AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Som overskriften sier, jeg veier over 20 kg for mye. Jeg er 1,60 høy og veier 82 kg. Mitt store problem er for høyt matinntak, jeg ksn være superflink på dagen for så å miste litt impulskontroll på kvelden, eller jeg havner i perioder hvor jeg er usunn generelt. Jeg har nå kommet ordentlig i gang med treningen, og det påvirker jo alt fra humør til sultfølelse mm, helt fantastisk.. Det jeg lurer på, hvor fort kan jeg forvente å se resultater på vekta, om jeg fortsetter mitt gode treningsregime OG skjerper inn på maten? Jeg løper nå to høyintensitets intervalløkter pr. Uke, en langkjøring og minst en gåtur på 10 km i uka, samt litt styrke med kroppsvekt i tillegg til hverdagsaktivitet og jobb. Planen på sikt er mer styrke, men vil få rutine på løpingen først. Kom gjerne med noe motiverende til meg så jeg holder ut!! Målet på sikt er 20 kg ned, men setter meg små delmål for å unngå å miste motivasjon. Anonymkode: d2d3c...6b1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #2 Skrevet 18. juni 2020 Trenger råd og tips Anonymkode: d2d3c...6b1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #3 Skrevet 18. juni 2020 Du vil ikke gå ned i vekt av bare trening, det er isåfall svært lite. Kosthold=80%, trening=20%. Du må telle kalorier å ligge på underskudd, om du liker å spise store mengder mat må du finne mat med lite kalorier som feks scampi, torsk, grønnsaker, biffkjøtt osv. Klarer du å spise mindre mengder med mat kan du unne deg mat med mer kalorier. Husk: du trenger ikke droppe alt godteri, godsaker og bare leve på salat og smoothie. Det er kalorier inn og ut som teller! Har selv gått ned nesten 50kg og vet det kan være hardt, men klarer jeg det klarer du det og!😊 Anonymkode: 8cc18...a17 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #4 Skrevet 19. juni 2020 Tell kalorier, det er det eneste som har hjulpet meg. Har gått ned 35 kilo. Jeg ville ha fokusert på kosthold foran trening, trener du hardt kan du bli veldig sulten. Om du ikke er flink nok til å ikke holde deg under kalorigrensen da, går vinninga opp i spinninga. Jeg skal ned 10 kilo til, har satt treninga på vent foreløpig og fokuserer på kostholdet. Treninga kan jeg ta når jeg har nådd målet og skal vedlikeholde. Jeg går turer, det forbrenner kalorier, men gir ikke den voldsomme sulten. Anonymkode: e2a34...698
addict Skrevet 19. juni 2020 #5 Skrevet 19. juni 2020 Hva du trener er egentlig ikke så relevant, men hva du legger deg på kalorimessig har mye å si.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #6 Skrevet 19. juni 2020 Har nylig gått ned 22 kg selv og vet hvor tøft det er. For å få det til må du være dispilinert. For motivasjonen vil komme og gå. Den eneste måten jeg fikk det til på var å telle kalorier. Brukte appen Lifesum. Gjorde dette i kun 1 måned (lærte meg å beregne noen lunde selv etter dette). På den måneden lærte jeg meg å forstå hvilke matvarer som inneholdt hvilke næringsstoffer, hva jeg kunne spise mer og mindre av og at jeg skulle forholde meg til det kalorimålet som var satt, uansett hvor sulten jeg følte meg. Et godt tips er å drikke MYE vann. Jeg drakk rundt 3 liter dagen. Hadde med meg vannflaske overalt. Skriv handleliste og planlegg måltidene dine for en hel uke. Unngå å ha mye usunt hjemme. Gå kun på butikken 1 gang i uken. Ellers kuttet jeg ikke ut noe, men jeg spiste mindre av kaloririke matvarer, spesielt de som var næringsfattige og inneholdt mye sukker. Gikk aldri på en diett, men fokuserte heller på en livsstilsendring jeg kunne leve med. Ville ikke fokusert for mye på at trening skal være din vei ned i vekt. Trening bør du gjøre fordi det er bra for kroppen din. Finn en treningsform du syns er gøy. Da blir det mye lettere å være aktiv ofte Jeg fant ut at fjellturer var min greie og endte opp med å gå på fjellet 3-5 ganger i uken. Passet også på å gå 10.000 skritt om dagen. Men det er velkjent at vektnedgang hovedsakelig lykkes gjennom kostholdsendring, så trening var ikke mitt hovedfokus når det kom til vektnedgang. Når det kommer til å måle vektnedgang anbefaler jeg å ta kroppsmål, i det minste midjemål. Velg også en fast dag du veier deg på i uken slik at du ikke blir besatt av vekten din, og vei deg kun om morgenen etter du har vært på toalettet og før frokost. Da jeg prøvde å gå ned i vekt var det ikke alltid vekten hadde rikket seg særlig mye, men kroppsmålene mindre var gjerne blitt mindre noe som hjalp på motivasjonen. Og sist men ikke minst, vær tålmodig og ros deg selv for det du gjør rett i stedet for å fokusere på det du gjør feil. Skeier du ut en dag, retter du det opp igjen med litt mindre kalorier en annen dag. Vektnedgang tar tid, men du klarer det! Anonymkode: 388d0...33c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #7 Skrevet 20. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ellers kuttet jeg ikke ut noe, men jeg spiste mindre av kaloririke matvarer, spesielt de som var næringsfattige og inneholdt mye sukker. Gikk aldri på en diett, men fokuserte heller på en livsstilsendring jeg kunne leve med. Vektnedgang tar tid, men du klarer det! Anonymkode: 388d0...33c Klippet ut dette fra innlegget over, da jeg mener det er helt essensielt for å lykkes. Ikke bare med vektnedgang, men for å holde seg varig slank. Veldig mange som velger populære dietter med svært få kalorier går nok fortere ned i vekt, men lærer egentlig ikke noe om kosthold/ normalt inntak underveis og sklir derfor lett tilbake til gamle vaner når diett-perioden er over.... Jeg er "ferdig-slanka" for flere år siden (gikk da ned 18-20 kg), og har ikke hatt problemer med å holde vekta stabil etter det. Anonymkode: 47088...11a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå