Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har som så mange andre søkt meg inn på økonomi, men jeg er ekstremt dårlig i matte. Likevel vil jeg gå økonomi for det høres interessant ut. Vil jeg klare det tror dere? Er litt bekymret for hvorfor jeg velger å gjøre dette for meg selv, og hvorfor jeg velger økonomi når jeg er dårlig i matte

Anonymkode: edb81...f7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du synes det høres interessant ut? Eller er det fordi det er et populært studie?
Hvis du ikke har noen genuin interesse for faget, så tror jeg det blir vanskelig. Det er mye matte i økonomifag, og hvis du ikke har noen interesse for det så ville jeg valgt noe annet. 

Anonymkode: bddf6...f81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gått økonomi, men jeg hadde fritak fra matte på videregående, samtidig som jeg fikk 6 i både bedøk og økonomistyring. Jeg er dårlig i matte som hoderegning og diverse egentlig enkel logikk, men god i systemer.

Nå er det lenge siden jeg har gått videregående, og det er noe helt annet med økonomi på et høyere nivå. Poenget mitt er bare at det ikke er noen nødvendig betingelse å være god i matte for å være god i økonomi. 

Anonymkode: bb85f...624

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å være flink i matte for å greie økonomi.

Anonymkode: 40425...ab8

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke gått økonomi, men jeg hadde fritak fra matte på videregående, samtidig som jeg fikk 6 i både bedøk og økonomistyring. Jeg er dårlig i matte som hoderegning og diverse egentlig enkel logikk, men god i systemer.

Nå er det lenge siden jeg har gått videregående, og det er noe helt annet med økonomi på et høyere nivå. Poenget mitt er bare at det ikke er noen nødvendig betingelse å være god i matte for å være god i økonomi. 

Man skal ta mikro- og makroøkonomi også... 

Jeg var ikke kjempegod i matte, og slet med en del av emnene. Men jeg klarte meg jo, med mye jobbing. 

Anonymkode: dcd6e...eb3

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gått økonomi om du ikke er glad i matte. Det er kanskje ikke veldig vanskelig å overleve bedriftsøkonomi, men når du kommer litt videre er det finansfag, mikroøkonomi, makroøkonomi og rene mattefag. Så flere som deg når jeg studerte som jobbet og jobbet og over men likevel fikk middelmådige resultater, og det er det ikke verdt.

Du kan jo fint rette deg inn mot annet enn ren økonomi; hva med markedsføring for eksempel? Fortsatt på handelshøyskole og rettet mot privat næringsliv, og du får noen grunnfag i økonomi, men det krever ikke samme mattekunnskaper som når man skal bli for eksempel siviløkonom eller regnskapsfører.

Anonymkode: 3d5ce...d7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare meg hva som er den vanskelige matten i et økonomistudium?

Hilsen ingeniør

Anonymkode: 69696...591

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økonometri på masternivå. Med strykprosent på over 40% og en ekstrem normalfordeling der du besto med bare 10 av 100 poeng (i stedet for 50 for en E) så viste det seg å være noe få fikk til. Har ikke hørt et ord positivt om det faget fra folk som har gått det både før og etter meg. Resten fra bachelor er stort sett på nivå med R1 og R2 fra vgs, så har en hatt de fagene er de første rene matematikkfagene gratis. 

Anonymkode: a6955...708

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått siv.ing Indøk og tatt videreutdanning innen økonomi, så har hatt mange av Økonomifagene. Mitt inntrykk er at det ikke er teknisk vanskelig matte (slik som jeg oppfatter siv.ing matematikk fagene). Men mye mer forståelse og system som ligger til grunn. Jeg er sterk i matematikk, men slet veldig med regnskaps fagene for eksempel. Så hvis det er det du har lyst til ville jeg godt for det:) og heller vært forberedt på å legge ned litt ekstra innsats. 

Anonymkode: 603b6...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 1P og 2P på vgs, gikk ut med karakteren 3 i snitt. Går økonomi nå og måtte jobbe en del mer med mattefagene, men det har gått veldig bra. Jeg har lagt ned en del arbeid i fagene med matte, men det er mer å lære seg metoden og systemet. Regnskapsfagene gikk veldig enkelt for meg. 

Anonymkode: 3cc9d...142

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har som så mange andre søkt meg inn på økonomi, men jeg er ekstremt dårlig i matte. Likevel vil jeg gå økonomi for det høres interessant ut. Vil jeg klare det tror dere? Er litt bekymret for hvorfor jeg velger å gjøre dette for meg selv, og hvorfor jeg velger økonomi når jeg er dårlig i matte

Anonymkode: edb81...f7c

ja det tror jeg. jg var sykt dårlig med matte på skolen. nå som jeg jobber med økonomi er det langt lettere og forståelig. egentlig er jeg god i matte men jeg var ikke flink i teori matte på skolen. 

Anonymkode: 4f98f...288

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig matematikk i økonomi. Allikevel så er det et fag med høy strykprosent.

Hilsen siv.øk.

Anonymkode: c6e19...86f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er elendig i matte, men ble ferdig med en bachelorgrad i økonomi nå i vår. Det er absolutt mulig, men krever mye og jevn jobbing. :) Hvis du er dårlig i grunnleggende matte, ta forkurs eller bruk en del tid tid på å friske opp og repetere. Da blir det lettere!

Anonymkode: 96c89...438

AnonymBruker
Skrevet

Matte er jo ett veldig bredt emne.
Jeg var ikke spesielt sterk i matte på vgs, men hadde toppkarakter i økonomifagene.
Senere studerte jeg teknologi, og en del kapittel i matte var da veldig enkelt, andre var helt gresk, men de fleste kapittler var sånne som jeg måtte jobbe en del med, men absolutt overkommelig!
Integrasjon og differensialligninger var emner jeg bare aldri klarte få til, det var så gresk, og uansett hvor mye jeg jobbet så klarte jeg aldri skjønne det. Men at de emnene var gresk for meg, vil ikke si at jeg aldri ville klart økonomifag.

Men om du sliter selv med den enkleste matten, pluss/minus, enkle ligninger, og sånt, så kan det bli utfordrende å studere økonomi. Men det meste er mulig om man legger i nok innsats :)

Anonymkode: 8360b...fa8

AnonymBruker
Skrevet

Flere i klassen min på VGS som ikke mestret matte prøvde seg på økonomi på BI. Det var vanskeligere enn de hadde trodd, men de klarte å bestå med hardt arbeid (ingen toppkarakterer i økonomifagene).

Anonymkode: ba7b0...364

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen ingeniør

Jeg synes ikke det er vanskelig. Men strykprosenten på enkelte matematikk-krevende fag på BI var godt over 50% da jeg gikk der. Så åpenbart er det mange som synes det er vanskelig. Man skal være klar over at mange av fagene krever en viss matematikk-forståelse.

Anonymkode: 6b2f7...c4c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ta mikro- og makroøkonomi også... 

Jeg var ikke kjempegod i matte, og slet med en del av emnene. Men jeg klarte meg jo, med mye jobbing. 

Anonymkode: dcd6e...eb3

Ja, som sagt - det er noe helt annet med økonomi. Men samtidig, man kan jo «slite» og likevel gjøre det bra.

Jeg studerer ikke økonomi, men på mitt studie er det fag jeg ikke mestrer like godt. Man må ikke ha toppkarakter i alt. 

Gjest Albbas
Skrevet

Jeg har vært hjelpelærer i matte for økonomistudenter. Hvis du er DÅRLIG i matte kommer du til å slite i noen fag. 

Hva med regnskap? Litt færre mattefag, men du må vel fortsatt ha matematikk for økonomer. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Økonometri på masternivå. Med strykprosent på over 40% og en ekstrem normalfordeling der du besto med bare 10 av 100 poeng (i stedet for 50 for en E) så viste det seg å være noe få fikk til. Har ikke hørt et ord positivt om det faget fra folk som har gått det både før og etter meg. Resten fra bachelor er stort sett på nivå med R1 og R2 fra vgs, så har en hatt de fagene er de første rene matematikkfagene gratis. 

Anonymkode: a6955...708

Skal google det. Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...