Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare tull. Om kravet er over 6 i snitt, så betyr det at ingen personer kan komme inn.

Anonymkode: d6c17...ce0

Nei det er ikke tull. Man kan legge til alderspoeng, studiepoeng, avtjent verneplikt, og sikkert mye mer. Det finnes utdanninger som er så populære at man må ha mer enn 6 i alle tellende fag.  Det betyr da bare at du ikke har sjanse til å komme inn rett fra videregående :) 

Anonymkode: 2af9b...afd

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke tull. Man kan legge til alderspoeng, studiepoeng, avtjent verneplikt, og sikkert mye mer. Det finnes utdanninger som er så populære at man må ha mer enn 6 i alle tellende fag.  Det betyr da bare at du ikke har sjanse til å komme inn rett fra videregående :) 

Jammen, nå blander du karaktersnitt og konkurransepoeng.

Karaktersnittet ditt er summen av alle karakterene delt på antallet karakterer. F.eks. 6+6+6=18 18/3=6 i snitt.

Når du regner konkurransepoeng ganger du snittet med ti. Dermed er konkurransepoengene 60. Så legger du på eventuelle alderspoeng og realfagspoeng.

Hun har to realfagspoeng, og dermed blir konkurransepoengene hennes 64. Hun har likevel på ingen måte 6,4 i snitt.

Anonymkode: bbac5...3e6

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen, nå blander du karaktersnitt og konkurransepoeng.

Anonymkode: bbac5...3e6

Jeg blander ingenting, jeg forklarer at forskjellige ting gir tilleggspoeng og gjør at det mulig å komme inn på en utdanning selv om det ikke er nok med 6 i alle tellende fag fra videregående. (vedkommende jeg svarte mente at det ikke gikk an). 

Skrevet (endret)

Hun er veldig flink, og det er imponerende, absolutt.

Dessverre fremstår hun som fryktelig ignorant og hoverende. Nei, alle klarer ikke å få 6 bare de går inn for det. Alle har ikke de samme forutsetningene. 

Og nå som jeg er over 30 år har jeg heldigvis med meg den lærdommen at videregåendekarakterer egentlig ikke betyr så fryktelig mye allikevel. Ikke en eneste arbeidsgiver har tatt opp karakterene mine fra videregående og kommentert disse. De er selvfølgelig gode å ha når man søker jobb for første gang, f.eks som deltidsjobb ved siden av studier, men karakterer er jo virkelig ikke alt (med noen unntak selvsagt).

Jeg opplevde selv å få gode karakterer (5'ere, jeg var aldri en typisk 5'er-elev) i fag på vgs jeg ikke hadde sammen med min vanlige klasse. Men fagene jeg hadde sammen med klassen min dalte. Jeg ble fryktelig mye mobbet, og en av de verste mobberne gikk i klassen min. Når man blir liggende våken om natten og grue deg til skolen dagen etterpå, når man gjør alt man kan for å være på alerten ift neste mobbeangrep, blir man både sliten og lei. Og karakterene mine led voldsomt av det. Og det var ikke enkelt å gå i en streberklasse hvor jeg min 4+ på økonomitentamen hadde dårligst karakter av dem alle. Det er som man aldri klarer å vinne. 

Karakterer kan si en del, men virkelig ikke alt. Det fikk jeg virkelig bevist en gang for alle i fagene samfunnsfag og naturfag. Jeg fikk f.eks 5 i naturfag på ungdomsskolen, og gikk ned til en tre på vgs. Da jeg senere studerte naturfag i høyere utdanning fikk jeg A i kjemi, og B på den generelle avsluttende eksamen. Jeg fikk A i samfunnsfag (muntlig og skriftlig), der jeg gikk ned i karakterer på vgs.

Med andre ord: karakterer og hvordan man får dem skjer ikke i vakuum, og det er gjerne grunner til at ting er som de er. Jeg ser tilbake på vgs som tre grusomme år. 

Endret av SPOCA
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer enn 6 i alle tellende fag.. hva da? 7 eller 8? Noe nytt de har begynt med?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun har 6 i tunge fag som fysikk, kjemi og matematikk. Det er bare å gratulere. Det ligger mye arbeid bak. Men hun har rett; det viktigste er disiplin og mål, kommer langt med det. 
Flott at hun har kommet inn på UIOs nye elitebachelor i realfag. Norge trenger flinke folk som ikke er redd for å jobbe hardt!

Anonymkode: 88366...303

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blander ingenting, jeg forklarer at forskjellige ting gir tilleggspoeng og gjør at det mulig å komme inn på en utdanning selv om det ikke er nok med 6 i alle tellende fag fra videregående. (vedkommende jeg svarte mente at det ikke gikk an). 

Nei, jeg skrev bare at det ikke går an å oppnå et karaktersnitt høyere enn 6,0. Det sier seg jo selv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Like fascinerende hvert år det kommer slike artikler. Kommentarfeltene florerer av personer som mener at man ikke burde fremheve de som har et slikt "karaktersnitt"/poenggrense (akkurat den diskusjonen gidder jeg ikke å ta, for alle forstår poenget). Det er helt sant at ikke alle har samme forutsetninger for å oppnå toppkarakter i alle fag, men det samme gjelder også i f.eks sport. Likevel heier frem de beste der. Det er fint at man kan heie frem dem som får til ting, uansett hva det er. Positive nyheter er fint.

Anonymkode: e887b...439

• Liker 8
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Like fascinerende hvert år det kommer slike artikler. Kommentarfeltene florerer av personer som mener at man ikke burde fremheve de som har et slikt "karaktersnitt"/poenggrense (akkurat den diskusjonen gidder jeg ikke å ta, for alle forstår poenget). Det er helt sant at ikke alle har samme forutsetninger for å oppnå toppkarakter i alle fag, men det samme gjelder også i f.eks sport. Likevel heier frem de beste der. Det er fint at man kan heie frem dem som får til ting, uansett hva det er. Positive nyheter er fint.

Selvfølgelig er det fint å heie fram folk som er flinke. Det er har hun absolutt fortjent.

Samtidig må være lov å kommentere det hun selv også sier. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, SPOCA skrev:

Hun er veldig flink, og det er imponerende, absolutt.

Dessverre fremstår hun som fryktelig ignorant og hoverende. Nei, alle klarer ikke å få 6 bare de går inn for det. Alle har ikke de samme forutsetningene. 

Og nå som jeg er over 30 år har jeg heldigvis med meg den lærdommen at videregåendekarakterer egentlig ikke betyr så fryktelig mye allikevel. Ikke en eneste arbeidsgiver har tatt opp karakterene mine fra videregående og kommentert disse. De er selvfølgelig gode å ha når man søker jobb for første gang, f.eks som deltidsjobb ved siden av studier, men karakterer er jo virkelig ikke alt (med noen unntak selvsagt).

Jeg opplevde selv å få gode karakterer (5'ere, jeg var aldri en typisk 5'er-elev) i fag på vgs jeg ikke hadde sammen med min vanlige klasse. Men fagene jeg hadde sammen med klassen min dalte. Jeg ble fryktelig mye mobbet, og en av de verste mobberne gikk i klassen min. Når man blir liggende våken om natten og grue deg til skolen dagen etterpå, når man gjør alt man kan for å være på alerten ift neste mobbeangrep, blir man både sliten og lei. Og karakterene mine led voldsomt av det. Og det var ikke enkelt å gå i en streberklasse hvor jeg min 4+ på økonomitentamen hadde dårligst karakter av dem alle. Det er som man aldri klarer å vinne. 

Karakterer kan si en del, men virkelig ikke alt. Det fikk jeg virkelig bevist en gang for alle i fagene samfunnsfag og naturfag. Jeg fikk f.eks 5 i naturfag på ungdomsskolen, og gikk ned til en tre på vgs. Da jeg senere studerte naturfag i høyere utdanning fikk jeg A i kjemi, og B på den generelle avsluttende eksamen. Jeg fikk A i samfunnsfag (muntlig og skriftlig), der jeg gikk ned i karakterer på vgs.

Med andre ord: karakterer og hvordan man får dem skjer ikke i vakuum, og det er gjerne grunner til at ting er som de er. Jeg ser tilbake på vgs som tre grusomme år. 

Hvis du ønsker å komme inn på hvilket som helst studie med karakterkrav er det klart at karakterene har noe å si. Etter studiet ser ikke arbeidsgiver på disse karakterene, men de er en forutsetning for å få den utdanningen man vil ha. I søknadsprosessen betyr karakterer alt. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ønsker å komme inn på hvilket som helst studie med karakterkrav er det klart at karakterene har noe å si. Etter studiet ser ikke arbeidsgiver på disse karakterene, men de er en forutsetning for å få den utdanningen man vil ha. I søknadsprosessen betyr karakterer alt. 

Nå skrev jeg "men karakterer er jo virkelig ikke alt (med noen unntak selvsagt)". 

Nå snakket jeg mest om i jobbsammenheng. Det kan ha noe å si i studiesammenheng, men ikke nødvendigvis. Det er flere veier til rom heldigvis. Hvis man ønsker å studere innenfor noe som krever høye karakterer, så klart. Men da legger man jo gjerne fokuset dit også. Nå som jeg er eldre har jeg jo blant annet både ekstrapoeng pga alder og høyere utdanning, og karakterene på videregående har blitt litt mindre viktig. Det ser ut som jeg kommer inn på et studie med relativt høyt snitt uansett. ;) 

Og når jeg sier flere veier til rom: jeg har blant annet søkt meg inn i Sverige, og der blir jeg vurdert på en helt annen måte, og har mulighet til å komme inn på andre studier som ikke er mulig i Norge. Og de tilbyr jo haugevis av fullverdige nettstudier, så det finnes løsninger på det meste (men så skal ikke jeg bli lege eller jurist heller, skal sies). 

Endret av SPOCA
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra for henne, men det er ignorant å påstå at alle kan oppnå det samme bare de jobber hardt nok.

Med 6 i alle fag burde hun vite nok om samfunnet til å forstå at folk har forskjellige muligheter i livet. Jens, som har alkoholisert far og pedofil mor, som går på sterke antidepressiva og sovetabletter, han har ikke mulighet til å oppnå det samme som henne.

Hun sier også "bruk alle ressursene du har for å oppnå det jeg gjorde", vel jenta mi, alle er ikke som deg!!

Anonymkode: 7184e...a5d

+ at ikke alle har intelligensen og de faglige ferdighetene til at de kan oppnå det.

Anonymkode: afa3d...2a2

• Liker 3
Skrevet

Går absolutt ann, men syntes det er forkastelig med holdningen om at «alle kan få det».

Nei alle kan ikke få det, jeg har selv lest og lest, hatt leksehjelp, og sitti til seint på kveld for å gjøre mitt beste. Mange tårer er felt underveis, og enda verre har det hvert siste dag på skolen, når karakterene kommer å det er en konkurranse om hvem som har gjordt det best. Jeg gjorde det beste jeg kunne men hadde ikke sjans til å få de karakterene der, matematikk var et grusomt fag som jeg ikke mestret, men jeg hadde også problemer med konsentrasjon, og hadde fått konstantert lese og skrive vansker, så alle fag var vanskelige for meg. 

Men til tross for at snittet mitt var langt under hennes er jeg ferdig utdannet som det jeg ønsket å bli.

Jeg er så glad for at jeg er ferdig og syntes virkelig synd på de som går på ungdomsskole og vidregåendeskole for alt presset de må igjennom. 

Til jenta og gutten som sitter tårevåt for at karakterene ikke ble de beste: gjør det beste du kan, ingen kan forvente mer av deg. Følg drømmen og vit at en dag sitter du der med fagbrev, bachelor eller master og har livet godt på stell! Det blir bedre! Da kan du sitte der stolt av deg selv, over alt slitet du har hvert igjennom, for å bli den beste utgaven av deg selv! Du er god nok, vær stolt av deg selv!

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tviler ikke på at hun er flink, men det er også noe inni hampen trynefaktor på vgs. Flinke elever med god dialog med lærern blir ofte vippet opp istedet for ned om de står og bikker. Toppkarakterene blir omtrent delt ut på automatikk. 

Burde være studentnr som på høyere utdanning.

Anonymkode: 677ad...a77

Helt klart et godt poeng! Så dette mye gjennom videregående. Dessuten spiller det inn hvorvidt du er sjenert eller ikke. Jeg ble vel trukket en karakter i en rekke fag på videregående fordi jeg syntes det var ekkelt å snakke høyt, mens de som snakket mye og gjerne avbrøt ble trukket opp. 

Anonymkode: 3ae9f...855

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg i at slike artikler er helt greit. Men journalister bør lære seg hva snitt er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv jeg som strøk på matematikk 2py eksamen på videregående vet at det ikke er mulig å få 6,4 i snitt 😂 Men det går ann å få 64 konkurransepoeng. 

Anonymkode: 5ef91...299

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

...beviser nok en gang at journalister ikke er de skarpeste knivene i skuffen. 

Anonymkode: ab43d...eac

For en del år tilbake var det en oversikt i Aftenposten over poenggrenser for opptak til ulike studier. Ikke uventet fikk journaliststudiet topplassering. Det de geniale journalistene bak artikkelen ikke hadde fått med seg, var at poengutregningen var svært ulik ved de forskjellige studiestedene.

Anonymkode: 0d8ed...022

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, for et skolelys. Men alle skjønner at det ikke går an å få 6,4 i snitt. Det er bare skryt og fanteri. 

Anonymkode: 85749...1b3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fint for henne med rent 6 i snitt (det er ikke noe som heter 6,4 i snitt). Hun har 64 konkurransepoeng, men IKKE 6,4 i snitt.

Dette er ikke noe "dissing" fra min side, men min kritikk går utpå hvordan slike artikler gjerne vinkles. Ikke minst må man være kritisk til det hun sier. Som flere her har påpekt, så viser ikke artikkelen hvilke forutsetninger ligger til grunn for at hun skal oppnå rent 6 i snitt. 

Flere har påpekt sosiale forhold, noe jeg er helt enig i. Når man er et barn og en tenåring, så er det ikke ens egen skyld hvis man ble f eks misbrukt da man var barn, eller når faren er en alkoholiker og slår mora, som igjen fører til psykiske og andre økonomiske og sosiale problemer. Da kan en ikke akkurat forvente noe i nærheten av 6 i snitt. Ikke engang 4,5 eller 5 i snitt.

Siden hun er norsk-hindu / norsk-indisk, så kjenner jeg veldig godt til hvordan det fungerer der. Jeg har selv norsk-minoritetsbakgrunn og er mann, dog ikke spesifikt hindi. Men jeg vet hvordan det fungerer. Det er streng og "flink pike" kontroll hele veien. Det kan sammenlignes med andre tenåringsjenter her i landet som pålegger dette ovenfor seg selv, men foreldrene er også der og presser på. 

Foreldrene er der med flere millioner kroner i formue med nedbetalte leiligheter / rekkehus + faste jobber, og investerer sin tid og penger med fullt støtteapparat for å få "gullungen" gjennom til en slags "perfeksjon".

Trenger gullungen privatlærer i kjemi, matte eller fysikk? Ikke noe problem. Timepris for privatlærer 450 - 500 kr? Ikke noe problem.

Trenger gullungen nye klær, sko, osv? Ikke noe problem. Foreldrene sier at det ikke er noe vits å tape masse tid på å jobbe i en latterlig matbutikk som uansett mottar 200 søknader per stilling. Bruk tiden heller på å få 6-ere, sier de og vi sponser deg med cash. 

Og sånn fortsetter det videre når hun begynner å studere i den samme byen hun mest sannsynlig allerede bor i. Hun vil kunne få gratis opphold hos foreldrene om sommeren. Trenger ikke stresse livet av seg hvordan hun skal betale for sommeropphold de neste 5 - 6+ årene. 

Så er det mulig at hun vil flytte på en hybel mellom august og juni hvert år, så funker det slik at foreldrene sponser en med flere hundretusen kroner de neste 5 - 6 årene i tillegg til stipendet hun kommer til å få, så på den måten uteksamineres "Princessen" eller "Golden Girl" UTEN studiegjeld. Det er en posisjon de fleste bare kan drømme om. 

Alternativt, hun går ikke for hybel, men foreldrene betaler innskudd for en leilighet for henne, og da får hun til og med leiligheten subsidisert av staten via stipendet hvert år. Foreldrene dekker resten som trengs. Hvis man har to sunne foreldre som er i et godt ekteskap med faste jobber, så er det ingen problem for dem å "Fork Out" 10.000 kr eller mer per måned for Thaa Golden Princess, slik at hun også kan fullføre studiene i tide (over halvparten greier ikke å fullføre i tide) og samtidig vil hun kunne skryte av både karaktersnitt B eller A. 

Når hun ellers er i en slik situasjon som dette, så frigjør det også ekstra tid for henne å holde på med mer frivillige ting gratis, noe som også ser veldig fint ut på Golden Princess sin CV. Trenger ikke stresse med å selge bensin eller pølser på en bensinstasjon. 

Sosial status og hele pakka er det som gjelder. Sånn sett er hun ganske lik de "etnisk norske" på Vestkanten som også har full støtte fra foreldrene, nedbetalte leiligheter og hus verdt millioner og millioner av kroner og faste jobber. 

Utrolig trist at fokuset er så veldig mye på karakterer, uten at man tar med seg urettferdigheten bak det hele, nemlig hva slags forutsetninger er det man har når man er et barn og en tenåring. Dette er en tid man selv har veldig lite kontroll over og er helt avhengig av foreldrene og deres egen økonomiske evne. Hvis en ikke har solid oppvekst her, så har den negative spiralen en veldig kraftig tendens til å fortsette ut i 20-årene. 

Som en norsk-minoritetsmann skulle jeg ønske at vi hadde litt mer fokus på guttene som faller kraftig ifra og det er ikke bra for et samfunn når man har en del gutter og menn som har falt helt gjennom på de fleste områder. Dette er samfunnsdestabiliserende, siden folk kan bli politisk radikalisert og det er ikke bra for noen.

Anonymkode: a2158...ec0

• Liker 15
Skrevet

Mange bitre folk her 😅. Denne jenta er helt utrolig for å ha klart 6,4 i snitt. Heads down

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...