Varja Skrevet 3. juli 2005 #1 Skrevet 3. juli 2005 Med full jobb og hus å holde iorden så tenker jeg stadig på hvordan jeg kan legge hverdagen til rette slik at jeg kan bruke mest mulig tid sammen med datteren min før og etter jobben. Er det noen som har noen gode tips til hvordan man får mere kvalitetstid i hverdagen sammen med barna? (Ikke aktuelt å gå ned i stillingsprosent.) Et "knep" som jeg allerede bruker for å unngå stress om morgenen er følgende: Om kvelden, når datteren har lagt seg, lager jeg matpakker og frokost til neste morgen som jeg setter klar i kjøleskapet. Så kan vi bruke en halv time til en rolig frokoststund sammen i fred og ro før vi drar til barnehagen uten at jeg må stå og smøre mat samtidig. Har du noen andre gode tips eller erfaringer å dele?
Gjest Madeline Skrevet 3. juli 2005 #2 Skrevet 3. juli 2005 Du kan legge fram klær til datteren din kvelden før. La gjerne datteren din være med å bestemme. Pakk ferdig sekken hennes også. Gjør husarbeidet etter datteren din har lagt seg. La henne være med deg å lage middag.
jubajuba Skrevet 3. juli 2005 #3 Skrevet 3. juli 2005 Det du allerede har gjort er jo kjempelurt. Dekke bord, smøre matpakker om kvelden er tidsbesparende, og man slipper noe av stresset om morran. Samme med å legge klar både barnets og egne klær. Ro om morran gir en fin start på dagen. Det er ikke lett å organisere hverdagen for å få mest mulig tid til barna sine. Noe du kan gjøre er å ta barnet ditt med på tilberedelsen av middag. Gi henne små oppgaver. Kjæresten min har en sønn som var fem år da jeg først traff ham, og jeg opplevde da at den lille gutten hver dag satt på kjøkken benken mens faren laget mat. De snakket om dagens små og store begivenheter og der det var mulig fikk den lille gutten hjelpe til. Jeg slo av tv'en for å få tid til mine barn. Og den har forblitt avslått. I stedet for å se på tv har jeg og barna fått gjort veldig mange ting sammen. Alt fra turer i skog og mark til husarbeid. Nå er vi til tider en storfamilie med hele fem barn, og hver kveld dekker vi på bordet og spiser kveldsmat sammen. Snakker om hva vi har gjort og planene for neste dag. Tenner lys og skaper en hyggelig stemning for små og store. Før jeg ble skilt derimot opplevde barna at deres far aldri hadde tid til dem pga at han tilbrakte det meste av sin fritid foran tv, og barna følte at de forstyrret og ble til hinder. Husarbeid satte jeg av en times tid til hver ettermiddag mens barna holdt på med andre aktiviteter. Det jeg ikke fikk unna fikk vente til neste dag. Eller jeg tok det opp igjen etter legge tid. Jeg tror ikke det viktigeste for barna er hvor mange timer og minutter dere tilbringer sammen hver dag, men at de blir sett og hørt den tiden dere er sammen. Og må jo innrømme at en av mine kjepphester fortsatt er tv'en. Barna er jo blitt større og har selv ønsker om å sitte og glo foran tv'en. Ganske så ukritisk til hva de ser. Målet er at de skal ville slå av tv'en for å tilbringe tid sammen med meg, og gjerne kunne fortelle om sin dag. Jeg tror du klarer dette fint jeg. Du ønske å være mer sammen med barnet ditt. Du har fokus på ditt ønske. La det være litt rot..lat som du ikke ser hybelkaninene og sett av litt tid. Plutselig er hun stor og du blir byttet ut med bestevenninnen på andre siden av veien.... :-)
Nala Skrevet 4. juli 2005 #4 Skrevet 4. juli 2005 Jeg syns du er flink allerede, jeg. Skal ta med meg noen av dine tips når jeg skal ut i jobb igjen etter endt fødselspermisjon Og i tillegg skal vi skaffe oss vaskehjelp. Har du vurdert det? Hadde det en periode før permisjonen, og det var såååå kjekt! Deilig å komme hjem til nyvaska hus annenhver fredag. Jeg ser på det som en investering i familien, jeg. Vi kjøper oss rett og slett tid sammen. Også slipper jeg og mannen å vaske selv da, noe vi syns er umåtelig kjedelig...
Fakse Skrevet 4. juli 2005 #5 Skrevet 4. juli 2005 Jeg har ikke barn, men noe som gir meg bedre tid i hverdagen er å lage meny og handle en gang i uka. Før handla vi mye oftere, og det tar tiiiiid! Akkurat som en ferdig smurt frokost gir ro om morran gir en ferdig planlagt middag med alle ingredienser innen rekkevidde en rolig ettermiddag.
Iskvinnen Skrevet 4. juli 2005 #6 Skrevet 4. juli 2005 Det er neppe aktuelt for alle, men vi har kjøpt hus på landet til en halv million. vi flytter dit neste år og jeg vil jobbe 50% så lenge ungene er små. Har hatt en i barnehage fra han var året frem til han nå begynner på skolen, har studert og jobba 50% i tillegg for å dekke dyr husleie i by. Har vært helt forferdelig, jeg har til tider bare sett ham noen timer hvær uke. Vi ser frem til å trappe ned og invistere i barna i stedet.
:-) anna Skrevet 4. juli 2005 #7 Skrevet 4. juli 2005 Vi har blitt med på tur-orientering. Også har vi bestemt oss for å gå på tur/være ute i naturen hver søndag. Kosleig for barna og koselig for oss.
Gjest Turi Skrevet 4. juli 2005 #8 Skrevet 4. juli 2005 - Vi skyver arbeidsdagene hver sin vei - en jobber 07-15 og den andre 09-17. Sånn klarer vi å ha Vesla i barnehage "bare" 8 timer. - Kjører alt for fort til og fra jobb (lang reisevei) - Husarbeid som husvask tas mens hun sover (håper på vaskehjelp når utbygging ferdig). - Trening tas etter leggetid - Klær legges frem kvelden før. - Vi holder henne alt for lenge oppe om kvelden for å få "litt mer tid" :oops: (dumt, for hun er stuptrøtt neste morgen, så jeg prøver å endre dette). - Avspaserer hvert minutt overtidsarbeid/reisetid i jobb for å få mer tid hjemme.
Gjest mayamor i.i. Skrevet 4. juli 2005 #9 Skrevet 4. juli 2005 Innvolver barna i matlaging. Avspaser istedet for å få utbetalt overtid fra jobben. Få felles interesser sammen med barna. Spill brettspill, kort, yatzi etc. Men husk at dere voksne skal ha et eget liv. Og barna trenger egne venner, ikke bare "kule ann" med mamma og/eller pappa... Vi bor også på landet. Kjøpte et rimelig hus med god tumleplass til liten og stor. Jeg har vært dagmamma, men en liten biinntekt på si. Satser mer nå på å få dette firmaet mitt større slik at det blir noen kroner i mnd. Men det er deilig å ikke måtte haste avgårde til jobb/barnehage/plikter på daglig basis. Ekslusive ferier etc er nedprioritert. Men det er våre valg. Barna blir jo større. Tar det da istedet... Mayamor
Gjest Vinga Skrevet 4. juli 2005 #10 Skrevet 4. juli 2005 Jeg bytter jobb, så fra slutten av august har jeg bare max. 5 minutter med bil til jobb, mot 40-120 minutter frem til nå. (Alt ettersom det er rushtid eller ikke... )Sønnen min er 2 1/2 og går i barnehage, han skal begynne i ny i august, den ligger ett minutt med bil fra huset vårt, det blir veldig, veldig lettvint. Og jeg får MYE mer tid med sønnen min. Når jeg en gang innimellom trener, gjør jeg oftest det etter at han har lagt seg for kvelden. (Eller samtidig som pappaen driver med kveldsstellet... sier bare godnatt på forhånd da.) Har ham sittende på kjøkkenbenken når det lages middag. Dette gjelder både meg og pappaen.
Gjest LoisLane Skrevet 4. juli 2005 #11 Skrevet 4. juli 2005 Skriver under på at planlegging og ukeshandling sparer tid og krefter. Fins det noe verre enn å stå på butikken med en sliten unge og lure på hva i all verden man skal ha til middag? Involvering av ungene er også fint, og å skape en hyggelig ramme rundt måltider og matlaging. Sissan da - kjøre for fort er da ikke lurt... :fy: Går i fella sjøl, men jeg får egentlig bare høyere skuldre av det. Ellers er det fint å bruke tida i bilen eller på vei til noe fint - synge, fortelle, se og og lytte. Vi prioriterer så å si all ettermiddags- og kveldstid på unger. Andre aktiviteter får vente. Mener likevel at det er lov for både voksne og barn og si at men trenger litt tid alene, bare det ikke skjer altfor ofte.
Varja Skrevet 12. juli 2005 Forfatter #12 Skrevet 12. juli 2005 (endret) Tusen takk for mange svar og gode råd!. Datteren er foreløpig bare halvannet år, så det er ikke så mye hun kan være med på å hjelpe med middagen foreløpig, men hun er faktisk med og "hjelper" med egen klut hvis jeg tørker støv, så det kommer vel snart. Å handle bare en gang i uken er også et veldig godt tiltak. Vi har egentlig som mål å gjøre det, men så har det lett for å flyte ut. Får ikke planlagt godt nok og er ikke flinke nok til å følge middagsplanen. Tror jeg skal forsøke å holde hardere på det fra høsten av. Sparer jo også endel penger på det. Endret 12. juli 2005 av Varja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå