Gå til innhold

En som kommenterer vekten min. Hvordan si i fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et vennepar (eller rettere sagt et par min samboer kjente før han traff meg). Vi møtes nå og da for ulike sosiale sammenkomster. 

Problemet er at mannen i paret kan hinte om min vekt og slanking. Jeg veier 10-15kg for mye. Men jeg ser heller på meg som noen kg ekstra / litt lubben. Jeg er ikke kjempe stor. Kjøper klær i vanlige butikker. Damen hans ser jeg reagerer bittelitt når han nevner kommentarer, men hun sier ikke noe til det. 

Tingen er at det han sier kan være litt vanskelig å sette fingeren på. For eksempel bodde vi på hotell og vi skulle spise frokost. Jeg hadde begynt å gå rundt å forsyne meg mens han kom bak meg. Da sa han "må passe på å ikke spise for en hel uke". Jeg hadde da forsynt meg med eggerøre, laks, grønt osv. Ikke noe voldsomt usunn eller stor porsjon. 

En annen gang snakket vi om at jeg nylig hadde startet på et kurs i pilates og stretching/avspenning. Jeg startet ikke på kurset for å gå ned i vekt, men fordi jeg vil bygge opp en god kjernemuskulatur og lære litt avspenning. Da vi pratet om dette sa han "javel, men du må ikke tro det får bort noen kilo". 

En tredje gang var vi i byen og vi (jeg og samboer) kjøpte oss is. Da sa han "man kan ikke spise is hver dag, da kommer kiloene" (for ordens skyld så spiser jeg is sjeldent). 

Altså, jeg vet at de tingene han sier ikke inneholder "du". Men han kommer innimellom med disse og lignende kommentarer. Og jeg har det på feelingen og måten han sier det, at det er rettet mot meg. 

Jeg har ikke lavt selvbilde så jeg tåler en kommentar, men jeg må ærlig si det er litt irriterende og frekt. Men jeg synes det er litt vanskelig å si noe tilbake siden han ikke sier "du". Men jeg er litt lei nå, så jeg vil gjerne komme med en kommentar neste gang. Men hva skal jeg si? Jeg ville ikke krangle, men sette han bittelitt på plass uten å måtte fortelle en hel avhandling. 

Anonymkode: 9927d...08d

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er overhode ikke ett problem.

Men siden du føler det er ett problem, da bør du være direkte; Ikke kommenterer vekten min!

Anonymkode: 89b66...558

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Overvektighet er et samfunnsproblem.

Da bør du være høflig og takke for rådet. Om han stadig hinter deg om dette, da kan du si at du er fornøyd med kroppen din. Det bør være ett hint til han.

Anonymkode: a8f44...c7b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være du reagerer på det fordi du tenker over at du er overvektig? 

Kommentarene kan like så godt være hans usikkerhet og redsel for å legge på seg. 

Anonymkode: 95629...2b7

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier du ikke ifra hvis det plager deg? "Du, atte jeg syntes ikke det er så kjekt med disse kommentarene dine om vekt hele tiden, jeg tenker at det må det bli en slutt på. Hvorfor gjør du egentlig det?". Eller rett og slett: "Hva mener du?"

Vil tro at det vil få han til å slutte på sikt. 

Anonymkode: 02f88...a73

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg TS, har opplevd det samme. Kan være vanskelig å ta opp, for slike folk er gjerne mestere på å si "Det er jo bare en spøk, såpass må du tåle" og å legge feilen hos deg. Jeg kvittet meg med min "venn", er det beste jeg har gjort. 

Hva om du enten tar igjen med en kjapp kommentar når det skjer, noe som går på hans livsstil. Eller så kan du si ifra til veninna di, og om det ikke blir bedre så sier du at du vil treffe henne uten han der.

Anonymkode: 0fd46...485

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommentarene kan like så godt være hans usikkerhet og redsel for å legge på seg. 

En kommentar er nå greit, men når slike kommenterer kommer så ofte som jeg får inntrykk av her så virker det som at han sikter til henne. Altså jeg hadde ikke fått til å si til en overvektig venninne at man må være forsiktig med is så man ikke legger på seg når hun kjøper is eller kommentere når hun forsyner seg av mat at man ikke må spise for en uke. Hallo?

Anonymkode: 7718c...00c

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er best du sier fra til venninna di at du ønsker han skal slutte. Så kan hun lære han hvordan man skal oppføre seg mot folk. Det kan godt være han er stygg mot flere enn deg, og at de ikke er så hardføre som deg.

Anonymkode: b25dc...d14

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mangler dere sosiale antenner? Ingen mennesker som er sosialt oppegående sier slike ting til andre folk, spesielt ikke til tilfeldige venner. Hvorfor tror dere det er greit å kommentere vekten til venner og å gi slankeråd til noen som ikke har spurt om det? TS, ikke bry deg, noen her inne er litt sære.

Jeg syns ikke slike kommentarer er greit. Det er små stikk han kommer med her, og får meg til å lure på om vedkommende er litt spesiell. Kommenterte selv vekten til mamma da jeg var 13 år, men har lært og vet bedre. Denne mannen skal liksom være voksen. 

Har ikke noen råd, men håper du får noen gode råd så du får satt ham på plass.

Det er helsefarlig å forsvare overvektighet. Jeg forstår at overvektig kan føle seg truffet, men det er ikke farlig å gi råd til deg å leve et sunnere liv. Jeg forstår ikke hva som er frekt med det.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helsefarlig å forsvare overvektighet. Jeg forstår at overvektig kan føle seg truffet, men det er ikke farlig å gi råd til deg å leve et sunnere liv. Jeg forstår ikke hva som er frekt med det.

Det er ingen som har forsvart overvektighet; Gud bedre... 

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som forsvarer overvekt. Å be folk om å oppføre seg som folk, er ikke å forsvare overvekt. Hvordan i alle dager er det mulig p tolke kommentaren min slik? Å være korttenkt kan også være helsefarlig.

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, mannor skrev:

Det er ingen som har forsvart overvektighet; Gud bedre... 

Nettopp. Nivået her inne gjør meg litt målløs i blant. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt handler om måten man ordlegger seg på og ikke minst måten man gjør det på. Når han ikke tar opp dette temaet alene, men heller kommer med "små stikk" til TS, er det faktisk ikke greit. 

Anonymkode: 02f88...a73

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et vennepar (eller rettere sagt et par min samboer kjente før han traff meg). Vi møtes nå og da for ulike sosiale sammenkomster. 

Problemet er at mannen i paret kan hinte om min vekt og slanking. Jeg veier 10-15kg for mye. Men jeg ser heller på meg som noen kg ekstra / litt lubben. Jeg er ikke kjempe stor. Kjøper klær i vanlige butikker. Damen hans ser jeg reagerer bittelitt når han nevner kommentarer, men hun sier ikke noe til det. 

Tingen er at det han sier kan være litt vanskelig å sette fingeren på. For eksempel bodde vi på hotell og vi skulle spise frokost. Jeg hadde begynt å gå rundt å forsyne meg mens han kom bak meg. Da sa han "må passe på å ikke spise for en hel uke". Jeg hadde da forsynt meg med eggerøre, laks, grønt osv. Ikke noe voldsomt usunn eller stor porsjon. 

En annen gang snakket vi om at jeg nylig hadde startet på et kurs i pilates og stretching/avspenning. Jeg startet ikke på kurset for å gå ned i vekt, men fordi jeg vil bygge opp en god kjernemuskulatur og lære litt avspenning. Da vi pratet om dette sa han "javel, men du må ikke tro det får bort noen kilo". 

En tredje gang var vi i byen og vi (jeg og samboer) kjøpte oss is. Da sa han "man kan ikke spise is hver dag, da kommer kiloene" (for ordens skyld så spiser jeg is sjeldent). 

Altså, jeg vet at de tingene han sier ikke inneholder "du". Men han kommer innimellom med disse og lignende kommentarer. Og jeg har det på feelingen og måten han sier det, at det er rettet mot meg. 

Jeg har ikke lavt selvbilde så jeg tåler en kommentar, men jeg må ærlig si det er litt irriterende og frekt. Men jeg synes det er litt vanskelig å si noe tilbake siden han ikke sier "du". Men jeg er litt lei nå, så jeg vil gjerne komme med en kommentar neste gang. Men hva skal jeg si? Jeg ville ikke krangle, men sette han bittelitt på plass uten å måtte fortelle en hel avhandling. 

Si at man lever bare en gang, viktig å nyte livet mens man er her. Bedre enn en is for mye, litt ekstra god frokost når man er på hotell ol.

Evt. kom med en «jeg liker de ekstra kiloene mine jeg. Ikke legg dine egne tanker over på meg, jeg er voksen nok til å bestemme selv hva jeg putter i munnen». 

Anonymkode: f4287...122

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter forresten ikke «overvektighet», men overvekt... 

• Liker 7
Skrevet

Sånn umiddelbart, det er ikke seg selv han kommenterer, Så ser han på deg som en form for alliert med tilnærmet samme kroppsfasong? 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driter i at jeg veier litt for mye egentlig. Jeg har også gått ned litt og har som mål å gå ned i vekt. Det har jeg også hatt før disse kommentarene. 

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er overhode ikke ett problem.

Men siden du føler det er ett problem, da bør du være direkte; Ikke kommenterer vekten min!

Anonymkode: 89b66...558

Jeg synes det er et problem fordi jeg synes det er frekt. F.eks har jeg opplevd at andre kommenterer til venner osv hvis de ser en tykk person som kjøper mat på mcdonalds. Også mener de at tykke folk ikke bør gå der overhodet. Men hva om det er den ene gangen de går der og ellers prøver hardt å gå ned i vekt? Jeg vet noen kanskje driter i at de er overvektig eller av andre grunner ikke orker å ta tak. Men synes det er så feil at noen absolutt må kommentere. 

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mangler dere sosiale antenner? Ingen mennesker som er sosialt oppegående sier slike ting til andre folk, spesielt ikke til tilfeldige venner. Hvorfor tror dere det er greit å kommentere vekten til venner og å gi slankeråd til noen som ikke har spurt om det? TS, ikke bry deg, noen her inne er litt sære.

Jeg syns ikke slike kommentarer er greit. Det er små stikk han kommer med her, og får meg til å lure på om vedkommende er litt spesiell. Kommenterte selv vekten til mamma da jeg var 13 år, men har lært og vet bedre. Denne mannen skal liksom være voksen. 

Har ikke noen råd, men håper du får noen gode råd så du får satt ham på plass.

Enten mangel på sosiale antenner eller trolling. Ikke godt å vite. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om han er skallet eller begynner å bli tynn i håret kan du jo svare «Ja, og jeg har hørt man kan bli hårløs av det å» så går du. Det burde gi han hintet.

Anonymkode: 5d532...fbb

• Liker 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...