du ikke får pasienter med psykisk sykdom, de vil ikke få den oppfølgingen eller forståelsen de trenger hos deg. Håper du blir spesialist i å operere ankelskader eller'no og har minimalt med pasientkontakt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Dere har ikke lært om transaksjonsmodellen i utviklingspsykologi på medisinstudiet forstår jeg? Om sårbarhetsfaktorer og beskyttelsesfaktorer, og hvordan disse virker inn på om barn utvikler f.eks psykiske sykdommer? Jeg antar du ikke har lært noe om dette siden du mener det er en dårlig unnskyldning at man ikke har "de beste forutsetningene". Du er kanskje ikke genetisk disponert for psykisk sykdom, hatt en mor som brukte rus under svangerskapet, ikke hatt særlig beskyttelsesfaktorer i form av øvrig familie osv? Det er forskjellige grader av å "ikke ha de beste forutsetningene", og det er sjokkerende at noen som studerer medisin ikke har forståelse for det. 

Jeg har forøvrig ikke postet et eneste innlegg i denne tråden. Jeg er ikke grønn av misunnelse. Jeg har høy utdannelse til tross for at jeg nesten ikke var på skolen på VGS da jeg var svært (fysisk) syk, så den kan du dra lengre ut på landet med. Men jeg som jobber med barn og ungdom tenker likevel på de ungdommene som leser denne artikkelen og tenker at de ikke fikk toppkarakterer fordi de har vært lat, for det er det denne jenta gir uttrykk for når hun sier at man greier å få toppkarakterer bare man vil det nok. Verden er mer komplisert enn som så, og det er jeg forøvrig sikker på at denne jenta også lærer når hun får litt mer livserfaring. 

Anonymkode: 588e9...b09

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør etnisk norske elever lære av!

Anonymkode: 69198...70e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere har ikke lært om transaksjonsmodellen i utviklingspsykologi på medisinstudiet forstår jeg? Om sårbarhetsfaktorer og beskyttelsesfaktorer, og hvordan disse virker inn på om barn utvikler f.eks psykiske sykdommer? Jeg antar du ikke har lært noe om dette siden du mener det er en dårlig unnskyldning at man ikke har "de beste forutsetningene". Du er kanskje ikke genetisk disponert for psykisk sykdom, hatt en mor som brukte rus under svangerskapet, ikke hatt særlig beskyttelsesfaktorer i form av øvrig familie osv? Det er forskjellige grader av å "ikke ha de beste forutsetningene", og det er sjokkerende at noen som studerer medisin ikke har forståelse for det. 

Jeg har forøvrig ikke postet et eneste innlegg i denne tråden. Jeg er ikke grønn av misunnelse. Jeg har høy utdannelse til tross for at jeg nesten ikke var på skolen på VGS da jeg var svært (fysisk) syk, så den kan du dra lengre ut på landet med. Men jeg som jobber med barn og ungdom tenker likevel på de ungdommene som leser denne artikkelen og tenker at de ikke fikk toppkarakterer fordi de har vært lat, for det er det denne jenta gir uttrykk for når hun sier at man greier å få toppkarakterer bare man vil det nok. Verden er mer komplisert enn som så, og det er jeg forøvrig sikker på at denne jenta også lærer når hun får litt mer livserfaring. 

👏👏👏

Synes også det er skremmende at folk ikke har mer kunnskap om psykisk sykdom. Er de kanskje late selv, som ikke gidder å lese eller ta innover seg ting som ikke angår dem selv?? 😉 Enten gidder de ikke, eller så vil de ikke. Late eller uempatiske, de kan velge hva de vil karakterisere seg som. Skolesmarte, men ikke medmenneskelige.

Foretrekker folk med lavere skolekarakterer og høyere personlig karakter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende at noen med slike matematiske kunnskaper studerer medisin. Og at en som studerer medisin kaller andre for misunnelige når de forteller om årsakene til at de ikke har fått 6 i alle fag. Håper du ikke får pasienter med psykisk sykdom, de vil ikke få den oppfølgingen eller forståelsen de trenger hos deg. Håper du blir spesialist i å operere ankelskader eller'no og har minimalt med pasientkontakt.

Synes det er veldig søtt at du ønsker henne et liv med å behandle ankelskader. Mange kan si så mye annet, som f.eks. at hun aldri burde jobbe med mennesker. Men neida, jobb med ankelskader! Det suger! 🤣

Anonymkode: bbac5...3e6

Gjest Nimbus2000
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør etnisk norske elever lære av!

Anonymkode: 69198...70e

Sant, men er også mange etniske norske foreldre som bør bli flinkere til å følge opp barna sine. Alle trenger ikke å få toppkarakterer og alle kan ikke få toppkarakterer. Men er en høy andel barn som går gjennom grunnskolen og videregående uten å kunne de grunnleggende ferdighetene godt nok. 

Mitt inntrykk er også at ikke-etniske foreldre kan bli flinkere til å følge opp guttene sine. 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt sagt. Skulle nesten tro at den AB-koden du svarer er venninna til henne i artikkelen. Jeg kan også legge til at hun du svarer tydeligvis har heller aldri hørt om statistisk avvik. Det finnes alltid noen få unntak fra regelen, der man greier å bryte gjennom selv om man har hatt dårlig oppvekst, men oddsene er overveldende mot en, og det store flertallet faller gjennom. 

Det beste eksempelet på disse motsetningene er USA. Bare fordi Obama ble president, så betyr ikke det at African-Americans har det bra i USA og at alt ble tipp topp da Obama tok over i 2009. Vi ser hvordan USA er nå om dagen, og African-Americans i USA sliter ekstremt mye og blir i tillegg diskriminert. De som mener at en har like rettigheter i USA bare fordi Obama ble president må være helt blåst i hodet og ofte er det nettopp de fattigste som har disse problemene. 

Det samme gjelder Sør-Afrika. Bare fordi det fantes en Nelson Mandela betyr ikke at fattige folk har det greit i Sør-Afrika. Tvert imot, de har det helt jævlig og det er rett og slett ikke mulig for flertallet å bli som Nelson Mandela. 

Det samme problemet har vi her. En fremhever "flinkis jentene", mens et stort antall mannlige elever faller helt gjennom og det blir helt ignorert.

Anonymkode: 0ae4b...eab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Imponerende, spesielt med 6-ere på eksamen. Denne jenta har en lys fremtid foran seg.

Anonymkode: a9e8c...884

Hadde de eksamen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...