Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei..vil bare få utløp for dette.. ikke ett klageinnlegg, men flere som sliter med det samme? ja, jeg synes det er jævlig tøft psykisk å være venn med noen som har en psykisk lidelse.. ja, skjønner det er tøft for de som har lidelsen, men de kan da prøve å ta hensyn til vennene sine.. har en venninne som har shizofreni og bipolar lidelse, og går på medisiner. det sliter sånn på meg å være venn med henne, hun har null empati, hun snakker nesten ikke, hun er alltid helt stiv i blikket og sier mye rart. å jeg føler hun bruker meg, hun har "manipulert" meg til å kjøpe ting til henne hele tiden, og dele alt med henne. men når hun har noe, så deler hun aldri. jeg sa at jeg deler alltid med henne når jeg har ting, da svarte hun ikke engang. og hun tror hun kan få alt hun vil. og når jeg prøver å forklare ting til henne, så forstår hun aldri ting, hun har ikke empati for andre mennesker og bryr seg ikke om andre, det virker som hun er en robot på en måte. og mange ganger sliter det på meg å ha venninne som har det. hun har aldri vært sånn før hun fikk de diagnosene, da var hun glad og viste følelser, mange ganger blir jeg redd henne også. jeg ser at diagnosen kontroller personligheten hennes og forandret henne. noen med samme erfaring eller noen med den diagnosen som kan forklare hvordan de har det?

Anonymkode: dcfeb...d87

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er psykisk syk, men det betyr ikke at ikke vennene mine får lov til å sette grenser. Dog såpass "heldig" at min sykdom primært påvirker meg selv og virkelig ikke får utløp før jeg er alene. Ha empati, men sett grenser så vennskapet ikke sliter deg ut eller gjør det redd. Det er ikke ok. Har du fortalt henne dette?

Anonymkode: e9d25...c41

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om hun sammen med diagnosene fikk noen medisiner som gjør at hun kan virke annerledes. 

Jeg ville ha trukket meg litt unna, truffet henne litt sjeldnere. Kanskje hun blir lettere å omgås når/hvis hun får andre medisiner, blir vant til de medisinene hun går på eller slutter med dem. Ofte må man prøve et par typer medisiner før man finner noe som virker bra. Høres litt rart ut at hun er litt robotisk, høres veldig ut som medisiner som gjør henne sånn.

Men uansett hva man får av diagnoser eller medisiner så er det ikke sikkert de fjerner hennes kjipe oppførsel. Hvis hun er vant til å manipulere ting fra andre kommer hun sikkert til å fortsette med det. Og DU bestemmer hvor ofte du skal henge med en sånn person. Jeg hadde vært tålmodig med henne siden hun har psykdommer, men du skal jo ta vare på deg selv også.

Anonymkode: a040c...025

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er psykisk syk, men det betyr ikke at ikke vennene mine får lov til å sette grenser. Dog såpass "heldig" at min sykdom primært påvirker meg selv og virkelig ikke får utløp før jeg er alene. Ha empati, men sett grenser så vennskapet ikke sliter deg ut eller gjør det redd. Det er ikke ok. Har du fortalt henne dette?

har prøvd å sagt til henne før angående pengeutpressing, at hun må forstå at jeg ikke kan gi henne mat fordi jeg har ikke nok penger til det, å det som er med henne, hun svarer så lite på en måte som viser at hun gir faen rett og slett.. det eneste hun alltid svarer er bare "Ok" eller "ja", det virker ikke som hun skjønner alvoret, når jeg tar opp ting med henne. og det som er, hun glemmer alt jeg har tatt opp.. hvis jeg sier noe til henne som jeg skrev før, så bare sier hun" det har jeg glemt" , hun glemmer alt, etter noen sekunder 

ts

Anonymkode: dcfeb...d87

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om hun sammen med diagnosene fikk noen medisiner som gjør at hun kan virke annerledes. 

Jeg ville ha trukket meg litt unna, truffet henne litt sjeldnere. Kanskje hun blir lettere å omgås når/hvis hun får andre medisiner, blir vant til de medisinene hun går på eller slutter med dem. Ofte må man prøve et par typer medisiner før man finner noe som virker bra. Høres litt rart ut at hun er litt robotisk, høres veldig ut som medisiner som gjør henne sånn.

Men uansett hva man får av diagnoser eller medisiner så er det ikke sikkert de fjerner hennes kjipe oppførsel. Hvis hun er vant til å manipulere ting fra andre kommer hun sikkert til å fortsette med det. Og DU bestemmer hvor ofte du skal henge med en sånn person. Jeg hadde vært tålmodig med henne siden hun har psykdommer, men du skal jo ta vare på deg selv også.

Anonymkode: a040c...025

takk for svar. ja, tror medisinene er en del av det. hun har gått på disse medisinene i et halvt år nå ca, litt mindre, å i starten var hun ikke sånn som nå, men det har hun blitt etterhvert. hun går på til sammen 7 medisiner eller mer. blant annet antipsykotika. og hun sier at de har funnet ut at de medisinene tydeligvis passer for henne. virker på meg som hun bare blir verre og verre for hver dag. 

ts ( ja vil ikke være AB lengre, hehe

Skrevet

og hun glemmer alt som blir sagt til henne, etter noen sekunder. noen ganger virker det som hun later som hun glemmer ting pga hun ikke liker det jeg sier, og samtidig glemmer hun ord hun sier etter noen sekunder. ts

AnonymBruker
Skrevet

Om hun tar 7 typer medisiner kan det hende hun er overmedisinert. Kjenner noen som var viste seg å være overmedisinert og da de endret medisinene, og hun fikk ferre, så var det som om noen slo på en bryter. Fullstendig annet menneske.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at folk som sliter såpass mye ofte ønsker at andre skal lide slik som de selv gjør, selv om det er snakk om venner. De mener sikkert ikken oe vondt med det sånn egentlig, og sterke medisiner kan forandre folk drastisk, men likevel er det greit å holde litt avstand for sin egen del.

Anonymkode: 799c9...3d1

Skrevet

Om hun er så fæl, hvorfor kvitter du deg ikke bare med henne? Problem solved!

AnonymBruker
Skrevet

Om hun er shizofren, har bipolar lidelse og går på 7 medisiner så skal du være fornøyd med at du i det minste får kontakt med henne. Hva tror du foregår inni den hjernen? Totalt kaos som blir sløvet ned til en seig grøt av alle medisinene.

Det blir som å klage på at en person uten bein er dårlig til å springe.

Anonymkode: 4ca3f...32a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om hun er shizofren, har bipolar lidelse og går på 7 medisiner så skal du være fornøyd med at du i det minste får kontakt med henne. Hva tror du foregår inni den hjernen? Totalt kaos som blir sløvet ned til en seig grøt av alle medisinene.

Det blir som å klage på at en person uten bein er dårlig til å springe.

Anonymkode: 4ca3f...32a

Jeg forstår det, men hun kan da prøve å ta litt hensyn og vise forståelse for venninne sine, og forstå ting jeg sier . Ts

Skrevet
3 timer siden, Banankaka04 skrev:

Om hun er så fæl, hvorfor kvitter du deg ikke bare med henne? Problem solved!

Det er problemet, jeg kan ikke det. Vi har vært venner siden 3 klasse. Og jeg var den eneste som var med henne når hun hadde det tøffest og i forhold til innleggelse. Har gått igjennom mye sammen med henne

ts 

Skrevet

Kanskje du kan bli med til behandler sammen med henne og fortelle det du forteller her? Om hvordan du oppfatter og ser henne? Utifra det lille jeg ser her, så virker hun overmedisinert. Men hun er jammen heldig som har en sånn trofast venn som deg! Og NEI, det er aldri greit å utnytte andre - syk eller ikke. Kanskje vil det være ålreit for behandler å få informasjon om hvordan hun var før medisinene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...