AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Jeg er veldig opptatt av å være tolerant, og la folk være som de vil. Men nå har jeg en kollega som bruker nokså mye av en parfyme jeg ikke «tåler»: får hodepine, blir kvalm og begynner å nyse av den. Hodepinen og kvalmen kan bli værende hele dagen. Det er ikke et alternativ å si ifra til vedkommende, og egentlig heller ikke å si fra til ledelsen el, om at de skal si ifra at man «ikke kan bruke parfyme», for jeg er redd vedkommende vil skjønne at det er hennes. Noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: 39347...fe3 2
Kenelz Skrevet 18. juni 2020 #2 Skrevet 18. juni 2020 ærlig talt, når det går utover helsen din så skal det vær lov å si i fra! Snakk med kollegaen og fortell henne kort og enkelt. Dere er alle voksne mennesker. 23
mannor Skrevet 19. juni 2020 #3 Skrevet 19. juni 2020 Si ifra til henne på en fin måte. Hvis hun ikke skjønner problemet, er det hun som er problemet. Da må det i såfall tas med sjefen. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #4 Skrevet 19. juni 2020 Har opplevd akkurat det samme med en jeg studerte litt med. Jeg sa faktisk aldri noe, vet ikke helt hvorfor. Tror jeg hadde tatt det opp med en kollega ja, de fleste ville vel satt pris på å vite det og slippe å plage andre sånn Anonymkode: 0da2d...21d 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #5 Skrevet 19. juni 2020 Jeg hadde sagt i fra, men det tror jeg hadde skjedd på automatikk fordi jeg fra barndommen er vant til å si fra om både hårspray og parfyme -jeg får rett og slett ikke puste. Er allergisk mot mye rart, så jeg sier bare at jeg er allergisk/sensitiv for sterke lukter også, for det stemmer jo. Har vel ikke direkte sagt det til så mange fremmede, men hadde vi jobbet sammen så hadde jeg nok sagt noe ja. Sa i fra il en venninne en gang for noen år siden om hårspray, hun ble litt fornærmet før jeg fortalte hva som skjedde med meg, da forstod hun bedre og sa hun kunne bruke en annen med mindre lukt og uten gass, i den perioden jeg sov over hos henne. Vet ikke hvordan du skal ta det opp jeg, du får tenke litt på den -men ikke tenk så mye at du ikke tør å si fra! Og du kan vel si noe om at den ikke er så verst om du ikke hadde reagerert så allergisk på den, f.eks Anonymkode: b79cb...438 4
chi Skrevet 19. juni 2020 #6 Skrevet 19. juni 2020 Foreslår at du sier noe ala dette: Du, parfymen du liker så godt trigger så veldig hodepine og kvalmen min. Kan du bytte over til en annen?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #7 Skrevet 19. juni 2020 Dette er noe du kan snakke med henne om, men på en måte der det blir opp til henne å bytte/slutte, og du forklarer i korte trekk at det går utover arbeidsmiljøet for din del. Hadde det vært meg så hadde jeg sagt: Hei, jeg vil prate med deg om noe som er litt ubehagelig, for jeg er redd for å fornærme deg på noe vis. Jeg er veldig sensitiv til parfymen din og blir uvel, og det går utover arbeidsdagen. Jeg skal selvsagt ikke tvinge deg til å slutte med den, men jeg hadde satt pris på om du kunne vurdert det i det minste. Og så vente på respons, la henne reagere som hun gjør. Om hun reagerer på forvirret vis og ikke får sagt så mye, spør "hva tenker du om det jeg sa?". Folk blir gjerne forbauset av å få beskjed om slikt, det er viktig å check in og se at de har det OK, ikke avslutte samtalen før en føler at begge er fornøyde. Første respons kan være at de tar det litt personlig, selv om det ikke er det, men det er bare på grunn av selve konfrontasjonen, og ikke samtaleemnet. Anonymkode: f6cd4...6af 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #8 Skrevet 19. juni 2020 Du bør så absolutt ta det opp, enten med henne eller med sjefen din. Når noe i arbeidsmiljøet gir deg helseplager er det helt innafor å ta det opp. Hos oss er det en kollega som har migrene, og er veldig var for lys. Så da har vi alle fått beskjed av sjefen om å ta hensyn til det, og holde screensene nede og lysene litt dimmet. Anonymkode: 2f469...d51 3
Hasselnøtter Skrevet 19. juni 2020 #9 Skrevet 19. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er noe du kan snakke med henne om, men på en måte der det blir opp til henne å bytte/slutte, og du forklarer i korte trekk at det går utover arbeidsmiljøet for din del. Hadde det vært meg så hadde jeg sagt: Hei, jeg vil prate med deg om noe som er litt ubehagelig, for jeg er redd for å fornærme deg på noe vis. Jeg er veldig sensitiv til parfymen din og blir uvel, og det går utover arbeidsdagen. Jeg skal selvsagt ikke tvinge deg til å slutte med den, men jeg hadde satt pris på om du kunne vurdert det i det minste. Og så vente på respons, la henne reagere som hun gjør. Om hun reagerer på forvirret vis og ikke får sagt så mye, spør "hva tenker du om det jeg sa?". Folk blir gjerne forbauset av å få beskjed om slikt, det er viktig å check in og se at de har det OK, ikke avslutte samtalen før en føler at begge er fornøyde. Første respons kan være at de tar det litt personlig, selv om det ikke er det, men det er bare på grunn av selve konfrontasjonen, og ikke samtaleemnet. Anonymkode: f6cd4...6af Dette! Jeg elsker min parfyme, men dersom den hadde plaget en kollega ville jeg selvfølgelig droppet den på jobb. Håper at de fleste jeg jobber med tenker likt, man setter kollegenes helse/trivsel høyt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #10 Skrevet 19. juni 2020 Jeg har en kollega som får hodepine og blir kvalm av parfyme, og selvfølgelig tar vi andre hensyn til det. Hun sa det bare rett ut, og ingen av oss tok oss nær av det. Tvert om, vi ble glad for at vi fikk vite det. Anonymkode: 005e4...7f7 4
Banankaka04 Skrevet 19. juni 2020 #11 Skrevet 19. juni 2020 (endret) Om parfymen får deg til å føle deg dårlig, skal du si ifra! Hva er det verste som kan skje? At vedkommende blir fornærma? Ja, det kan skje, men er hun en forståelsesfull kollega, ønsker hun nok å ta hensyn til deg! Endret 22. juni 2020 av Banankaka04 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #12 Skrevet 21. juni 2020 Kanskje du kan sende ut en felles mail til de på avdelingen? Da vil hun ikke føle seg truffet men forhåpentligvis allikevel innrette seg:) Anonymkode: 1d404...3fe
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #13 Skrevet 22. juni 2020 Parfyme bør være forbudt på alle arbeidsplasser. Anonymkode: 9465a...568
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå