AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #1 Skrevet 19. juni 2020 Del gjerne deres rutiner! Og om du har ork, se gjerne på våre og kom med tips 🙈🤭 Vi skal gjøre en endring til senere leggetid og eget rom for å se om det hjelper mot oppvåkning 4-5 og vanskelig legging. Tror ikke vi har gode nok rutiner særlig på kveld, så skal gjøre en innsats i sommer for å se om det kan gjøre det litt enklere for mini på sikt Tenker hun kanskje bør over på én dupp, men er vanskelig når hun våkner så tidlig. 11,5 mnd. Dagen vår slik den ser ut nå: - sover i sprinkelseng ved siden av vår seng. Våkner hun om natta flyttes hun over i vår seng, om ikke våkner hun 4-5 og er klar for dagen. Vi bytter på å sove på samme rom som henne. Sover hun med pappen prøver han å ignorere henne, late som han sover til minst 5, helst 5:30. Da kommer hun inn til meg og ammer før vi står opp. Sover hun med meg, blir det fort amming med en gang hun våkner. Sover stort sett ikke noe lengre likevel, og jeg gir henne til pappaen 5-5:30. - frokost 6:30/7. Grøt, bananlapper, brødskive el. Spiser det vi spiser (BLW) og spiser stort sett ganske mye til frokost. Gjerne 4 pannekaker. - leker og ammer en gang til, før hun sover dupp ute i vogn fra en gang mellom 7:30 og 9. Kommer litt an på hvor trøtt hun er og om hun våknet 4 eller 5:30. Sover alt fra 30min til 1,5 timer. Stort sett 35-40 min. Triller i søvn på ca fem-ti min, sover stille. - leker, drar ut og gjør noe (park, lekeplass, treffe andre barn osv) spiser en snack, og lunsj klokka 12-12:30. Får kanskje en liten snack. Drikker en flaske melk før hun skal sove fra ca 13-14. Er pappaperm, er hun med meg ammes det stort sett. Denne duppen er ofte vanskelig å få til om dagen, men mistenker at det har med varmen å gjøre. Så noen ganger blir den ikke før de er hjemme igjen, og hun bysses til søvn av pappaen og sover i vår seng. Sover stort 50min til 1,5 time. - ammer når jeg kommer hjem fra jobb 16-17, og spiser middag 17-17:30. Spiser det vi spiser, så varier en del. Men feks 1-2 fiskekaker med grønnsaker og potet til. - legges ca 18, er da veldig trøtt og sutrete, men får en ny giv i senga og kan base og leke i 30-60 min før det blir hylgrining. Ender da ofte opp med å bære henne i søvn og legge ned i senga. Sovner hun selv, våkner hun mindre. Kveldsrutinen varierer litt, men er stort sett sånn her: Middag, rolig lek i ti min, vaske og skifte og tannpuss, amme (noen ganger på stua, andre ganger i mørket på soverommet), hvis jeg er borte får hun flaske. Soverommet er mørkt, vi har på white noise, og bærer henne mens vi synger et par nattasanger. Legger henne ned og sier natta. Da skjer en av to ting: hylgrining eller turning. Pleide å sovne selv før hun lærte å stå (3-4 mnd siden). Så trøster Vi i senga, men det kan ta timer og hun griner masse. Ender med å bære henne 8/10 ganger. Da sovner hun ganske greit, men våkner mye og gråter. ja.. hva gjør dere? Er det for lite mat? For lite søvn? For lite rutiner? Har ikke lyst til å la henne gråte masse, men klarer ikke mer bæring. Får også veldig vondt i ryggen av å løfte opp og ned i sprinkelseng (opp-ned metoden liksom). takk for at du leste ❤️ Hun begynner forresten i barnehage i september. Anonymkode: 22486...300
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #2 Skrevet 19. juni 2020 Vi la en madrass på gulvet og lå ved siden av datteren til hun sovnet da hun var ett. Hun flyttet over på eget rom da. Jeg var gravid og ikke i toppform og mannen jobbet på kveldstid, så å løfte opp og ned av sprinkelseng gikk ikke særlig bra. Rutinene våre var ikke så konsekvente som hos dere. Det som var fast var at vi hadde fire måltider og som regel var ute på tur f.eks. i skogen, til åpen barnehage eller biblioteket minst en gang i løpet av dagen (men tidspunkt varierte). Vi la henne rundt 20, men hun sov til mellom 8.30 og 09. Det varierte hvor mye hun spiste til de ulike måltidene, men hun pleide også ofte å spise mye til frokost. Vi hadde en periode hvor hun absolutt ikke sovnet om kvelden og kunne base rundt i godt over en time og bli overtrøtt. Vi forsøkte å flytte leggetid tidligere uten hell da, men hun sov fortsatt lenge om morgenen. Hos oss gikk det over igjen. Anonymkode: b76d3...3a9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #3 Skrevet 19. juni 2020 Barn er ulike, så det vil egentlig ikke hjelpe deg hva andre gjør. Min første spratt opp 430 frem til hun startet i bhg. Nå er lillebror 1 år og har mye bedre sovehjerte. Det har han hatt siden fødsel. Det vil gå seg til for dere snart tipper jeg, så dere slipper å våkne så tidlig. Ang legging så fungerer det best for oss at pappan legger. Hvis jeg gjør det blir det drama uten like hvis han ikke får pupp. Han er 13 mnd så forsøker kutte ut puppen, men ammer han fortsatt en gang om natta for å unngå skrikorama når han våkner. Anonymkode: 16e7e...e8d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #4 Skrevet 19. juni 2020 Alle mine har hatt en kaosperiode i den alderen mtp søvn. De har balet mye før de sovna, og de har våknet tidlig. Altså, virkelig tidlig, type 03.30. Det som funket best var å legge dem i vår seng på kvelden, og ligge inntil dem til de sovnet. Dette gikk fortest og mest problemfritt. At morgenen startet så ekstremt tidlig gikk over etter ei stund. Det var vondt da det sto på, spesielt med førstemann, men med de neste så visste vi at det var kun for en kort periode. Det skjer en rasende rask utvikling hos barnet, og dette resulterer i vanskelige netter. Det gir seg, og kommer tilbake igjen ved ulike aldre. Mitt tips er å gjøre det som funker for deres familie. For vår var det samsoving hele natta. Anonymkode: f6e0b...e3d
Melena Skrevet 19. juni 2020 #5 Skrevet 19. juni 2020 For mitt barn fungerte verken opp, ned, kos eller trøst noe. Testet ut det meste. Følte hun da kun ville ha MER kos/ trøst. Ble alt for sliten, og endte med den milde formen av «hard way»; Gråt (sutret/ klaget) i 5 minutter, så gikk jeg inn, inn med smokk, la på plass, dyne over, stryke hodet i 5sek og natta. Sånn gjentok jeg til søvn. Makstiden jeg holdt på de første 3 dagene var kanskje én time (Ca 12 ganger inn og ut😅). Nå er det 1-2 runder (5-10 min), da rekker jeg rydde opp kveldsstell og div mellom øktene. Hvis jeg hørte sår/ vond/ ekte gråt gikk jeg inn før 5min altså, var redd hun satte fast bein eller armer i sprinklene🧐 Oppsummert følte jeg dette var en omsorgsfull teknikk. Kall det gjerne skrikekur light’n tender❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå