Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier, klarer ikke bedre enn C . Jeg ikke  er Norsk, og fortsatt har en god del skrivefeil, kan det ha noe å gjøre? Har lagt mye innsats på pensum og har en god og dyppe forståelse av fagene. Føler at jeg skulle ha en A eller B, men kommer aldri bedre enn C. Var allerede uteksaminert på 8 fag. Studiet er bachelor i økonomi og administrasjon, nettstudier. 

Anonymkode: 7646b...2cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, skrivefeil har noe å si. Skrivefeil gjør dessverre at førsteinntrykket blir mye dårligere, og da settes man heller ned enn opp dersom man vipper. Derfor kan det hende du har hatt B-oppgaver, men så har de blitt vippet ned ved tvil.

Men har du noen mulighet til å levere oppgaver til retting av andre utenom eksamenssituasjonen? Da kan du sammenligne hvilke tilbakemeldinger du får der. 

Anonymkode: 94404...23c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert økonomi, men ikke nettstudier da. Språket har en del å si. 

Vi kunne velge å skrive på engelsk. Ville det hjulpet deg? Isåfall så kan du jo spørre om det er mulig hos dere også. 

Anonymkode: 3838e...396

• Liker 2
Skrevet

Har du fått begrunnelse på karakterene dine? Det er nemlig ikke så dumt, for da ser du hva du gjør feil😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert økonomi, men ikke nettstudier da. Språket har en del å si. 

Vi kunne velge å skrive på engelsk. Ville det hjulpet deg? Isåfall så kan du jo spørre om det er mulig hos dere også. 

Anonymkode: 3838e...396

Ja, det ville ha hjulpet meg, men målet er å bli bedre på Norsk, så da er det ingen poeng i å skrive på engelsk. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skrivefeil har noe å si. Skrivefeil gjør dessverre at førsteinntrykket blir mye dårligere, og da settes man heller ned enn opp dersom man vipper. Derfor kan det hende du har hatt B-oppgaver, men så har de blitt vippet ned ved tvil.

Men har du noen mulighet til å levere oppgaver til retting av andre utenom eksamenssituasjonen? Da kan du sammenligne hvilke tilbakemeldinger du får der. 

Ja, hadde min siste eksamen i skatterett 1+2 sett av en Revisor som jobber hos oss . Han sa at det var en veldig god besvarelse, super godt strukturert og så ingen feil. Det var hjemmeeksamen og det har hjulpet også i min del. Revisoren forventet en A eller B. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hadde min siste eksamen i skatterett 1+2 sett av en Revisor som jobber hos oss . Han sa at det var en veldig god besvarelse, super godt strukturert og så ingen feil. Det var hjemmeeksamen og det har hjulpet også i min del. Revisoren forventet en A eller B. 

Da høres det dessverre ut som det er norsken som ødelegger inntrykket. Jeg ser du ønsker å skrive på norsk for å bli bedre, men kan du vurdere å forbedre norsken på andre områder? Engelsk blir brukt som arbeidsspråk i mange bedrifter, og de vil garantert sette mer pris på at du har skrevet A- og B-besvarelser på engelsk, enn C-besvarelser på norsk. Du kan bli bedre i norsk på andre måter. Jeg leser mye skjønnlitteratur på norsk, for å forbedre vokabularet mitt. Du kan jo gjøre det, kanskje skrive noen oppgaver i ny og ned på norsk, men holde de avgjørende eksamenene på engelsk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da høres det dessverre ut som det er norsken som ødelegger inntrykket. Jeg ser du ønsker å skrive på norsk for å bli bedre, men kan du vurdere å forbedre norsken på andre områder? Engelsk blir brukt som arbeidsspråk i mange bedrifter, og de vil garantert sette mer pris på at du har skrevet A- og B-besvarelser på engelsk, enn C-besvarelser på norsk. Du kan bli bedre i norsk på andre måter. Jeg leser mye skjønnlitteratur på norsk, for å forbedre vokabularet mitt. Du kan jo gjøre det, kanskje skrive noen oppgaver i ny og ned på norsk, men holde de avgjørende eksamenene på engelsk?

Det er noe jeg kan vurderer, særlig i en fag jeg skal ha i neste semester , som har pensumet  på engelsk. Men det er noe jeg ikke ønsker, for å være ærlig. Jeg har snakket engelsk i mange år her i Norge, og dette har vært bare en enkel og grei løsning som har fungert bra, men har hindret meg  i å utvikle meg både profesjonell eller sosialt. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Sokkar skrev:

Har du fått begrunnelse på karakterene dine? Det er nemlig ikke så dumt, for da ser du hva du gjør feil😊

Ja... fikk som besvarelse noen ganger at det er en bra C . Veldig god besvarelse, men kunne ha forklart bedre her og der... etc.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det ville ha hjulpet meg, men målet er å bli bedre på Norsk, så da er det ingen poeng i å skrive på engelsk. 

Jeg ville absolutt vurdert å skrive på engelsk, spesielt om dårlig norsk går utover karakterene dine. Da er bedre å lære norsk på andre måter istedet :)

Anonymkode: 22831...191

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste fagene første året økad er jo tallfag, og da bør jo ikke norsken ha så mye å si. Hvis du får C i bedriftsøkonomisk analyse, matte, statistikk og finans er det vel kanskje ikke norsken som stopper deg? 
Hvordan jobber du med fagene? Gjør du gamle eksamenssett osv, for å øve deg på eksamen? 

Jeg går økad nettstudier på BI, (ferdig med andre året nå) og har hatt god erfaring med å bruke enkeleksamen. De forklarer pensum på en god måte. Ellers bruker jeg de siste dagene før eksamen på å finne ut hva jeg ikke kan i et fag. Hvilke begreper er det jeg ikke forstår osv. Når jeg har det skrevet ned, går jeg systematisk gjennom listen og prøver å forstå. Har hatt lite læringsutbytte av å lese bøkene, så det gjør jeg helt til slutt. Starter med å se alle mulige videoer, pp, lese studieguiden osv. Å lese boka gjør jeg ikke for å lære, men for å bekrefte at det jeg har lært er riktig. 

I flere av lesefagene er norsken ganske viktig, men hvis innholdet er en A, vil du ikke bli satt ned til en C pga dårlig norsk. Jeg vil anbefale deg å spørre om karakterbegrunnelser. Da vil du få mer svar på hva som mangler i besvarelsen.

Anonymkode: e33de...43c

AnonymBruker
Skrevet

.. bruk i tillegg tid på å gjøre de frivillige innleveringsoppgavene, der vil du kunne få gode tilbakemeldinger på hvordan du ligger an. 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste fagene første året økad er jo tallfag, og da bør jo ikke norsken ha så mye å si. Hvis du får C i bedriftsøkonomisk analyse, matte, statistikk og finans er det vel kanskje ikke norsken som stopper deg? 
Hvordan jobber du med fagene? Gjør du gamle eksamenssett osv, for å øve deg på eksamen? 

Jeg går økad nettstudier på BI, (ferdig med andre året nå) og har hatt god erfaring med å bruke enkeleksamen. De forklarer pensum på en god måte. Ellers bruker jeg de siste dagene før eksamen på å finne ut hva jeg ikke kan i et fag. Hvilke begreper er det jeg ikke forstår osv. Når jeg har det skrevet ned, går jeg systematisk gjennom listen og prøver å forstå. Har hatt lite læringsutbytte av å lese bøkene, så det gjør jeg helt til slutt. Starter med å se alle mulige videoer, pp, lese studieguiden osv. Å lese boka gjør jeg ikke for å lære, men for å bekrefte at det jeg har lært er riktig. 

I flere av lesefagene er norsken ganske viktig, men hvis innholdet er en A, vil du ikke bli satt ned til en C pga dårlig norsk. Jeg vil anbefale deg å spørre om karakterbegrunnelser. Da vil du få mer svar på hva som mangler i besvarelsen.

Jeg har brukt enkeleksamen på matematikk for økonomer, de har mye bedre  videoforelesninger enn  hvor jeg studerer, men det er noen vanskelige deler av pensumet de ikke dekker. Var fornøyd med en C på matematikk. Med  alle de andre fag   ser jeg på alle tilgjengelige videoer, øver med de obligatorisk innleveringene, men egentlig i slutten av semester når jeg gjør de gamle eksamens er når jeg lærer mest, og jeg bare hviler etter at jeg har gjort alle tidligere eksamen  minst 2 ganger og har ingen tvil at jeg har dekket alt mulig. På eksamens dagen har ikke vært noe overraskelse, alt som har kommet kunne jeg fra å lese tidligere eksamene, og har svart uten noe problemer i det hele tatt. 

Men det er sjelden at jeg  utvikler svarene veldig mye, jeg går rett på saken, slik som det står på fasitene, på grunn av manglende vokabular . Noen ganger jeg må holde meg på enklere  svarer, og jeg skjønner at det ikke er så spennende. Det kan være riktig svar, men ikke imponerende nok for å få en A eller B  ? Det er min forklaring i hvert fall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...