AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Noen her som har opplevd dette? Jeg har en 19 år gammel varmblods ridehest som mest sannsynlig har fått forkalkning i begge frambena, han har nå blitt halt, og fungerer kun i skritt. Jeg vet at man kan sprøyte osv, men aner ikke om det fungerer på en såpass gammel hest. Anonymkode: 886d0...280
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #2 Skrevet 19. juni 2020 Den vil nok bli gradvis dårligere, det er neppe reversibelt. Enkelte kan ha utbytte av tilskudd, MSM, glukosamin...Sprøyting er symptomlindring. Hilsen tidligere travhesteier. Anonymkode: 28b83...7bb 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #3 Skrevet 19. juni 2020 Har ikke opplevd dette selv, men hadde hesten min fått en skade som gjorde at den ikke kunne brukes som normalt hadde jeg ikke hatt hjerte til å ikke avlive.. Anonymkode: 1bd7e...e23 1
Sirah Skrevet 19. juni 2020 #4 Skrevet 19. juni 2020 Hva sier veterinæren da? Fremtidsutsiktene til hesten kommer helt ann på hvor forkalkningen sitter, om den f.eks presser på sener og størrelse. Har du tatt bilder?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #5 Skrevet 19. juni 2020 14 minutter siden, Sirah skrev: Hva sier veterinæren da? Fremtidsutsiktene til hesten kommer helt ann på hvor forkalkningen sitter, om den f.eks presser på sener og størrelse. Har du tatt bilder? At det sitter i koden på den, han er nå halt i trav. Ved bøyeprøve så er han 2 grader i halt i den ene og 4 grader i det andre. Anonymkode: 886d0...280
Sirah Skrevet 19. juni 2020 #6 Skrevet 19. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det sitter i koden på den, han er nå halt i trav. Ved bøyeprøve så er han 2 grader i halt i den ene og 4 grader i det andre. Anonymkode: 886d0...280 Hva anbefaler dyrlegen da? Mange hester har ekstremt god effekt av behandling og kan til og med komme tilbake i sporten.
Gjest B_K_W Skrevet 19. juni 2020 #7 Skrevet 19. juni 2020 Er det tatt røntgenbilder? Forkalkning er ikke helt håpløst. Mange gode behandlinger om man er villig til å betale.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #8 Skrevet 19. juni 2020 9 minutter siden, B_K_W skrev: Er det tatt røntgenbilder? Forkalkning er ikke helt håpløst. Mange gode behandlinger om man er villig til å betale. Har ikke tatt røntgen enda, men har tenkt til det. Jada, man kan jo kanskje behandle det. Anonymkode: 886d0...280
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #9 Skrevet 19. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den vil nok bli gradvis dårligere, det er neppe reversibelt. Enkelte kan ha utbytte av tilskudd, MSM, glukosamin...Sprøyting er symptomlindring. Hilsen tidligere travhesteier. Anonymkode: 28b83...7bb Enig. Sprøyting fjerner jo bare smertene i en periode, så hesten vil være haltfri frem til den trenger neste sprøyting. Problemet er at det ofte blir verre, fordi hesten ikke merker smertene og ikke tar hensyn til skaden og dermed gjør vondt verre. Sprøyting burde kun brukes dersom veterinæren har en rehabilitetsplan i tillegg, ikke som en quick fix. Da sprøyter man for å fjerne smerter og betennelser i en periode slik at man kan trene manglende muskulatur ol. slik at hesten på sikt vil bli smertefri uten kortisonbehandling. Om dette går eller ikke avhenger selvfølgelig av skaden, og da burde du ta røntgen og ultralyd for å finne ut hvor/hva skaden er, for deretter å avgjøre om det er riktig ovenfor hesten å gjennomføre en rehabilitering. Anonymkode: e8c97...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #10 Skrevet 19. juni 2020 Hvis det ikke er tatt røntgen kan man ikke si at hesten har forkalkning. Det kan være så mangt... Jeg hadde en på 13 år som var 2 grader halt i venstre kode fremme og 3 grader i høyre, samt 4 grader i begge fremknær. Røntgenbildene var helt rene. Ingen forkalkninger. Viste seg at haltheten var resultatet av at hesten gikk og avlastet et annet sted i kroppen. Kjenner også til en eldre hest som slo ut i begge fremkoder og var utgangshalt i trav. Ingen ting å se på røntgen. Sprøytet gang på gang og hesten var like halt. Viste seg at det var hovsenebensbetennelse som slo ut i kodene fordi hesten prøvde å avlaste hælpartiet. Så det kan være mange årsaker til at hesten er halt på et eller flere ben. Anonymkode: 09602...87e 2
Sirah Skrevet 20. juni 2020 #11 Skrevet 20. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke tatt røntgen enda, men har tenkt til det. Jada, man kan jo kanskje behandle det. Anonymkode: 886d0...280 Da må du jo starte der. Regner med at dyrlegen ikke har røntgensyn Forkalkninger er ikke nødvendigvis håpløst. Skulle det vise seg at det er noe annet så må du jo ta det derfra.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #12 Skrevet 20. juni 2020 12 timer siden, Sirah skrev: Hva anbefaler dyrlegen da? Mange hester har ekstremt god effekt av behandling og kan til og med komme tilbake i sporten. Hesten er 19 år, jeg ville ikke regnet med noe comeback i eliten på OHS 🤪 Anonymkode: 28b83...7bb
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #13 Skrevet 20. juni 2020 2 timer siden, Sirah skrev: Da må du jo starte der. Regner med at dyrlegen ikke har røntgensyn Forkalkninger er ikke nødvendigvis håpløst. Skulle det vise seg at det er noe annet så må du jo ta det derfra. Ja, jeg skal ta røntgen av han det har skjedd veldig plutselig, han gikk i fra å være en fungerende hest til å plutselig bli halt, så det er veldig trist. Anonymkode: 886d0...280
Sirah Skrevet 20. juni 2020 #14 Skrevet 20. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hesten er 19 år, jeg ville ikke regnet med noe comeback i eliten på OHS 🤪 Anonymkode: 28b83...7bb Nå kan man vel kose seg med hesten på hobbynivå selv om den er 19 år og har en forkalkning 😉 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg skal ta røntgen av han det har skjedd veldig plutselig, han gikk i fra å være en fungerende hest til å plutselig bli halt, så det er veldig trist. Anonymkode: 886d0...280 Huff slikt er alltid trist! Krysser fingrene for dere ❤️
Gjest Fallabella Skrevet 23. juni 2020 #15 Skrevet 23. juni 2020 Finn en annen dyrlege tenker jeg som ikke driver gjetteleken. Min erfaring med halt hest pga forkalkning er å ikke sette den på boks, la den ha mulighet til å gå uten andre som evt knuffer slik at den har mulighet til å bevege seg slik den vil. Det å stå stille lenge kan øke smerten...
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #16 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, Fallabella skrev: Finn en annen dyrlege tenker jeg som ikke driver gjetteleken. Min erfaring med halt hest pga forkalkning er å ikke sette den på boks, la den ha mulighet til å gå uten andre som evt knuffer slik at den har mulighet til å bevege seg slik den vil. Det å stå stille lenge kan øke smerten... Han går på beite så han beveger seg masse! Lite knuffing med de andre da han er sjefen. Tenker kanskje at han kan stå på utegang til vinteren. Anonymkode: 886d0...280
Gjest Fallabella Skrevet 23. juni 2020 #17 Skrevet 23. juni 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han går på beite så han beveger seg masse! Lite knuffing med de andre da han er sjefen. Tenker kanskje at han kan stå på utegang til vinteren. Anonymkode: 886d0...280 Ja 👍 Min hest la seg alltid når hun sto på boks. Pga forkalkninger var jeg redd hun ikke skulle komme seg opp enkelte dager.. Hun var veldig stiv og stønnet mye.. Erfarte at løsdrift var best, da regulerte hun seg mer selv. Holdt henne varm v behov for å unngå stress eller mer smerter. Men, dette var en hest med påvist forkalkning ved bilder. Absolutt ikke sikkert din har det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå