Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sommerjobb som jeg har hatt de tre siste sommerferiene. Jeg er fra et lite sted så med mindre man har kontakter så er de eneste aktuelle jobbene i butikk eller helsevesenet. Jeg jobber på sykehjem. For hvert år bare gruer jeg meg bare mer og mer. Jeg har ikke begynt i år enda, men kan ikke vente med å være ferdig. 
Er det noen som har noen tips eller råd til hvordan jeg i det minste ikke skal la det ødelegge fritiden min? Jeg tenker bare på at jeg gruer meg og ikke har lyst. Det er kjempekjedelige arbeidsoppgaver generelt, i tillegg er det litt dødtid der jeg burde snakke med pasientene, men det er en demensavdeling og jeg sliter veldig med å ha en samtale med pasientene. Det går veldig fint under stell og sånt, for da er det mer naturlig. 
Jeg bare har virkelig ikke lyst, men trenger penger og det er dumt å ha på CVen at jeg ikke har gjort noe nyttig en sommer. 
Neste år er forhåpentligvis siste ferien før jeg er ferdigutdannet, og jeg vurderer faktisk å bare ikke jobbe dersom jeg ikke får en annen jobb jeg kan like.

Anonymkode: b9120...455

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruer meg også litt til å jobbe i sommer. Det er en ny sommerjobb, så da blir jeg alltid ekstra nervøs. Jeg har jobbet tre år på sykehjem og skjønner at det er krevende 😊

Har egentlig ikke så mye tips, men selv prøver jeg i alle fall å tenke på hvor heldig jeg er som i det hele tatt har fått sommerjobb! Og hvor godt det blir med ekstra penger i høst, jeg kan fylle opp BSU-en min osv osv.. 😄

Anonymkode: 3bd3f...061

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gruer meg også litt til å jobbe i sommer. Det er en ny sommerjobb, så da blir jeg alltid ekstra nervøs. Jeg har jobbet tre år på sykehjem og skjønner at det er krevende 😊

Har egentlig ikke så mye tips, men selv prøver jeg i alle fall å tenke på hvor heldig jeg er som i det hele tatt har fått sommerjobb! Og hvor godt det blir med ekstra penger i høst, jeg kan fylle opp BSU-en min osv osv.. 😄

Anonymkode: 3bd3f...061

Joda, jeg føler meg kjempeheldig, men angrer noe jævlig på at jeg i det hele tatt søkte og takket ja til jobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke å være i hjembyen din i sommerferien. Jeg har bare vært i studiebyen de somrene jeg har vært student, og her er det allslags sommerjobber å velge mellom. Siden jeg studerer noe helsefaglig jobber jeg på sykehuset for å få relevant erfaring, men hvis ikke hadde jeg valgt noe helt annet. Jobber nå, og siste sommer heldigvis, som pleieassistent. Hater pleie og har aldri jobbet på sykehjem av den grunn. Jobbet først i psykiatrien, noe som var helt OK, og nå i somatikken jobber jeg natt slik at jeg slipper unna mesteparten av pleiedelen og smalltalken som jeg ikke liker (og var masse av på psyk). Ville aldri ha jobbet på demensavdeling da jeg overhodet ikke trives med geriatriske pasienter, eller pleie generelt. 

Hvis jeg var deg ville jeg ha byttet vakter om du kan slik at du får større perioder med fri og større arbeidsbelastning noen perioder. Jeg synes du skal droppe denne sommerjobben neste år. SÅ viktig er det ikke å jobbe om sommeren, det er ikke relevant for deg og dessuten har du sikkert allerede søkt på en del jobber før sommerferien. 

Ellers får du prøve å være flink til å legge fra deg jobb når du kommer hjem og aktivisere deg selv når du har fri. Siden du har jobbet der før og nok trenger referansen tenker jeg du bare bør stå i det i sommer, men jeg ville ikke ha tatt tilkalling når du mistrives så mye. 

Anonymkode: dfc86...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det akkurat likedan i fjor da jeg jobbet på sykehjem. Kom meg gjennom ved å: 

- skrive ned alle vaktene og stryke ut med tusj etter hvert, telle ned hver vakt.

- planlegge masse gøy med venner og familie utenom. Bra å ha noe å se frem til + at jeg ikke tenkte så mye på jobben når jeg hadde fri. 

- prøvde å finne noe positivt ved hver vakt, en hyggelig samtale, god middag osv.

- tenke at det er siste sommeren i mitt liv jeg skal jobbe på sykehjem, to måneder er ikke så mye hvis man ser det store bildet.

Anonymkode: 7afbf...64f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en sommerjobb som jeg har hatt de tre siste sommerferiene. Jeg er fra et lite sted så med mindre man har kontakter så er de eneste aktuelle jobbene i butikk eller helsevesenet. Jeg jobber på sykehjem. For hvert år bare gruer jeg meg bare mer og mer. Jeg har ikke begynt i år enda, men kan ikke vente med å være ferdig. 
Er det noen som har noen tips eller råd til hvordan jeg i det minste ikke skal la det ødelegge fritiden min? Jeg tenker bare på at jeg gruer meg og ikke har lyst. Det er kjempekjedelige arbeidsoppgaver generelt, i tillegg er det litt dødtid der jeg burde snakke med pasientene, men det er en demensavdeling og jeg sliter veldig med å ha en samtale med pasientene. Det går veldig fint under stell og sånt, for da er det mer naturlig. 
Jeg bare har virkelig ikke lyst, men trenger penger og det er dumt å ha på CVen at jeg ikke har gjort noe nyttig en sommer. 
Neste år er forhåpentligvis siste ferien før jeg er ferdigutdannet, og jeg vurderer faktisk å bare ikke jobbe dersom jeg ikke får en annen jobb jeg kan like.

MÅ du jobbe innenfor helse? Skjønner at det er et pluss ift utdanning, men man skal jo ikke kjøre seg selv helt i grøfta. Tenker det er bedre med irrelevant deltidsjobb enn ingen overhodet (hilsen en som jobbet med helt irrelevante jobber før/under studietiden, men nå har en relevant jobb med ca. standard lønn).

Anonymkode: 9c33e...35b

AnonymBruker
Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MÅ du jobbe innenfor helse? Skjønner at det er et pluss ift utdanning, men man skal jo ikke kjøre seg selv helt i grøfta. Tenker det er bedre med irrelevant deltidsjobb enn ingen overhodet (hilsen en som jobbet med helt irrelevante jobber før/under studietiden, men nå har en relevant jobb med ca. standard lønn).

Anonymkode: 9c33e...35b

Nei, jeg må ikke jobbe innen helse, men det er ikke så mange jobber å få. Det er veldig vanskelig å få relevant sommerjobb. 

Jeg må hjem i ferien hvis jeg skal overleve.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen jobber som er givende og innholdsrike hel tiden. Hadde butikkjobb mens jeg studerte, i butikk med få kunder, og det syntes jeg var utrolig kjedelig. På sykehjem innbiller jeg meg at det skje mer og at dagene går fortere. Smil mye til de eldre, det liker de vel og det gjør faktisk at du også blir i litt bedre humør (er min erfaring), tenk på pengene du tjener og prøv å planlegge for mye hyggelig etter jobb, som en skrev over. Lykke til

Anonymkode: dd437...49d

AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg tenker på de stakkars pasientene som er avhengig av hjelp fra sånne som deg. 

Hvis du synes jobben er så ille så burde du aldri ha påtatt deg den jobben. 

Anonymkode: d9735...327

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen jobber som er givende og innholdsrike hel tiden. Hadde butikkjobb mens jeg studerte, i butikk med få kunder, og det syntes jeg var utrolig kjedelig. På sykehjem innbiller jeg meg at det skje mer og at dagene går fortere. Smil mye til de eldre, det liker de vel og det gjør faktisk at du også blir i litt bedre humør (er min erfaring), tenk på pengene du tjener og prøv å planlegge for mye hyggelig etter jobb, som en skrev over. Lykke til

Anonymkode: dd437...49d

Problemet er jo nettopp at det ikke skjer noe, og at hver dag er samme, kjedelige rutinen. Det er jo også veldig viktig for pasientene, og det er bra at det ikke skjer noe ekstraordinært. Likevel fører det til en veldig kjedsommelig og lite givende jobb. Det er nok mer spennende for sykepleierne feks som tar mer del i den medisinske oppfølgingen, vet mer om pasientene og forstår utviklingen.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uff, jeg tenker på de stakkars pasientene som er avhengig av hjelp fra sånne som deg. 

Hvis du synes jobben er så ille så burde du aldri ha påtatt deg den jobben. 

Ja, jeg er et jævlig menneske. Hater meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Må du jobbe da? Det er jo normalt å ha ferie også. 

Anonymkode: 6f20f...400

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er et jævlig menneske. Hater meg selv.

Sier ikke at du er et jævlig menneske, men at du aldri burde tatt den jobben som du hater. Du visste at du ikke liker jobben når du takket ja til den. Det verste her er at du skal jobbe med eldre sårbare mennesker som ikke fortjener at personalet hater å jobbe med de. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du jobbe da? Det er jo normalt å ha ferie også. 

Ja, jeg trenger penger.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at du er et jævlig menneske, men at du aldri burde tatt den jobben som du hater. Du visste at du ikke liker jobben når du takket ja til den. Det verste her er at du skal jobbe med eldre sårbare mennesker som ikke fortjener at personalet hater å jobbe med de. 

Så du sier at jeg er slem med de? Mange av de som jobber der til vanlig er hardhendte, så raske som mulig og lite pratsomme med pasientene under stell feks. Jeg tar meg tid, prater med de og tilpasset meg den pasienten jeg steller. 
Du aner ingenting om hvordan jeg utfører jobben. 

Selvsagt takker jeg ja til jobben mår jeg trenger penger og en jobb. Jeg er ikke en bortskjemt idiot som ikke gidder å jobbe eller bare tror jeg skal få alt på sølvfat og puter under armene. Derfor fortsetter jeg i en jobb jeg virkelig ikke liker. Fordi jeg ikke er så lat og dum som ungdommen visstnok er i dag. Jeg kan ikke ha ferie når jeg er ung.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg trenger penger.

Da så. Jeg fikk inntrykket av at grunnen til at du ikke kunne ha ferie, var fordi det ikke så bra ut å ha fri på CV-en. Jeg synes det var merkelig, siden jeg aldri har jobbet på sommeren. Men det er jo fordi jeg har jobbet ved siden av studiene og derfor ikke har trengt det. Din løsning er nok lurere :) Du får nok bite i det sure eplet. Alle ikke-relevante jobber er kjedelige. 

AnonymBruker
Skrevet

Da så. Jeg fikk inntrykket av at grunnen til at du ikke kunne ha ferie, var fordi det ikke så bra ut å ha fri på CV-en. Jeg synes det var merkelig, siden jeg aldri har jobbet på sommeren. Men det er jo fordi jeg har jobbet ved siden av studiene og derfor ikke har trengt det. Din løsning er nok lurere :) Du får nok bite i det sure eplet. Alle ikke-relevante jobber er kjedelige. 

Ja, det også, men samtidig er det nok ikke akkurat krise å ha helt fri en sommer. 
Ja, jeg har jo ikke noe valg, men skulle bare ønske jeg klarte å takle det bedre. Jeg er generelt dårlig til å takle ting og går fort i kjelleren av den minste ting. Jeg tenker mye og bekymrer meg. Hadde vært så mye enklere om jeg sluttet å tenke på jobb når jeg ikke er på jobb!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i noenlunde samme situasjon som deg - sommerjobb på sykehjem og jeg gruer meg hver eneste dag. Det er virkelig ikke gøy å grue seg til jobb!! Er i likhet med deg snill med pasientene og er opptatt av å gjøre en god jobb, men kjenner jeg helt ærlig mister litt av viljen til å leve etter flere vakter på rad der.. Det blir veldig monotont og kjedelig på flere områder, og mange dager er utrolig stille og lange. Synes tipset over her om å telle ned vaktene du har igjen, stryke de ut etterhvert, finne på mye hyggelig utenom jobb og legge fra deg jobben på fritiden var gode tips - jeg skal i hvert fall prøve å leve etter disse rådene! Er det noe på jobben din som kunne gjort dagen din bedre da? En kollega du kan glede deg til å se, en pasient du liker ekstra godt, kjøkkenvakt/stuevakt osv? Føler så med deg - jeg gruer meg hele helgen til jeg skal på jobb igjen mandag, og det er virkelig ikke bra... :(

Anonymkode: 1386e...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i noenlunde samme situasjon som deg - sommerjobb på sykehjem og jeg gruer meg hver eneste dag. Det er virkelig ikke gøy å grue seg til jobb!! Er i likhet med deg snill med pasientene og er opptatt av å gjøre en god jobb, men kjenner jeg helt ærlig mister litt av viljen til å leve etter flere vakter på rad der.. Det blir veldig monotont og kjedelig på flere områder, og mange dager er utrolig stille og lange. Synes tipset over her om å telle ned vaktene du har igjen, stryke de ut etterhvert, finne på mye hyggelig utenom jobb og legge fra deg jobben på fritiden var gode tips - jeg skal i hvert fall prøve å leve etter disse rådene! Er det noe på jobben din som kunne gjort dagen din bedre da? En kollega du kan glede deg til å se, en pasient du liker ekstra godt, kjøkkenvakt/stuevakt osv? Føler så med deg - jeg gruer meg hele helgen til jeg skal på jobb igjen mandag, og det er virkelig ikke bra... :(

Anonymkode: 1386e...c5d

Uff, på en måte er det fint å ikke være den eneste som har det sånn.

Jeg liker best de dagene det er varelevering, for da kan jeg gjøre noe hele tiden. Selv om de jeg jobber med av og til spør om jeg ikke heller vil sitte å slappe av med en kaffe heller. Kan liksom ikke si at jeg syns det er drittkjedelig å bare sitte der. 
Dessverre er jo ikke det så ofte, og noen ganger tar jo andre mye av det. 
Der er mange koslige pasienter, og jeg prøver å la det glede meg. Selv om det ikke veier opp for dødtid, og et par veldig lite hyggelige ansatte.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg trenger penger.

Så du sier at jeg er slem med de? Mange av de som jobber der til vanlig er hardhendte, så raske som mulig og lite pratsomme med pasientene under stell feks. Jeg tar meg tid, prater med de og tilpasset meg den pasienten jeg steller. 
Du aner ingenting om hvordan jeg utfører jobben. 

Selvsagt takker jeg ja til jobben mår jeg trenger penger og en jobb. Jeg er ikke en bortskjemt idiot som ikke gidder å jobbe eller bare tror jeg skal få alt på sølvfat og puter under armene. Derfor fortsetter jeg i en jobb jeg virkelig ikke liker. Fordi jeg ikke er så lat og dum som ungdommen visstnok er i dag. Jeg kan ikke ha ferie når jeg er ung.

Nei, vet du hva, nå er det på tide og bli voksen. Snakk om å vrenge på ordene til din fordel, samt å sette seg selv i offer rollen.

Du trenger nok og bli voksen og ta litt mere voksne valg enn du hittil har gjort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vet du hva, nå er det på tide og bli voksen. Snakk om å vrenge på ordene til din fordel, samt å sette seg selv i offer rollen.

Du trenger nok og bli voksen og ta litt mere voksne valg enn du hittil har gjort. 

Så hvorfor er det synd på pasientene når jeg er snill med de og gjør jobben på en god måte? De plages jo ikke av at jeg gruer meg til å gå på jobb. Det er jeg som plages av det på fritiden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem. Det som jeg ofte ser er at de nye ikke "ser" alt som må gjøres. Ofte i vaktskiftet når de som kommer på jobb spør hvordan vakta har vært, så kan de nye vikarene fortelle at det har vært så rolig, mens sannheten er at det har vært kjempe travelt! De har bare ikke sett hva som må gjøres, derfor blir det ekstra å gjøre for de som har kontroll.

Er det veldig rolig en dag så ta med deg et par av de mest oppegående brukerne ut på en liten tur/ut i hagen, finn frem sangboka, les i bøker, se i fotoalbum, spill et spill, gi håndpleie, rull opp hår, ta frem gitar eller spill på piano om du kan... Bare for all del ikke trekk deg bort fra brukerne og dra frem mobilen. 

Sjekk vaskemaskiner om klær skal henges opp, brett klær, pass på at kjøkkenet er ryddig, vann blomster, hiv boss, tørk støv.. Altså, det er utrolig mye som kan gjøres for å få tiden til å gå. Hos oss får vi stort sett ikke tid til så mye ekstra, men de dagene vi får det er gull altså! 

Anonymkode: d943a...e1c

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...